2020-08-19, 14:28
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Som Säpos PM om övervakning påpekar så kan tom Olof Palme varit föremål för övervakning under 1-2 veckor före mordet. Både Lisbeth och Olofs arbetsplatser verkar ha varit föremål för kartläggning.
Gruppen bedömer att det under perioden fram till den 27 februari inte kan uteslutas att det förekommit övervakning av Olof Palme.
Det är logiskt att även barnen, Mårten och Joakim, var föremål för kartläggning då föräldrar gärna träffar sina barn och det då kan öppna sig ett tillfälle för ett överfall, vilket var exakt vad som hände.

Utanför Mårtens arbetsplats vid Riksförsäkringsverket på Adolf Fredriks kyrkogata kan vara en både möjlig och trolig mötesplats för Olof och Mårten. Hur många gånger har man inte som far väntat utanför sitta barns arbetsplats för att antingen hämta dem eller för någon aktivitet?

Det var önskan att vara med Mårten som fick paret Palme att mindre än en timme före de gick ut välja biografen Grand.

En professionell övervakning missar inte att kartlägga och övervaka sådans möjligheter

(FB) 1986-02-28 Lång blond man övervakar Olof Palme

GRUPPENS BEDÖMNING sid. 1-4
Med KARTLÄGGNING förstås en övervakningsform där objektets vanor och rutiner studeras från eller flera dolda positioner under längre tid. I begreppet innefattas även bearbetning av öppet källmaterial.

Med ÖVERVAKNING förstås en fortsättning på genomförd kartläggning. Kunskap om objektets vanor har utvecklat kartläggningen och en fas har inträtt där efterföljandet är den primära arbetsmetoden. Med övervakning följer stor risk att övervakaren exponerar sig.

Det som talar för att en övervakning kan ha ägt rum är:

- Att iakttagelser gjorda på geografiskt helt skilda håll uppvisar signalementsmässigt samstämmighet på flera punkter

- Att iakttagelser den 28 februari kan länkas mellan Gamla Stan – Grand – Tunnelgatan

Gruppen bedömer att det under perioden fram till den 27 februari inte kan uteslutas att det förekommit övervakning av Olof Palme.

Analysen talar för att Olof PALME varit övervakad på eftermiddagen den 27 februari samt från det han lämnade bostaden på kvällen den 28 februari fram till det att han mördades kl. 23.21.

Det har ur analysmaterialet utkristalliserats två personer som kan ha deltagit i en övervakning. Därutöver kan ytterligare en person skönjas. Således bör operationen ha genomförts av minst tre personer förutom mördaren.

På grund av att det saknas väsentliga iakttagelser kring centrala moment kan det inte bedömas hur denna grupp har varit organiserad eller vilken grad av kompetens och erfarenhet den haft.

Japp. Kartläggning hör definitivt till bilden. Jag visste inte att Mårtens arbetsplats låg där. Vi ska heller inte glömma att sossarnas HK ligger på Sveavägen. Där befann sig givetvis OP många gånger före mordet.

Så svaret kan vara kartläggning. Jag vet inte. Men det kan vara det.
Citera
2020-08-19, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Japp. Kartläggning hör definitivt till bilden. Jag visste inte att Mårtens arbetsplats låg där. Vi ska heller inte glömma att sossarnas HK ligger på Sveavägen. Där befann sig givetvis OP många gånger före mordet.

Så svaret kan vara kartläggning. Jag vet inte. Men det kan vara det.

Med ett antagande om att det förekommit kartläggning & övervakning så fattas det enligt min mening några moment i Säpos PM.
Det är ingen kritik mot gruppen. De hade sina direktiv och kriterier för inklusion & exklusion av förhör och annat.

Det som saknas:

En beslutsinriktning som innebär att Olof Palme skall mördas.

Kartläggning (finns med)
Beslut i stort baserat på kartläggningsresultatet att börja övervaka familjen Palme inklusive Mårten och Joakim

Övervakning 27 & 28 under dagen (finns med)
Detaljbeslut om möjliga attentatsplatser. Norr och söder om Grand.

Förföljande från 20.40 då paret Palme lämnar sin bostad (finns med

Det hade varit intressant att se Säpos bedömningar om detta.
Citera
2020-08-19, 14:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Exakt.

Gärningsmannen framstår som en ansiktslös fantom som plötsligt befinner sig där. Ur tomma intet. Eller tänker vi fel?

