2020-08-18, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det är absolut ingen slump eller något som behövts hållas hemligt. Det har helt enkelt sänkts ned i gyttjan i hela PU av alla inblandade utredare. Hade det inte mörklagts på det här sättet så hade det varit i det öppna redan på mordnatten. Den enda frågan är hur allt fungerade rent operativt.

Sida 7 i dokumentet.
https://drive.google.com/file/d/10wphhhQ_KkUEmkZhLxhoLlcee_rarMUi/view

"EAD02778
1986 –03-26 inkommer uppgifter om att en man med walkie talkie omkring kl. 23.20 den 28 februari 1986 blivit iakttagen ståendes invid pelaren på tunnelbanenedgången i sydvästra hörnet av korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. En taxichaufför uppger att han stått för rött ljus i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan och då gjort sin iakttagelse av en man som stod och lyssnade i en walkie talkie. Uppgiftslämnaren skall ha uppfattat personen som en civilklädd polis och påtalat detta för sina kunder."

Det här är alltså ca 1 minut innan MOP. Förste eller andre skytt? Andre om den förste stod på Adolf Fredriks Kyrkogata men blev av med sitt offer p g a att LOP just där sneddade över Sveavägen. Istället gick de i gapet på skytt nummer 3, Dekorimamannen, som IM ser i minst 2-3 minuter på den östra sidan av Sveavägen från sin position i bilen. Hade han kollat vänster så hade han kanske sett den här WT-personen också. Det blir inte klarar än så. Det behövs ingen jävla Grandman till det här. Vanlig inboxning helt enkelt. OP hade rykt på något sätt innan han nått hemmets ytterdörr även om han sicksackat sig hem på gatorna.
Osäker på vad du syftar på här. Igen, jag utesluter inte att det var en kuppövning som på något sätt var/blev inblandad i mordet. Det jag ifrågasätter är att om en kuppövning s.a.s. kapades av ett mindre antal sammansvurna vilka helt plötsligt förvandlade övningen till skarpt läge så ger det att ett stort antal deltagare i samma övning blir vittnen till mordet och till vem som ligger bakom.

- Ja, förmodligen så utgör rekryteringsbasen för deltagare i en kuppövning inte Palme-vänner, men räcker det för att de som INTE ingick i sammansvärjningen skulle hålla tyst under så många år? De var/är ju trots allt oskyldiga och utnyttjades svekfullt av den klick som begick mordet?

- Jag tror mer att flertalet av de wt-män och andra suspekta individer som fanns runt LOP den kvällen var införstådda i vad som skulle ske och att deras till synes obekymrade agerande hyfsat öppet med samma wt's berodde på att de visste att de inte skulle åka fast. Att det var sanktionerat på en nivå som inga svenska makthavare vågade utmana.

Dvs, om flertalet wt-män var medvetet delaktiga i mordet så blir det mer plausibelt att de håller tyst som en man.

Då är det med sitt eget liv som insats som de börjar prata.
Citera
2020-08-18, 01:37
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Osäker på vad du syftar på här. Igen, jag utesluter inte att det var en kuppövning som på något sätt var/blev inblandad i mordet. Det jag ifrågasätter är att om en kuppövning s.a.s. kapades av ett mindre antal sammansvurna vilka helt plötsligt förvandlade övningen till skarpt läge så ger det att ett stort antal deltagare i samma övning blir vittnen till mordet och till vem som ligger bakom.

Vad är det som är oklart? Jag klistrade in en klockren iakttagelse av WT direkt i anslutning till mordet, ca en minut innan. Att tipset inkommer ca en månad efter MOP är helt irrelevant. Många fäster för stor vikt vid tips som kommit in efter att HH bett om sådana. Folk kan faktiskt sitta och ruva på iakttagelser väldigt länge efter ett mord innan man vågar träda fram. Det betyder inte att dessa alltid måste vara mindre trovärdiga än innan hövding HH blåst i mistluren så att säga. Många WT-tips kom in vevan när det blev klart att inga poliser runt mordplatsen hade haft WT. Det var då ofta många hajade till.

Citat:
- Ja, förmodligen så utgör rekryteringsbasen för deltagare i en kuppövning inte Palme-vänner, men räcker det för att de som INTE ingick i sammansvärjningen skulle hålla tyst under så många år? De var/är ju trots allt oskyldiga och utnyttjades svekfullt av den klick som begick mordet?

