2021-06-24, 10:30
Medlem
Verkar som att Riksdagen fattade beslut om slopat fribelopp för hela 2021 igår. Börjar gälla 29 juni. Med andra kommer kommer man kunna tjäna hur mycket som helst under hela 2021 utan att det påverkar CSN. Väldigt trevligt!

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2021/06/prop.-202021208/
Citera
2021-06-25, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spaghet
CSN nekade min ansökan om studiemedel i höst pga för få poäng. Fått studiemedel för 40 veckor heltid höst/vår nu. Jag har klarat: 39.5p vilket är ca 66%. Varav 15p Komvux och 24.5p på universitet. Kravet bör vara på 38p avrundat från 37.5? Är det så att några kurser inte rapporterat än då de avslutades slutet av maj/början av juli?

-Tog du gymnasiala veckor?, studieresultatetskravet är annorlunda för gymnasiet, man skall klara 100% MEN man får släpa med 200 poäng.
- Om du tog 100% eftergymnasiala veckor så är det 37HP som gäller då CSN avrundar neråt.
Det är inte omöjligt att idioterna på CSN bara kikar på dina erhållna HP, hände mig när jag själv hade läst på gymnasial och eftergymnasial nivå och hade klarat mitt studieresultat med råge.
Jag ringde upp, kom till en handläggare som såg i datorn att mitt gymnasiala resultat fanns där och att handläggaren som hade beslutat om min ansökan bara måste ha missat det; på kvällen samma dygn hade han ändrat beslutet och godkänt min ansökan om nytt studiemedel.
Citera
2021-06-30, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Verkar som att Riksdagen fattade beslut om slopat fribelopp för hela 2021 igår. Börjar gälla 29 juni. Med andra kommer kommer man kunna tjäna hur mycket som helst under hela 2021 utan att det påverkar CSN. Väldigt trevligt!

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2021/06/prop.-202021208/

Och nu verkar även CSN har fått ta del av riksdagsbeslutet Tog examen tidigare precis, men man blir ju lite sugen på att studera något litet vid sidan av bara för att ta del av lånet.

https://www.csn.se/om-csn/aktuellt/nyhetsflode/2021-06-29-slopat-fribelopp-inom-studiemedlen-under-hela-2021.html
Citera
2021-06-30, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Och nu verkar även CSN har fått ta del av riksdagsbeslutet Tog examen tidigare precis, men man blir ju lite sugen på att studera något litet vid sidan av bara för att ta del av lånet.

https://www.csn.se/om-csn/aktuellt/nyhetsflode/2021-06-29-slopat-fribelopp-inom-studiemedlen-under-hela-2021.html
Nice! Ska både arbeta och plugga då. Pandemin var faktiskt inte helt dum ändå.
Citera
2021-07-07, 09:04
Medlem
Big Bosss avatar
Jag fick avslag på studiemedel pga jag för 6-7 år sedan påbörjade en utbildning som jag inte tog några poäng i då jag började jobba i samma veva o hoppade av utan klara några poäng o studieresultat. Dumt av mig såklart o nu kommer detta o biter mig i arslet många år senare.

Hur ska jag nu göra? Jag behöver studiemedlen för klara ekonomin och vardagen o kan inte vänta o vänta. A-kassan löper ut om mindre än 10 dagar dessutom.
Citera
2021-07-07, 13:51
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Jag fick avslag på studiemedel pga jag för 6-7 år sedan påbörjade en utbildning som jag inte tog några poäng i då jag började jobba i samma veva o hoppade av utan klara några poäng o studieresultat. Dumt av mig såklart o nu kommer detta o biter mig i arslet många år senare.

Hur ska jag nu göra? Jag behöver studiemedlen för klara ekonomin och vardagen o kan inte vänta o vänta. A-kassan löper ut om mindre än 10 dagar dessutom.
Har inte Arbetsförmedlingen något arbetsmarknadspolitiskt program du kan delta i och behålla a-kassan?

Angående CSN så måste man klara av studieresultatskravet, om man inte har särskilda skäl. Annars finns egentligen bara två möjligheter jag känner till för att få studiestöd:

1. Gå ner en nivå. Fick du stöd för högskolestudier så kan du nu få stöd för gymnasiestudier, förutsatt att du inte bommat studieresultaten på den nivån också.
2. Vänta totalt 10 år. Jag vill minnas att studieresultatskraven "preskriberas" då.
Citera
2021-07-07, 14:02
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Har inte Arbetsförmedlingen något arbetsmarknadspolitiskt program du kan delta i och behålla a-kassan?

Angående CSN så måste man klara av studieresultatskravet, om man inte har särskilda skäl. Annars finns egentligen bara två möjligheter jag känner till för att få studiestöd:

1. Gå ner en nivå. Fick du stöd för högskolestudier så kan du nu få stöd för gymnasiestudier, förutsatt att du inte bommat studieresultaten på den nivån också.
2. Vänta totalt 10 år. Jag vill minnas att studieresultatskraven "preskriberas" då.

Jag går just nu en förberedande utbildning inom Ellära m.m inför börja en YH utbildning till hösten. Så behöver studiemedel för klara ekonomin samtidigt man läser den. Får kolla upp om man kan få det där stödet från arbetsförmedlingen när man går den annars vet jag fasen inte vad jag ska göra..

Då skiter sig alla mina planer ännu en gång.
Citera
2021-07-13, 21:58
Medlem
Kommer förmodligen läsa en master till hösten på halvfart (jobbar samtidigt). CSN har ju skippat fribeloppet nu året ut så tänkte passa på söka bidrag och eventuellt lån också.

Hur ska jag göra med fribeloppet? Ska jag uppge riktiga inkomsten eller välja 0 som inkomst?

Samt kan jag uppge 100%? Spelar ingen roll att jag inte kommer uppnå 30 poäng, kommer bara söka bidrag/lån till hösten och hade varit najs att få så mycket som möjligt.
Citera
2021-07-22, 11:45
Medlem
Laxons avatar
Jag vill bara dela glädjen att regeringen tog beslut om slopat fribelopp för 2021! Jag hade detta på känn och hade jag varit tidigare ute så hade jag plockat på mig så många kurser som möjligt, nu blev det ett par strökurser som jag kommer läsa parallellt med jobbet. Jag försöker dessutom maxa lånet men får se vad de godkänner. Äntligen spelar CSN mig rätt i händerna, skål!
Citera
2021-07-27, 21:25
Medlem
Kan jag få CSN om jag läser 100 poäng distans på Komvux i 20 veckor? Vad är det för studietakt?
Citera
2021-07-27, 21:45
Medlem
Herculandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krackbert
Kan jag få CSN om jag läser 100 poäng distans på Komvux i 20 veckor? Vad är det för studietakt?

100 poäng på 20 veckor är halvtid, dvs 50% studietakt, då har du rätt till CSN. Om din studietakt är 25% har du inte rätt till CSN.

Så svar JA, du kan få CSN och studietakten är halvtid (50%).
Citera
2021-07-27, 21:46
Medlem
Herculandes avatar
Det står på mina sidor på CSN:s hemsida att min studieförsäkran är godkänd sedan 26:e juli 2021. Dock är mina utbetalningar fortfarande registrerade som "Preliminärt godkända", vad beror det på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in