2025-03-01, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Du kan jobba lite vad som. Det primära är att du har en kand. Det är grejen med systemvetare. Du kan jobba med datorer men du behöver inte det. Så ta bara examen och sedan är världen öppen för dig!
Jag har haft en tuff period där jag bollar runt lite med olika planer. Har inte gått uni sen studenten 2011 så känner bara att det är dags nu. Det är mellan it supporttekniker 2 år på yh eller denna kand på uni nivå. Vad tror du öppnar mer dörrar?
Citera
2025-03-01, 11:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalalMuscle
Jag har haft en tuff period där jag bollar runt lite med olika planer. Har inte gått uni sen studenten 2011 så känner bara att det är dags nu. Det är mellan it supporttekniker 2 år på yh eller denna kand på uni nivå. Vad tror du öppnar mer dörrar?

System öppnar väldigt mer dörrar för dig. Du kommer inte nödvändigtvis ens behöva jobba med nollor och ettor. Det är en bred utbildning.
Citera
2025-03-17, 16:53
Medlem
Vad är skillnaden mellan Data och systemvetenskap vs endast Systemvetenskap?

Har läst runt lite men inte hittat vad den stora skillnaden är mellan dessa två titlar?
Citera
2025-03-17, 18:17
Medlem
SILVER-TIMOTHYs avatar
Jag antar att Data + Sys inkluderar vissa element som generellt annars inte förekommer i ren systemvetenskap, t.ex. programmering, datastrukturer och algoritmer eller matematik.
Citera
2025-03-17, 18:26
Medlem
SILVER-TIMOTHYs avatar
Plugga master i datavetenskap för att undvika arbetslöshet?

Tjena.

Jag kommer ta min kandidatexamen i datavetenskap till sommaren om allt går rätt till. Tyvärr har jag lyckats synka detta med en jävligt svag arbetsmarknad så går nu och funderar på vad jag ska göra framöver. För att undvika arbetslöshet funderar jag starkt på att plugga vidare, även fast jag inte har något egentligt intresse för att göra detta. Jag skulle då antingen hoppa på en master i DV, alternativt hoppa på en helt ny utbildning där framtidsutsikterna inte är så nattsvarta. Naturligtvis skulle jag samtidigt söka jobb och planerar att hoppa av plugget så fort jag får tag på något. Med plugget får jag i alla fall behålla taket över huvudet samt får inkomst via CSN. Alternativet är att skriva in sig på arbetsförmedlingen och flytta in med föräldrarna igen, något som jag vill undvika så mycket det går.

Skulle uppskatta dels tips på om det är värt att hoppa på en masterutbildning, samt tips på andra program jag kan studera om det skulle vara så att jag väljer bort mastern, med prio på bra arbetsmarknad. Skulle vara gött också om det kompletterade min kand. fil. Några tips?
Citera
2025-03-17, 18:31
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Trådar inklistrade.

Mod.
Citera
2025-03-17, 18:36
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IncreaseThePeace
Har läst runt lite men inte hittat vad den stora skillnaden är mellan dessa två titlar?

Skillnaden är egentligen främst akademisk, generellt kan sägas att data är ett tekniskt område medan system är ett samhällsorienterat ämne. Kurser som t.ex. programmering, databaser, maskininlärning, etc. hör typiskt sett till data medan kurser i stil med "IT-områdets roll i samhället" och dylikt brukar ingå i systemvetenskap. System brukar även involvera moment som hör till FEK/organisationsteori men då med fokus på IT-området, t.ex. planering, budgetering, etc. En person som tar en examen 100% i systemvetenskap kan principiellt ha läst endast nån enstaka kurs programmering (alltså teknik) och resten kurser av denna typ.

Gränsen är dock i många fall inte glasklar, t.ex. kurser i projektledning kan ofta vara av såväl teknisk som organisationsmässig karaktär.

I arbetslivet görs sällan nån skillnad mellan data och system dock, utan platsannonser brukar sammanklumpa dessa.
Citera
2025-03-18, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Skillnaden är egentligen främst akademisk, generellt kan sägas att data är ett tekniskt område medan system är ett samhällsorienterat ämne. Kurser som t.ex. programmering, databaser, maskininlärning, etc. hör typiskt sett till data medan kurser i stil med "IT-områdets roll i samhället" och dylikt brukar ingå i systemvetenskap. System brukar även involvera moment som hör till FEK/organisationsteori men då med fokus på IT-området, t.ex. planering, budgetering, etc. En person som tar en examen 100% i systemvetenskap kan principiellt ha läst endast nån enstaka kurs programmering (alltså teknik) och resten kurser av denna typ.

Gränsen är dock i många fall inte glasklar, t.ex. kurser i projektledning kan ofta vara av såväl teknisk som organisationsmässig karaktär.

I arbetslivet görs sällan nån skillnad mellan data och system dock, utan platsannonser brukar sammanklumpa dessa.
Hur ser arbetslivet ut som färdigutbildad systemvetare? Behöver man ta en master för att maxa sin chans ute?
Citera
2025-03-18, 14:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Hur ser arbetslivet ut som färdigutbildad systemvetare? Behöver man ta en master för att maxa sin chans ute?

Nej det finns jobb även med enbart en kandidat förutsatt att man är duktig. Men generellt allt tuffare att vara nyexad oavsett val av utbildning.
Citera
2025-03-18, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Nej det finns jobb även med enbart en kandidat förutsatt att man är duktig. Men generellt allt tuffare att vara nyexad oavsett val av utbildning.
Vad är vanliga titlar efter examen? Tänkte att jag redan nu kollar platsbanken för hur mycket jobb det finns, m.m.
Citera
2025-03-18, 17:20
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Vad är vanliga titlar efter examen? Tänkte att jag redan nu kollar platsbanken för hur mycket jobb det finns, m.m.

https://www.su.se/sok-kurser-och-program/sysdk-1.411896?open-collapse-boxes=programme-labor-market

Citat:
Efter examen kan du till exempel arbeta som systemutvecklare, programmerare projektledare eller IT-konsult.
Citera
2025-03-28, 16:45
Medlem
Vad är den stora skillnaden mellan programmet systemvetenskap på LTU vs Data och systemvetenskap på t.ex. SU? Ger båda utbildningarna samma möjligheter till jobb i framtiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in