2020-08-12, 13:31
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Läste att Tesla är värderat som Toyota och VW TILLSAMMANS. Det låter onekligen som rent vansinne.
Dagens Tesla-värdering förutsätter att Tesla inom en ganska kort period blir världens största biltillverkare, och går från att tillverka 400k bilar per år till 10M bilar. Med samma vinstmarginal. GM är 100 år, Toyota och VW ca 70 år.
Citera
2020-08-12, 13:37
Medlem
sinewaves avatar
Storbritannien är uppe och slåss med motstånd efter att marknaden glömt bort den dipp som skedde igår:
https://i.imgur.com/iuT8mFx.png

Intressant här är påverkan senare under eftermiddagen på de amerikanska börserna. Man kan även hitta liknande mönster för franska CAC och till viss del DAX även om den senare ser något mer trött ut. Båda dessa har dock gemensamt att de inte riktigt gått lika mycket upp som t ex S&P500 eller tyska DAX.

OMXS30 tillsammans med de nordiska börserna sticker ut något och har inte följt med de europeiska börserna uppåt. Något sådant skulle man kunna tolka som potentiellt köpläge eller som att väldigt många som köper svenska aktier sitter och rullar tummarna i väntan på tydligare signaler.
Citera
2020-08-12, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Och detta är relevant i diskussionen om Teslas split därför att?

Därför att du trodde att fler sparare skulle köpa Tesla om priset blev lägre.

Jag tror inte det.

Split har lite grann överlevt sig själv i och med att internet kom och börsposterna slopades.

Det var helt enkelt svårt att handla med enstaka styck aktier förr, men inga problem idag.

Du kan ju titta på t ex Maersk i Danmark, den kostar ungefär som en tesla-aktie idag.
Citera
2020-08-12, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Dagens Tesla-värdering förutsätter att Tesla inom en ganska kort period blir världens största biltillverkare, och går från att tillverka 400k bilar per år till 10M bilar. Med samma vinstmarginal. GM är 100 år, Toyota och VW ca 70 år.

Ja, något sådant, men Tesla har bättre marginaler i sitt premiumsegment än folkvagn.
Porsche är värt ca 80 miljader mot Teslas ca 2000 miljarder.

Porsche är kanske den mest lönsamma biltillverkaren, de har fina marginaler.

De gör 2 - 250.000 bilar om året, Tesla gör väl ungefär lika många nu?

Det innebär väl att Tesla behöver upp i 5 miljoner bilar med samma marginaler som Porsche.

Ja, det är en rejäl fallhöjd i Tesla, bubblan liknar Eric, Nokia och andra bubblor. Man glömmer helt konkurrensen.
Citera
2020-08-12, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Därför att du trodde att fler sparare skulle köpa Tesla om priset blev lägre.

Jag tror inte det.

Split har lite grann överlevt sig själv i och med att internet kom och börsposterna slopades.

Det var helt enkelt svårt att handla med enstaka styck aktier förr, men inga problem idag.

Du kan ju titta på t ex Maersk i Danmark, den kostar ungefär som en tesla-aktie idag.
Vi får väl se vad som händer den 31de Augusti helt enkelt. För min del lutar det mot att sitta kvar på mina, jag räknar med en rusning.
Citera
2020-08-12, 15:16
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Storbritannien är uppe och slåss med motstånd efter att marknaden glömt bort den dipp som skedde igår:
https://i.imgur.com/iuT8mFx.png

Intressant här är påverkan senare under eftermiddagen på de amerikanska börserna. Man kan även hitta liknande mönster för franska CAC och till viss del DAX även om den senare ser något mer trött ut. Båda dessa har dock gemensamt att de inte riktigt gått lika mycket upp som t ex S&P500 eller tyska DAX.

OMXS30 tillsammans med de nordiska börserna sticker ut något och har inte följt med de europeiska börserna uppåt. Något sådant skulle man kunna tolka som potentiellt köpläge eller som att väldigt många som köper svenska aktier sitter och rullar tummarna i väntan på tydligare signaler.

Gick faktiskt in i L OMX när jag observerade detta men ligger fan lite lätt i minus, trodde det var gratis pengar först. Nu ser jag att du skrivit likadan analys. Vinsthemtagningar från igår eller vad beror detta på?

