Citat:
Ursprungligen postat av
Dirigeradtillvaro
Alltid när jag läser sådana här trådar cringar jag så fasligt mycket, det är ju bara massa känslor. Buhuhu jag vill ha fri vilja så jag vägrar att acceptera att det inte finns en fri vilja. Buhuhuh jag är special, jag har visst det fri vilja.
Människan är skapad av samma materia som allt annat i universum, människan följer samma lagar som andra.
Sedan den här diskussionen om att jaget är en illusion finns det redan en tråd för.
DÄREMOT önskar jag att alla som i historien, däribland inom filosofin, som har talat om fri vilja ska vara tvungna att göra avbön. Men det är min sadistiska sida som talar. hehe
Men det är något som gnager i mig, varför får diskussioner aldrig ett avslut, man borde faktiskt rent allmänt ha fler uppföljningar, en åsikt jag har haft länge länge är att det jag sitter och kommer på har redan sagts mycket bättre av andra och det är sant, och det påpekade även Krauss i en podcast med Sam Harris, som jag råkade lyssna på idag.
Oj så mycket känslor. "Cringar jag". Och "buhu" etc är ju inte direkt ett rationellt bemötande av någons argument. Vilket i så fall? Vem förnekar att vi är skapade av samma sorts materia som resten av universum? (Iofs rätt så speciellt ordnad med t ex den här fantastiska hjärnan vi har som nog ändå skiljer sig lite i förmågor jmf m en sten.) Och så toppar du med en, som du själv kallar det, sadistisk önskan.
Har du lyckats knåpa ihop det där inlägget alldeles själv? Grattis till det då iaf. Försök igen, övning ger färdighet!