Citat:
Ursprungligen postat av
Hellbastard
Det är väl lite intressant i sig.
Jo, nämnde det därför. Om nu stämmer. Kan inte riktigt uttolka det.
Citat:
Eftersom vi på den tiden föddes in i svenska kyrkan så krävdes det ett aktivt utträde. Och det brukade oftast, som jag minns det, ses som ett politiskt ställningstagande. Typiskt av vänsterkaraktär, även om det fanns såklart folk som inte var vänster som begärde utträde.
Glöm inte liberala kulturradikaler.
Före 90-talet får jag för mig att det var ett starkt ställningstagande att lämna kyrkan. Den hade än kvar ett uns av samhällsbärare över sig. Att blott sakna tro var nog ett sällsynt skäl att lämna. Definitivt inga "mörkblå" fasoner. Om inte konverterades till katolicismen.