Blankare? Kan vi förvänta oss en brutal short squeeze om S&P flyger iväg idag

EDIT: DAX står på dagshögsta och OMX står och stampar nära dagslägsta, jätteskumt. Nåja, sitter kvar i L men börjar bli kluven som fan
Senast redigerad av AoE3#1 2020-08-12 kl. 15:19.
Citera
2020-08-12, 15:24
Medlem
Klappasäftens avatar
Känns som NASDAQ går rejält med minus idag med och tar med sig allt i graven. Bara en känsla.
Citera
2020-08-12, 15:26
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Känns som NASDAQ går rejält med minus idag med och tar med sig allt i graven. Bara en känsla.

Den kommer öppna i plus. Däremot har den fallit tillbaka. Var högre tidigare idag.
Citera
2020-08-12, 15:34
Medlem
AoE3#1s avatar
Jävla OMX tänker skiten gå upp eller. Börjar fundera på att vara extremt envis med OMX nu
Citera
2020-08-12, 15:43
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Gick faktiskt in i L OMX när jag observerade detta men ligger fan lite lätt i minus, trodde det var gratis pengar först. Nu ser jag att du skrivit likadan analys. Vinsthemtagningar från igår eller vad beror detta på?

Blankare? Kan vi förvänta oss en brutal short squeeze om S&P flyger iväg idag

EDIT: DAX står på dagshögsta och OMX står och stampar nära dagslägsta, jätteskumt. Nåja, sitter kvar i L men börjar bli kluven som fan

Min tes om saken skulle helt enkelt vara det faktum att S&P500 närmar sig toppen. Att det då finns viss risk att det bär av nedåt igen, som många gånger tidigare, blir då inte så märkligt. Att spekulera i huruvida folk tar vinster eller inte ... vem vet. Vissa kanske gör det, vissa andra inte. Något svårt att sätta någon typ av värde för och därför inget som verkar ge något att spekulera kring.

Sen finns det alltid laggande marknader som idag när OMXS30 står runt 1% under europabörserna. Där måste man dock förstå att någon typ av 'gap fill' för SPY nu innebär väldigt hög risk att OMXS30 följer med nedåt (från sin nuvarande nivå...).

Kritiskt läge för SPY annars.
Öppnar med en 'gap' på ca 0.74%.
Igår 'gap fill' efter 30 minuter, idag?
Vi får se. Vad som hände igår är lika mycket en kontraindikator som det är någon typ av sanning.

Jag tycker den här grafen säger ganska mycket om hur läget är nu (skakigt):
https://i.imgur.com/7hKtVVg.png
SPY @ 4h

Det är inte direkt svårt att hitta olika lägen där något sett ut som A men utfallet blivit B och man därav skulle ha blivit 'lurad upp på läktaren' för tillfället. :)
Senast redigerad av sinewave 2020-08-12 kl. 15:49.
Citera
2020-08-12, 15:53
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Jävla OMX tänker skiten gå upp eller. Börjar fundera på att vara extremt envis med OMX nu

Kolla SPY @ 30 min:

En grej jag använder är fibs för en nedgång. Om pris stänger ovanför 0.618 är det oftare, enligt min erfarenhet, ett bättre än sämre tecken (dvs det är inte säkert att det bär av till månen, men det är en mer bullish än bearisch signal). Om däremot pris har svårt att stänga över 0.5 (dvs 50% av nedgången) blir det något svårare och det kan röra sig om någon typ av björnflagga eller liknande.

30 min @ SPY stänger om ca 6 min.
Kritiskt läge.

Om/vid uppgång förväntar jag mig någon typ av pullback dock, det går liksom sällan till aldrig upp till månen utan att det sker någonting emellan.
Senast redigerad av sinewave 2020-08-12 kl. 16:00.
Citera
2020-08-12, 16:04
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Kolla SPY @ 30 min:

En grej jag använder är fibs för en nedgång. Om pris stänger ovanför 0.618 är det oftare, enligt min erfarenhet, ett bättre än sämre tecken (dvs det är inte säkert att det bär av till månen, men det är en mer bullish än bearisch signal). Om däremot pris har svårt att stänga över 0.5 (dvs 50% av nedgången) blir det något svårare och det kan röra sig om någon typ av björnflagga eller liknande.

30 min @ SPY stänger om ca 6 min.
Kritiskt läge.

Om/vid uppgång förväntar jag mig någon typ av pullback dock, det går liksom sällan till aldrig upp till månen utan att det sker någonting emellan.

Jag skiter fan i, nu när jag suttit från -0,4 till -0,7 ska jag övernatta i skiten

Dagen gick så bra, +15 000 fram tills jag gick in i OMXen

Kliver ur om OMX når +0,5 annars övernattar jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in