2020-08-18, 13:13
Medlem
godhetsapostelns avatar
Skulle Patty Hearst ha låtit sig bli kidnappad för infiltrera gruppen?

Om man har koll på kennedy-utredningen så behövs inga konspirationsteorier. Man kan visserligen inte knyta CIA direkt till mordet men i utredningen förekommer bevisat samarbete mellan CIA och knarksmugglare, mördare och maffian.
Citera
2020-08-18, 13:22
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du gör allt för att motbevisa att Grandmannen kan vara GM, men det du skriver om livvakterna går ju inte ihop.

- Om Grandmannen följde efter från Gamal Stan eller upptäckte LOP innan bion så ser han att de inte har livvakter då.
- När han börjar följa efter LOP så ser han att de (fortfarande) inte har livvakter, och när de korsar Sveavägen kan han vara helt säker.
- Till sist är det helt möjligt att GM fått tips om att LOP skall på bio utan livvakter. Det är en konspiration, men minimal jämfört med det du fört fram.

Hur kan en potentiell GM som också är Grandmannen veta vilka människor som sitter i bilar runt omkring på Sveavägen och till en början korsningen Sveavägen/Tegnérgatan där Grand ligger? Ingen kan veta det. Du försöker som sagt trä på Askungens sko på en av styvsystrarna. Du lyckas inte. Hur kan samme person veta vilka alla andra människor på gatan runt LOP är? Ingen kan veta det. Är man en ensam GM utan förhandsinformation så får man helt enkelt chansa att ingen av dessa människor är livvakter. Det är inte troligt!

Citat:
Att GM följt efter från Grand är och förblir den absolut enklaste lösningen, eftersom han då får reda på att de skall till Dekorima. Ingen annan vet det förrän LOP korsar Sveavägen. Således kräver alternativa scenarion att det finns minst 3 skyttar utplacerade. Det är en väldigt stor sammansvärjning vi talar om då. Det är dessutom så att om din sammansvärjning skall veta att LOP inte har livvakter så måste de ha en förföljande ”Grandman” med WT, eller hur tänker du där?

Nej, det är en så krystad "lösning" det kan bli att GM också ska vara en Grandman. Man har helt enkelt boxat in OP som fyra torn på ett schackbräde. Ja, minst tre potentiella skyttar. På AFK, västra sidan av Sveavägen vid T-banan och vid Dekorima.

Citat:
Till sist sätter du stor vikt vid IMs tidsuppgifter. Jag menar att GM kan ha passerat vid Sari eller (mindre troligt) på andra sidan Sveavägen. Då hinner han vänta 30-60s vid MP. IM har i så fall missuppfattat tiden eller blandat ihop olika personer.

IM är det bästa vittnet av dem alla. Nykter, haft långt tid på sig att spana och verkar klar i knoppen idag också.
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-08-18 kl. 14:19.
Citera
2020-08-18, 13:24
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Har faktiskt inte ens tänkt på denna möjlighet. Men om man befinner sig söderut på Sveavägen eller däromkring och ska anropa någon norr över är det faktiskt ganska naturligt (enligt mig) att använda frasen "där uppe".
Alla vi infödda svenskar har använt uttrycket ''Hur har ni det däruppe'' i något sammanhang. Vilket kan betyda väldigt mycket beroende i vilken situation det handlar om. Det är alltså situationen som bestämmer betydelsen.

Det kan betyda det som redan nämnts. Alltså höjdled eller norrut. Men det kan också i denna situationen betyda uppåt i hierarkin. De som leder någonting som ska informera nedåt i befälskedjan vid förfrågan. Alltså. Har det hänt någonting? Eller har det som det gäller redan hänt? Via otålighet.

Svaret som ges antyder att den som svarade visste vad den som frågade var ute efter och menade. Annars framstår svaret som obegripligt. Statsministern är skjuten är inget svar på en fråga. Det är ett konstaterande och redovisande av fakta.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-18 kl. 13:37.
Citera
2020-08-18, 13:33
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Varför är det så att vissa människor börja håna så fort västerländska säkerhetstjänsters framfart diskuteras i ett forum.
Det var inget hån mot dig, bara lite (själv)ironi som jag behöver för att alls kunna prata om de där sakerna. Jag skulle inte befinna mig i det här forumet om jag inte delvis höll med dig i dina teorier. Men jag överlämnar åt andra att spekulera om de frågor du ställer, för jag är inte tillräckligt insatt eller intresserad av dem för att kunna säga särskilt mycket.

Gunnarsson har jag avfört från direkt inblandning i mordet. Han är för mig fortfarande lite marginellt intressant eftersom han rörde sig i den skumma undervegetation som utgör en del av fonden mot vilket mordet skedde. Liksom t.ex. Enerström och Anders Larsson också gjorde. Men den betydelse dessa delvis tämligen kaotiska personer hade i det övergripande MOP-sammanhanget tror jag var liten.

