2020-08-17, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Vilken sten har du levt under?
Ta och läs på lite om kvantmekanik.
Du skulle behöva läsa på lite om neurovetenskap.
Citera
2020-08-17, 03:09
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadDog
Kan någon förklar den Fria viljan???

Den är paradoxal.
Citera
2020-08-17, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Vad är det där för flum? För det första är verkligheten inte beroende av en observatör, verkligheten förblir exakt densamma oavsett vem som observerar den eller om ingen observerar den. Och även om den vore beroende av en observatör så förstår jag inte hur det skulle innebära möjligheten för en fri vilja.

Tyvärr, men både dina premisser och din slutsats är felaktiga.

Det är fullt möjligt att klara sig ett helt liv med en klassisk syn på verkligheten dvs med ett tredimensionellt rum fyllt med tredimensionella ting med en yttre oberoende tid. Men ska vi försöka förstå den fria viljan måste vi använda oss av andra moderna förklaringsmodeller. Vill du bara använda dig av den klassiska modeller så kan den fria viljan inte finnas till, jag håller med. Men vi vet sedan länge att tid, avstånd, rum, energi, materia, magnetism mm är beroende av perspektivet. Till och med händelser är perspektiv beroende. Det som är ett medvetet val för mig kan från ditt perspektiv vara en slumpmässig händelse eller kanske till och med förutbestämt. Vems perspektiv är rätt? Båda har såklart rätt. Detta är inte konstigare än att det som är avstånd för mig är tid för dig.
Citera
2020-08-17, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nej det krävs inte alls.

Alkazam har rätt. Universum kan inte vara deterministiskt eftersom det förutsätter ett perspektiv utanför universum. Själva definitionen på universum är allting dvs. det finns inget utanför.
Citera
2020-08-17, 18:12
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Den är paradoxal.

Ja och att ett påstående leder till en paradox är inget som gör att det inte behöver förklaras, det visar snarare att påståendet inte går ihop.
Citera
2020-08-17, 18:13
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMegatron
Alkazam har rätt. Universum kan inte vara deterministiskt eftersom det förutsätter ett perspektiv utanför universum. Själva definitionen på universum är allting dvs. det finns inget utanför.

Du får nog utveckla hur det innebär att det inte kan vara deterministiskt, om du förklarar det bra kan det sluta med att du får Nobelpriset.
Citera
2020-08-17, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMegatron
Det är fullt möjligt att klara sig ett helt liv med en klassisk syn på verkligheten dvs med ett tredimensionellt rum fyllt med tredimensionella ting med en yttre oberoende tid. Men ska vi försöka förstå den fria viljan måste vi använda oss av andra moderna förklaringsmodeller. Vill du bara använda dig av den klassiska modeller så kan den fria viljan inte finnas till, jag håller med. Men vi vet sedan länge att tid, avstånd, rum, energi, materia, magnetism mm är beroende av perspektivet. Till och med händelser är perspektiv beroende. Det som är ett medvetet val för mig kan från ditt perspektiv vara en slumpmässig händelse eller kanske till och med förutbestämt. Vems perspektiv är rätt? Båda har såklart rätt. Detta är inte konstigare än att det som är avstånd för mig är tid för dig.
Vi vet inte alls att de där sakerna är beroende av perspektivet, tvärtom, vi vet att de inte är det. Människor kan se verkligheten på olika sätt, men det beror bara på att vi tar in olika mängder information och tolkar den på olika sätt. Ibland på rätt sätt, ibland på fel sätt. Om två människor tolkar världen på två motsatta sätt så har minst en av dem fel.

Detta är dock irrelevant för ämnet. Det finns inget att förstå när det gäller den fria viljan, det är ett totalt ologiskt koncept från början till slut. Den fria viljan kan inte finnas i din modell heller, den kan inte finnas i någon tänkbar modell.
Citera
2020-08-17, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Därtill kan inga kausala kedjor härledas längre tillbaka än Big Bang. Varje händelse måste vara förorsakad av slump. En del händelsekedjor startar tidigare än andra, men alla måste börja någonstans. Lyfter jag höger hand så börjar den händelsekedjan någonstans mellan nuet och Big Bang. Spelar det någon roll var exakt den börjar?

Det du beskriver är en klassisk syn på determinism och med den kan vi inte förklara den fria viljan. Med moderna förklaringsmodeller blir en händelsekedja (som du beskriver) inte ”verklig” förrän du har registrerat händelsen. Innan dessa är händelsekedjan bara en matematisk sannolikhetsfunktion. Hur otroligt det än låter så börjar alla händelsekedjor (din historia) när du (från ditt perspektiv) registrerar händelsen. Det är du, med ett medvetet perspektiv, som väljer mellan de slumpmässiga möjligheterna. Det är den fria viljan.
Citera
2020-08-17, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
Bra att du lyfter att det handlar om perspektiv. Detta satte fingret på spiken för mig.

Att något är determinerat säger vi när vi på ett säkert sätt kan följa händelsekedjan hela vägen. Att något är slumpmässigt säger vi när vi inte kan förklara varför något händer. Att vi gjorde något av fri vilja säger vi när vi upplever att vårt ”jag” är enda källan till ett beslut.

För att världen ska vara deterministisk krävs att det finns någon som har kunskap om allt vid en viss tidpunkt och möjlighet att omedelbart beräkna framtiden. En övermänsklig uppgift, så att tro på determinismen är att tro på Gud?
Att universum är deterministiskt innebär bara att allt ingår i en händelsekedja, inte att det måste gå att följa denna kedja. Det finns ingenting som säger att ett universum där medvetande vore omöjligt inte skulle kunna vara deterministiskt.
Citera
2020-08-17, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Vi vet inte alls att de där sakerna är beroende av perspektivet, tvärtom, vi vet att de inte är det. Människor kan se verkligheten på olika sätt, men det beror bara på att vi tar in olika mängder information och tolkar den på olika sätt. Ibland på rätt sätt, ibland på fel sätt. Om två människor tolkar världen på två motsatta sätt så har minst en av dem fel.

Detta är dock irrelevant för ämnet. Det finns inget att förstå när det gäller den fria viljan, det är ett totalt ologiskt koncept från början till slut. Den fria viljan kan inte finnas i din modell heller, den kan inte finnas i någon tänkbar modell.

Men om vi inte kan ta oss förbi Newtons klassiska verklighetsmodell kan vi såklart inte förklara den fria viljan. Då finns bara klassisk logik, sannolikhetslära och determinism och där ryms inga fria val. En sådan värld är full av obegripliga paradoxer, och avsaknaden av ett fritt val är en av dessa paradoxer.
Citera
2020-08-17, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Du får nog utveckla hur det innebär att det inte kan vara deterministiskt, om du förklarar det bra kan det sluta med att du får Nobelpriset.

Jag är för gammal och vis för att drömma om Nobelpriset . En förklaring tar oss långt ifrån ämnet.
Citera
2020-08-17, 19:09
Medlem
Leffe020s avatar
Hon går igenom fri vilja på ett bra sätt
https://m.youtube.com/watch?v=C2BK0qtGztM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem