2020-06-30, 21:57
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drajtek
Våldsamt motstånd, misshandel, olaga hot, 2x brott mot knivlagen vad blir det för straff ? Tidigare dömd för 7 år sedan för misshandel och 2x ringa narkotikabrott för 3 år sedan

Kan tillägga att misshandeln endast var ett slag med knuten näve som orsaka blåtira

Jag utgår från att du är 21 eller äldre.

En hög med skitbrott får inte särskilt högt straffvärde, din tidigare brottslighet av samma slag är så långt tillbaka i tiden att det inte bör påverka påföljden.

Ett straffvärde om ca 1-2 månader om nu inget av de övriga brotten frånsett misshandeln stack ut på något vis som särskilt allvarligt. Mest troligt, villkorlig dom möjligen kombinerad med samhällstjänst. Var du packad så kan det vara aktuellt med skyddstillsyn. Ditt samtal med frivården och deras rekommendation brukar ha stor påverkan på val av påföljd.
Citera
2020-07-03, 11:37
Medlem
Stöld av kläder i syfte att sälja och ge pengar till min mor som blev av med ca 600 000 till ett fejk-investeringsbolag. Kläder för ca 20 000:-. Allt under samma tidsperiod på ca 6 månader. 4 stölder totalt. Ej straffad tidigare, pluggar på universitet, erkänt alla straff, gett tillbaka alla kläder, godkänt att betala tillbaka till butikerna, jag är 24 år och varit 100% samarbetsvänlig. Livrädd för fängelse! Hoppas på böter genom strafföreläggande, vad tror ni?
Senast redigerad av Scrappycoco 2020-07-03 kl. 11:40. Anledning: Komplettera ålder
Citera
2020-07-17, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Scrappycoco
Stöld av kläder i syfte att sälja och ge pengar till min mor som blev av med ca 600 000 till ett fejk-investeringsbolag. Kläder för ca 20 000:-. Allt under samma tidsperiod på ca 6 månader. 4 stölder totalt. Ej straffad tidigare, pluggar på universitet, erkänt alla straff, gett tillbaka alla kläder, godkänt att betala tillbaka till butikerna, jag är 24 år och varit 100% samarbetsvänlig. Livrädd för fängelse! Hoppas på böter genom strafföreläggande, vad tror ni?
Även om du skulle bli dömd till fängelse så kommer det omvandlas till ett frivårdsstraff. Omöjligt att faktiskt sitta av ett fängelsestraff för ett sånt brott i din situation.
Citera
2020-07-19, 12:50
Medlem
sarcastic.bastards avatar
Jag har en fråga som jag funderar över ett tag.

Dom som får fängelse som straffpåföljd och har körkort. Ryker körkortet per automatik? Eller dom får behålla det?
(Oavsett brott)
Citera
2020-07-28, 15:38
Medlem
I mordet på Tova Moberg är GM dömd till livstids fängelse mot sitt nekande. I fallet Wilma Andersson är GM i tingsrätten nu också dömd till livstids fängelse mot sitt nekande. I det senare fallet så saknas även offrets kropp (utom huvudet). Hur påverkar GM:s nekande till brotten och i det senare fallet även vägran att avslöja var kroppen finns deras framtida möjligheter att få sina livstidsstraff omvandlade till ett tidsbestämt straff.
Citera
2020-07-30, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reality-Tankom
I mordet på Tova Moberg är GM dömd till livstids fängelse mot sitt nekande. I fallet Wilma Andersson är GM i tingsrätten nu också dömd till livstids fängelse mot sitt nekande. I det senare fallet så saknas även offrets kropp (utom huvudet). Hur påverkar GM:s nekande till brotten och i det senare fallet även vägran att avslöja var kroppen finns deras framtida möjligheter att få sina livstidsstraff omvandlade till ett tidsbestämt straff.

Efter moderators påpekande att läsa inlägg ett och två i denna tråd så behöver jag kanske inte längre ett svar på denna fråga. Ser dessutom att det nu också finns en annan tråd "längd på livstidsstraff i praktiken i Sverige" där dylika frågor tas upp!
Citera
2020-08-04, 16:53
Medlem
KingBowsers avatar
Igår kväll hade jag lite tråkigt och satt därmed och lekte med mobilen en stund och fick då för mig att jag skulle skicka lite lustiga SMS till ställen med fasta nummer, bland annat en lokal kiosk. Denna kiosk har inget mobilnummer alltså och jag trodde inte att SMS kom fram om man skickade det till "vanliga" telefoner, men det visade sig att jag hade fel (det är tydligen nån robotröst som läser upp texten då har jag fått reda på i en annan tråd). Jag skrev inga hotfulla saker eller nåt sånt utan det var bara ett par SMS som innehöll "Min katt är bättre än din katt. Vet du för att det är en jättekatt!" och "Kuk + fitta = barn".

I förmiddags fick jag ett telefonsamtal från nån som jobbar i denna kiosk och han verkade inte särskilt glad. Jag hann aldrig säga något under det korta samtalet. Han inledde det med "Jag ska knulla din mamma!" följt av "Jag kommer att anmäla dig om du inte lägger av, idiotjävel!" Sen bröts samtalet. Jag kommer inte att skicka fler SMS varken dit eller till andra jag inte känner då jag inte gärna vill råka ut för lagens långa arm om det går att undvika. Vad kan jag räkna med för påföljder ifall snubben anmäler det ändå?
Citera
2020-08-10, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sarcastic.bastard
Jag har en fråga som jag funderar över ett tag.