En ganska övertygande spekulation kring Gunnarssons personlighet gjordes av en psykolog i ett avsnitt av Palmemorspodden typ för ett år sen. Psykologen tyckte att VG i förhören framstår som en person med gansk grav autimsm och att det är en ganska rimlig förklaring till varför han beter sig så konstigt. Börje Wingren missar det totalt och tror istället att VG undanhåller något och är inblandad. Det är bland det bästa och mest rimliga jag hört/läst om VG faktiskt.
Citera
2020-08-18, 13:48
Medlem
Förhör med advokat Per ''Pelle'' Svensson. 961219. 62 sidor.

https://drive.google.com/file/d/1VPlHRJvjX7l10RnfEFnUN8KL0_uZJxJi/view

Dito. 970926. 54 sidor.

https://drive.google.com/file/d/19WAUUgRscshTutipG9DtQKnGJGZSpcnl/view
Citera
2020-08-18, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Det var väl förväntat.( Naturligtvis har inte överåklagaren tittat på grunderna för KP:S utpekande av SE.)

Allt gjort i "Nationens Intresse"

https://www.dn.se/nyheter/sverige/overaklagare-utpekandet-av-olof-palmes-mordare-inget-brott/

Han har ju ABSOLUT tittat på grunderna för Krister Peterssons uttalande!?
Överåklagaren säger ju att det Krister Petersson pekat ut en Stig Engström på ett sätt som kan vara förtal i brottsbalkens mening. Men att han anser att det varit försvarligt att lämna ut hans namn. Detta eftersom Palme-mordet har ett oerhört stort allmänintresse, samt att Skandiamannen vid flera tillfällen pekats ut som Palmes mördare.
Citera
2020-08-18, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
IM är det bästa vittnet av dem alla. Nykter, haft långt tid på sig att spana och verkar klar i knoppen idag också.

Ja, han var nykter och hade bra uppsikt. Men jag tvivlar dock på att hans tidsuppfattning är korrekt. Det finns inga andra vittnen som har sett någon stå där i flera minuter, trots att flera passerat. Någon av alla som passerade hörnet borde ha sett en person som står och trycker där.

Det är svårt att bedöma tid när man bara sitter och och väntar och förstrött tittar på omgivningen. Så jag tror att han missbedömt tiden. Tiden går fort när man har roligt men segar sig fram om man bara sitter och väntar.
Citera
2020-08-18, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Han har ju ABSOLUT tittat på grunderna för Krister Peterssons uttalande!?
Överåklagaren säger ju att det Krister Petersson pekat ut en Stig Engström på ett sätt som kan vara förtal i brottsbalkens mening. Men att han anser att det varit försvarligt att lämna ut hans namn. Detta eftersom Palme-mordet har ett oerhört stort allmänintresse, samt att Skandiamannen vid flera tillfällen pekats ut som Palmes mördare.
Det är Riksåklagaren som är högsta hönset i detta fallet. Som är en hon.

''Riksåklagare Petra Lundh informerades om underlaget för Palmebeslutet en dryg vecka innan det fattades. Men i ett pressmeddelande i dag svarar Petra Lundh på kritiken, där hon i princip avsäger sig ansvar. Hon skriver att hon inte inte på något sätt varit delaktig i beslutet. och hänvisar till att hon som högre åklagare inte kan ge anvisningar om hur ett enskilt ärende ska handläggas''.

Det finns ingenting som tyder på att överåklagaren blev informerad i förväg. Han blev enbart sur över att blivit sidosteppad.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-18 kl. 14:16.
Citera
2020-08-18, 14:12
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Vad gäller att GM skulle ha följt efter från Grand så kan det ju vara möjligt att förföljandet skedde från östra trottoaren och att GM planerade att vid lämpligt tillfälle korsa Sveavägen för att utföra mordet (på västra trottoaren), men sedan slumpade det sig så att Palme istället kom över på mördarens trottoar. Fullt möjligt, även om det inte finns vittnesuppgifter som styrker det.

Det är inte bara det att vittnesuppgifterna inte styrker det, de talar eventuellt emot det. På Sveavägens östra sida finns i omgångar Åhlenius, Landgren, Schaefer, Hellgren och Rolder med sällskap. Därefter Fauzzi och hela Bofors-gänget, LOP själva (där Lisbeth är ett vittne i området) och Engström om man så vill. Eventuellt kan även Morelius räknas in i denna grupp, som har uppsikt över delar av östra trottoaren. Reservation för att jag missade någon, samt vittnen från Grand-området som inte gett sig till känna då de inte har noterat något.