- Jag tror mer att flertalet av de wt-män och andra suspekta individer som fanns runt LOP den kvällen var införstådda i vad som skulle ske och att deras till synes obekymrade agerande hyfsat öppet med samma wt's berodde på att de visste att de inte skulle åka fast. Att det var sanktionerat på en nivå som inga svenska makthavare vågade utmana.

Dvs, om flertalet wt-män var medvetet delaktiga i mordet så blir det mer plausibelt att de håller tyst som en man.

Då är det med sitt eget liv som insats som de börjar prata.

Javisst kan det vara så, att alla WT-iakttagelser enbart har med MOP att göra. Ingen övning, inget span. Så kan det absolut vara. Men det blir då väldigt genomskinligt. Jag intalar mig att det bör vara flera lager och därmed möjlighet till flera blindspår så att just ingen på allvar kommer åt hela operationen. Ungefär som när man kuperar en kortlek tre eller fyra gånger.
Citera
2020-08-18, 01:59
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Att US Intel infiltrerade både medborgarrättsrörelsen och fredsrörelsen både i USA och utomlands är med råge bevisat. Det som är mindre känt är vilka metoder man använde sig av för att misskreditera och destabilisera dessa. I de fyra böcker jag länkade till finns minst sagt intressanta uppgifter för den som vill fördjupa sig i delar av verksamheten.

- Vietnamdesertörer/EAP/Chaos

- Manson/MKUltra/Chaos

- Patty Hearst/MKUltra/SLA

- Laurel Canyon/60-talets musikrörelse i LA/Pentagon/Chaos

Jag har inga svårigheter att peta in EAP och t.ex. VG i den här perversa ekvationen.

Det har du?

/.../

Waco-massakern var vad jag förstår helt onödig om syftet var att göra en husrannsakan avseende misstänkta vapen. Allt tyder på att hela scenariot drevs på av diverse aktörer inom US Intel just för att åstadkomma största möjliga mayhem och förödelse. Att det var en PsyOp riktad mer mot det amerikanska folket än mot ett gäng sjundedagsadventister.

Jo, visst finns det galningar utan att CIA behöver tillverka dem. Självmordssekter brukar kännetecknas av en ledare som är döende eller vet att hen ska dö. Att de vill ha folk med sig över till andra sidan.

Fast LaRouche fanns ju inte ute på fältet. Om EAP's syfte var att sprida hat mot OP så lyckades man ju över förväntan. Jag tror inte heller att EAP låg bakom mordet. Jag tror att EAP's uppgift var att hjälpa till att piska upp det hat som till slut ledde till mordet.

Jag läste nyss någonstans att EAP stämt FBI efter att de under en räd i deras faciliteter hade tagit med sig en mängd dokument. Men att de enda dokumenten EAP var/är intresserade av att ovillkorligen få tillbaka är de som handlar om Olof Palme.

Tål att tänkas på.

Chaos bor granne med ...
Ja, jo visst, det här är ju ett konspirationsforum, så jag ska väl inte tona ner den högdramatiska musiken för mycket. Man får ha sina teorier om huruvida LaRouche, Jonestown, Waco osv var intrikata CIA-operationer eller inte, men det ligger utanför min minimala foliehatts räckvidd.

Jo jag har faktiskt jättesvårt för att peta in EAP och Gunnarsson i centrum av den här Palmemords-soppan. De finns i undervegetationen, de bidrar liksom dåren Alf Enerström till den dramatiska scenografin och till det allmänna Palmehatet, och de kan i någon mån ha utnyttjats eller åtminstone uppfattats av vissa som nödvändiga fiendens fiender, osv. Men jag kan inte tänka mig att de hade mer än en helt perifer roll. Om de hade det skulle Palmemordet vara som en John Waters-film. Och det tror jag inte alls att det är.

