Citat:
Ursprungligen postat av
WinstonWX
Här har jag ett bra fråga!
slutade röka för 3-4 månader sen och bara rökt cbd buds asså industrihampa som innehåller 0,2% thc (lagligt ) har rökt detta dagligen i 1-2 månader , lyckades för 2 veckor sen bli stoppad av polisen 1 timme efter jag hade rökt sist cbd spliffen och fick följa med för blodprov , analysen kom igår med 0,001 något som jag kan inte ens tro är sant.... kan verkligen cbd ge utslag på blodprov , blir nog rättegång för detta inom kort
kan jag straffas?
Det kan bli intressant.
Ärenden liknande ditt har prövats tidigare:
Hudiksvalls tingsrätt mål B 2572-17 (friades):
Citat:
Annat är därför inte utrett än att CK brukat lagligen framställd industrihampa som inte utgör narkotika och han frikänns därför från samtliga fall av ringa narkotikabrott och rattfylleri.
Hudiksvalls tingsrätt mål B 1225-19 (friades för narkotikabrott och rattfylleri men dömdes för narkotikabrott då han hade Cannabissharts på sig, ja det var samma person som i tidigare målet):
Citat:
CK uppgifter om att han rökt industrihampa är enligt tingsrättens mening inte så osannolika att de kan lämnas utan avseende. Åklagaren har inte åberopat någon utredning som motbevisar CK uppgifter, det har t.ex. inte åberopats någon utredning som visar vilka halter av THC som kan uppnås i blodet vid bruk/rökning av industrihampa. Annat är därför inte utrett än att CK brukat lagligen framställd industrihampa som inte utgör narkotika och han frikänns därför från av ringa narkotikabrott, bruk, och rattfylleri.
I Skaraborgs tingsrätts avgörande B 2004-19 uttalar man sig så här utan någon närmare förklaring (dömdes):
Citat:
Genom DCs egna uppgifter och genom analysresultatet är det visat att han kört personbil efter att ha använt cannabispreparat, som är narkotika, i sådan mängd att det under eller efter färden funnits narkotika kvar i hans blod. DCs uppgifter om att han trodde att narkotikan innehöll en laglig mängd THC är inte sådan att den kan frita honom från ansvar.
Nu vet jag inte hur användandet går till, framställer du CBD-olja så är det narkotika och du kommer att dömas, går det att röka själva hampan i sig så bör det dock vara lagligt.
Tidigare kom man även undan med nyttjande av CBD-olja men HD fastslog att det var narkotika under sommaren 2019 även om det framställdes från laglig industrihampa. En kvinna kom undan med det efter HD:s bedömning, även det i Hudiksvalls tingsrätt (man får hoppas att du blev tagen i Hudiksvall), då man ansåg att det förelåg rättsvillfarelse. Hon hade alltså skäl att tro att det var lagligt då tidigare praxis gjorde gällande detta.