2020-08-24, 08:19
Medlem
zebra121s avatar
Jag ska ev. börja studera till vintern och har två frågor :

# Behöver man meddela arbetsförmedlingen att man börjar studera och i så fall när? Jag har naturligtvis ett jobb idag och säger antingen upp mig eller begär tjänstledigt.

# Stämmer det att man inte får något studiestöd de månader man inte studerar? Hur artar sig det i så fall?
Citera
2020-08-24, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121

1. Behöver man meddela arbetsförmedlingen att man börjar studera och i så fall när? Jag har naturligtvis ett jobb idag och säger antingen upp mig eller begär tjänstledigt.

2. Stämmer det att man inte får något studiestöd de månader man inte studerar? Hur artar sig det i så fall?
1. Nej. Bör dock meddela din arbetsgivare...
2. Ja. Studiestöd är för när man studerar. Program brukar ha uppehåll under sommaren.
Citera
2020-08-24, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoranceblizz
Hej!

Hur ser det ut på yrkeshögskola - tror ni det går att förhandla med dem om att säga till dem att de ska meddela CSN att jag har klarat allt, jag ska presentera en studieplan för dem. För yrkeshögskola måste man klara allt.

Tror ni CSN har överseende nu med Corona tiderna?

Dem borde skippa studieresultat.

Jag har cirka 50 yhp kvar att ta in, när skolan börjar så lär jag bara ha 20 hp kvar. Tror ni dem kan göra undantag?

CSN kan godta "mindre och tillfälliga förseningar om skolan bedömer att dina studier som helhet inte kommer att försenas", men det är också allt. Självklart borde inte CSN skippa kravet på studieresultat pga Corona. Det skulle ju i princip innebära att vem som helst hade kunnat ta CSN och sedan inte göra någonting alls så länge Corona pågår.
Citera
2020-08-24, 13:46
Medlem
scraftys avatar
Någon mer som skulle fått sitt första studiemedel utbetalt idag men som ej fått?
Citera
2020-08-26, 03:07
Medlem
I år är fribeloppet borttaget, är det någon som vet om det gäller fram till 31 december eller om jag kan söka fram till 17:e januari 2021 också som terminen pågår till? Jag hittade ingen information på CSN:s webbsida om det. Jag kommer tjäna mer än fribeloppet nästa år, så känns onödigt att söka om jag kommer att bli återbetalningsskyldig för de dagarna i januari.
Citera
2020-08-26, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121

# Behöver man meddela arbetsförmedlingen att man börjar studera och i så fall när? Jag har naturligtvis ett jobb idag och säger antingen upp mig eller begär tjänstledigt.

# Stämmer det att man inte får något studiestöd de månader man inte studerar? Hur artar sig det i så fall?
Om du har arbete behöver du inte meddela arbetsförmedlingen, men du ansöker om tjänsteledigt för studier.
Det utgår inget studiemedel under sommaren, det finns i regel sommarkurser som går att läsa (men det är inte säkert att de passar ditt område), men de flesta studenter har annars sommarjobb.
På jobbet har vi en mängd sommarvikarier som alla studerar, men om du redan har ett arbete är det rimligare att gå tillbaks till den tjänst du har och är tjänsteledig från, du har inte automatiskt rätt till det men många på mitt arbete gör så eftersom de kommit överens till det. Arbetsgivare får inte säga nej till tjänsteledigt för studier om du arbetat där i sex månader och ansöker sex månader, Unionen tipsar om att du ska formulera att du ansöker om ledighet i god tid och skriver att det gäller under förutsättning att du kommer in.
https://www.unionen.se/rad-och-stod/tjanstledighet-ledighet-utan-betalning
Citera
2020-08-26, 09:20
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashboy
Om du har arbete behöver du inte meddela arbetsförmedlingen, men du ansöker om tjänsteledigt för studier.
Det utgår inget studiemedel under sommaren, det finns i regel sommarkurser som går att läsa (men det är inte säkert att de passar ditt område), men de flesta studenter har annars sommarjobb.
På jobbet har vi en mängd sommarvikarier som alla studerar, men om du redan har ett arbete är det rimligare att gå tillbaks till den tjänst du har och är tjänsteledig från, du har inte automatiskt rätt till det men många på mitt arbete gör så eftersom de kommit överens till det. Arbetsgivare får inte säga nej till tjänsteledigt för studier om du arbetat där i sex månader och ansöker sex månader, Unionen tipsar om att du ska formulera att du ansöker om ledighet i god tid och skriver att det gäller under förutsättning att du kommer in.
https://www.unionen.se/rad-och-stod/tjanstledighet-ledighet-utan-betalning

