Citat:
Ursprungligen postat av
Highfashion
Vad får jag för straff?
Misstänkt för grovt brott mot knivlagen.
Var nere hos min granne på valborg och åt lite middag och drack några drinkar, runt 23 på kvällen bestämmer jag mig att gå upp och hämta min plånbok (bor på våningen över) då vi pratade om att gå ner på krogen och dricka lite mera.
När jag går upp för trappen så står redan två av mina andra grannar en man och hans fru som bor mitt emot mig och kollar på en en annan grannes dörr. Jag frågar varför dom står där då vi är smått bekanta och i samma stund hör jag världens kalabalik inne hos en annan granne på samma våning som oss. Det är en en tjej och hennes pojkvän som skriker på varandra och man hör hur dom bråkar mycket våldsamt då båda skriker på varandra otroligt högt och saker kastas runt där inne. Jag och mannen som bor mitt emot mig bestämmer oss för att plinga på då vi känner oro för att kvinnan blir misshandlad eller värre av sin pojkvän. Jag plingar på dörren med mannen och kvinnan som bor där inne öppnar dörren och vi kliver in. Väl inne i lägenheten så är det mycket tydligt att ett stort bråk pågår då dom fortfarande skriker emot varandra och knivlådor i köket är utdragna och andra föremål har kastats runt. Jag och ena mannen gör vårt bästa för att få bort den hotfulla pojkvännen och skriker och ber honom att lämna lägenheten omedelbart då han utgjorde en en fara för sin flickvän. Den hotfulla mannen får då tag på en svart kniv och mer kalabalik pågår, ena mannen blir rädd och går in i sin lägenhet igen. Pojkvännen fortsätter att skrika och vara hotfull och jag skriker tillbaka på honom, han tar upp sin mobil och ringer sina kompisar för att komma och hjälpa honom (hjälpa honom slå ner mig eller liknande, den detaljen är lite otydlig) Han går ut från lägenheten och ner i trapphuset fortfarande med kniv förmodligen för att möta upp sina kompisar som han ringde, han är märkbart rädd för mig och har ännu inte gjort något utslag eller försökt hugga mig med kniven. Jag står i lägenheten och pratar med kvinnan någon minut som är hysteriskt upprörd och gråter, efter en liten stund (3min kanske) så kommer den hotfulla mannen upp igen med lägenheten för att hämta en ikea kasse med kläder och liknande, han säger att jag ska få fan för dethär och vänder sedan ner igen för trappen med en ikeakasse i ena handen och och den svarta kniven i den i andra handen. Jag blir förbannad, följer ner honom för trappen och på sista trappstegen innan porten ut på gården så sparkar jag honom bak på armen som han höll kniven i så han tappar den kniven på golvet i trapphuset. Jag får tag i kniven, han går ut och jag fortsätter efter.
Precis utanför porten står en störningsjour bil som förmodligen blivit kallad till platsen på grund av det högljudda bråket, jag går fram till killen i jourbilen och ber honom kalla på polis då den där mannen (jag pekar på den hotfulla mannen) har bråkat, nästan misshandlat sin flickvän och har vart hotfull med kniv.
Han kallar på polisen med radio och jag frågar om jag får lägga kniven i framsätet då jag pratar med honom igenom den öppna bilrutan vid passagerarsätet. Han säger nej, och jag lägger då kniven på marken och sparkar in den under jourbilen.
Några sekunder efter det dyker den hotfulla mannens kompisar upp i en taxi och börjar misshandla mig med slag och sparkar mot kropp och huvud, detta pågår en liten stund men jag vet inte riktigt hur länge så situationen är kaosartat. Efter det dyker det upp tre polisbilar och ett flertalpolispatruller hoppar ut och skriker på att alla lägga sig ned på marken, vilket vi gör.