Det finns idag inga säkra uppgifter på att någon följde efter OP från Grand. Varför ska man då försöka stoppa in den teorin i förloppet. Det är som att få en cylinder att passa in i ett fyrkantigt hål. Där SE påpekade att polisen var dåliga på att lägga pussel. Varför ska vi vara dåliga på att lägga samma pussel?

Krångla inte till det onödan. Ligg så nära fakta det går. Undvik spekulationer utan substans och önsketänkanden. Undvik att framstå som kommissarie Krister Clouseau och hans föregångare.

När det dyker upp ny fakta måste man vara öppen för att ändra sig. Utan inslag av prestige för att man tidigare hade fel och drog felaktiga slutsatser. I dagsläget är detta en levande historia som förändras med tiden.

Vänd på det. Finns inga tecken att GM stod och väntade mer än några sekunder. Så då har vi en GM som uppstått i tomma intet.
Citera
2020-08-19, 14:48
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Med ett antagande om att det förekommit kartläggning & övervakning så fattas det enligt min mening några moment i Säpos PM.
Det är ingen kritik mot gruppen. De hade sina direktiv och kriterier för inklusion & exklusion av förhör och annat.

Det som saknas:

En beslutsinriktning som innebär att Olof Palme skall mördas.

Kartläggning (finns med)
Beslut i stort baserat på kartläggningsresultatet att börja övervaka familjen Palme inklusive Mårten och Joakim

Övervakning 27 & 28 under dagen (finns med)
Detaljbeslut om möjliga attentatsplatser. Norr och söder om Grand.

Förföljande från 20.40 då paret Palme lämnar sin bostad (finns med

Det hade varit intressant att se Säpos bedömningar om detta.

Ja, det är just det. Vi vet att tre män med hög sannolikhet övervakade Palme. Men vi vet inte varför de gjorde det.

Jag tycker trots allt det är rimligt att anta att beslutet hade fattats. Palme skulle mördas. Mordet är ju utgångspunkten. Annars hade inte Säpo-gruppen fått detta uppdrag.

Tunnelbanemannens position mittemot mordplatsen 23.20 kan som jag ser det inte ha någon annan förklaring än att han ingick i en grupp som skulle mörda Palme.

Annars tycker jag vi gör misstaget att krångla till det här för mycket. Vilka slags observationer skulle annars krävas? Att någon stod och småsnackade med GM minuterna före mordet och han sa "nej du, nu har jag inte tid längre för nu ska jag gå och skjuta Palme"?
Citera
2020-08-19, 14:49
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Jag vill uppmärksamma en sak som jag tycker vi bör diskutera.

Jag är av uppfattningen att Palme var övervakad i Gamla stan före mordet, främst baserat på flera observationer av den långe blonde mannen. Även den något kortare bredaxlade mörkhårige mannen kan ha deltagit i övervakningen men hans signalement är, som sagt, lite gäckande.

Till saken:

Ulla S observation är anmärkningsvärd. Den är specifik och hennes uppgift kommer tidigt in till PU innan PU efterfrågat WT-iakttagelser. Det som är anmärkningsvärt är också att PU aldrig lyckades finna de båda männen trots många försök. Männen är fortfarande oidentifierade. Och de har själva inte hört av sig till polisen (det hade vi med säkerhet fått veta av Ölvebro annars).

Signalementen är tydliga. Mannen på Schönfeldts gränd kan, trots skillnaden i jackfärg, vara samme man som Per M såg. Per M såg honom i ljus medan Ulla S såg honom där det var mörkare.

Problemet är då att inget av signalementen stämmer på Tunnelbanemannen, Den långe blonde eller Grandmannen.

Det vill säga: Hur många var det egentligen som deltog i operationen? 6 inklusive GM? Om vi lägger till Tom Jones-figuren på Norra Latins skolgård blir det då 7?

Jag har inte haft tid att läsa de nyligen släppta dokumenten- så vad som skrivs nedan kan delvis vara missförstånd. Vore tacksam för förtydliganden!

a) 14th skriver om en dold elitbevakning norr om Grand. Jag tar för givet att denna inte ingår i de 7 personerna du nämner. Hur ser du på denna gruppering-icke existerande?
b) Jag tolkar dina och 14th inlägg som att ni båda nu tror att alla övervakarna var en del av konspiratiionen med syftet att mörda OP. .Andra alternativ är nu inte längre aktuella? Ett sådant alternativ är MOP i "hastigt mod"? Det anonyma vittnesmålet "De skulle ju inte skjuta honom" avfärdas eftersom vittnesmålet är anonymt?
c) Det som "Utredaren" kallar kartläggning -föregår det övervakningen och kan man tro att telefonavlyssning är en del av detta?
Citera
2020-08-19, 14:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Man 1 = Eino Hiltunen
Man 2 = Ture Utriainen
Man 3 = Raimo Räsänen

Den Gröna Volvon tillhör: Leo Piirainen.

Kom igen nu, bevisa att bilden du påstår är från graven verkligen är från Eunos grav. Bevisa att benen på bilden tillhör Raimo. Bevisa att sjön på bilden är sjön där man hittade Mockfjärdsrevolvern, samt att det var på den platsen.

För du sitter väl inte bara och hittar på?
Citera
2020-08-19, 14:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Bara för att du inte kan förstå fysikens lagar så betyder det inte andra inte kan det. Det finns ju inga exakta tidsangivelser. Du måste lägga till AB:s vittnesmål när han vänder vid bankomaten i Skandiahuset. Lägger man ihop IM:s och AB:s vittnesmål så blir det klart längre än 30 sekunder samt att GM omöjligtvis kommit från Sveavägen. Han har med största sannolikhet kommit från Tunnelgatan och sedan flytt samma väg. Det är därför AB aldrig ser honom framför sig innan själva skottögonblicket när GM lämnat avfasningen.

Det är nog du som är trollet som nyligen kommit in i tråden.

Fysikens lagar? IM säger att han ser GM precis när folk sätter sig i baksätet. Han säger också att sekunderna därefter smäller det.

Varför ska jag i den historien lägga in tidsuppgifter för vad AB håller på med? Det har ingen bäring. Saker som pågår hos olika personer kan inte tidsmässigt plussas ihop.
Citera
2020-08-19, 15:04
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Alla vi infödda svenskar har använt uttrycket ''Hur har ni det däruppe'' i något sammanhang. Vilket kan betyda väldigt mycket beroende i vilken situation det handlar om. Det är alltså situationen som bestämmer betydelsen.

Det kan betyda det som redan nämnts. Alltså höjdled eller norrut. Men det kan också i denna situationen betyda uppåt i hierarkin. De som leder någonting som ska informera nedåt i befälskedjan vid förfrågan. Alltså. Har det hänt någonting? Eller har det som det gäller redan hänt? Via otålighet.

Svaret som ges antyder att den som svarade visste vad den som frågade var ute efter och menade. Annars framstår svaret som obegripligt. Statsministern är skjuten är inget svar på en fråga. Det är ett konstaterande och redovisande av fakta.

gissar på sc.husets tak
Citera
2020-08-19, 15:07
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Vilket bekräftar att gärningsmannens klädsel inte kan fastställas idag. Det är ett faktum.

tyvärr är det så, man kan bara utesluta viss klädsel
Citera
2020-08-19, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Jag har inte haft tid att läsa de nyligen släppta dokumenten- så vad som skrivs nedan kan delvis vara missförstånd. Vore tacksam för förtydliganden!

a) 14th skriver om en dold elitbevakning norr om Grand. Jag tar för givet att denna inte ingår i de 7 personerna du nämner. Hur ser du på denna gruppering-icke existerande?
b) Jag tolkar dina och 14th inlägg som att ni båda nu tror att alla övervakarna var en del av konspiratiionen med syftet att mörda OP. .Andra alternativ är nu inte längre aktuella? Ett sådant alternativ är MOP i "hastigt mod"? Det anonyma vittnesmålet "De skulle ju inte skjuta honom" avfärdas eftersom vittnesmålet är anonymt?
c) Det som "Utredaren" kallar kartläggning -föregår det övervakningen och kan man tro att telefonavlyssning är en del av detta?

Jag svarar på c)
Med KARTLÄGGNING förstås en övervakningsform där objektets vanor och rutiner studeras från eller flera dolda positioner under längre tid. I begreppet innefattas även bearbetning av öppet källmaterial.
Kartläggning sägs det i GK kan ske från öppna källor som massmedia tex och som i det här fallet genom "efterföljande" men också från fasta positioner som exv. Café Gråmunken.

Ordvalet "efterföljande" (GK) är intressant då det antyder att man följer efter någon för att se vart denne tar vägen, dvs kartläggning

Jag skiljer "efterföljande" från "förföljande" på samma grund som Polisen definierar "Olaga förföljande/Stalking". Dvs, det är med illvilligt uppsåt.

