2020-08-18, 09:09
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Samt ännu en gång, Åke Malmström, fotograf. Sätter på sin scanner och snappar upp nedanstående.

Palmemordet. Polisspåren del 1 av 3.wmv
https://www.youtube.com/watch?v=7yIj-jb1Na4&t=28m7s

"Hallå där uppe, hur är det? Förjävligt kallt. Statsministern skjuten".

Har alltid undrat över vad "uppe" betyder. Det kan vara så enkelt att någon står längre söderut och anropar någon längre norrut. Om någon närmare OP:s bostad i Gamla Stan anropar någon på Sveavägen/Tunnelgatan, så lirar det. OP:s bostad lång längre söderut än mordplatsen. Eller tvärtom, någon längre norrut anropar mordplatsen. Helt beroende på hur Malmström uppfattat samtalet. Då är det en av skyttarna som påbörjar pratet och sen svarar med det sista.
Jag är inte stockholmare. Men går det ätt tänka sig att dessa tre herrar kan var de där uppe?
"Vi går längs Klarabergsgatan mot Sergels Torgs T-banenedgång på trottoaren på motsatt sida av
Åhlénshuset.
Precis efter Klara Östra Kyrkogata kommer det några springande rakt mot oss från hörnet på
huset eller i närheten av hörnet. Kanske de kommer från någon port i huset".

En sak som slår en också är hur djävla inkompetenta dagens journalister är. Många var ute och cyklade på 80-talet men dom gjorde i alla fall sitt jobb. Att se dagens journalister på Petessons pressträff eller herr Tegnells väckelsemöten är beklämmande.
Citera
2020-08-18, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Till sist sätter du stor vikt vid IMs tidsuppgifter. Jag menar att GM kan ha passerat vid Sari eller (mindre troligt) på andra sidan Sveavägen. Då hinner han vänta 30-60s vid MP. IM har i så fall missuppfattat tiden eller blandat ihop olika personer.

IM:s tidsuppgifter är knappast korrekta. Flera personer passerade hörnet ett par minuter före mordet utan att notera något. Senast nu Maria och Katarina som ger mycket trovärdigt intryck och som helt uppenbart var observanta. Så att en GM skulle ha stått där flera minuter ställer jag mig starkt tvivlande till.

Vad gäller att GM skulle ha följt efter från Grand så kan det ju vara möjligt att förföljandet skedde från östra trottoaren och att GM planerade att vid lämpligt tillfälle korsa Sveavägen för att utföra mordet (på västra trottoaren), men sedan slumpade det sig så att Palme istället kom över på mördarens trottoar. Fullt möjligt, även om det inte finns vittnesuppgifter som styrker det.
Citera
2020-08-18, 10:03
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
[u]. Jag har klockat det här och GM skulle då behöva kunna teleportera sig från korvkiosken till Dekorimahörnet för att uppfylla alla kriterier. Jag är ledsen, men inte i den här dimensionen.

Inga problem , LOP gick så här långsamt enligt en av experterna i den här strängen.
https://utbildning.sisuidrottsbocker.se/LemonwhaleVideoDisplay/?id=961f2b8c-c1bb-4284-bdcc-ab14d2246864#video-dialog

GM hade kunnat stanna till vid korvkiosken och ta sig en mosbricka och ändå haft gott om tid att
gå före LOP och ställa sig och vänta vid Dekorimahörnet.
Citera
2020-08-18, 10:25
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Att US Intel infiltrerade både medborgarrättsrörelsen och fredsrörelsen både i USA och utomlands är med råge bevisat. Det som är mindre känt är vilka metoder man använde sig av för att misskreditera och destabilisera dessa. I de fyra böcker jag länkade till finns minst sagt intressanta uppgifter för den som vill fördjupa sig i delar av verksamheten.

- Vietnamdesertörer/EAP/Chaos

- Manson/MKUltra/Chaos

- Patty Hearst/MKUltra/SLA

- Laurel Canyon/60-talets musikrörelse i LA/Pentagon/Chaos

Jag har inga svårigheter att peta in EAP och t.ex. VG i den här perversa ekvationen.

Det har du?

Hoppas?

Det kan man nog lugnt utgå ifrån, ja. Frågan är om EAP i allt väsentligt var en CIA-skapelse eller om man bara passade på att använda sig av organisationen när det passade.

Det brukar inte utgöra något hinder när CIA är i farten. Tvärtom. Han behöver t.ex. inte ens själv känna till att CIA har 'skapat' honom och i vilket syfte.

