2020-08-15, 17:12
Medlem
NioLivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allegera
Varför inte bara neka att du beställt det?
Jo fast jag grejen är ju att jag betalade med mitt visa kort hade inget annat val så jag chansade.
Citera
2020-08-15, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NioLiv
Jo fast jag grejen är ju att jag betalade med mitt visa kort hade inget annat val så jag chansade.

Visste du vad du betalde? Kan det inte vara så att du fick en räkning och blev orolig att den skulle bli obetald?
Citera
2020-08-19, 23:57
Medlem
NioLivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allegera
Visste du vad du betalde? Kan det inte vara så att du fick en räkning och blev orolig att den skulle bli obetald?
Jo det är ju sant fast nu har ju jag ett visa kort man laddar med pengar innan man handlar.
Fast det spelar väl ingen roll kanske...

Grejen är att om jag bara får böter för det där orkar jag inte krångla och låtsas ovetande.
Det spelar ändå ingen roll för mig om det blir X kr till som går till kronofogden.
Men skulle det visa sig att det blir ett strängare straff kommer jag naturligtvis inte ha en aning om vad som har beställts i mitt namn.

Därför jag ville veta vad för påföljd det kan tänkas bli.
Citera
2020-08-23, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coffeshop
Låt säga att man har gjort blocket/tradera bedrägerier och lurat 30 tal personer på mellan 1000-8000kr på totalt 70.000kr.
Vad kan man förvänta sig för straff? Mellan 25-30 år, spelmissbruk, tidigare ostraffad.
Mvh

Eftersom du är ostraffad tror jag inte att det skulle bli fängelse. Villkorlig dom plus böter. Skyddstillsyn om du har behov har övervakning och uppföljning.
Citera
2020-08-24, 22:26
Medlem
Hej!
Blev tagen med 10g svamp och pissade positivt för cannabis, dvs innehav och eget bruk.
Vad kan jag vänta mig för straff?
Är det ringa som gäller eller räknas det narkotikabrott av normalgraden?
Tidigare ostraffad. Ålder mellan 25-30

Nojar som fan…

Tack på förhand!
Citera
2020-08-24, 22:54
Medlem
Hej

för 2 år sedan (2018) blev blev jag anmäld för Ringa narkotikabrott(eget bruk+plodprov taget) samt Hemfridsbrott. Förhandlingen försköts då jag vid första tillfället förnekade hemfridsbrottet men om några veckor när ny förhandling sker kommer jag erkänna hemfridsbrottet.(fråga ej varför det är bara så)

för cirka ett halvår sedan(2020) gjorde jag fel på 4 tidrapporter hos a-kassan. jag försökte förklara att det blivit fel samt hade advokat men förklaringen godtyckets inte då utbetalning skett och jag blev dömd för bidragsbrott samt fick villkorlig dom och dagsböter.

Så. I nuläget har jag Bidragsbrott och villkorlig dom på mitt belastningsregister.

Med det ovan nämnda sagt är nu min fråga sådan:
Kan jag klara mig med bara böter när jag döms för Ringa narkotikabrott samt Hemfridsbrott eller vad tror ni påföljden kan vara?
Ålder mellan 25-30
Senast redigerad av acardinal 2020-08-24 kl. 23:48.
Citera
2020-08-31, 13:26
Bannlyst
lånat konto

Jag träffade en kille för ett par månader sedan.

Vi var på g och umgicks dagligen. Efter 2 månader frågade han om jag kunde hjälpa han med bank id och swish.

Jag har kronofogden så han skulle inte kunna ta ett banklån med mitt bank id.

Han sa att han inte har någon id och att om han ska få det så måste någon intyga att han är han.

Kör blåst och dum skaffar jag så han får ett eget swish. Jag har alltså Swedbank, jag gick in på Nordea och öppna nytt konto och skaffade swish på hans telefon.

Första månaden var allt i sin ordning. Och för 5 dagar sedan börjar folk skriva till mig på sociala medier att jag lurat dom på pengar???

Han har alltså utnyttjat mig och gjort något på blocket och tagit förskottsbetalning av Många människor. Det rör sig om 43.000:- och 18 olika personer.

Jag har sms kvar från honom där han frågar om jag kan hjälpa han med swish, där jag först säger nej men sen tjatar han. Och pengarna har han spelat bort.

Jag bad honom dra åt helvete och har själv gjort en polisanmälan på honom.

Jag är dum i huvudet. Jag vet men kommer jag bli tvungen att betala 18 personer 42.000? Fast jag kan visa gamla sms och att jag har ett annat swish till min Swedbank?
Citera
2020-09-09, 11:54
Medlem
Om man anordnar en marknad utan tillstånd, vad är max böter för en ostraffad person?
Citera
2020-09-09, 17:50
Medlem
elbels avatar
Kan man begå brott om man får hjälp med självscanningen?

Jag fick hjälp och han missade att scanna saker och fel antal på det som låg tydligt i kundvagnen?

Då går jag ju ut med obetalda varor?

Var på ikea så det var rätt höga belopp
Citera
2020-09-09, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Kan man begå brott om man får hjälp med självscanningen?

Jag fick hjälp och han missade att scanna saker och fel antal på det som låg tydligt i kundvagnen?

Då går jag ju ut med obetalda varor?

Var på ikea så det var rätt höga belopp
Du borde nog säga till. Tror ingen kommer att komma till dig.
Så ditt samvete och tänk på Ingemar (var han snål?)

Jag skulle inte säga till men jag skulle hellre aldrig fuska vid självscanning. Inte ditt fel
Citera
2020-09-09, 18:40
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
Du borde nog säga till. Tror ingen kommer att komma till dig.
Så ditt samvete och tänk på Ingemar (var han snål?)

Jag skulle inte säga till men jag skulle hellre aldrig fuska vid självscanning. Inte ditt fel
Det kan ju bli kontroll efter kassan
Citera
2020-09-09, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Det kan ju bli kontroll efter kassan
Är du kvar på IKEA? Har du kommit hem?

Ingen extra koll kommer väl ske nu. En förklaring skulle väl vara att du faktiskt fått hjälp med inskanningen och sen kunnat visa personal som hjälpt dig. Du skulle ju då vara utan misstanke. Enligt mig. Nu är väl frågan om ditt samvete kommer straffa dig med självpåtagen skuld om det blev väldigt mycket billigare. Jag skulle se det som en skänk från ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in