Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Gör man determinism till något annat än förutsägbarhet så hamnar man i den tråkiga sitsen att vi lever i ett universum som inte har någon egenskap av att vara deterministisk eller indeterministisk. Vårt universum är oförutsägbart med det vet vi vet idag, men någon mer egenskap har det inte.
Bara man tar en sådan "enkel" sak som kausalitet så krävs det att händelsen A sker före händelsen B för att A kausalt skall kunna orsaka B. Sker A och B exakt samtidigt så kan B inte vara orsakat av A. Dessvärre finns det alltid någon referensram där A och B sker exakt samtidig så att de inte kan vara kausala händelser. Träffas du av en foton från bakgrundsstrålningen så tog färden drygt 13 miljarder år enligt din referensram. Ur fotonens egen referensram emitterades den exakt samtidigt som den absorberades, detta eftersom fotonen färdas med ljusets hastighet. Att du träffas av en foton kan därför inte vara orsakat av att det finns bakgrundsstrålning. Och det finns en mängd liknande problem av det slaget, därför att tid inte är något objektivt utan handlar om hur vi människor upplever våra liv utifrån våra förutsättningar. Frågan om determinism kan bara handla om hur vi uppfattar världen, vilket oftast beskrivs som oförutsägbar.
Jag är inne på din linje, att determinism/indeterminism/slump är en fråga om perspektiv. Och i så fall är det bara en allvetande Gud, om hen finns, som kan se ett deterministiskt universum.
Jag fick mothugg av Gul-groda så i detta inlägg konstaterade jag att man bör reservera termen ”determinism” för föreställningen att allt som händer är bestämt av tidigare händelser, oavsett om vi kan förutse det eller inte.
Men det du skriver är intressant. Jag brukar tänka att det i praktiken saknar betydelse vad universum ”är” om vi inte kan ta reda på det. Du skriver någonstans tidigare att det inte finns någon observerbar skillnad som visar om vi lever i ett deterministiskt universum eller ej.
Skulle man inte även kunna uttrycka det såhär?: de flesta av våra vetenskapliga eller andra modeller bygger på antagandet att världen är deterministisk - annars skulle modellerna inte fungera till det de är avsedda för. Därför ”ser” vi också determinism överallt, eftersom det är inbyggt i vårt sätt att göra världen begriplig.