2020-08-18, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlrichBrandman
CA:s fadern hette Verner, inte Valter.

Detta stämmer,fel av mig.
Jag har blandat ihop Verner med Valter..Verner skall det vara.
Citera
2020-08-18, 18:58
Medlem
Citat:
I den version jag har av detta förhör, maskeras andra ord ibland.

Meningen Maskerat var med vid det aktuella tillfället är i min version:
Maskerat vet inte om Maskerat var med vid det aktuella tillfället

Så det är inte alls säkert om någon var där när han sköt på sin TV.

Våra versioner är maskerade lite olika.
Dock så har vi även till exempel OAs förhör att ta hänsyn till i detta sammanhang.
Vad säger du om hennes berättelse?
Har jag uppfattat den rätt,så skall Verner ha varit i lägenheten.Han kan ju ha varit i köket och hämtat kaffe eller på toa när det bränner till framför TVn..men snacket om skottet i TVn,och framförallt kopplingen till Olof Palme kommer någonstans ifrån.
Jag tror inte att detta var en sak som Christer själv skulle berätta om.
Citera
2020-08-18, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

GMP är gjorda av professionella, utbildade människor. Baserat på erfarenheter.

Precis.
: )

Att skriva långa inlägg om teorier om det mänskliga psyket, eller beskriva mönster som man vet upprepas i det vuxna livet efter viss typ av barndomstrauma skulle ta väldigt mycket plats i tråden så jag nöjer mig med konstaterande att det är min uppfattning om personen CA och om hans familj. Och att läsaren behöver inte hålla med mig så jag avslutar gärna diskussionen om mina slutsatser, de är inte bevismaterial utan ett försök att förstå varför det blev som det blev.
Citera
2020-08-18, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ska det verkligen tolkas som att det var fadern som var närvarande vid tv-skottet? Det uppgiftslämnaren säger skulle då betyda "man kunde inte låta fadern få veta att C mördat Palme FÖR ATT fadern bevittnat ett skott genom tvn". Helt ologiskt.

Naturligtvis är det uppgiftslämnaren som var närvarande, inte fadern.

Jag skall inte vara helt kategorisk.Jag håller med om att det går att läsa som att det varit Ol.a som varit på besök och "upplevt" skottet så att säga.Maskningen är mycket kort,det bör handla om tre bokstäver och i varje fall inte mer än fyra.Han eller hon.
Dock börjar stycket i denna del av förhöret med som jag uppfattar det Astr.d berättade..hon har naturligtvis ingen anledning att berätta en sak för Ol.a som hon själv upplevt så att säga.
Någon har dött..Verner går bort 1994 om jag inte missminner mig så det måste ju syfta på honom vad jag kan förstå.

Jag kan sträcka mig till antingen Astrid eller Verner som den som varit i lägenheten.
Det är också naturligt då Christer knappast haft besök av andra,brodern undantagen,och särskilt som han knappast heller skulle idka "vapenvård" i utomståendes sällskap.
Senast redigerad av Lookalike 2020-08-18 kl. 19:18.
Citera
2020-08-18, 19:23
Medlem
Citat:
I den version jag har av detta förhör, maskeras andra ord ibland.

Meningen Maskerat var med vid det aktuella tillfället är i min version:
Maskerat vet inte om Maskerat var med vid det aktuella tillfället

Så det är inte alls säkert om någon var där när han sköt på sin TV.

Eftersom du är en kunnig person i ämnet så vill jag passa på att fråga om du har kunskap om resultat från förmodad undersökning av de patroner som materialansvarig 1980-88 hos APK lämnade till Lennart Gustafsson 2011?
Citera
2020-08-18, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Fick ett svar på mail från den yngre avlägsna släktingen till CA som tidigare huserade i tråden.

Tänker inte återge allt från mailet eftersom det inte tillför något till diskussionen, men har valt att dra ut enstaka meningar som jag ändå anser intressanta:

"Alla släktingar tror fortfarande det var Christer. "

"Fick du magnetfiskat i sjön? Vi som är anhöriga en bit bort tror att sjön kan vara intressant..."

"Hade varit intressant med något protokoll från när polisen knackade på och han sköt sig. Mina föräldrar hälsade på ett par år tidigare och då hade Christer ett rum de inte fick gå in i."

För övrigt tror jag inte personen själv sitter på några uppgifter som kan vara intressanta, han hintar dock om brodern, men har öht. ingen kontakt med denne.

Fd. klubbmedlemmar eller brodern är nog där vi kan finna information om vapnets möjliga lokation.

Bra där! Ja hade man fått kontakt med brodern och han öppnat upp sig så. Vore härligt om rätt person gav rätt svar och man kunde lösa detta.

