2020-08-17, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMegatron
Men om vi inte kan ta oss förbi Newtons klassiska verklighetsmodell kan vi såklart inte förklara den fria viljan. Då finns bara klassisk logik, sannolikhetslära och determinism och där ryms inga fria val. En sådan värld är full av obegripliga paradoxer, och avsaknaden av ett fritt val är en av dessa paradoxer.
Tvärtom, en sådan värld är fullt logisk. Avsaknaden av den fria viljan är fullt logisk. Det är när man som du försöker argumentera för den fria viljans existens som man hamnar i en värld full av obegripliga paradoxer.
Citera
2020-08-17, 21:07
Medlem
Är vi inte alla slavar under vår självbevarelsedrift? Eller kan den fri viljan härledas till självbevarelsedriften?
Senast redigerad av VeritasAdHominem 2020-08-17 kl. 21:10.
Citera
2020-08-17, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Tvärtom, en sådan värld är fullt logisk. Avsaknaden av den fria viljan är fullt logisk. Det är när man som du försöker argumentera för den fria viljans existens som man hamnar i en värld full av obegripliga paradoxer.

Visst är det logik du använder men klassisk logik baserad på Newtons syn på verkligheten. Den synen på rum,ting och tid är alldeles för trubbig för att förstå det fria valets mekanismer. Det första du måste förstå är den perspektivberoende verkligheten. Annars kan du inte förstå vad jag försöker säga om det fria valet. Jag förstår dig när du hävdar att det fria valet inte kan finnas i modeller baserade på 1800-talets mekaniserade syn på verkligheten. Om jag ska försöka förklara för dig hur våra moderna förklaringsmodeller ser ut idag så hamnar vi långt från ämnet.
Citera
2020-08-17, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VeritasAdHominem
Är vi inte alla slavar under vår självbevarelsedrift? Eller kan den fri viljan härledas till självbevarelsedriften?

De flesta av oss är nog slavar under självbevarelsedriften men inte alla. De finns de som väljer självmord eller att inte skaffa barn. Jag tro att den fria viljan kan härledas till vår mest grundläggande känsla ”rädsla” och vidare till självbevarelsedriften. De få händelser som du faktiskt är medveten om (och fritt kan välja mellan) kan nästan alla (menar jag) härledas till rädsla och självbevarelsedriften.
Senast redigerad av KaptenMegatron 2020-08-17 kl. 21:41.
Citera
2020-08-17, 21:47
Medlem
Citat:
De flesta av oss är nog slavar under självbevarelsedriften men inte alla. De finns de som väljer självmord eller att inte skaffa barn. Jag tro att den fria viljan kan härledas till vår mest grundläggande känsla ”rädsla” och vidare till självbevarelsedriften. De få händelser som du faktiskt är medveten om (och fritt kan välja mellan) kan nästan alla (menar jag) härledas till rädsla och självbevarelsedriften.

Håller du med om att fria viljan kokar ner till detta eller elaborerade du endast?
Citera
2020-08-17, 22:09
Medlem
Citat:
Visst är det logik du använder men klassisk logik baserad på Newtons syn på verkligheten. Den synen på rum,ting och tid är alldeles för trubbig för att förstå det fria valets mekanismer. Det första du måste förstå är den perspektivberoende verkligheten. Annars kan du inte förstå vad jag försöker säga om det fria valet. Jag förstår dig när du hävdar att det fria valet inte kan finnas i modeller baserade på 1800-talets mekaniserade syn på verkligheten. Om jag ska försöka förklara för dig hur våra moderna förklaringsmodeller ser ut idag så hamnar vi långt från ämnet.
Den perspektivberoende verkligheten är inte en modern förklaringsmodell, det är en flummig filosofi utan belägg som endast folk som inte vill acceptera verkligheten tror på. Modern vetenskap bekräftar till fullo det mekanistiska universumet.

Men det spelar inget roll då du som sagt omöjligt kan få in den fria viljan i din modell heller. För att vilja ska kunna uppstå så krävs det att man tidigare har blivit medveten om valen och vad de innebär. Viljan är alltså inte bara bunden av determinismen, den är beroende av determinismen för att kunna existera. Viljan är alltså per definition inte fri.
Citera
2020-08-17, 23:08
Avslutad
Citat:
Att universum är deterministiskt innebär bara att allt ingår i en händelsekedja, inte att det måste gå att följa denna kedja. Det finns ingenting som säger att ett universum där medvetande vore omöjligt inte skulle kunna vara deterministiskt.