Dessutom är jag övertygad om att t.ex. EAP:s Palmehat var något av en slump. Liksom LaRouches hat mot Beatles och engelska drottningen. Det var en framkomlig väg eftersom Palmekritiken redan fanns i samhället, och i sin irrationella, hatiska och extrema form fullständigt görbar, något som var så "out there" och knasigt att det givetvis lockade till sig några dussin andra dårar och vilsna själar som man kunde lura av pengar och arbetskraft. Och folket i EAP:s "topp" (en jävligt låg "topp" dock) var inte mer tokiga än många andra mellanchefer i sektbranschen; övertygade var de kanske, men det var nog också till stor del en maktgrej och framför allt något som gick att leva på ekonomiskt osv. Egentligen inte så mycket konstigare än maoistkretsarna anno 1972 eller black metal kretsarna anno 1992. Man är extrem och får sina förvirrade följare och så rullar det på. Tycker det framgår ganska bra i ett par av böckerna du länkar till som jag läst. Inte minst "Operation Chaos".

Vad jag menade med "hoppas"? LaRouche var en samhällsfarlig dåre som borde hamnat i fängelse redan i början av 70-talet. Oavsett hur lite förtroende man har för säkerhetstjänsterna så hoppas att verkligen att man lyckades hålla honom under bevakning.

Kalla mig ignorant eller blåögd, men jag har betydligt lättare att tänka mig att t.ex. Waco gick åt helvete för att USA är ett rätt så kaotiskt land med alldeles för många dårar med vapen och fascistioda tendenser än att det skulle vara en "CIA-psyops" i något ytterst diffust syfte. Vad skulle målet vara? Bara att sprida skräck? Det låter faktiskt exakt som något Lyndon LaRouche själv kunde ha sagt.
Citera
2020-08-18, 02:32
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Han pratade också ut i en lokaltidning om hur illa vid sig han tagit av misstankarna. Visst kan det vara en fint, men det troligare är att man sitter ner i båten som delaktig. Specifikt Tell och Piltz är en diskussion för sig, men gillar verkligen detta inlägg av heheho.
Ja det är svårt att säga. Man kan ju förstås också sitta still i båten om man inte är delaktig. Men menar inte att avföra honom, det finns det förstås ingen anledning att göra, snarare måste han ju utforskas mer. Men av det som har kommit fram så här långt så tycker jag att han fortfarande känns för marginell.

Vad jag framför allt vill veta är bl.a.:

- Mer om hans antisabotage-/antispetznas-verksamhet och vilka som var medverkande i den. Hur vanliga var de där övningarna som den mot ÖB? Kopplingar till Värnhalls kuppscenario? Hur starka är kopplingarna till C-G Östling och andra inom kuppförsvaret? Stay behind? Klaffar ju som en smäck med den utbredda ryss-paranoian och föreställningen om omfattande sovjetisk infiltration och industrispionage, spioner i regeringen, Palme som KGB-tillgång, osv.

- Övriga personkontakter i hans nätverk? Varför dyker Wincent Lange upp i "Förebudet"? Hur nära var han Stefan Svensson? P-O Karlsson?

- Jägarförbands-spåret i MOP. Kuppförsvaret igen? Vilka är alla? Finns koppling till Tell, Piltz, Avsan? Andra i piketen m.m. som missats?

- Övningen på Gotland. Slump eller sammanföll den med något större under samma tid (tillsammans med den stora försvarsövningen i Sthlm bara nån vecka senare, mfl övningar)? Som även kan ha inbegripit ett övningsscenario på Sveavägen?
Citera
2020-08-18, 03:28
Medlem
I-van-Toers avatar
Det som egentligen fäller hela Grandmannen-teorin direkt är att även när filmen är slut, och OP och LP är utanför Grand och samtalar med MP och IK, så kan en ensam GM ändå inte se ifall det t ex sitter livvakter i en bil/bilar i närheten, samt att denne inte heller han urskilja vilka andra biobesökare som lämnar Grand som kan vara potentiella livvakter. Om en tänkbar GM inte kan få svar på dessa frågor så är han en kamikaze både innan och efter filmen. Allt detta oavsett om en ensam GM haft uppsikt på OP så tidigt som strax innan 21:00. Det finns ingen möjlighet för vederbörande att vara säker på att LOP, MP och IK är totalt ensamma i city den här kvällen.

