2018-01-31, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Idén att det sitter en sorts upplevare i huvudet kallas i den filosofiska diskussionen för Cartesiansk teater. Bara utifall någon har lust att läsa på.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cartesian_theater

Men om vi antar att universum är oändligt litet så skulle det faktiskt kunna existera oändligt många nya agenter/upplevare/själar. Likt en babushka som fortsätter i oändligheten. Fast fri vilja skulle jag nog inte kalla det.

En kul tanke bara
Citera
2018-01-31, 20:16
Medlem
Citat:
Idén att det sitter en sorts upplevare i huvudet kallas i den filosofiska diskussionen för Cartesiansk teater. Bara utifall någon har lust att läsa på.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cartesian_theater
Det är inte omöjligt att det är så hjärnan fungerar rent logiskt. Hjärnan konstruerar en abstrakt modell av omvärlden, så att vi upplever världen i form av tolkade objekt som bord och stolar istället för råa synintryck. Om varje högre lager skapar en mer kondenserad representation än underliggande så leder det inte till oändlig regress.

Med all respekt för Dennett så lägger han mycket energi på att förklara hur hjärnan inte fungerar, men han kommer inte med så mycket konstruktiva förslag på hur den skulle fungera istället. Där tycker jag Marvin Minsky var betydligt vassare.
Citera
2018-01-31, 22:08
Medlem
brorvikings avatar
Daniel Dennett är förutbestämd att säga och tycka ungefär så. Han väljer inte fritt.
Citera
2018-01-31, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brorviking
Daniel Dennett är förutbestämd att säga och tycka ungefär så. Han väljer inte fritt.
Hur vet du det? Hela universum kanske befinner sig i superposition och då är inget bestämt.
Citera
2018-01-31, 22:51
Medlem
brorvikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Hur vet du det? Hela universum kanske befinner sig i superposition och då är inget bestämt.

Jo det vore det visst det. Om hela vårt universum vore en enhet som befann sig i en superposition så skulle inget inuti denna påverkas av kvant..
Citera
2018-01-31, 23:01
Medlem
Citat:
Jo det vore det visst det. Om hela vårt universum vore en enhet som befann sig i en superposition så skulle inget inuti denna påverkas av kvant..
Vad är då Dennett förutbestämd att säga och tycka i ett sådant universum?
Citera
2018-01-31, 23:05
Medlem
brorvikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Vad är då Dennett förutbestämd att säga och tycka i ett sådant universum?

Hur ska jag kunna veta vad han är förutbestämd att säga och tycka...?
Det enda jag kan veta är att han är förutbestämd men inte till vad såklart.
Citera
2018-01-31, 23:10
Medlem
Citat:
Hur ska jag kunna veta vad han är förutbestämd att säga och tycka...?
Det enda jag kan veta är att han är förutbestämd men inte till vad såklart.
Han är väl inte förutbestämd till något alls om hela universum står i superposition? Eller så är han förutbestämd till allt inklusive icke-existens om man så vill. Om hela universum står i superposition är vågfunktionens kollaps en illusion och allt som kan hända är bestämt att hända. Och det finns något som inte kan hända så kan det hända ändå genom kvantfluktuationer.
Citera
2018-02-01, 01:20
Bannlyst
Alltid när jag läser sådana här trådar cringar jag så fasligt mycket, det är ju bara massa känslor. Buhuhu jag vill ha fri vilja så jag vägrar att acceptera att det inte finns en fri vilja. Buhuhuh jag är special, jag har visst det fri vilja.

Människan är skapad av samma materia som allt annat i universum, människan följer samma lagar som andra.

Sedan den här diskussionen om att jaget är en illusion finns det redan en tråd för.

DÄREMOT önskar jag att alla som i historien, däribland inom filosofin, som har talat om fri vilja ska vara tvungna att göra avbön. Men det är min sadistiska sida som talar. hehe
Men det är något som gnager i mig, varför får diskussioner aldrig ett avslut, man borde faktiskt rent allmänt ha fler uppföljningar, en åsikt jag har haft länge länge är att det jag sitter och kommer på har redan sagts mycket bättre av andra och det är sant, och det påpekade även Krauss i en podcast med Sam Harris, som jag råkade lyssna på idag.
Senast redigerad av Dirigeradtillvaro 2018-02-01 kl. 01:28.
Citera
2018-02-04, 10:14
Medlem
Citat:
Det är våra hjärnor som är vi. Min fria vilja = min hjärnas fria vilja. Begreppet fri vilja hänger inte alls nödvändigtvis ihop med att det skulle finnas någon själ eller liknande som är oberoende av materia. Det hänger inte heller på om världen är deterministisk eller indeterministisk eller något lite mitt emellan. Filosofen Dennett argumenterar för fri vilja, han tror absolut inte på någon själ eller annan sorts "upplevare" (han är en av världens mest kända ateister), och han argumenterar för att fri vilja och determinism är fullt förenliga (det är detta som är kompatibilism).

Men det här har jag ju nämnt förr i tråden. Kommer nog inte heller denna gång resultera i att folk läser på och att tråden blir lite mer intellektuellt givande.

Antagligen för att folk använder sin fria vilja för att högaktningsfullt skita i bl a mina pekpinnar.

Fast Dennett definierar fri vilja som att människor gör val som inte motsvarar andra människors förväntningar?
Citera
2018-02-04, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dirigeradtillvaro
Alltid när jag läser sådana här trådar cringar jag så fasligt mycket, det är ju bara massa känslor. Buhuhu jag vill ha fri vilja så jag vägrar att acceptera att det inte finns en fri vilja. Buhuhuh jag är special, jag har visst det fri vilja.

Människan är skapad av samma materia som allt annat i universum, människan följer samma lagar som andra.

Sedan den här diskussionen om att jaget är en illusion finns det redan en tråd för.

DÄREMOT önskar jag att alla som i historien, däribland inom filosofin, som har talat om fri vilja ska vara tvungna att göra avbön. Men det är min sadistiska sida som talar. hehe
Men det är något som gnager i mig, varför får diskussioner aldrig ett avslut, man borde faktiskt rent allmänt ha fler uppföljningar, en åsikt jag har haft länge länge är att det jag sitter och kommer på har redan sagts mycket bättre av andra och det är sant, och det påpekade även Krauss i en podcast med Sam Harris, som jag råkade lyssna på idag.

Ja, fri vilja är en omöjlighet. När man krasst konstaterar det som du skriver i ditt inlägg, så säger vanligen anhängarna av fri vilja att fri vilja inte handlar om det, vilket natuvligtvis är nonsens. Fri vilja i filosofisk mening handlar om att man faktiskt kan vilja vad man vill, vilket man inte kan.
Citera
2018-02-04, 17:27
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirigeradtillvaro

Oj så mycket känslor. "Cringar jag". Och "buhu" etc är ju inte direkt ett rationellt bemötande av någons argument. Vilket i så fall? Vem förnekar att vi är skapade av samma sorts materia som resten av universum? (Iofs rätt så speciellt ordnad med t ex den här fantastiska hjärnan vi har som nog ändå skiljer sig lite i förmågor jmf m en sten.) Och så toppar du med en, som du själv kallar det, sadistisk önskan.

Har du lyckats knåpa ihop det där inlägget alldeles själv? Grattis till det då iaf. Försök igen, övning ger färdighet!
Senast redigerad av nerdnerd 2018-02-04 kl. 18:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in