Tack för bra svar.
Vad räknas som "god tid" skulle du säga? I December eller Januari kör detta igång och ansökan stänger om en vecka men jag är redan behörig och har fått info om detta.
Citera
2020-08-27, 11:11
Medlem
Fick avslag på ansökan eftersom betyg från sommarkurserna ännu inte registrerats. Samtidigt fått krav på inbetalning av årsbelopp pga detta, finns det något sätt att undvika inbetalning när man väntar på mer poäng ska rapporteras eller är det bara att svälja hedern och betala?
Citera
2020-08-28, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revaalla
Fick avslag på ansökan eftersom betyg från sommarkurserna ännu inte registrerats. Samtidigt fått krav på inbetalning av årsbelopp pga detta, finns det något sätt att undvika inbetalning när man väntar på mer poäng ska rapporteras eller är det bara att svälja hedern och betala?

Förr har jag i.a.f. genom att ringa till CSN, bet dem att bara skjuta upp den inbetalningen en månad om man har ansökan på gång, även om beslut inte tagits ännu.

Själv så fick jag svar från CSN idag trots att det snart är 7 veckor sedan jag skickade in min ansökan.
Klart som fan att handläggaren som sneglade på min ansökan missade att mitt studieresultat kommit in.
Ringde upp CSN, där han jag talade med att han såg att studieresultatet fanns.

Visst, jag läser på två olika lärosäten men tycker inte att det skall spel nån roll när ens ansökan nästan tar sju veckor och det börjar bli tight med hyra o.s.v.
Citera
2020-08-28, 19:35
Medlem
skriver åt en studiekamrat.

han har läst om 1 år på uni.
han läste 30 poäng i ht och 30 poäng i vt.
dessa kurser har han läst sedan tidigare, dock inte klarat av dem helt.

obs! 1 år studier lika med 60 poäng.

men dessa kurser som motsvarar 30 poäng i ht har han sedan tidigare en del poäng i.
i form av inlämningsuppgifter och annat som han klara av förr, dock har han inte klarat kursen.

samma sak gäller med 30 poäng i vt, här har han sedan tidigare en del poäng i, dessa poäng kommer från olika delmoment som han klarade av sedan tidigare, dock har han inte klarat av hela kursen.

när han läste om 1 år, så skrev han ett brev till csn där han förklarade varför han inte klarade av x antal poäng för att bli beviljad. och en månad in på terminen när han läste om, så fick han beviljad studiemdel.

nu så har samma sak hänt igen, han har endast klarat av 33 poäng totalt av 60 poäng hittills. men han behöver 45 poäng för att få fortsatt studiemedel andra året.

men csn skrev ett brev till honom där det står endast att han endast klara av 11.5 poäng under hela året som han läst om, de räknar inte de enstaka poäng som han haft eller klarat av tidigare.

hans plan var att börja ta igen en kurs nu under ht 2020 som sträcker sig en månad och sedan klara av den så han får 15 poäng och kan bli beviljad csn. men csn räknar endast 11.5 poäng.
hur har de räknat här? blir han återbetalningsskyldig eller ? vet heller själv inte vad jag ska säga om detta.

studie kamraten är väldigt nedstämd person och har haft problem och har problem i sitt liv, väldigt tragiskt det som händer honom i livet.