Grandmannen, om han ska utföra gärningen, får kallt och mörkt räkna med att "go all in" att han kan råka ut för "suicide by cop". Detta känns inte troligt. Det är mer sannolikt att GM haft förhandsinformation att det är "all clear" att skjuta när så behagar. Flera tänkbara skyttar och slumpen fick Dekorimamannen att bli GM. Skytt nummer 3. Sen är även en Grandman omöjlig om IM:s vittnesmål räknas in. Jag har klockat det här och GM skulle då behöva kunna teleportera sig från korvkiosken till Dekorimahörnet för att uppfylla alla kriterier. Jag är ledsen, men inte i den här dimensionen.
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-08-18 kl. 03:34.
Citera
2020-08-18, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Ja, jo visst, det här är ju ett konspirationsforum, så jag ska väl inte tona ner den högdramatiska musiken för mycket.
Varför är det så att vissa människor börja håna så fort västerländska säkerhetstjänsters framfart diskuteras i ett forum.

Är det genetiskt?

Citat:
Man får ha sina teorier om huruvida LaRouche,
Du tror inte att EAP användes av CIA?

Citat:
Jonestown,
Har du läst någonting om Jim Jones och Jonestown. Vet om att han t.ex. umgicks med Dan Mitrione i Brasilien när denne lärde ut tortyr och anti-subversion till den diktaturens kreatur? Att Jones hade flera olika pass i samband med han ett flertal gånger reste in och ut från Kuba? Att Jonestown var byggt på en f.d. CIA-bas där man tränade exilkubaner för kommande stridsuppdrag i Angola? Vet du att Jonestown hade en toppmodern läkarmottagningen mitt i 'byn' där samtliga invånare dagligen undersöktes och fick 'medicin'? Att det stora flertalet av de ca 900 personer som 'begick kollektivt' självmord med "cool aid" hade skottskador? Att läkarteamet som flydde från Jonestown först dök upp i Panama för att sedan dyka upp i Grenada och där byggde ett nytt 'sjukhus'? Samma Grenada som senare invaderades av Ronald Reagan?

Citat:
Waco
Waco var en en federal operation genomförd av FBI, ATV och amerikansk militär. Det finns uppgifter på att Koresh & co var villiga att ge upp. Istället stormades byggnaden och brändes ner med känt resultat.

Citat:
osv var intrikata CIA-operationer eller inte, men det ligger utanför min minimala foliehatts räckvidd.
Om du är okunnig om något så är det väl bara säga det. Istället börjar du håna?

Citat:
Jo jag har faktiskt jättesvårt för att peta in EAP och Gunnarsson i centrum av den här Palmemords-soppan.
Vem har sagt "i centrum"?

Citat:
De finns i undervegetationen,
VG fanns i området utan alibi. Han ljög och kunde inte ge en förklaring till var han befann sig ca 20 min innan och ca 20 min efter mordet.

Citat:
de bidrar liksom dåren Alf Enerström
Som finansierades av toppar inom svenskt näringsliv, ja.

Citat:
till den dramatiska scenografin och till det allmänna Palmehatet, och de kan i någon mån ha utnyttjats eller åtminstone uppfattats av vissa som nödvändiga fiendens fiender, osv. Men jag kan inte tänka mig att de hade mer än en helt perifer roll. Om de hade det skulle Palmemordet vara som en John Waters-film. Och det tror jag inte alls att det är.
EAP drar till sig Palmehatare och knyter kontakter. Nätverkar och manipulerar. Kontrollerar. Piskar upp stämningen. EAP springer ur miljön av Vietnamdesertörer och CIA's Chaos och du tror inte att EAP har något med CIA att göra?

Var det därför de svenska ledarna fick jobb i Brookings Institution kort efter mordet?

Citat:
Dessutom är jag övertygad om att t.ex. EAP:s Palmehat var något av en slump.
Jag är tvärtom övertygad om att det ingick som del i CIA/NATO's Strategy of Tension.

Citat:
Liksom LaRouches hat mot Beatles och engelska drottningen. Det var en framkomlig väg eftersom Palmekritiken redan fanns i samhället, och i sin irrationella, hatiska och extrema form fullständigt görbar, något som var så "out there" och knasigt att det givetvis lockade till sig några dussin andra dårar och vilsna själar som man kunde lura av pengar och arbetskraft.
Menar du att det på motsvarande sätt fanns ett "Beatles-hat" och ett "Queen Elisabeth-hat" som "redan fanns i samhället" och därför av en slump exploaterades av EAP?

