2020-08-16, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt
Men det är väl en rimlig förklaring? Skulle ju förklara Patriks städande efter att hon dog.
Hur länge måste man annars gå utan mat för att ha en tom tarm? Vi vet iaf att hon åt 6 st digistivekex den 20 januari på öppna förskolan.

Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Det är mer rimligt att hon gett ifrån sig avföring vid döden el strax innan (pga av chock/nervositet) , än att hela tarmen skulle vara tom pga av svält!

Det tar i regel ca ett till två dygn att tömma hela tarmen, av den anledningen är det inte rimligt att tro att hela tarmen tömts i samband med att döden inträffar.
Citera
2020-08-16, 15:42
Medlem
Merrybums avatar
I tillexempel malixamdermorden döms alla tre gärningsmännen för mord. Detta trotts att det troliga är att bara en höll i pistolen som utdelade nackskotten.
Det fanns något undantag i lagrummet som gjorde att man kunde åtala och dömma samtliga gärningsmän, trotts att en faktiskt var skottskadad till och med.

Det utrymmet tycker jag man skulle åberopat här, för det Esmeralda blev utsatt för Är i mina ögon oerhört grovt våld, som ledde fram till mord.

För övrigt tycker jag liknelsen med Knutby inte är relevant. Den kvinnan kunde faktiskt lämnat sin situation och gå. Jag vet att hon inte upplevde det så, men dock hon var vuxen. Esmeralda var ett barn som stog helt utan det altenativet.
Citera
2020-08-16, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Det är möjligt att du har rätt i att värdetransport rån och butiksrån är olika. Men du har inte rätt i att alla rån räknas. Jag vet fall där en rånaren, rånat ett flertal butiker. Och där vissa rån inte väckts åtal på, därför att de inte kommer att påverka straffvärdet. Jag vet oxå exempel på där anmälan av olaga hot lagts ner med motivering att utpekad person för detta brott kommer att åtalas för annan brottslighet. Den påföljd som då kommer att utdelad kommer att omfatta denna brottslighet oxå.

Vet du, jag har högre tankar om läsaren här än du. Jag tänker att det faktumet att jag flera gånger har framhävt att jag inte är jurist och att det jag skriver är mina egna reflektioner, får läsaren att först att det jag skriver inte är fakta. Dessutom tycker jag mig inte ha något ansvar för vad läsaren tror.

Jag menade i och för sig inte att värdetransportrån och butiksrån var "olika brott" eftersom att båda rimligen borde vara Grovt rån. Utan att de båda är skilda brott med olika målsägande.

I huvudsak skall alla brott utredas och om bevis finns skall det väckas åtal. Dock finns möjlighet för åklagare/polis att förundersökningsbegränsa. Precis som du säger används detta då en person är misstänkt för väldigt många brott och att ett ev. straff inte skulle påverkas av dessa brott. Men detta sker sällan och är absolut inte applicerbart vid "några rån" och absolut inte i Esmeralda-fallet.

Okej, vad bra då. Men du får gärna avhålla dig från att spekulera och gissa alltför vilt :-)
Citera
2020-08-16, 16:47
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
.Men du får gärna avhålla dig från att spekulera och gissa alltför vilt :-)
Tyvärr, med största sannolikhet, på gränsen till visshet kommer det inte att ske. Fråga folk i tråden om Mantorp mordet, jag är av som omöjlig att få stopp på när jag väl satt igång. Men till min fördel kan jag säga att jag sällan blir engagerad i trådar.
Citera
2020-08-16, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Snälla du, för det första om åklagaren alltid överdriver, eller har en i värsta fall hypotes som i gångspunkt, har ju advokaten alltid en,min klient är fullständigt oskyldig, inställning. Jag trodde det var det som var rättssäkerhet. Men vem jag håller på är olika. Sättet du väljer att anta att jag altid tycker som åklagaren använder du för att förminska mina argument.
För det andra påstår du att jag har haft en massa argument jag inte haft. Dessutom undanhåller du att hon googlat på droger och mängder för barn när du argumenterar för varför smsen inte ska räknas. Intressant att du beskyller mig för att plocka bort bevisbörda när du använder exakt samma metod för att förstärka ditt argument.
För det tredje så tror jag att du sätter lite för stor makt till vad som skrivs på flachback. Att något jag skriver här skulle kunna medverka till att mamman fick längre straff är ju absurt. I synnerhet som du påstår att beviskrav är exakt preciserade och inte lämnar något som helst utrymme för tolkning. Men Hypotesen om att det jag skrev här skulle kunna leda till att Rebecka sattes bakom lås och bom en längre tid, skulle denna för mig snarare vara en triggande än en hämmande faktor.

