2020-08-17, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KneKhi
Har några frågor jag kom att tänka på.

Är studiebidrag för gymnasiekurser och högskolekurser indelade i olika kategorier?

Om man t.ex får studiebidrag för en gymnasiekurs som man senare får underkänt i. Kan man då efteråt påbörja en högskolekurs/utbildning och få bidrag trots att man inte klarade studieresultaten tidigare?

Går det att betala tillbaka pengarna för att återställa processen om man får underkänt i sina studier men vill ha studiebidrag igen i framtiden? Eller måste man klara kursen man tidigare läst?

Det är olika kvoter, heter eftergymnasial nivå, gymnasienivå och 7gGrundskolenivå.

Första gången man söker CSN-bidrag, och ev lån, för studier på eftergymnasial nivå (universitet/högskola/YH) så behövs inget studieresultat för tidigare studier.
Citera
2020-08-17, 16:05
Avslutad
Kommer man få csn pengar imorgon? Såg att hemsidan deras har kraschat och svårt att veta. Har fyllt i studieförsäkran och fått den godkänt förra veckan
Citera
2020-08-17, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Kommer man få csn pengar imorgon? Såg att hemsidan deras har kraschat och svårt att veta. Har fyllt i studieförsäkran och fått den godkänt förra veckan

Sidan funkar nu
Citera
2020-08-17, 21:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Sidan funkar nu

står att jag skall få csn på onsdag så antar att det är bara skolan som inte har skickat, fick det dagen efter jag började tidigare iår men borde väl vara för att fler läser på hösten och fler blev det säkert pga covid-19
Citera
2020-08-17, 21:34
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Ändra till e-faktura så får du den i början av den månad du ska betala. Inte raketforskning.

Nej, men jag gillar inte e-fakturor utan vill ha mina fakturor månadsvis. Då har jag koll på det hela. Det fungerar i alla andra sammanhang så varför inte här när det - dessutom - är en statlig myndighet?
Citera
2020-08-18, 08:47
Medlem
KneKhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Det är olika kvoter, heter eftergymnasial nivå, gymnasienivå och 7gGrundskolenivå.

Första gången man söker CSN-bidrag, och ev lån, för studier på eftergymnasial nivå (universitet/högskola/YH) så behövs inget studieresultat för tidigare studier.

Har tidigare läst en högskolekurs med bidrag som jag klarade av. Då är det alltså lugnt att få bidrag om jag skulle påbörja en högskoleutbildning? De kollar endast resultaten från mina tidigare högskolestudier?
Citera
2020-08-18, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KneKhi
Har tidigare läst en högskolekurs med bidrag som jag klarade av. Då är det alltså lugnt att få bidrag om jag skulle påbörja en högskoleutbildning? De kollar endast resultaten från mina tidigare högskolestudier?

Du måste ha klarat studieresultat för senaste perioden du hade CSN-bidrag för att få bidrag igen i sådana fall.
Citera
2020-08-21, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Du måste ha klarat studieresultat för senaste perioden du hade CSN-bidrag för att få bidrag igen i sådana fall.

Hur många poäng av det man missat måste man läsa upp för att få csn igen? Jag fick studiebidrag för 1 termin alltså 30 HP 20 veckor. Enligt hemsidan måste jag klara 62,5 % av det. Detta var dock 2018 gäller det fortfarande? Alltså att jag måste läsa 18,75 HP för att bli berättigad igen? Jag skickade ett mejl till CSN där jag sa att jag missat 37,5 HP (nämnde inte att jag bara fått studiemedel för 30HP) och fick svaret "...behöver du klara dessa poäng innan du kan bli beviljad nya studiemedel" Dock enligt CSN's hemsida står det "Under de första 40 veckorna med studiemedel måste du klara 62,5 procent av de högskole*poäng (hp) som du fått studie*medel för" så jag borde fortfarande befinna mig i 62,5% kategorin eller hur?
Senast redigerad av yxvokiahct 2020-08-21 kl. 09:46.
Citera
2020-08-21, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yxvokiahct
Hur många poäng av det man missat måste man läsa upp för att få csn igen? Jag fick studiebidrag för 1 termin alltså 30 HP 20 veckor. Enligt hemsidan måste jag klara 62,5 % av det. Detta var dock 2018 gäller det fortfarande? Alltså att jag måste läsa 18,75 HP för att bli berättigad igen? Jag skickade ett mejl till CSN där jag sa att jag missat 37,5 HP (nämnde inte att jag bara fått studiemedel för 30HP) och fick svaret "...behöver du klara dessa poäng innan du kan bli beviljad nya studiemedel" Dock enligt CSN's hemsida står det "Under de första 40 veckorna med studiemedel måste du klara 62,5 procent av de högskole*poäng (hp) som du fått studie*medel för" så jag borde fortfarande befinna mig i 62,5% kategorin eller hur?

62,5% av så många veckor du fick CSN för.
Om du fick 100% studiemedel för 20 veckor så spelar det ingen roll om du läste 30HP eller 300HP.
Det är 62,5% av 30 HP, och sen avrundat neråt till närmsta heltal, så 18 HP.

Om du var sjuk, och sjukanmält dig på rätt sätt o.s.v. så räknas inte dem veckorna med för studieresultatet.
Citera
2020-08-21, 12:17
Avslutad
Ifall min kurs börjar 31:a och den preliminära utbetalningen är 31:a augusti. Är det tidigaste dagen jag kan få CSN utbetalt även om jag lämnar studieförsäkran så tidigt som möjligt nästa vecka? Eller kan jag få utbetalningen redan nästa vecka? Lite oroad kring några autogiron som förfaller 31:a och är rädd att inte få in CSN innan
Citera
2020-08-22, 14:05
Avslutad
Min ansökan om studiemedel mottagen av csn 07-24, ska det ta 1 månad för att få ett beslut ? Har de mycket nu eller ?
Citera
2020-08-22, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qvarne2
Min ansökan om studiemedel mottagen av csn 07-24, ska det ta 1 månad för att få ett beslut ? Har de mycket nu eller ?

Citat:
Ansökan om studiemedel för studier i Sverige
För dig som inte har fått ett besked direkt är handläggningstiden cirka 6 veckor. Vi hanterar nu ansökningar som kommit in den 9 juli eller tidigare.
https://www.csn.se/vantar-pa-beslut-eller-pengar/handlaggningstider.html

Antar att det är första gången du är kontakt med en myndighet om du tycker att 1månad är mycket, definitivt bättre än de flesta. Majoriteten av alla som söker CSN söker under den här perioden av året, därav tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in