Citat:
Ursprungligen postat av
KaptenMegatron
Det är fullt möjligt att klara sig ett helt liv med en klassisk syn på verkligheten dvs med ett tredimensionellt rum fyllt med tredimensionella ting med en yttre oberoende tid. Men ska vi försöka förstå den fria viljan måste vi använda oss av andra moderna förklaringsmodeller. Vill du bara använda dig av den klassiska modeller så kan den fria viljan inte finnas till, jag håller med. Men vi vet sedan länge att tid, avstånd, rum, energi, materia, magnetism mm är beroende av perspektivet. Till och med händelser är perspektiv beroende. Det som är ett medvetet val för mig kan från ditt perspektiv vara en slumpmässig händelse eller kanske till och med förutbestämt. Vems perspektiv är rätt? Båda har såklart rätt. Detta är inte konstigare än att det som är avstånd för mig är tid för dig.
Vi vet inte alls att de där sakerna är beroende av perspektivet, tvärtom, vi vet att de inte är det. Människor kan se verkligheten på olika sätt, men det beror bara på att vi tar in olika mängder information och tolkar den på olika sätt. Ibland på rätt sätt, ibland på fel sätt. Om två människor tolkar världen på två motsatta sätt så har minst en av dem fel.
Detta är dock irrelevant för ämnet. Det finns inget att förstå när det gäller den fria viljan, det är ett totalt ologiskt koncept från början till slut. Den fria viljan kan inte finnas i din modell heller, den kan inte finnas i någon tänkbar modell.