Detta är 10-20 personer och ingen har sett en lång man med rock komma raskt gående. Tillsammans täcker de in all tid GM kan ha befunnit sig där. Det måste finnas kvar som tänkbart scenario, eftersom alternativen också är komplicerade. Men idéerna om att GM efterföljt från Grand växlar mellan omöjliga och ansträngda.
Citera
2020-08-18, 14:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Det kan ha varit så men man kan också ha agerat på tro, aningar om var lösningen finns. Det finns ingen uppsida alls (Jag, Basfakta mfl har skrivit mer om detta i tidigare inlägg).Läs också LB:S "Nationens intresse.
Jo, jag har läst den. En av de bättre i genren. Att det är samma mekanismer som kickar in i händelser av den här dimensionen. Det förklarar emellertid inte varför locket fortfarande är på om det nu inte finns fog för att lösningen är säkerhetspolitisk dynamit.

Jag tror som sagt att USA/NATO ligger bakom både MOP och ubåtstramset.

Citat:
Om varför inget läckage skett: a)PÅ personnivå, det finns ingen uppsida , bara massa problem, förvecklingar som ingen kan förutse. Dessutom lojalitet mot andra i grupp. Slutligen kan nog en del personer ha eliminerats
Att personer som var inblandade i konspirationen inte läcker är inga konstigheter. Här handlar det i så fall om helt oskyldiga aktörer som bevittnar sin kuppövning förvandlas till allvar mitt framför ögonen.

Här är det svårare att hålla tätt, allt annat lika.

Citat:
b) På organisationsnivå: Jag vill minnas att HEHEHO skrivit inlägg vars innebörd var att MOP i sig var en maktdemonstration- en strategy of tension.
Det tror som sagt jag också. Att wt-männens arroganta uppträdande fullt synliga för vittnen ingick som ett moment i operationen.

"Vi vet att ni vet att det var vi men att ni inte vågar göra något ..."

Citat:
Antag exempelvis att en hemlig militär övning infiltrerats av främmande makt på ngt sätt. Föreställ dig nesan för exempelvis militära UND/säk. Tror du man vill babbla om det? Vem är fiende, vem är vän?. Bra miljö för paranoia som riskerar att lamslå verksamhet.
Som sagt, se ovan.

Citat:
Edit: beträffande (a) Det finns dock uppgifter i tråden om att personer, via mellanhänder, har sonderat möjigheter till amnesti om man börjar snacka men att dessa förfrågningar fått kalla handen av PU
Det tror även jag är den sista chansen till en lösning på mordet.
Citera
2020-08-18, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det är Riksåklagaren som är högsta hönset i detta fallet. Som är en hon.

''Riksåklagare Petra Lundh informerades om underlaget för Palmebeslutet en dryg vecka innan det fattades. Men i ett pressmeddelande i dag svarar Petra Lundh på kritiken, där hon i princip avsäger sig ansvar. Hon skriver att hon inte inte på något sätt varit delaktig i beslutet. och hänvisar till att hon som högre åklagare inte kan ge anvisningar om hur ett enskilt ärende ska handläggas''.

Det finns ingenting som tyder på att överåklagaren blev informerad i förväg. Han blev enbart sur över att blivit sidosteppad.

Jag pratar om att överåklagaren Anders Jakobsson beslutat att inte inleda förundersökning om Förtal av avliden. Vad du pratar om vet jag inte...
Citera
2020-08-18, 14:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Det var inget hån mot dig, bara lite (själv)ironi som jag behöver för att alls kunna prata om de där sakerna. Jag skulle inte befinna mig i det här forumet om jag inte delvis höll med dig i dina teorier. Men jag överlämnar åt andra att spekulera om de frågor du ställer, för jag är inte tillräckligt insatt eller intresserad av dem för att kunna säga särskilt mycket.
Det ingår som en del i arsenalen säkerhetstjänster använder sig av, att blanda in tokstollar och andra konstigheter just för att förvandla aktörer som är aktionen på spåren till överhettade konspirationsteoretiker när de presenterar sina fynd.

VG var en sådan person. Kanske även SE. Kanske även CP.

Citat:
Gunnarsson har jag avfört från direkt inblandning i mordet. Han är för mig fortfarande lite marginellt intressant eftersom han rörde sig i den skumma undervegetation som utgör en del av fonden mot vilket mordet skedde. Liksom t.ex. Enerström och Anders Larsson också gjorde. Men den betydelse dessa delvis tämligen kaotiska personer hade i det övergripande MOP-sammanhanget tror jag var liten.
Det är mycket mer än så. Han befann sig i krokarna och har pekats ut av vittnen på sätt som definitivt knyter honom till attentatet.

Citat:
En ganska övertygande spekulation kring Gunnarssons personlighet gjordes av en psykolog i ett avsnitt av Palmemorspodden typ för ett år sen. Psykologen tyckte att VG i förhören framstår som en person med gansk grav autimsm och att det är en ganska rimlig förklaring till varför han beter sig så konstigt. Börje Wingren missar det totalt och tror istället att VG undanhåller något och är inblandad. Det är bland det bästa och mest rimliga jag hört/läst om VG faktiskt.
Det finns inget som utesluter att VG både befann sig på autismspektrat och på något sätt var inblandad i mordet. Jag utesluter inte ens att han var den som till sist sköt.

Det finns för många lustiga små sammanträffanden med just VG.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in