Citat:
Ursprungligen postat av
Superlux
Hur är arbetsmarknaden? Har bekanta som är ekonomer och de har det väldigt tufft och jag vill själv undvika att hamna i en sådan situation. Är systemvetenskap rätt utbildning för den som vill ha jobb "snabbt och lätt" och därtill OK betalt? Jag menar inte att jobbet måste vara "lätt", bara att det inte ska vara så svårt att få jobb och inte heller att byta om man skulle vilja.
Tack på förhand!
Sorry för lite sent svar. Arbetsmarknaden är förhållandevis god, gör för tillfället mitt ex-jobb på ett företag som har erbjudit mig en roll som Junior Systemutvecklare med start i sommar. Nu är det lite speciellt iom Coronas framfart och en del i klassen har fått höra från rekryterare att man stänger ner för tillfället och avvaktar framtiden innan man anställer nya, men vi är flera som hunnit få jobb och kommer få jobb innan studierna tar slut.
Lön beror såklart vart du bor och hur pass flink du blir på programmera om det är vad man är intresserad av. Jag och studiekamraterna verkar ligga mellan 28-33.00 beroende på stad och tjänst, 6 mån provanställning tillämpas i princip alltid och efter har du goda möjligheter att göra din första löneökning.
För min del är inte ingångslönen det primära, utan förmåner och ett bra företag med ett sunt klimat där du får en bra start inom yrket. Jobba något/några år och skapa dig erfarenhet så har du riktigt fina möjligheter att ha en fin procentuell ökning på bara några få år.