Att de två svenska ledarna reste hem till USA kort efter mordet och fick anställning på The Brookings Institution tyder på att de hade friends in high places.

Inte?

Vad tror du om Jim Jones och hans operation i Guyana?

Shit happens?

Waco-massakern var vad jag förstår helt onödig om syftet var att göra en husrannsakan avseende misstänkta vapen. Allt tyder på att hela scenariot drevs på av diverse aktörer inom US Intel just för att åstadkomma största möjliga mayhem och förödelse. Att det var en PsyOp riktad mer mot det amerikanska folket än mot ett gäng sjundedagsadventister.

Jo, visst finns det galningar utan att CIA behöver tillverka dem. Självmordssekter brukar kännetecknas av en ledare som är döende eller vet att hen ska dö. Att de vill ha folk med sig över till andra sidan.

Fast LaRouche fanns ju inte ute på fältet. Om EAP's syfte var att sprida hat mot OP så lyckades man ju över förväntan. Jag tror inte heller att EAP låg bakom mordet. Jag tror att EAP's uppgift var att hjälpa till att piska upp det hat som till slut ledde till mordet.

Jag läste nyss någonstans att EAP stämt FBI efter att de under en räd i deras faciliteter hade tagit med sig en mängd dokument. Men att de enda dokumenten EAP var/är intresserade av att ovillkorligen få tillbaka är de som handlar om Olof Palme.

Tål att tänkas på.

Chaos bor granne med ...

Det mest bisarra från den tiden är hur CIA skapade och underhöll "Modern Konst*" för att visa att det är högre i tak i väst än i öst.
Citera
2020-08-18, 10:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det som egentligen fäller hela Grandmannen-teorin direkt är att även när filmen är slut, och OP och LP är utanför Grand och samtalar med MP och IK, så kan en ensam GM ändå inte se ifall det t ex sitter livvakter i en bil/bilar i närheten, samt att denne inte heller han urskilja vilka andra biobesökare som lämnar Grand som kan vara potentiella livvakter. Om en tänkbar GM inte kan få svar på dessa frågor så är han en kamikaze både innan och efter filmen. Allt detta oavsett om en ensam GM haft uppsikt på OP så tidigt som strax innan 21:00. Det finns ingen möjlighet för vederbörande att vara säker på att LOP, MP och IK är totalt ensamma i city den här kvällen.

Grandmannen, om han ska utföra gärningen, får kallt och mörkt räkna med att "go all in" att han kan råka ut för "suicide by cop". Detta känns inte troligt. Det är mer sannolikt att GM haft förhandsinformation att det är "all clear" att skjuta när så behagar. Flera tänkbara skyttar och slumpen fick Dekorimamannen att bli GM. Skytt nummer 3. Sen är även en Grandman omöjlig om IM:s vittnesmål räknas in. Jag har klockat det här och GM skulle då behöva kunna teleportera sig från korvkiosken till Dekorimahörnet för att uppfylla alla kriterier. Jag är ledsen, men inte i den här dimensionen.

Tänker på det du har strukit under och att detta mycket väl skulle kunna vara en anledning till att mordet heller inte sker utanför Grand, trots att folkmassan började skingras och Palmes stod kvar utanför bokhandeln.

Som du sedan skriver så är ju inte Palmes ensamma i city denna kväll och även den blivande mordplatsen kunde bjuda på överraskningar.
Citera
2020-08-18, 10:32
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Jag förstår fortfarande inte vad du menar. Tror du att jag inte anser att wt-observationerna är viktiga för att förstå vad som hände?

1. Det jag säger är att det faktum att wt-männen så relativt öppet visade sig runt LOP kan bero på att de ingick i en kuppövning som de sammansvurna s.a.s. kapade och förvandlade till skarpt läge.

2. Det som däremot talar emot det här scenariot är att de som deltog i övningen men som INTE var invigda i mordkonspirationen i så fall borde ha läckt vad de varit med om.

3. Därför så är det kanske rimligare att flertalet av wt-männen ingick i konspirationen och att de var säkra på att de inte skulle gripas eller ens identifieras. Att mordet var initierat/sanktionerat av en aktör starkare än den svenska staten/regeringsmakten.

Jag spånar här.

