2020-06-14, 10:10
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Man kan verifiera att han köpt ammunition av rätt typ från pistolklubben.

Vilket han förnekade, vad jag förstår. Han ljög således om sitt tidigare innehav av ammunition av den typen (om han inte misstog sig). Han torde alltså ha ansett att ett tidigare innehav av ammunition av samma typ som användes vid mordet på Olof Palme var så pass graverande för honom att han ljög för polisen.

En av alla omständigheter som pekar tungt mot CA.
Citera
2020-06-14, 10:26
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Vad var huvudorsaken till att man övergav CA spåret?

Jag vet inte om man någonsin övergett CA, men problemet lär vara att han inte är identifierad på mordplatsen och att vapnet saknas. Indicierna räcker inte.
Citera
2020-06-14, 10:58
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Ett skolexempel på källkritik vilket det finns massor av exempel på i den här utredningen.

Dan Hörning citerar GRK som inte tar upp var han sköt sig. Uppgiften om var han sköt sig kommer från officiellt håll. Så bröstet blir mest sannolikt. Men, ingen av dessa uppgifterna behöver vara sanna eftersom vi inte har sett obduktionsprotokollet.
Nu får du förklara.
Dan citerar GRK och läser då att han skjutit sig i huvudet. Men samtidigt har inte GRK angett var han sköt sig?
Citera
2020-06-14, 11:11
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Ansökan om vapentillstånd/licens skall göras till polismyndigheten och ett föreningsintyg från skytteföreningen skall bifogas. Om det även krävs läkarintyg vet jag inte.

Enligt uppgift var han psykiskt sjuk och dömd för misshandel. Om detta är tillräckliga skäl för att återkalla vapentillståndet vet jag inte.

Vore intressant att få veta när han fick vapentillstånd/licens och om han fick behålla detta ända fram till sin död.
Citera
2020-06-14, 11:58
Medlem
Jag är ny på detta och har läst och lyssnat lite snabbt utan att göra ett försök att vederlägga uppgifter
Men det kan ha värde . Hur det ter sig för en Nybörjare .. Ber om Ursäkt om detta är korkat .. Jag hamnade här via den andra länken om presskonferensen

Skandiamannen har vad jag förstår inget " Kriminellt " skurkaktigt beteende eller annars beter sig särskilt konstigt. I historiken, Han är Moderat Politiker .Vill samarbeta med Polisen envist.
Jag kan utan vidare tänka mig att " Konservativt "sinnade har det i sin föreställningsvärld att det är klart man ställer upp efter bästa förmåga.. Hjälper Polisen .. Det är ju huvudregeln i det partiet
( Visserligen för att man " äger " polisen men ändå. )
JM Beatrice ville skriva en " Samariten lag " hjälper man inte till åker man in själv

Till Skillnad från Christer Andersson. Som har en del personliga problem. Han jobbar inte pga
" Spelvinster " ..Han träffar en knarklangare .+ Börjar göra olagliga affärer.
Sparkar på Hundar ger ungdomar en snyting för att han retat upp sig. ( jag kan köpa det att man i sin traditionella manlighet använder fysiken mer förr i tiden det behöver inte betyda mycket .)
Men detta är en Människotyp som jag kan mer om än om " The Ruling Classes " Moderat Politiker

Som talesättet lyder " You can take the kid from the street but not the street from the Kid "
Han har en personlighetstyp såvitt känt som inte är " Main Stream " återigen det kan man visst ha..
Men när denna typen av Människor frivilligt erkänner ett brott som kan leda till att ens möjligheter för ett intresse " Sportskyttet " med Licenser. Försvinner man åker på straff. snabbt googlat 3 år spjället som max .Är han med i skytteklubb kan han reglerna ..Då j..ar anamma är Källkritik lämpligt.

Någon historia måste komma fram var Puffran finns .. En " Street Hustler " formar den så att det är den lämpligaste utsagan för hans egna vidkommande.som lämnas. Ljuga för snuten är ju huvudregeln
bland de människorna : Eller riktigare styra klart från dessa ( snuten ) helt och hållet.
Alla människorna Som inte är .i the Ruling Classes är i The Ruled Classes .Under juntastöveln.
Anything you say can be used against you.
Han här vill inte komma till Polisen .. på kallelser ..när dom knackar på dörren skjuter han sig.
Det kan ju ha många skäl naturligtvis. Ingen vill se snuten om inte katastrofen hänt.
Jag har inga belägg för det så klart .. men en vapenintresserad med lite slagsmål börjar snacka med knarklangare ( sant eller inte ) för mig skickar det signaler om en kille som inte är i kyrkan varje Söndag.
Visst det är inte förbjudet ... och det finns många olika sätt att leva livet.

Jag skulle misstänka att den dialogen med langaren mycket väl kunde ha initierats på grunden KÖP av vitt pulver i små plastpåsar. Levererat i gränden runt hörnet Skall inte kasta skit på honom men vanligt hyggligt folk känner ingen langare eller gör affärer med sådana .
Sjunger man i kyrkokören säger man " Nej Tack" vid erbjudandet. Går vidare Man börjar inte Deala med ett vapen man har Licens för . Det stämmer bättre som betalning för droger ( Spekulation så klart )

Så långt är det ju en känsla rörande vad slags människor det finns i vår herres Hage.
I alla yrken är det så att man gör en rimlighetsbedömning .. Skall man reparera en bil går man på den vanliga felet först " Keep it simple " där passar för mig CA Bättre än Skandiamannen
Såväl i Historik som beteende

Snuten gör ju det själva jfr den Stora Zigenare listan dom åkte på
Det hade ju rationalitet i den delen Ziggisen har inget jobb fått på 300 år varfan kommer pengarna ifrån ?