Källa: https://polisen.se/lagar-och-regler/lagar-och-fakta-om-brott/olaga-forfoljelsestalkning/

Självklart ingår telefonavlyssning "buggning" i kartläggning likväl som inhämtande av uppgifter genom andra, EAP var ju synliga i Gamla stan också. Och varför inte till Olof Palme fientliga poliser och militärer som hobbyspanar på fritiden?

Bäst kartläggning fås om man lyckas infiltrera objektets "yttre cirkel" som arbetskamrater och "inre cirkel" som familj & närstående.
Senast redigerad av Utredaren 2020-08-19 kl. 15:28.
Citera
2020-08-19, 15:09
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram

Okej, här ett försök:

a) Här har vi inga starka tydliga observationer. Den långe blonde sågs sist på Kammakargatan kl 22.05 så där finns en möjlighet. Även han med burrigt hår på Kammakargatan 21.20 är en möjlighet. Den sistnämnde kan dessutom vara samme man som "stod och tryckte och försökte dölja sig bakom ett träd i närheten av AF kyrka" kl 22.40. Han gick sedan i riktning Tegnérgatan. Men på 22.40-mannen har vi inget signalement. Jag spekulerar som du förstår.

b) Andra alternativ är inte uteslutna på något sätt. Vi har bara sett mycket övertygande observationer av tre män som, enligt min uppfattning, med hög sannolikhet övervakade Palme. Varför de gjorde det vet vi naturligtvis inte. De tre på Klarabergsgatan får jag inte riktigt ihop med övriga observationer och är det inte ett rent tidsmässigt problem också? Min syn på detta är också att det måste ta stopp nånstans rent logiskt. Vi kan ju inte ha 10-15 personer i en övervakande mordgrupp? Jag nöjer mig så länge med 3+GM.

c) Kartläggning föregår övervakning. Jag har alltid utgått från att Palmes telefon var avlyssnad. Antingen med en då modern fjärravlyssning utan trådar eller via det telefonskåp i GS som Borgnäs hittade. Busenkelt för alla oss som gjorde lumpen som signalister. Eller på nåt annat sätt. Vi har ju även de berömda telefonväxlarna i bergrummen.
Citera
2020-08-19, 15:15
Medlem
Citat:
Okej, här ett försök:

a) Här har vi inga starka tydliga observationer. Den långe blonde sågs sist på Kammakargatan kl 22.05 så där finns en möjlighet. Även han med burrigt hår på Kammakargatan 21.20 är en möjlighet. Den sistnämnde kan dessutom vara samme man som "stod och tryckte och försökte dölja sig bakom ett träd i närheten av AF kyrka" kl 22.40. Han gick sedan i riktning Tegnérgatan. Men på 22.40-mannen har vi inget signalement. Jag spekulerar som du förstår.

b) Andra alternativ är inte uteslutna på något sätt. Vi har bara sett mycket övertygande observationer av tre män som, enligt min uppfattning, med hög sannolikhet övervakade Palme. Varför de gjorde det vet vi naturligtvis inte. De tre på Klarabergsgatan får jag inte riktigt ihop med övriga observationer och är det inte ett rent tidsmässigt problem också? Min syn på detta är också att det måste ta stopp nånstans rent logiskt. Vi kan ju inte ha 10-15 personer i en övervakande mordgrupp? Jag nöjer mig så länge med 3+GM.

c) Kartläggning föregår övervakning. Jag har alltid utgått från att Palmes telefon var avlyssnad. Antingen med en då modern fjärravlyssning utan trådar eller via det telefonskåp i GS som Borgnäs hittade. Busenkelt för alla oss som gjorde lumpen som signalister. Eller på nåt annat sätt. Vi har ju även de berömda telefonväxlarna i bergrummen.

b) Jag håller med om att en grupp på högst 3-4 utför attentatet medan övriga har stödjande funktioner som ledning, samband, spaning och transporter (flyktbilar). Den långe blonde är operativ ledning och ingår i attentatsgruppen om 3-4 man.

c) Ja, vem vet, det kanske ingick "signalister" i attentatsgruppen? Ja, kanske inte rep-soldater men utbildade vid Sambandsskolan, var låg den 1986?
Senast redigerad av Utredaren 2020-08-19 kl. 15:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in