Kanske om han kan eller vill hinta om vårt revolvern finns. Fast helt ärligt vet jag inte OM man skulle få revolvern i sina händer, om man skulle lämna in den. Nu är ju PU nerlagd... Men ändå.. känns som inkompetensen ännu en gång skulle sparka en i rumpan och inget hände med revolvern om man lämna in den. Bara läggas i ett arkiv nånstans
Citera
2020-08-18, 19:46
Medlem
F-n,skottet i TVn skaver på Lookalike,Ni får ursäkta.

OM det var Astrid som upplevde att Christer sköt TVn..skulle hon då ha hållit tyst om detta i fjorton år för Christers pappa Verner?

Det kan inte vara ett rimligt antagande som jag ser det.
Citera
2020-08-18, 20:05
Medlem
Roerligs avatar
Visats visst intresse för fadern, VA, här på sistone.

Bördig från en liten by i Jämtland. Född 1922.

Flyttade till förmodligen en gård utanför Värnamo på andra halvan av 40-talet. Arbetade gissningsvis på gården om det stämmer. Kanske blev bondehatare och radikal.

Flyttade till Harplinge i Halland någon gång mellan 1950 och CA's födelse.

Gift 1951.

CA född 1952.

KA född 1958

1960 bodde de som bekant inne i Halmstad.

Vet ej vilket år de flyttade till Stockholm, men VA är skriven i Trångsund från 70-talet och framåt.

Byn han växte upp i ligger vid en liten sjö (Bredbysjön). Det har tidigare här spekulerats i att de skulle kunnat haft ett gammalt ställe i Halland. Men kan alltså även gälla Jämtland. Jakt?

Var modern urhalländska?
Citera
2020-08-18, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Eftersom du är en kunnig person i ämnet så vill jag passa på att fråga om du har kunskap om resultat från förmodad undersökning av de patroner som materialansvarig 1980-88 hos APK lämnade till Lennart Gustafsson 2011?

Analysen visade att kulorna hade olika blyisotopsammansättning. Det betyder att mordkulorna troligtvis kom från en annan ask. Lennart Gustafsson berättade det för två år sedan i Hasse Aro:s podcast och jag skrev om detta på min blogg. Trots detta är det helt väl möjligt att mordkulorna kommer från AK, men då från en annan ask som inte finns längre.

Se också IVA-20894-6.
Citera
2020-08-18, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Våra versioner är maskerade lite olika.
Dock så har vi även till exempel OAs förhör att ta hänsyn till i detta sammanhang.
Vad säger du om hennes berättelse?
Har jag uppfattat den rätt,så skall Verner ha varit i lägenheten.Han kan ju ha varit i köket och hämtat kaffe eller på toa när det bränner till framför TVn..men snacket om skottet i TVn,och framförallt kopplingen till Olof Palme kommer någonstans ifrån.
Jag tror inte att detta var en sak som Christer själv skulle berätta om.

Menar du den här delen?

Det var tydligen så att Maskerad under ett besök hos Christer då denne bodde på Hälsingegatan hade upplevt att Christer skjutit ett skott rakt in i sin TV när Palme hade visats i rutan.

Maskeringen här är mycket kort, alltså tror jag inte att det handlar om Verner. Det var Kurt, tror jag.
Kurt själv hade dock en egen version liksom det var Christer som berättade om skotten för honom. Han kanske medvetet ljög om detta för polisen.
Citera
2020-08-18, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Fick ett svar på mail från den yngre avlägsna släktingen till CA som tidigare huserade i tråden.

Tänker inte återge allt från mailet eftersom det inte tillför något till diskussionen, men har valt att dra ut enstaka meningar som jag ändå anser intressanta:

"Alla släktingar tror fortfarande det var Christer. "

"Fick du magnetfiskat i sjön? Vi som är anhöriga en bit bort tror att sjön kan vara intressant..."

"Hade varit intressant med något protokoll från när polisen knackade på och han sköt sig. Mina föräldrar hälsade på ett par år tidigare och då hade Christer ett rum de inte fick gå in i."

För övrigt tror jag inte personen själv sitter på några uppgifter som kan vara intressanta, han hintar dock om brodern, men har öht. ingen kontakt med denne.

Fd. klubbmedlemmar eller brodern är nog där vi kan finna information om vapnets möjliga lokation.

Han har inget foto på CA?
Citera
2020-08-18, 20:59
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det var Kurt, tror jag.
Kurt själv hade dock en egen version liksom det var Christer som berättade om skotten för honom. Han kanske medvetet ljög om detta för polisen.

Med tanke på hur intresserad PU verkar ha varit av detta, borde med säkerhet den person som är ursprungskällan till detta, om möjligt, ha förhörts om saken. Finns dock inga kända förhör om detta med KA eller modern. Och samtliga förhör med familjemedlemmar har väl lämnats ut vid detta lag? Det pekar mot fadern eller någon utanför familjen.
Senast redigerad av Roerlig 2020-08-18 kl. 21:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in