Nicola Fauzzis promenad mellan Tunnelgatan – Sveavägen 56
Nicola Fauzzi går Sveavägen norrut, möter ungt par, passerar skyltfönstret vid Dekorima (cirka 23:19:03). Se tidsberäkningar längre ned.
"Fauzzi uppger att han under sin gång Sveavägen norrut och fram till mötesplatsen endast mötte ett ungt par. Han såg inga andra personer, varken gående eller stående. Han lade inte heller märke till några personer eller bilar på andra sidan Sveavägen.”
"Då han befann sig mittför ingången till nr. 44 såg han på c:a 20 meters avstånd (utanför butiken La Cartarie) makarna Palme komma gående i promenadtakt."
"De möttes efter c:a 10 meter och Fauzzi passerade dem till vänster i sin egen gångriktning."
"C:a 8-10 meter bakom makarna Palme gick en man i blå jacka." (AB min komm.)
"Just som Fauzzi hade passerat makarna Palme, gick han förbi butiken La Cartarie och såg att en man arbetade i skyltfönstret."
"Fauzzi gick vidare Sveavägen norrut."
"Då han passerade nr. 56 hörde han ett skott och någon sekund senare ytterligare ett."
"Han uppger att den man som han såg i en port måste ha varit samme man som gått bakom makarna Palme. Han stödjer sig främst på jackan och dess färg."
"Fauzzi får i egen takt provgå den aktuella sträckan från mötet med makarna Palme och tills skotten hördes. Tiden klockas till 1 minut 35 sekunder.
Sträckan från mötesplatsen till korsningen med Tunnelgatan, dvs., makarna Palmes väg klockas till 52 sekunder i promenadtakt."
Sammanfattning:
NF möter ungt par under sin vandring Sveavägen norrut.
Enligt polisförhör 860325 möter NF LOP utanför La Carterie cirka 80 meter från MPL.
Enligt samma polisförhör ser NF en man i La Carterie’s skyltfönster.
Enligt samma polisförhör fortsätter NF sin vandring ytterligare 130 meter till Sveavägen 56
Vid Sveavägen 56 hör NF två skott kl. 23:21:30
Tidsberäkningar:
MPL - Mötesplatsen (52 sek) (NF klockat 860325)
Mötesplatsen (med LOP vid La Carterie) till Sveavägen 56. (1min 35 sek) (NF klockat 860325)
MPL – Sveavägen (52 sek + 95 sek = 147 = 2 min 27 sek) (NF klockat 860325)
Med dessa klockade tider kan NF’s gånghastighet fastställas till i snitt 1,48 m/sek vilket är typisk gånghastighet.
NF passerade alltså MPL vid 23:19:03 dvs 23:21:30 minus 02:27 minuter
LOP går samma sträcka 80 m mötesplatsen (La Carterie – MPL) på den tid det tar NF att komma till Sveavägen 56 eller 1 min 35 sek vilket ger en gånghastighet på 0,84 m/s vilket med tanke på att de är kortare med kortare ben och att det är vinterväder samt att de kan samtalat är en rimlig bedömning.
Polisförhöret 860325 av Krkom Jan Länninge är så långt jag kan förstå rimligt, hänger samman och ger en god bild av händelseförloppet.
Karta och avstånd.
https://maps.app.goo.gl/c3rGdrwTspRCB8cy6Från MPL till Sveavägen 44 (60 m)
Från MPL till La Carterie (75-90 m)
Från MPL till mötesplatsen utanför La Carterie (cirka 80 m)
(NF Klockad tid 52 sek) (LOP Samma som NF till Sveavägen 56 dvs 95 sek)
Från MPL till Adolf Fredriks Kyrkogata (130 m)
Från MPL till Sveavägen 56 (210 m) (Klockad tid 2 min 27 sek = 95 sek + 52 sek = 147 sek)
Från MPL till Kammakargatan (265 m)
Källor : Polisförhör med vittne Nicola Fauzzi:
http://www.itdemokrati.nu/page36d.html
Spaningsuppslag i grövre brottmål 860303 Kl. 18.37 Uppgiftsmottagare: Krinsp Håkan Ström
Spaningsuppslag i grövre brottmål 860325 Kl. 11.15 Uppgiftsmottagare: Krkom Jan Länninge
Spaningsuppslag i grövre brottmål 870228 Kl. 11.15 Uppgiftsmottagare: Krinsp Håkan Ström
Spaningsuppslag i grövre brottmål 881219 Uppgiftsmottagare: Krinsp Håkan Ström
Protokoll fört vid konfrontation 881218 kl. 10.10
Gång - Wikipedia:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/G%C3%A5ng