Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-10, 16:36
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Hur kom det sig att Bergenstrand senare som SÄPO-chef lät Jallai
söka i SÄPO-arkivet i ett år (2006)? Tillståndet var uppenbarligen knutet
till Bergenstrand eftersom det drogs in omedelbart vid dennes
plötsliga död.

Klas Bergenstrand är en av de centrala MOP-spelare som borde synas ordentligt i sömmarna. En av aktörerna under tidiga lördagen. Ulf Dahlsten är en annan.
Citera
2020-08-10, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ok, tackar. Då är det alltså så som som jag spekulerade om. Det diarieförs inte av PU. Eftersom de formellt inte har med det att göra. Så med andra ord går det inte att hitta i ''Liggaren'' i så fall.

Det är lite konstigt, ja dvs jag tycker det som lite yrkesskadad internrevisor, att man låter dokument om polisen, tex tjänstgöringslista för de tre narkotikaärendena ligga kvar i PU och att man avhemligar dom.

De borde ha överflyttats till SU 2015 och utretts och åklagare borde ha tagit ställning till åtalsfrågan. Ett sådant förfarande som nu borde hade blivit en anmärkning vid en granskning.

Min misstanke är att det var ett köttben som inte var helt avgnagt som kastades till allmänheten och att det funnits dokument som överlämnats till SU och registren i PU har tvättats. Då måste man kolla ärendeloggen och se vem som raderat vad.
Citera
2020-08-10, 16:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Det här är viktiga insikter.

I samband med att Holmer avgick upphörde regeringens observatörer att sitta i Palmerummet i all framtid. Observatörerna är alltså direkt knutna till personen Hans Holmer.

Efter att Holmer avgick fick Holger Romander order om att 300 poliser skulle sättas in för att utreda PKK. Ordern kom från Wickbom. Där Romander i sina memoarer konstaterar att det var regeringen som utredde mordet.

Ingvar Carlssons senare stöd till Ebbes utredande var direkt knuten till personen Ebbe Carlsson. Via hans vapendragare Carl Lindbom.

Här måste man ställa frågan varför just PKK skulle pekas ut? Under flera år. Utan att någon substans presenterats. En fråga som IC fortfarande kan svara på. Om han vill. Samtidigt som vi kanske här hittar förklaringen till att Säpos PM försvann när det nådde Holmer. Det PMet innehöll inte tillräckligt med kurder för att falla honom i smaken. Rentav inte föll andra i smaken heller?

Sedan flyttade IC sitt stöd till personen och änkan Lisbet Palme när man försökte sätta dit CP. Det var Ulf Dahlsten som hjälpte henne. Alltså samma person som var ansvarig för Palmes säkerhet. Och senare avslöjade att han från polisen fått information om narkotikaspaning. Eventuellt privatspaning med tillhörande WT-observationer.

PKK/KGB spåret. Det är ett nästintill perfekt spår. Exakt som KGB jobbade. Och 1986 var det inte var och varannan som visste om det. Därför bör det det komma från en Säkerhetstjänst eller Underrättelsetjänst. Bara där man skulle kunna lägga spåret rätt så att säga.

Den som skapade PKK spåret visste exakt vad denna gjorde. Mycket pekar på SÄPO- intendenten Alf Karlsson, som redan i augusti 1985 var ute med att PKK redo att slå till i Sverige. Lägg till det faktum att CIA kliver in och hjälper till att bugga upp PKK. Då har vi ett spår där.

Olof Palme ansågs i vissa kretsar ha gjort Sverige till ett land där terrorister kunde vila upp sig. Skäl nog för någon inom Säkerhetskretsar att tänka sig att vrida på det skeendet och vrida det rätt . Organisationer som CIA, MI6, DGSE, BND med flera skulle inte ha nåt emot det, tvärtom.
Citera
2020-08-10, 16:59
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det är lite konstigt, ja dvs jag tycker det som lite yrkesskadad internrevisor, att man låter dokument om polisen, tex tjänstgöringslista för de tre narkotikaärendena ligga kvar i PU och att man avhemligar dom.

De borde ha överflyttats till SU 2015 och utretts och åklagare borde ha tagit ställning till åtalsfrågan. Ett sådant förfarande som nu borde hade blivit en anmärkning vid en granskning.

Min misstanke är att det var ett köttben som inte var helt avgnagt som kastades till allmänheten och att det funnits dokument som överlämnats till SU och registren i PU har tvättats. Då måste man kolla ärendeloggen och se vem som raderat vad.
Vi får helt enkelt vänta och se om det kommer fram något matnyttigt. Men redan nu kan vi se att exempelvis Anders Larssons hotbrev som lämnades till Rosenbad 860220 ej finns i PU. Där Rosenbad själva har uppgett att alla hotelsebrev regelmässigt överlämnades till Säpo. Samtidigt som de är ålagda att överlämna allt sitt material angående MOP till PU. Vilket de hävdar att de gjort.
Citera
2020-08-10, 17:01
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
PKK/KGB spåret. Det är ett nästintill perfekt spår. Exakt som KGB jobbade. Och 1986 var det inte var och varannan som visste om det. Därför bör det det komma från en Säkerhetstjänst eller Underrättelsetjänst. Bara där man skulle kunna lägga spåret rätt så att säga.