Dom som får fängelse som straffpåföljd och har körkort. Ryker körkortet per automatik? Eller dom får behålla det?
(Oavsett brott)

Har du gjort dig skyldig till ett brott som inte har med hur du kört ett fordon eller uppträtt i trafiken är det bestämmelsen i 5 kap. 3 § punkt 6 i körkortslagen som kan bli aktuell för om körkortet ska återkallas eller inte.

Citat:
Ett körkort ska återkallas, om det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon,

Det är inte straffet (om det utdöms fängelse eller inte) som är det centrala, inte ens brottet, även om det förstås spelar in, utan en "framåtsyftande helhetsbedömning" av den dömdes personliga förhållanden som ska ligga till grund för bedömningen om körkortet ska återkallas eller inte.

Högsta förvaltningsdomstolen har i dom HFD 2015:31 kommenterat saken så här:
Citat:
Alla relevanta omständigheter ska således vägas samman och brottet som sådant inte tillmätas avgörande betydelse. I Högsta förvaltningsdomstolens praxis finns exempel på att utredningen om en persons personliga förhållanden, trots att det varit fråga om ett allvarligt brott, inte gett anledning anta att han inte skulle komma att respektera trafikreglerna (RÅ79 2:45 II, RÅ83 2:90, våldtäkt m.m., samt RÅ 1990 ref. 2, misshandel m.m.). Det finns även exempel på att de personliga förhållandena lett till motsatt slutsats (RÅ 1995 ref. 61 I och II, grov misshandel m.m. respektive dråp).

I målet RÅ 2009 ref. 24 som gällde körkortsåterkallelse efter våldtäkt m.m. fann Högsta förvaltningsdomstolen att de brott som körkortshavaren dömts för utgjorde en allvarlig kränkning av en annan person. Brotten som sådana kunde emellertid inte anses ge stöd för bedömningen att han var olämplig som förare av motorfordon. I målet hade inte åberopats några närmare uppgifter om hans personliga förhållanden. Enligt Högsta förvaltningsdomstolens mening kunde den befintliga utredningen inte läggas till grund för antagandet att körkortshavaren inte skulle komma att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken. Eftersom det därmed saknades förutsättningar för återkallelse av körkortet bifölls överklagandet.

I de återgivna fallen har således förutom brotten även utredningen angående personliga förhållanden legat till grund för Högsta förvaltningsdomstolens bedömning.

Även sjöfylleri bedöms utifrån samma regelverk och där har Högsta Förvaltningsdomstolen i rättsfallet 2016:64 kommit fram till:

Citat:
Men eftersom brotten i fråga faller in under den sjätte punkten måste den enskildes personliga förhållanden och andra relevanta omständigheter också vägas in i bedömningen. En återkallelse av körkort på grund av sjöfylleri kan således inte beslutas enbart med hänvisning till det begångna brottet.

Transportstyrelsen har som skäl för sitt beslut att återkalla C.K:s körkort endast angett att han har gjort sig skyldig till grovt sjöfylleri. Någon sådan framåtsyftande helhetsbedömning som den
aktuella bestämmelsen i körkortslagen förutsätter har således inte gjorts. Beslutet att återkalla C.K:s körkort saknar därmed tillräcklig grund och underinstansernas avgöranden ska därför upphävas.
Citera
2020-08-10, 20:08
Medlem
sarcastic.bastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askratam
Har du gjort dig skyldig till ett brott som inte har med hur du kört ett fordon eller uppträtt i trafiken är det bestämmelsen i 5 kap. 3 § punkt 6 i körkortslagen som kan bli aktuell för om körkortet ska återkallas eller inte.

Det är inte straffet (om det utdöms fängelse eller inte) som är det centrala, inte ens brottet, även om det förstås spelar in, utan en "framåtsyftande helhetsbedömning" av den dömdes personliga förhållanden som ska ligga till grund för bedömningen om körkortet ska återkallas eller inte.

Högsta förvaltningsdomstolen har i dom HFD 2015:31 kommenterat saken så här:

Även sjöfylleri bedöms utifrån samma regelverk och där har Högsta Förvaltningsdomstolen i rättsfallet 2016:64 kommit fram till:

Jag bugar och bokar för grymt svar!
Citera
2020-08-11, 16:17
Medlem
rambo-bambis avatar
Borttaget
Senast redigerad av rambo-bambi 2020-08-11 kl. 16:32.
Citera
2020-08-14, 12:19
Medlem
NioLivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopefishy
...beslagtagit en postförsändelse innehållande narkotika från utlandet och med dig som mottagare.

Postal tulldeklaration alternativt anmälan saknas eller är felaktig.

Narkotikan togs i beslag med stöd av 22§ andra stycket lagen (2000:1225) om straff för smuggling (smugglingslagen). Det misstännkta smugglingsbrottet enligt 6§ andra stycket smugglingslagen, bedöms som ringa.

I annat fall kommer varorna att förverkas enligt 16§ lag (2000:1225) om straff för smuggling 3§ fjärde stycket lag (1986:1009) om förfarandet i vissa fall vid förverkande m.m

Fick ett sånt här brev igår, mitt gäller 250mg 3-meo-pcp.
Jag borde väl inte få mer än böter?
Men funderade på om de kanske blir dryga och räknar hur många doser det är.
En normal dos är ju ~5 milligram.

Mvh
Citera
2020-08-15, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NioLiv
Fick ett sånt här brev igår, mitt gäller 250mg 3-meo-pcp.
Jag borde väl inte få mer än böter?
Men funderade på om de kanske blir dryga och räknar hur många doser det är.
En normal dos är ju ~5 milligram.

Mvh

Varför inte bara neka att du beställt det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in