Jag blir bedd av en civilpolis att ställa mig upp och följa med till en piketbil där han frågar vad som hänt och jag säger att jag blivit misshandlad, han frågar om jag vill anmäla dom och jag säger ja. Han och en annan polis tar beslutet att jag är för onykter för att bli förhörd på plats och dom tar mig till fyllecell på stationen. (dom blåste mig inte och jag skulle anse att jag var mest snurrig över misshandeln). På stationen tar dom kort på min kropp för skador från misshandeln och sätter mig i fyllecell för "tillnyktring". Jag blir släppt från fyllecellen kl 6 på morgonen och får gå hem utan då utan förhör.
På dagen när jag kommit hem och hunnit sova lite ringer jag 11414 och polisanmäler den hotfulla pojkvännen för knivhot och förklarar allt precis som jag skrivit här samt nämner den grannen som jag plingade på dörren, flickvännen och killen i jourbilen som vittne till detta.
Nu i tisdags ringer en polis mig och säger att jag är misstänkt för grovt brott mot knivlagen (den svarta kniven som jag avväpnade från pojkvännen) Pojkvännen har alltså sagt att jag hotat honom med den kniven och anmält mig för det men det finns inget vittne till detta, han håller ett förhör med med mig på telefon och jag berättar samma sak som jag gjorde i min polisanmälan mot honom och som jag skrivit här. Polisen berättar att min historia stämmer så som flickvännen till pojkvännen berättat för polis att han vart hotful och dragit ut knivlådor, och viftat med kniv, hon hade också sagt att jag "räddat hon" och avväpnat den "farliga pojkvännen" polisen sa också att det stämde med vittnesmål från killen i jourbilen att jag bett han kalla på polis och frågat om att lägga kniven i bilen men sparkat in den under bilen istället, samt att killen i jourbilen var vittne till min misshandel men inte polisen. Han berättade också att hotfulla pojkvännen hade haft en morakniv i sin ikeakasse som han bar ut som polisen hittat. Förhöret avslutades efter det och han sa att han skulle återkomma om det fanns mer frågor.
Min fråga är vad kan konsekvensen/straffet för detta bli för mig? Jag har blivit straffad för ringa narkotikabrott (cannabis i urin) och skadegörelse innan.
Hotfulla pojkvännen är välkänd hos polisen och har tidigare blivit dömd till skyddstillsyn för vapenbrott och är samt dömd till flera fall av skadegörelse (graffitimålare/klottrare) och flera fall av ringa narkotikabrott.
Samt så undrar jag att om detta blir kallat till åtal från åklagaren hur lång tid kan då detta tänkas ta innan rättegång med pågånde Covid-19 som har försvårat läget på tingsrätterna?(Svår fråga jag vet, men spekulera gärna)
Vi har alltså gjort anmälan mot varandra och det finns vittnen på min sida som backar upp min historia samt det utomstående vittnet (killen i jourbilen) som vittnar för att jag bad han kalla på polisen och att jag ville få bort kniven från den farliga situationen igenom att sparka in den under bilen.
Ursäkta för lång text men ville förklara detta utförligt.
Mvh//
Orolig snubbe
Är du faktiskt misstänkt så får du får nog hoppas på att du har några vittnen som kan styrka din historia. Det låter nämligen som du var lite mer berusad än du försöker påskina. Det låter inte riktigt som detta är händelseförloppet, kanske detta är vad du minns? Vem som är tidigare dömd för vad spelar ingen roll i skuldfrågan. Möjligtvis vid straffmätningen. Om pojkvännen ska ha anmält dig för hot med kniv är det ju knappast grovt brott mot knivlagen heller utan olaga hot. Sen kan du såklart dömas för brott mot knivlagen om du innehavit kniv, men det hade antagligen inte varit fokus om du hotat någon med kniv. Det skulle då kunna bedömas som grovt olaga hot och då hade knivbrottet varit det minsta problemet.
Vad ni skulle gjort är att ha ringt polisen direkt, särskilt innan ni gick in i bostaden. Samt antagligen inte sparkat på en snubbe med kniv som kallat på sina kompisar. Bara det får mig att tro att ni båda kan ha varit duktigt berusade, möjligtvis att du var berusad och snubben jäkligt arg.