Du förstår inte eller så missuppfattar du mig!
Åklagarens hypotes är alltid huvudhypotesen. Det är denna hypotes som ligger till grund för åtalet och detta åklagaren bygger upp sin bevisning kring. Oftast blir då den hypotes försvaret har "den alternativa hypotesen". Att huvudhypotesen skulle vara en överdrift från åklagarens sida har jag aldrig sagt? Jag tipsar gärna om podcasten "Öppet fall" där dom i sin Palme-serie pratar om "huvudhypotes" och "den alternativa hypotesen" och att dom, liksom jag, trycker på att detta inte alltid är svart eller vitt - Utan att handlingar som en misstänkt gör eller händelser kring denne kan ha flera olika anledningar. Man lär sig otroligt mycket av att lyssna på den podden, så gör gärna det :-)
Citera
2020-08-16, 18:27
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Du förstår inte eller så missuppfattar du mig!
Åklagarens hypotes är alltid huvudhypotesen. Det är denna hypotes som ligger till grund för åtalet och detta åklagaren bygger upp sin bevisning kring. Oftast blir då den hypotes försvaret har "den alternativa hypotesen". Att huvudhypotesen skulle vara en överdrift från åklagarens sida har jag aldrig sagt? Jag tipsar gärna om podcasten "Öppet fall" där dom i sin Palme-serie pratar om "huvudhypotes" och "den alternativa hypotesen" och att dom, liksom jag, trycker på att detta inte alltid är svart eller vitt - Utan att handlingar som en misstänkt gör eller händelser kring denne kan ha rätt flera olika anledningar. Man lär sig otroligt mycket av att lyssna på den podden, så gör gärna det :-)
Jo då, jag förstår det mesta du menar. Men du förstår inte att jag inte är här för att diskutera frågan ur samma synvinkel som du.
Sen förstår du inte för jag uttrycker mig på ett sätt där jag generaliserar och raljera över saker. Jag är precis i mycket av mitt jobb. Jag tycker det är skönt att mitt alterego inte behöver det.
I mitt jobb kan jag inte skarva lite, men för merrybum är lite faktmissar inte så farligt. Då är poäng mycket viktigare.
Å jag kommer att fortsätta vara merrybum här, hon är så befriande. Jag fortsätter gärna med dig, men du kan inte ändra sätter jag angriper frågan.
Citera
2020-08-16, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Vad är det du vill fråga om? Jag förstår inte din frågeställning i det inlägg jag svarade på`?
Det heter inte få ledning i rättstillämpningen utan av rättstillämpningen, så det är förmodligen en felskrivning. Sista chansen för din del nu då som påstår att misshandel finns i fallet men du kan inte redogöra för bevisen så som i det rättsmedicinska utlåtandet. Du kan inte heller redogöra för din tolkning av åklagarens uttalande om ledande rättspraxis. Regel nummer 1 är enkelt uttala dig inte om saker du inte har minsta aning om det blir pinsamt.

Wow, så många fel i ett inlägg! Jag orkar faktiskt inte ens påpeka alla. Avslutar vår diskussion och känner mig väl förvissad om att du faktiskt inte kunde besvara den fråga jag har ställt dig i minst tre inlägg; som jag trodde. Du försöker dribbla bort andra här inne som du inte håller med genom att rabbla en massa rappakalja, det är väldigt tydligt. Ha en fin kväll!
Citera
2020-08-16, 21:11
Medlem
CharlieRs avatar
Förhör med den tilltalade, RG, gällande åtalspunkterna 1-4:
Första
Andra
Tredje

Detta är alltså ljudupptagningarna från förhandlingarna.
Citera
2020-08-16, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abigaille
Det tar i regel ca ett till två dygn att tömma hela tarmen, av den anledningen är det inte rimligt att tro att hela tarmen tömts i samband med att döden inträffar.
Jag tycker det känns mest långsökt att tarmen är tömd pga svält. En kombination av att en del kommit ut via döds tillfället och antagligen för att hennes mage helt enkelt varit jävligt kass pga av att det var ett drogat barn, har aldrig sett ett barn på avtändning men vuxna har jag sett o det bor i stort sett på toaletten. Lägg därtill hur liten dos som krävs för att en 3årings mage ska slå bakut.
Citera
2020-08-16, 21:15
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Första
Andra
Tredje

Tack CharlieR! ❤️
Gött med lite faktisk information istället för kukmäteriet som har varit ett tag nu!
Citera
2020-08-16, 22:18
Medlem
Citat:
Första
Andra
Tredje

Tack! Ska bli intressant att lyssna på.
Citera
2020-08-16, 22:45
Medlem
Citat:
Första
Andra
Tredje

Oj inte dåligt jobbat, mkt intressant, tackar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in