Citat:
Och folket i EAP:s "topp" (en jävligt låg "topp" dock) var inte mer tokiga än många andra mellanchefer i sektbranschen; övertygade var de kanske, men det var nog också till stor del en maktgrej och framför allt något som gick att leva på ekonomiskt osv. Egentligen inte så mycket konstigare än maoistkretsarna anno 1972 eller black metal kretsarna anno 1992. Man är extrem och får sina förvirrade följare och så rullar det på. Tycker det framgår ganska bra i ett par av böckerna du länkar till som jag läst. Inte minst "Operation Chaos".
Det har visat sig att den "sekten" ofta ha varit i besittning av högkvalitativ Intel där 'riktiga' västerländska säkerhetstjänster har gått bet.

Citat:
Vad jag menade med "hoppas"? LaRouche var en samhällsfarlig dåre
Ok. Jag tolkade det som att du hoppas att Vietnamdesertörerna infiltrerades av CIA. Det gör du alltså inte?

Citat:
som borde hamnat i fängelse redan i början av 70-talet. Oavsett hur lite förtroende man har för säkerhetstjänsterna så hoppas att verkligen att man lyckades hålla honom under bevakning.
Och just det faktum att han INTE har hamnat i fängelse är ingenting du har funderat över?

Citat:
Kalla mig ignorant eller blåögd,
Tvärtom så kallar jag dig väl insatt i åtminstone den svenska miljön som kan vara relevant för mordet. Det lilla jag har läst av dina inlägg så här långt.

Citat:
men jag har betydligt lättare att tänka mig att t.ex. Waco gick åt helvete för att USA är ett rätt så kaotiskt land med alldeles för många dårar med vapen och fascistioda tendenser än att det skulle vara en "CIA-psyops"
Inte CIA just här, nej. FBI/ATF/US Army. Det var ett tag sedan jag studerade just Waco, men om inte minnet sviker mig så finns det uppgifter på att det hela var planlagt, att det inte var en situation som eskalerade bortom kontroll. Att det var syftet.

Citat:
i något ytterst diffust syfte. Vad skulle målet vara? Bara att sprida skräck? Det låter faktiskt exakt som något Lyndon LaRouche själv kunde ha sagt.
Syftet är och har alltid varit att kontrollera befolkningen i ett land via rädsla, ja. Att stärka budjetar, anslag, sympatier, patriotism, enighet ... konformism.

- Report from Iron Mountain: http://www.stopthecrime.net/docs/Report_from_Iron_Mountain.pdf

- "All you have to do tell them they are being attacked, and denounce the peacemakers for lack of patriotism and exposing the country to danger. It works the same in any country."

--Goering at the Nuremberg Trials

I USA är det här som bekant en biljonindustri.

För att återknyta till mordet på Palme så är det här relevant för hur information ska tolkas. Vilka typer av aktörer som KAN ha varit involverade och på vilka sätt.
Senast redigerad av onopono 2020-08-18 kl. 04:55.
Citera
2020-08-18, 05:57
Medlem
Davys avatar
Citat:
Samt ännu en gång, Åke Malmström, fotograf. Sätter på sin scanner och snappar upp nedanstående.

Palmemordet. Polisspåren del 1 av 3.wmv
https://www.youtube.com/watch?v=7yIj-jb1Na4&t=28m7s

"Hallå där uppe, hur är det? Förjävligt kallt. Statsministern skjuten".

Har alltid undrat över vad "uppe" betyder. Det kan vara så enkelt att någon står längre söderut och anropar någon längre norrut. Om någon närmare OP:s bostad i Gamla Stan anropar någon på Sveavägen/Tunnelgatan, så lirar det. OP:s bostad lång längre söderut än mordplatsen. Eller tvärtom, någon längre norrut anropar mordplatsen. Helt beroende på hur Malmström uppfattat samtalet. Då är det en av skyttarna som påbörjar pratet och sen svarar med det sista.