Den som skapade PKK spåret visste exakt vad denna gjorde. Mycket pekar på SÄPO- intendenten Alf Karlsson, som redan i augusti 1985 var ute med att PKK redo att slå till i Sverige. Lägg till det faktum att CIA kliver in och hjälper till att bugga upp PKK. Då har vi ett spår där.

Olof Palme ansågs i vissa kretsar ha gjort Sverige till ett land där terrorister kunde vila upp sig. Skäl nog för någon inom Säkerhetskretsar att tänka sig att vrida på det skeendet och vrida det rätt . Organisationer som CIA, MI6, DGSE, BND med flera skulle inte ha nåt emot det, tvärtom.

Det motsägs av att Olof Palme satte PKK medlemmar i husaresst i väntan på utvisning. Dessutom blockarade han Mellanösterninvandringen personligen medelst hot mot Honecker hösten 1985.

Att inte underrättelseorganen var medvetna om det får anses uteslutet. Därvidlag är hela resonemanget om Olof Palme som härbärgare åt terrorister ogiltigförklarat.
Citera
2020-08-10, 17:08
Medlem
Citat:
Vi får helt enkelt vänta och se om det kommer fram något matnyttigt. Men redan nu kan vi se att exempelvis Anders Larssons hotbrev som lämnades till Rosenbad ej finns i PU. Där Rosenbad själva har uppgett att alla hotelsebrev regelmässigt överlämnades till Säpo. Samtidigt som de är ålagda att överlämna allt sitt material angående MOP till PU. Vilket de hävdar att de gjort.

Vilket Säpo nog gjorde när bitr. RÅ Kerstin Skarp var åklagare i PU. Vad hon gjorde med dom dokumenten är för mig en fråga utan svar.

Men det skulle inte förvåna mig om hon lämnade dom vidare till sk "specialåklagare" på den tiden och att dokumenten nu finns antingen i Särskilda ÅklagarKammaren SÅK eller Riksenheten för säkerhetsmål.
Citera
2020-08-10, 17:13
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:

Det som är slående med Alf Karlssons redovisning av en hotbild mot OP är att Säpo aldrig gick ut i media och redovisade hotbilder. Eftersom det var hemlig information. Som samtidigt varnade de som man pekade ut. Och därmed försvårade för sig själva.

Jag tror inte att det var AK som självvådligt tog beslutet om att öppet gå ut med varningen. Det borde i så fall ha betytt avsked. Så någon/några högre upp måste enligt mig stått bakom honom och sanktionerat. Och det är kanske där vi finner det verkliga ursprunget till PKK-spåret? Inte hos AK.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-10 kl. 17:48.
Citera
2020-08-10, 17:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Jag gör det i en senare anklagelseakt, om det nu skulle bli aktuell och ens behövas. Oroa dig inte, jag har god koll på mina källor.
Då ser jag fram emot det.

Här upprepar du ditt påstående om VG-spåret:
15. STASI, KGB:s östtyska svans, fabricerade och planterade två villospår, "EAP/VG-spåret" och "Flyktingsmugglarspåret". Båda visade sig sakna substans
Hur vet du det?
Citera
2020-08-10, 17:49
Medlem
Citat:

Går det att finna något datum efter 860228 då man kan säga att HH "officiellt" anammade "PKK-spåret"?
Citera
2020-08-10, 18:25
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Livvakterna Dan Andersson och Göran Sund är på väg hem efter ett uppdrag med den brittiske ambassadören och passerar mordplatsen. Till juristkommissionen märks DAs irritation tydligt över polisebefälen Gösta Söderström och Christian Dahlsgaards handfallna agerande. Några timmar senare ses GS leverera statsråden till Sabbatsberg med vaksamhet och proffsigt agerande. Med ett par såna livvakter med sig hade MOP blivit oändligt mycket mer svårt att utföra.
GS har ju anklagats av sin son för att vara den som tryckte på avtryckaren. "Göran,the dragon slayer".
Citera
2020-08-10, 18:29
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Vi får helt enkelt vänta och se om det kommer fram något matnyttigt. Men redan nu kan vi se att exempelvis Anders Larssons hotbrev som lämnades till Rosenbad 860220 ej finns i PU. Där Rosenbad själva har uppgett att alla hotelsebrev regelmässigt överlämnades till Säpo. Samtidigt som de är ålagda att överlämna allt sitt material angående MOP till PU. Vilket de hävdar att de gjort.

Jag ber väldigt mycket om ursäkt. Eftersom jag inte är inne hela tiden tenderar jag att missa vissa intressanta förhör. Även om jag laddade ner massor så sent som i går så fattas saker märker jag i tråden.

Till saken: Förhören med Sven Aspling har jag inte.
Citera
2020-08-10, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Jaså. Jag har uppgift om att det grävdes ner i hans egen trädgård -men det kanske är en FBsanning

"Källa Erik" blev kodnamnet på den topphemliga och olagliga diplomatbuggningen.

Utskrifterna var så känsliga att Säpos chef för kontraspionaget, Tore Forsberg, grävde ner pärmarna i sin trädgård i Enskede.

Det uppger hans tidigare kollegor på Säpo, Walter Kegö och Jan-Henrik Barrling.

Nu vet ingen var de mystiska utskrifterna finns."

https://www.expressen.se/nyheter/inloggad/gravde-ner-parmarna-om-palme-i-tradgarden/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in