tacksam för någon som kan ge tips, på vad som har hänt här eller hur csn kommer fram till ett beslut, för enligt honom så måste han endast klara 15 poäng för att få fortsatt studiemedel, men enligt csn så har de räknat att han endast klarat av 11.5 poäng och behöver x antal poäng för att skrapa ihop 45 poäng, vilket är mycket mer än 15 poängen.
Citera
2020-08-28, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
skriver åt en studiekamrat.

han har läst om 1 år på uni.
han läste 30 poäng i ht och 30 poäng i vt.
dessa kurser har han läst sedan tidigare, dock inte klarat av dem helt.

obs! 1 år studier lika med 60 poäng.

men dessa kurser som motsvarar 30 poäng i ht har han sedan tidigare en del poäng i.
i form av inlämningsuppgifter och annat som han klara av förr, dock har han inte klarat kursen.

samma sak gäller med 30 poäng i vt, här har han sedan tidigare en del poäng i, dessa poäng kommer från olika delmoment som han klarade av sedan tidigare, dock har han inte klarat av hela kursen.

när han läste om 1 år, så skrev han ett brev till csn där han förklarade varför han inte klarade av x antal poäng för att bli beviljad. och en månad in på terminen när han läste om, så fick han beviljad studiemdel.

nu så har samma sak hänt igen, han har endast klarat av 33 poäng totalt av 60 poäng hittills. men han behöver 45 poäng för att få fortsatt studiemedel andra året.

men csn skrev ett brev till honom där det står endast att han endast klara av 11.5 poäng under hela året som han läst om, de räknar inte de enstaka poäng som han haft eller klarat av tidigare.

hans plan var att börja ta igen en kurs nu under ht 2020 som sträcker sig en månad och sedan klara av den så han får 15 poäng och kan bli beviljad csn. men csn räknar endast 11.5 poäng.
hur har de räknat här? blir han återbetalningsskyldig eller ? vet heller själv inte vad jag ska säga om detta.

studie kamraten är väldigt nedstämd person och har haft problem och har problem i sitt liv, väldigt tragiskt det som händer honom i livet.

tacksam för någon som kan ge tips, på vad som har hänt här eller hur csn kommer fram till ett beslut, för enligt honom så måste han endast klara 15 poäng för att få fortsatt studiemedel, men enligt csn så har de räknat att han endast klarat av 11.5 poäng och behöver x antal poäng för att skrapa ihop 45 poäng, vilket är mycket mer än 15 poängen.
Spontant så borde din studiekamrat hjälpa sin kamrat(dig) hur man skriver meningar. I Sverige använder vi "," som decimaltecken. Stor bokstav och punkt är något man förväntas hantera.

Men om vi antar det osannolika, att din kompis är läskunnig, så står det klart och tydligt i meddelandet från CSN hur många poäng CSN kräver för att han ska få CSN igen. Om det är som du säger, att han bara tagit 11,5 hp, så saknas 33,5hp. Han blir inte återbetalningsskyldig. Men eftersom din vän säger att han måste klara 15 hp innan han kan få csn igen, så stämmer antagligen det.

Hur CSN räknat är svårt att förklara i siffror men man måste klara 75% av ansökan i rena HP. Dvs tidigare avklarade moment räknas inte.
Citera
2020-08-28, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Spontant så borde din studiekamrat hjälpa sin kamrat(dig) hur man skriver meningar. I Sverige använder vi "," som decimaltecken. Stor bokstav och punkt är något man förväntas hantera.

Men om vi antar det osannolika, att din kompis är läskunnig, så står det klart och tydligt i meddelandet från CSN hur många poäng CSN kräver för att han ska få CSN igen. Om det är som du säger, att han bara tagit 11,5 hp, så saknas 33,5hp. Han blir inte återbetalningsskyldig. Men eftersom din vän säger att han måste klara 15 hp innan han kan få csn igen, så stämmer antagligen det.

Hur CSN räknat är svårt att förklara i siffror men man måste klara 75% av ansökan i rena HP. Dvs tidigare avklarade moment räknas inte.

ok, så tidigare avklarade moment räknas inte ?

alltså har han 33.5 poäng kvar att klara så han får ihop 45 poäng och kan ansöka om csn igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in