Har faktiskt inte ens tänkt på denna möjlighet. Men om man befinner sig söderut på Sveavägen eller däromkring och ska anropa någon norr över är det faktiskt ganska naturligt (enligt mig) att använda frasen "där uppe".
Citera
2020-08-18, 06:13
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Det som egentligen fäller hela Grandmannen-teorin direkt är att även när filmen är slut, och OP och LP är utanför Grand och samtalar med MP och IK, så kan en ensam GM ändå inte se ifall det t ex sitter livvakter i en bil/bilar i närheten, samt att denne inte heller han urskilja vilka andra biobesökare som lämnar Grand som kan vara potentiella livvakter. Om en tänkbar GM inte kan få svar på dessa frågor så är han en kamikaze både innan och efter filmen. Allt detta oavsett om en ensam GM haft uppsikt på OP så tidigt som strax innan 21:00. Det finns ingen möjlighet för vederbörande att vara säker på att LOP, MP och IK är totalt ensamma i city den här kvällen.

Grandmannen, om han ska utföra gärningen, får kallt och mörkt räkna med att "go all in" att han kan råka ut för "suicide by cop". Detta känns inte troligt. Det är mer sannolikt att GM haft förhandsinformation att det är "all clear" att skjuta när så behagar. Flera tänkbara skyttar och slumpen fick Dekorimamannen att bli GM. Skytt nummer 3. Sen är även en Grandman omöjlig om IM:s vittnesmål räknas in. Jag har klockat det här och GM skulle då behöva kunna teleportera sig från korvkiosken till Dekorimahörnet för att uppfylla alla kriterier. Jag är ledsen, men inte i den här dimensionen.
Enligt mig existerar det ingen Grandman. I bemärkelsen gärningsman. Och enligt Säpos PM var det enbart Mårten som såg någon följa efter paret Palme. Av 150 Grandvittnen.

Fortfarande enligt mig så är Skelleftehamnsbreven troligtvis en bluff. Och med stor sannolikhet finns det ett antal andra observationer som också är påhittade. Eller är missuppfattningar. Så här gäller det att se upp. Uppmärksammade mord drar alltid till sig stollar.

Iakttagelser av män som återkommer via andra fristående vittnen är de säkraste. Ensamma tips utav män lämnade av anonyma vittnen kan vara helt felaktiga. Och för att parafrasera Ölvebro. Om enbart en person sett en bandyspelare på Sveavägen, och ingen annan, är det sannolikt felaktigt.

Sedan har vi problemet med legal spaning. Hur ska vi kunna skilja mellan narkotikaspanande poliser och annan typ av spaning och övervakning? Var prostitutionsgruppen ute kring Malmskillnadsgatan denna kvällen? Förekom det verkligen privatspanande poliser mordkvällen? Vilka poliser skulle då deltagit? Kan ju enbart vara frågan om poliser som inte var i tjänst. Eller inte vistades på annan ort.

Utredningen av Bjuhr-ärendet imponerar inte. Här finns det alla möjligheter att det döljer sig saker som inte kommit fram. Nässens uppgifter gör att det skaver. Visste han något eller var det enbart påhittat? Var befann sig Owe Persson mordkvällen? Uppgifter om att det förekom 22 poliser runt mordplatsen har lämnats i tråden. Korrekt eller felaktigt? Finns alltså mycket information att hämta in. Mer material måste fram. Och en del är redan på gång.

Samtidigt är det märkligt att inte en enda känd Grandbesökare, som promenerade söderut, sett något märkligt eller någon med WT. De har inte ens sett någon vid Dekorima. Som Schaeffer och kvinnorna som precis före mordet passerade där och strax därefter hörde skotten och blev åskådare till det första skeendet efter mordet. Från den västra sidan av Sveavägen. Vad betyder det?

Dahlgrens uppgifter är inte bekräftade efter 34 år. Ingen trovärdig källa uppger att det pågick en kuppförsvarsövning. Lika lite som någon annan övning. Moelv vill inte uppge sina källor för sina flertaliga påståenden. Jag börjar mer och mer bli tveksam till att det förekom något i den riktningen. Även fast det låter bra som förklaring.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-18 kl. 06:49.
Citera
2020-08-18, 06:19
Medlem
Citat:
Vad är det som är oklart? Jag klistrade in en klockren iakttagelse av WT direkt i anslutning till mordet, ca en minut innan. Att tipset inkommer ca en månad efter MOP är helt irrelevant. Många fäster för stor vikt vid tips som kommit in efter att HH bett om sådana. Folk kan faktiskt sitta och ruva på iakttagelser väldigt länge efter ett mord innan man vågar träda fram. Det betyder inte att dessa alltid måste vara mindre trovärdiga än innan hövding HH blåst i mistluren så att säga. Många WT-tips kom in vevan när det blev klart att inga poliser runt mordplatsen hade haft WT. Det var då ofta många hajade till.
Jag förstår fortfarande inte vad du menar. Tror du att jag inte anser att wt-observationerna är viktiga för att förstå vad som hände?