OM wt-männen hade en oskyldig förklaring så borde dessa ha identifierats för länge länge sedan. De är fortfarande inte identifierade och värre, diverse ansvariga utredare har bevisligen vilselett allmänheten med att hävda att vissa av dem är identifierade, trots att så inte var fallet.

vill skjuta in Lingärdes påstående att det samma kväll förekom en stor razzia mot en rysk spion, ett alternativ som ligger mellan knarkspan och kuppförsvar i komplexitet.
Citera
2020-08-18, 10:37
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
vill skjuta in Lingärdes påstående att det samma kväll förekom en stor razzia mot en rysk spion, ett alternativ som ligger mellan knarkspan och kuppförsvar i komplexitet.

Jag tycker att Lingärde säger emot sig själv här. Han menar att walkie/talkie-männen var från SÄPOs ryssrotel i helt orelaterat ärende. Vilka var i så fall hans hit-team med Stefan Svensson, Tell, Piltz och den nervösa legosoldaten? Hade dessa inte walkie/talkies, men rörde sig mellan dessa...?

Edit: Kan även tilläggas att Stefan Svensson definitivt har alibi via en militärövning i Arvidsjaur.
Senast redigerad av H24 2020-08-18 kl. 10:42.
Citera
2020-08-18, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Inga problem , LOP gick så här långsamt enligt en av experterna i den här strängen.
https://utbildning.sisuidrottsbocker.se/LemonwhaleVideoDisplay/?id=961f2b8c-c1bb-4284-bdcc-ab14d2246864#video-dialog

GM hade kunnat stanna till vid korvkiosken och ta sig en mosbricka och ändå haft gott om tid att
gå före LOP och ställa sig och vänta vid Dekorimahörnet.

Nu vränger du på sanningen värre än din avatar.

LOP går från bokhandeln utanför Grand till Mordplatsen (ca 320 meter) på cirka 06:30 minuter ( 23.15 -23.21.30) med officiella tidsangivelser.

Det ger en medelhastighet 0,82 m/s (320m ÷ 390s)

Kvinnan i videon går betydligt långsammare.

Vem är "experten" du hänvisar till?

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Nicola Fauzzis promenad mellan Tunnelgatan – Sveavägen 56

Nicola Fauzzi går Sveavägen norrut, möter ungt par, passerar skyltfönstret vid Dekorima (cirka 23:19:03). Se tidsberäkningar längre ned.
"Fauzzi uppger att han under sin gång Sveavägen norrut och fram till mötesplatsen endast mötte ett ungt par. Han såg inga andra personer, varken gående eller stående. Han lade inte heller märke till några personer eller bilar på andra sidan Sveavägen.”

"Då han befann sig mittför ingången till nr. 44 såg han på c:a 20 meters avstånd (utanför butiken La Cartarie) makarna Palme komma gående i promenadtakt."

"De möttes efter c:a 10 meter och Fauzzi passerade dem till vänster i sin egen gångriktning."

"C:a 8-10 meter bakom makarna Palme gick en man i blå jacka." (AB min komm.)

"Just som Fauzzi hade passerat makarna Palme, gick han förbi butiken La Cartarie och såg att en man arbetade i skyltfönstret."

"Fauzzi gick vidare Sveavägen norrut."

"Då han passerade nr. 56 hörde han ett skott och någon sekund senare ytterligare ett."

"Han uppger att den man som han såg i en port måste ha varit samme man som gått bakom makarna Palme. Han stödjer sig främst på jackan och dess färg."

"Fauzzi får i egen takt provgå den aktuella sträckan från mötet med makarna Palme och tills skotten hördes. Tiden klockas till 1 minut 35 sekunder.

Sträckan från mötesplatsen till korsningen med Tunnelgatan, dvs., makarna Palmes väg klockas till 52 sekunder i promenadtakt."
Sammanfattning:
NF möter ungt par under sin vandring Sveavägen norrut.
Enligt polisförhör 860325 möter NF LOP utanför La Carterie cirka 80 meter från MPL.
Enligt samma polisförhör ser NF en man i La Carterie’s skyltfönster.
Enligt samma polisförhör fortsätter NF sin vandring ytterligare 130 meter till Sveavägen 56
Vid Sveavägen 56 hör NF två skott kl. 23:21:30

Tidsberäkningar:
MPL - Mötesplatsen (52 sek) (NF klockat 860325)
Mötesplatsen (med LOP vid La Carterie) till Sveavägen 56. (1min 35 sek) (NF klockat 860325)
MPL – Sveavägen (52 sek + 95 sek = 147 = 2 min 27 sek) (NF klockat 860325)

Med dessa klockade tider kan NF’s gånghastighet fastställas till i snitt 1,48 m/sek vilket är typisk gånghastighet.
NF passerade alltså MPL vid 23:19:03 dvs 23:21:30 minus 02:27 minuter

LOP går samma sträcka 80 m mötesplatsen (La Carterie – MPL) på den tid det tar NF att komma till Sveavägen 56 eller 1 min 35 sek vilket ger en gånghastighet på 0,84 m/s vilket med tanke på att de är kortare med kortare ben och att det är vinterväder samt att de kan samtalat är en rimlig bedömning.

