2020-08-17, 08:09
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Så E föddes inte med abstinens utan övervakades utifall det fanns abstinens pga av R förskrivna mediciner. Det var ju nytt och det bör stämma eftersom hon berättar i domstol om det, då ljuger man bara inte om en sån sak .

Nä, precis - ingen misstänkt ljuger i en domstol.
🤦🏼‍♀️
Citera
2020-08-17, 08:14
Medlem
OroligLantiss avatar
En fråga:
Rebecka säger att varken Esmeralda eller Silas har behandlats för abstinens. Sedan frågar (vad jag antar är) PO ”så Esmeralda föddes inte med abstinens?”
Då svarar Rebecka ”de har inte behandlats för abstinens”.

Finns det någon anledning att poängtera att inget av barnet har behandlats för abstinens - alltså är det någon juridisk/medicinsk skillnad på hur Rebecka och advokaten uttrycker sig?
Citera
2020-08-17, 08:25
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Så E föddes inte med abstinens utan övervakades utifall det fanns abstinens pga av R förskrivna mediciner. Det var ju nytt och det bör stämma eftersom hon berättar i domstol om det, då ljuger man bara inte om en sån sak.
Som tilltalad i ett brottsmål sker inte förhören under ed och det är inte straffbart att ljuga för att skydda sig själv.
Citera
2020-08-17, 08:26
Medlem
CharlieRs avatar
För er som har problem med forumfiles, eller som vill ta del av vittnesmålen, så ligger alla ljudupptagningar nu uppe på min drive:
https://drive.google.com/drive/folders/1V9KSiHmHwAJCb-z1rJ4KM5BL6JOfl-3E?usp=sharing
Citera
2020-08-17, 08:28
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
En fråga:
Rebecka säger att varken Esmeralda eller Silas har behandlats för abstinens. Sedan frågar (vad jag antar är) PO ”så Esmeralda föddes inte med abstinens?”

Finns det någon anledning att poängtera att inget av barnet har behandlats för abstinens - alltså är det någon juridisk/medicinsk skillnad på hur Rebecka och advokaten uttrycker sig?
Ja, dessa uttryck är inte synonyma. Någon kan ha abstinens utan att behandlas för den. RG trycker på att de inte har behandlats, hon säger ingenting om huruvida de haft abstinens eller inte. Mild abstinens leder enbart till övervakning snarare än behandling.
Citera
2020-08-17, 08:34
Medlem
pirimiris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
En fråga:

Enligt den här https://alfresco.vgregion.se/alfresco/service/vgr/storage/node/content/11015/Abstinensbed%C3%B6mning%20av%20nyf%C3%B6dd%20-%20neonatal.pdf?a=false&guest=true rutinföreskriften för bedömning av neonatal abstinens står:
Citat:
Vid lindrig abstinens kan barnet fortsätta vårdas på BB-avdelning tillsammans med mamman. I de fall där abstinensen kräver behandling med morfin (se ”läkemedelshantering”) ska barnet skrivas in på avd 316.

Om jag minns rätt, så var barnmorskornas bedömning att, åtminstone E, visade tecken på abstinens. Däremot är det möjligt att hon inte behandlades med morfin. R duckar frågan och svarar istället på frågan om behandling mot abstinens. Jag antar att hon då menar att de inte behandlades medicinskt för abstinens med morfin.
Citera
2020-08-17, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pirimiri
Laddade upp en av filerna på en annan sida. Funkar den här länken? https://gofile.io/d/bJ63kC
Tack provar o ladda ner tar en jävla tid hehe men värt att vänta på
Citera
2020-08-17, 08:43
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Ja, dessa uttryck är inte synonyma. Någon kan ha abstinens utan att behandlas för den. RG trycker på att de inte har behandlats, hon säger ingenting om huruvida de haft abstinens eller inte. Mild abstinens leder enbart till övervakning snarare än behandling.

Citat:
Ursprungligen postat av pirimiri
Enligt den här https://alfresco.vgregion.se/alfresco/service/vgr/storage/node/content/11015/Abstinensbed%C3%B6mning%20av%20nyf%C3%B6dd%20-%20neonatal.pdf?a=false&guest=true rutinföreskriften för bedömning av neonatal abstinens står:

Om jag minns rätt, så var barnmorskornas bedömning att, åtminstone E, visade tecken på abstinens. Däremot är det möjligt att hon inte behandlades med morfin. R duckar frågan och svarar istället på frågan om behandling mot abstinens. Jag antar att hon då menar att de inte behandlades medicinskt för abstinens med morfin.

Tack!
Jag misstänkte att det inte var synonymt iom att Rebecka svarade på något annat än det PO frågade.

Så ännu en gång vrider hon saker till sin fördel (i mesta möjliga mån).
Citera
2020-08-17, 08:53
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Tack provar o ladda ner tar en jävla tid hehe men värt att vänta på
Kolla några inlägg tillbaka i tråden så finns de även i min drive. Du hittar alla dokument + alla ljudupptagningar även via länken i min signatur.
Citera
2020-08-17, 09:46
Medlem
Citat:
Kolla några inlägg tillbaka i tråden så finns de även i min drive. Du hittar alla dokument + alla ljudupptagningar även via länken i min signatur.
Lyssnar på den från dig nu, tack så jättemycket!
Citera
2020-08-17, 11:55
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Förhör med den tilltalade, RG, gällande åtalspunkterna 1-4:
Första
Andra
Tredje

Detta är alltså ljudupptagningarna från förhandlingarna.
Till startinlägget.

/Mod
Citera
2020-08-17, 12:00
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
För er som har problem med forumfiles, eller som vill ta del av vittnesmålen, så ligger alla ljudupptagningar nu uppe på min drive:
https://drive.google.com/drive/folders/1V9KSiHmHwAJCb-z1rJ4KM5BL6JOfl-3E?usp=sharing
Till startinlägget.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in