1. Det jag säger är att det faktum att wt-männen så relativt öppet visade sig runt LOP kan bero på att de ingick i en kuppövning som de sammansvurna s.a.s. kapade och förvandlade till skarpt läge.

2. Det som däremot talar emot det här scenariot är att de som deltog i övningen men som INTE var invigda i mordkonspirationen i så fall borde ha läckt vad de varit med om.

3. Därför så är det kanske rimligare att flertalet av wt-männen ingick i konspirationen och att de var säkra på att de inte skulle gripas eller ens identifieras. Att mordet var initierat/sanktionerat av en aktör starkare än den svenska staten/regeringsmakten.

Jag spånar här.

Citat:
Javisst kan det vara så, att alla WT-iakttagelser enbart har med MOP att göra. Ingen övning, inget span. Så kan det absolut vara. Men det blir då väldigt genomskinligt. Jag intalar mig att det bör vara flera lager och därmed möjlighet till flera blindspår så att just ingen på allvar kommer åt hela operationen. Ungefär som när man kuperar en kortlek tre eller fyra gånger.
OM wt-männen hade en oskyldig förklaring så borde dessa ha identifierats för länge länge sedan. De är fortfarande inte identifierade och värre, diverse ansvariga utredare har bevisligen vilselett allmänheten med att hävda att vissa av dem är identifierade, trots att så inte var fallet.
Senast redigerad av onopono 2020-08-18 kl. 06:23.
Citera
2020-08-18, 07:52
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag är helt med dig. Trovärdigheten kan heller inte bedömas pga anonymitet.

En generell reflektion angående nu släppta PU-dokument:

Med tanke på hur PU skötts, och misstankar om "mörkläggning" kan det uteslutas att det bland "genuina" dokument också finns " fabricerade" dokument med syfte att nu vilseleda allmänhet.?

Med fabricerade dokument avses
a) Dokument med fabricerade (anonyma ) vittnen
b) Vittnesmål som medvetet har förvanskats av PU
C) Annat?
Citera
2020-08-18, 08:19
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
En generell reflektion angående nu släppta PU-dokument:

Med tanke på hur PU skötts, och misstankar om "mörkläggning" kan det uteslutas att det bland "genuina" dokument också finns " fabricerade" dokument med syfte att nu vilseleda allmänhet.?

Med fabricerade dokument avses
a) Dokument med fabricerade (anonyma ) vittnen
b) Vittnesmål som medvetet har förvanskats av PU
C) Annat?

Kensington-stenen i Minnesota är ett exempel på problemet.
Flashback får väl agera som den skolklass i Hälsingland
som utredde saken.
Citera
2020-08-18, 08:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Du gör allt för att motbevisa att Grandmannen kan vara GM, men det du skriver om livvakterna går ju inte ihop.

- Om Grandmannen följde efter från Gamal Stan eller upptäckte LOP innan bion så ser han att de inte har livvakter då.
- När han börjar följa efter LOP så ser han att de (fortfarande) inte har livvakter, och när de korsar Sveavägen kan han vara helt säker.
- Till sist är det helt möjligt att GM fått tips om att LOP skall på bio utan livvakter. Det är en konspiration, men minimal jämfört med det du fört fram.

Att GM följt efter från Grand är och förblir den absolut enklaste lösningen, eftersom han då får reda på att de skall till Dekorima. Ingen annan vet det förrän LOP korsar Sveavägen. Således kräver alternativa scenarion att det finns minst 3 skyttar utplacerade. Det är en väldigt stor sammansvärjning vi talar om då. Det är dessutom så att om din sammansvärjning skall veta att LOP inte har livvakter så måste de ha en förföljande ”Grandman” med WT, eller hur tänker du där?

Till sist sätter du stor vikt vid IMs tidsuppgifter. Jag menar att GM kan ha passerat vid Sari eller (mindre troligt) på andra sidan Sveavägen. Då hinner han vänta 30-60s vid MP. IM har i så fall missuppfattat tiden eller blandat ihop olika personer.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-08-18 kl. 08:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in