Märkligt nog att man här inte typ " Krille jobbar inte varfan kommer pengarna ifrån ? "

Slutligen i svamlet här på slutet .har jag genom åren haft problem med skjutandet på Platsen
Om det är rätt så lägger skytten handen på Palme och skjuter det går inte att missa om Pipan sitter mot ryggen.
Vore det ett proffs / konspiration hade han skjutit 2 skott ( Mot Palme ) har jag fått för mig. " Double tap " som det heter på TV
https://en.wikipedia.org/wiki/Double_tap

Jag har med min okunskap tänkt att det var aldrig meningen att skjuta mot Lisbeth öh taget.
Ett proffs / konspiration ) hade skjutit 2 skott ( Mot Palme ) och inte missat.
men som skrivet var jag har inte läst på eller sett hur dom stod.
Tycker även skytten hinner se att han missar Lisbeth och kan följa upp om det var meningen. Skjuta även henne. och inte missat en gång till på nära håll.

Det har talats om stirrande Blick --- för mig låter det synonymt med " Knarkare " vilket dom också letar efter och finner en Och ställer upp fäller i Tingsrätt Nu är det väl ryktesvis iofs inte ovanligt att Mördare drogar inför brottet.
Här har vi en annan Christer A som i varje fall själv säger att han gör affärer med Knarklangare erkänner detta själv.
jag tycker det per automatik väcker frågan
" Hur kommer det sig att du träffar och gör affärer med knarklangare ??"

UTREDNINGEN ahh vadfan en Schimpans hade skött det bättre ... i samarbete med en Sengångare
Citera
2020-06-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Funderar på om det är rätt bild... killen verkar vara kal på hjässan.
Misstänker att den där bilden är tagen i samband med den där expressenintervjun där man intervjuande "fel person". Finns länk till den artikeln tidigare tråden.

Jag tror inte att killen på bilden i Expressen är dubbelgångaren CA. Det är mannen som intervjuades av Expressen 1999 (se bilden av den gamla artikeln). Och det var fel person.
Citera
2020-06-14, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Hört talas om din blogg, men läst den först nu. Givande och informativ.

Har du för avsikt att kontakta denne person på skytteklubben ånyo?

Tack Innan jag bestämmer mig för att kontakta honom igen, vill jag först veta vad han sa till Palmegruppen vid den tiden. Jag har redan begärt förhöret. Han är mycket gammal nu, och hans kontakt med polisen är från 1990-talet, så hans minne från CA var iallafall fräschare då.
Citera
2020-06-14, 12:23
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Vad var huvudorsaken till att man övergav CA spåret?

Jag ser inget vettigt skäl till att överge CA-spåret och förhoppningsvis lever det fortfarande.

Möjligtvis om Krister Petersson är hundra procent säker på att SE gjorde det, med eller utan konspiration. Men i så fall sitter han på info vi inte känner till.
Senast redigerad av vinbra 2020-06-14 kl. 12:26.
Citera
2020-06-14, 12:27
Medlem
Rösta! Vem mördade Olof Palme

https://www.poll-maker.com/results792781xe75D4b12-32
Citera
2020-06-14, 12:38
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Nu får du förklara.
Dan citerar GRK och läser då att han skjutit sig i huvudet. Men samtidigt har inte GRK angett var han sköt sig?

Precis så. Dan råkade fylla i den detaljen själv. I stort är podden en av de bästa, kanske den bästa, i Palme-branschen på att förhålla sig objektivt och källkritiskt. Så ingen skugga över dem. Paul Smith och den nederländska bloggaren ska också nämnas i sammanhanget. Mycket tillförlitliga.
Citera
2020-06-14, 13:04
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Enligt RRV:s rapport från 1996 så stämmer CA:s signalement överens med den man som sågs lämna biljettkön efter att makarna Palme köpt sin biljett.
Minns inte vilket vittne det var, men det var en av de kvinnliga Grandvittnena.

Intressant! Det har jag antingen missat eller glömt bort. Finns denna rapport online eller måste man besöka ett bibliotek eller arkiv?
Citera
2020-06-14, 13:12
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Poängen med att verka i en organisation är att tillfällena blir många fler & bättre. Man kan ha kontinuerlig koll under längre tid. Här dök ett tillfälle upp. Som strukturerad grupp har man helt andra möjligheter att gripa det tillfället.

Jag tror inte att vi kommer mycket längre. Vi får försöka vara överens om att vi inte är överens. Jag tycker inte att detta är ett tillfälle som dök upp. Palme gav ofta sina livvakter ledigt och promenerade omkring i Stockholm utan skydd. Som jag tidigare påpekat visste ingen utom Mårten Palme med flickvän när OP skulle lämna lägenheten och var han var på väg. Jag tror inte att du har riktigt tänkt igenom vilken närmast omänsklig organisation som skulle krävas för att ha koll på hela Stockholms centrum på så kort tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Vad spelar det för roll om paret Palme rör sig mot Rådmansgatan eller Hötorgets T-banestation? Man har säkert haft någon utposterad på annan plats också, vid Rådmansgatan (om det är en konspiration dvs). Visst är det mest logiskt att ta samma väg tillbaka men det är en smärre detalj.

Jag förstår inte hur du kan få detta till en smärre detalj. Att det helt saknas observationer längs den väg som var den mest troliga hemvägen för paret Palme samtidigt som det tycks ha funnits en hel armé med walkie-talkiebärande män längs den mindre troliga hemvägen, säger nog mer om vittnespsykologi än om något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in