Hur kan man veta att universum är deterministiskt om det inte går att följa händelsekedjan (tillbaka till Big Bang exempelvis)?
Citera
2020-08-17, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
Hur kan man veta att universum är deterministiskt om det inte går att följa händelsekedjan (tillbaka till Big Bang exempelvis)?
Det är en annan fråga. Om universum är deterministiskt så är det det oavsett om vi vet det eller ej.

Vilken händelse vi än undersöker (utom vissa undantagsfall på partikelnivå) så kan vi följa dess händelsekedja en bit bakåt i tiden. Det talar för att universum i huvudsak är deterministiskt. Vi vet att åtminstone nästan alla händelser är en direkt konsekvens av en tidigare händelse.
Citera
2020-08-18, 00:08
Avslutad
Citat:
Det är en annan fråga. Om universum är deterministiskt så är det det oavsett om vi vet det eller ej.

Vilken händelse vi än undersöker (utom vissa undantagsfall på partikelnivå) så kan vi följa dess händelsekedja en bit bakåt i tiden. Det talar för att universum i huvudsak är deterministiskt. Vi vet att åtminstone nästan alla händelser är en direkt konsekvens av en tidigare händelse.

Men om det inte finns någon som kan göra exakta förutsägelser (dvs. att ta reda på vad som är determinerat) eller härleda en händelse hela vägen tillbaka till universums början så är ju situationen i praktiken densamma som att leva i ett delvis indeterministiskt/slumpmässigt universum.

Det är det jag menar med att det handlar om perspektiv. Och perspektiven är det enda vi har - det är så våra liv ter sig.
Citera
2020-08-18, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
Men om det inte finns någon som kan göra exakta förutsägelser (dvs. att ta reda på vad som är determinerat) eller härleda en händelse hela vägen tillbaka till universums början så är ju situationen i praktiken densamma som att leva i ett delvis indeterministiskt/slumpmässigt universum.

Det är det jag menar med att det handlar om perspektiv. Och perspektiven är det enda vi har - det är så våra liv ter sig.
Nej, ett indeterministiskt universum skulle se helt annorlunda ut från ett deterministiskt. I vårt deterministiska universum är ingen händelse, helt oväntad. Vi kan förstå allt som händer eftersom vi kan föreställa oss vad som har lett fram till det. Och vi vet ungefär hur framtiden kommer att se ut.

I ett indeterministiskt universum så skulle i stort sett vad som helst kunna hända när som helst. Materia skulle ständigt dyka upp, försvinna och byta plats helt oväntat. Desto mer indeterministiskt det var desto kortare tid skulle någonting hinna bestå och kunna utvecklas. I ett i huvudsak indeterministiskt universum hade människan aldrig kunnat uppstå.
Citera
2020-08-18, 02:40
Medlem
Troligtvis är människan deterministisk, den fria viljan är en illusion men slumpen existerar i den yttre materiella världen.
Citera
2020-08-18, 09:18
Avslutad
Citat:
Nej, ett indeterministiskt universum skulle se helt annorlunda ut från ett deterministiskt. I vårt deterministiska universum är ingen händelse, helt oväntad. Vi kan förstå allt som händer eftersom vi kan föreställa oss vad som har lett fram till det. Och vi vet ungefär hur framtiden kommer att se ut.

I ett indeterministiskt universum så skulle i stort sett vad som helst kunna hända när som helst. Materia skulle ständigt dyka upp, försvinna och byta plats helt oväntat. Desto mer indeterministiskt det var desto kortare tid skulle någonting hinna bestå och kunna utvecklas. I ett i huvudsak indeterministiskt universum hade människan aldrig kunnat uppstå.

Det finns väl en gråskala mellan fullständig determinism och fullständig indeterminism? Jag skrev delvis. Så det behöver inte alls vara fullt så kaotiskt som du skriver. Indeterminism i en liten skala kan du åstadkomma genom att slå tärning: du vet vilka utfall som är sannolika, men inte vilket det blir.

Slumpen finns överallt, ur ditt och mitt perspektiv. Vi kan ju inte förutse vädret om två veckor, vi kan gissa, men inte veta, vem som vinner det amerikanska presidentvalet. Vi vet inte vad som blir nästa internationella kris. Det händer oväntade saker hela tiden. Den s.k. Fjärilseffekten innebär att små, ”osynliga” händelser kan få stora konsekvenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in