2020-08-12, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Känns som NASDAQ går rejält med minus idag med och tar med sig allt i graven. Bara en känsla.
Bästa dagen på länge
Citera
2020-08-12, 23:10
Medlem
Apoks avatar
Är det några andra av er som haft ögonen på Zignsec? Har haft de ett litet tag, men tänkte utöka mitt innehav inför rapporten nästa vecka. Någon som har några tankar kring de? Känns som att digital säkerhet/verifikation kommer bli en stor marknad väldigt snart.
Citera
2020-08-12, 23:15
Medlem
sebastian_s avatar
Jag brukar vara hyfsat positiv, men det här är it-bubbel nivåer.

https://www.multpl.com/shiller-pe

Shiller pe =31,27

Pe= 29. 29 i PE. I januari så hade vi 24.88. Januari 2019 så låg vi på 19.60

Price to Sales = 2.40.Är det högsta någonsin. Det näst högsta vi har haft var december 2019 på 2.28

Price to Book= 3.82. Inte sedan december år 2000 har det varit lika högt.

Nasdaq har gått upp 60% sen mars.
Citera
2020-08-12, 23:20
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Jag vet inte vad ni jobbar med men sitter i ett större EU bolag och vi hade möte idag.
Tillverkningsindustri.

Röda siffror överallt, massiva kreditförluster på vissa ställen, alla spelar med och kör permitteringar, staten betalar.

Slutsatsen var att det kommer bli sämre innan det blir bättre.

Och börsen går bara upp. På vilka förhoppningar? Jag är jäkligt skeptisk, men har uppenbarligen fel.
Citera
2020-08-12, 23:40
Medlem
IT bubbla? Verkar onekligen så 🤔
Citera
2020-08-13, 01:31
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Jag vet inte vad ni jobbar med men sitter i ett större EU bolag och vi hade möte idag.
Tillverkningsindustri.

Röda siffror överallt, massiva kreditförluster på vissa ställen, alla spelar med och kör permitteringar, staten betalar.

Och börsen går bara upp. På vilka förhoppningar? Jag är jäkligt skeptisk, men har uppenbarligen fel.

Börsen är i regel forward casting, alltså ligger ganska många månader före.

Se t ex diskrepansen mellan börs och samhälle under finanskrisen. När samhället gick som sämst och arbetslösheten var som högst var det alltså inte en signal om att ta mindre risk utan snarare en signal om att öka risken.

Med det i åtanke så blir vad du säger översatt att det framåt kommer råda väldigt bra köpläge. Det kan låta konstigt, men ...

Den här videon tror jag du kanske skulle kunna lära något av:
https://youtu.be/6KoiVg8ZTbc
Citera
2020-08-13, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Tillverkningsindustri.

Du skrev ju själv att dom sa att det kommer bli bättre, där har du förhoppningen.
Citera
2020-08-13, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Håller med
Mina G5 har gått riktigt bra

Känns konstigt att citera sig själv
MEN
G5 går bra +23% idag
Jag tänker : hur många år tar det för Telia att stiga 23% , många antagligen
Kanske man säljer hälften i vinst idag ...
Citera
2020-08-13, 11:05
Medlem
sinewaves avatar
Trendvändning @ 5m (kryss) + 15m för DAX noterad samt ev. utbrott ur rådande korta trend som skulle kunna tolkas som en sk 'bull flag':
https://i.imgur.com/hNw35Lx.png

Vid trendbrott och liknande ökar sannolikheten för att det fortsätter i samma riktning. Dvs sannolikheten, det kan givetvis alltid gå precis tvärt om istället.

Den stora risken för dagen är den sk 'gap fill' som finns längre ned för bl a S&P500 (SPY) och många europeiska index. Risk innebär inte på förhand att ett sådant scenario spelar ut, men om så är fallet är det ett typiskt läge att söka köp och gå lång.

-

Edit: Ett typiskt scenario dyker upp, trendbrott som oftare än sällan byter att priset fortsätter i den riktningen (upp i detta fall) varpå det fortsätter upp men sedan att priset testar samma trendlinje som bröts.

Nu är frågan om det blir en test (och priset sedan fortsätter upp) eller om det hela var en sk 'fake out' (falskt trendbrott kan man säga):

https://i.imgur.com/K9xccgM.png
Falsk trendbrott eller ej?

En strategi är rentav att leta efter trendbrott och på dessa test bakåt. Exit vore skulle då t ex vara om det efter test bakåt fortsätter ned istället för att gå upp (dvs det var inget test).
Senast redigerad av sinewave 2020-08-13 kl. 12:02.
Citera
2020-08-13, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Börsen är i regel forward casting, alltså ligger ganska många månader före.

Se t ex diskrepansen mellan börs och samhälle under finanskrisen. När samhället gick som sämst och arbetslösheten var som högst var det alltså inte en signal om att ta mindre risk utan snarare en signal om att öka risken.

Med det i åtanke så blir vad du säger översatt att det framåt kommer råda väldigt bra köpläge. Det kan låta konstigt, men ...

Den här videon tror jag du kanske skulle kunna lära något av:
https://youtu.be/6KoiVg8ZTbc

Är av naturen väldigt skeptisk till youtube / börsen
Men denna är bra , riktigt bra
Lär dig tänka tvärtom och förstå flockens beteende . Så lärorikt
Citera
2020-08-13, 15:02
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag brukar vara hyfsat positiv, men det här är it-bubbel nivåer.

https://www.multpl.com/shiller-pe

Shiller pe =31,27

Pe= 29. 29 i PE. I januari så hade vi 24.88. Januari 2019 så låg vi på 19.60

Price to Sales = 2.40.Är det högsta någonsin. Det näst högsta vi har haft var december 2019 på 2.28

Price to Book= 3.82. Inte sedan december år 2000 har det varit lika högt.

Nasdaq har gått upp 60% sen mars.
Skillnaden är att IT/teknikbolagen tjänar väldigt mycket pengar nu, det gjorde dom inte under IT-bubblan. NASDAQ kommer fortsätta upp.
Citera
2020-08-13, 17:21
Medlem
Mårten Gåss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apok
Är det några andra av er som haft ögonen på Zignsec? Har haft de ett litet tag, men tänkte utöka mitt innehav inför rapporten nästa vecka. Någon som har några tankar kring de? Känns som att digital säkerhet/verifikation kommer bli en stor marknad väldigt snart.

Jorå, sitter lång med ett GAV på 9.0. Tror på bolaget, undrar lite varför det sköt ovanligt mycket igår. Visst, de kör kampanjer vilket ger lite ljus. Men det bör inte vara anledningen, känns lite tidigt för att vara FOMO inför den 21:a. Men jag tror rapporten kommer vara bra. Många starka affärer utan att intäkten har kommunicerats, hoppas på att det finns ytterligare SME-affärer som inte framgått av PM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in