2020-09-15, 21:49
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Var inte med i Svenska Kyrkan som jag förstår det

Det är väl lite intressant i sig.

Eftersom vi på den tiden föddes in i svenska kyrkan så krävdes det ett aktivt utträde. Och det brukade oftast, som jag minns det, ses som ett politiskt ställningstagande. Typiskt av vänsterkaraktär, även om det fanns såklart folk som inte var vänster som begärde utträde.
Citera
2020-09-15, 22:18
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Det är väl lite intressant i sig.

Jo, nämnde det därför. Om nu stämmer. Kan inte riktigt uttolka det.

Citat:
Eftersom vi på den tiden föddes in i svenska kyrkan så krävdes det ett aktivt utträde. Och det brukade oftast, som jag minns det, ses som ett politiskt ställningstagande. Typiskt av vänsterkaraktär, även om det fanns såklart folk som inte var vänster som begärde utträde.

Glöm inte liberala kulturradikaler.

Före 90-talet får jag för mig att det var ett starkt ställningstagande att lämna kyrkan. Den hade än kvar ett uns av samhällsbärare över sig. Att blott sakna tro var nog ett sällsynt skäl att lämna. Definitivt inga "mörkblå" fasoner. Om inte konverterades till katolicismen.
Citera
2020-09-15, 22:27
Medlem
Roerligs avatar
Angående SvD tycker jag inte vi ska vara njugga och ogina. Tycker att det var ett ambitiöst och väl genomarbetat uppslag om den sak som med rätta här hävdas vara underrapporterad. Kanske inga sensationella nyheter för oss här dock, av lätt insedda skäl. Om nu tagits nåt intryck från tråden, så varsågoda. Men ansatsen till juridikstudier var helt avslutade i god tid före vinsten.
Citera
2020-09-15, 22:28
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Media har vaknat.

https://www.svd.se/aktiehandlaren-gh--det-forbisedda-sparet

Ja det är f*n på tiden att han belyses, hoppas det får fler kompetenta och med information om fallet att engagera sig (även om det inte behövs eftersom många här inne gör ett hästjobb)
Citera
2020-09-15, 23:28
Medlem
omigas avatar
Citat:
Angående SvD tycker jag inte vi ska vara njugga och ogina. Tycker att det var ett ambitiöst och väl genomarbetat uppslag om den sak som med rätta här hävdas vara underrapporterad. Kanske inga sensationella nyheter för oss här dock, av lätt insedda skäl. Om nu tagits nåt intryck från tråden, så varsågoda. Men ansatsen till juridikstudier var helt avslutade i god tid före vinsten.

Sure tråden är öppen det är meningen men om man tar intryck och hämtar fakta så ska man citera. Men nog om det. Stommen av artikeln bygger ändå på egen källanvisning, nya intervjuer och ett och annat tips. Så i huvudsak bra.
Citera
2020-09-15, 23:49
Medlem
Citat:
Stort uppslag om CA i SvD.

https://www.svd.se/aktiehandlaren-gh--det-forbisedda-sparet

Är väl låst.

"När polisen 1995 gick ut med att en revolver saknades förstod materialförvaltaren att det handlade om GH:s och skickade anonymt två patroner till utredningen. När han fått veta att GH var avliden skickade han 2011 åter in patroner från de två askar som han tror att GH köpte från. Tester visade att de inte matchade Palmekulorna. Men tror han att en tidigare klubbkompis som han umgåtts med kan ha mördat Palme?

– Jo, han var fullkomligt iskall. Jag vet inte vad man ska säga. Det tror jag rätt säkert faktiskt. Vid flera tillfällen visade han att han hade väldigt starka nerver."

Finns namnen på APK-medlemmar som de intervjuar med i artikelen? Jag försökte ringa den enda personen jag känner vid namn ett par gånger nyligen, men han svarade aldrig.
Citera
2020-09-16, 00:00
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlrichBrandman
Finns namnen på APK-medlemmar som de intervjuar med i artikelen? Jag försökte ringa den enda personen jag känner vid namn ett par gånger nyligen, men han svarade aldrig.

Nej, men det är Mr G. Därifrån har han snöbollat.
Citera
2020-09-16, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Nej, men det är Mr G. Därifrån har han snöbollat.

Du menar G.B.?
Citera
2020-09-16, 00:04
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlrichBrandman
Du menar G.B.?

Ja troligen fick han namnet på samma sätt som tråden. Det framgår dock inte av artikeln men det ligger nära tillhands.
Citera
2020-09-16, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Ja troligen fick han namnet på samma sätt som tråden.

Det är personen som jag pratade med för fem år sedan och som inte ville säga någonting då, och som inte svarar nu :-( Jag försöker igen.
Citera
2020-09-16, 17:00
Medlem
Hellbastards avatar
Jag var själv nyfiken på hur stor CA-artikeln skulle bli i pappersversionen av SvD.

Fyra helsidor, kan jag nu rapportera (plus blänkare på förstasidan).
Citera
2020-09-16, 17:15
Medlem
Roerligs avatar
Råkat bli utsatt för CA's skolbetyg åk 6. Han tillhörde de bättre i klassen. Sämre i praktiska ämnen. Liksom alla andra i klassen hade han A i ordning och uppförande.

Tycker inte att detta är tillräckligt intressant eller relevant för att lägga ut till allmän beskådan. Ev intresserad får höra sig privat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in