Polisförhöret 860325 av Krkom Jan Länninge är så långt jag kan förstå rimligt, hänger samman och ger en god bild av händelseförloppet.

Karta och avstånd.
https://maps.app.goo.gl/c3rGdrwTspRCB8cy6
Från MPL till Sveavägen 44 (60 m)
Från MPL till La Carterie (75-90 m)
Från MPL till mötesplatsen utanför La Carterie (cirka 80 m)
(NF Klockad tid 52 sek) (LOP Samma som NF till Sveavägen 56 dvs 95 sek)
Från MPL till Adolf Fredriks Kyrkogata (130 m)
Från MPL till Sveavägen 56 (210 m) (Klockad tid 2 min 27 sek = 95 sek + 52 sek = 147 sek)
Från MPL till Kammakargatan (265 m)

Källor : Polisförhör med vittne Nicola Fauzzi:
http://www.itdemokrati.nu/page36d.html
Spaningsuppslag i grövre brottmål 860303 Kl. 18.37 Uppgiftsmottagare: Krinsp Håkan Ström
Spaningsuppslag i grövre brottmål 860325 Kl. 11.15 Uppgiftsmottagare: Krkom Jan Länninge
Spaningsuppslag i grövre brottmål 870228 Kl. 11.15 Uppgiftsmottagare: Krinsp Håkan Ström
Spaningsuppslag i grövre brottmål 881219 Uppgiftsmottagare: Krinsp Håkan Ström
Protokoll fört vid konfrontation 881218 kl. 10.10

Gång - Wikipedia: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/G%C3%A5ng
Citera
2020-08-18, 10:56
Medlem
hehehos avatar
noterar att knarkpans favvo-bil var en passat:
https://drive.google.com/file/d/1waBDQ82tMi5Xg5hR2GVTEeqhV8HiahiL/view
Citera
2020-08-18, 12:48
Medlem
bartrams avatar
Det var väl förväntat.( Naturligtvis har inte överåklagaren tittat på grunderna för KP:S utpekande av SE.)

Allt gjort i "Nationens Intresse"

https://www.dn.se/nyheter/sverige/overaklagare-utpekandet-av-olof-palmes-mordare-inget-brott/
Citera
2020-08-18, 12:58
Medlem
andersaanderssonas avatar
Håller nu på med att försöka smalna av materialet både ''bakifrån'' och ''framifrån''. Som ska resultera i att man både kan utesluta och ligga i framkant.

De finska flickorna befann sig aldrig i Dekorimahörnan strax före mordet 860228. Det finns idag ingenting som tyder på det. Ett spår som kan avslutas.

Omvärdering av Morelius vittnesmål. Idag mycket svårt att hitta andra vittnesmål som stödjer det.

Ska nu systematiskt börja begära ut material som både utesluter och bekräftar om mycket. Det tog mig enbart en timme att komma fram till 100 poster. Där ''finns ej'' i vissa fall kan säga mer än innehållslösa förhör. Liksom bekräftelser om misstankar med vidhängande förhör kommer att kunna säga mycket mer. Enbart mina egna tankegångar styr och inte andras. Vars resultat att redovisas i tråden på ena eller andra sättet. Tillsammans med alla andras försök.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-18 kl. 13:08.
Citera
2020-08-18, 12:58
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Frågan är hur "de skulle ju inte döda honom" skall tolkas? Kan det vara frågan om en övning som endera infiltrerats eller där ngt gått överstyr?. Om det stämmer finns naturligtvis all anledning till att mörka detta av PU.

Kom omedvetet att tänka på den rafflande Training Day med Denzel Washington och Ethan Hawke. En grupp korrupta knarkspanare mördar en gängledare ur ingenting. En femte polis är ny i gruppen och var inte med på det överhuvudtaget. Han står bara bredvid och chockerat tittar när en av dem plötsligt skjuter. Innan han förstår vad som har hänt står han med mordvapnet i händerna och fyra poliser som är helt överens om hans delaktighet. Antingen ställer han upp i den gemensamma berättelsen och håller det inom gruppen eller så blir livet förstört.
Senast redigerad av H24 2020-08-18 kl. 13:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in