2020-03-27, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fejsetnr1
Köpte idag in på adventure idogen samt bio works.. gick in totalt med ca 40 papp imorse ...efter viss nedgång ligger ja minus 7000 fy fan d går bra nu,,,,ska fan köpa öl för allt ja har kvar...

När du vet att vi befinner oss i en nedåtgående trend; varför investerar du långt i pengar du uppenbarligen inte vill avara. Vaför inte dela upp dina 40 000 i tio investeringar under tio månader, bli med i nedgången, träffa botten, köpa lite på vägen upp kanske - och får ett förträffligt snitt?
Citera
2020-03-27, 21:16
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Vad är det du inte fattar, det var ju precis det jag skrev att priset i sig inte avgör om det är billigare eller dyrare.

Det är svårt att förstå vad du menar när du argumenterar mot en person som i sin tur (helt riktigt) argumenterade emot detta påstående:

Citat:
Dyrare ny än ATH?... ATH betyder all time high. Så vilka då? Jag skulle snarare säga att 70-90% OMX30 ligger kring 5-årslägsta, en del på 5-8-årslägsta. Dvs ingen som köpt en enda aktie de 5 senaste åren har fått ett bättre pris, den som köper nu utklassar alla.

Att göra en värdering idag på vad som är billigt eller inte när ingen har en tydlig bild av bolagens förväntade kassaflöden är nästintill omöjligt. Börsen vill att krisen ska pågå så kort tid som möjligt (brant kurva av sjuka) regeringar så lång tid som krävs för att sjukvården ska mäkta med (flack kurva).

Att försöka göra en vettig DCF idag kräver djup insikt i sånt de mesta inte dagligen räknar på såsom pandemins förväntade spridning och påverkan på bolags lönsamhet.

En rutten banan på Hötorget för 1 kr är inte billigare än de fem kronor den kostade veckan innan när den var mogen.
Citera
2020-03-27, 21:22
Medlem
Citat:
Alla här i tråden förstår säkert inte vad det så det kan vara värt att påpeka att det är en omslagsformation.

http://thepatternsite.com/BullEngulfing.html

Tidsperspektivet är viktigt, sign. sinewave utelämnade den infon.

Vad jag minns utgår Bulkowski från daily-perspektiv och omslagsformationen varslar mest om en tillfällig vändning.

Inget som berör gemene man sas.
Citera
2020-03-27, 21:22
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Du kan läsa om det här: https://www.nordea.se/privat/produkter/spara-investera/investeringar/prislista-vardepapper.html

Helt klart borde fler upptäcks detta och sluta med aktiv aktiehandel hos Avanza och nordnet som är så mycket dyrare. Dessa två slog sig in på marknaden som aggressiva prispressare och lever nu på folks uppfattning att de fortfarande är det. Sanningen är istället att de blivit feta katter som är svindyra i jämförelse med storbankerna.

Inte ens du som redan är kund hos Nordea kände uppenbarligen till detta och detsamma gäller 99% av alla aktiva privatpersoner så du är inte ensam.

Att Nordea dessutom har ett utbud av instrument som slår Avanza gör inte saken sämre och att du aldrig ens behöver fundera på om du ligger i rätt courtagemodell när du ska göra affär borde vara en självklarhet.

Spännande! Kikar på det alternativet nu faktiskt. Ska bara lista ut hur det interfacet fungerar.
Citera
2020-03-27, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Den största lärdomen är nog att mitt ego tog över jättemycket inför Corona. Jag var så van med blå dagar och den där lilla dead cat bouncen gick jag stort plus på. Fastän jag varnar alla mina vänner att det kan vara en dead cat bounce fortsätter jag trejda och gör jättedåliga tiltbeslut. Så ja, största lärdomen kommer vara mina minnen av att sitta här och tilttrejda. Aldrig igen.

Så den första regeln jag satt upp för mig själv är; 1 rött trejd = slut för dagen. Trejdar jag igen samma dag = slut för veckan.

Dock har jag lagt ner jättemycket tid på att följa stora index och här ser man helt klart "patterns" som man kan utnyttja via certifikat, vilket jag tränat på den här veckan. Om jag nu blir kvar på börsen blir det nog bara på stora index och silver/guld. Småbolag på svenska börsen har jag utvecklat dålig smak för under Corona

I all välmening, om du slutar med trading nu så har du en god chans att behålla och utöka ditt kapital om du tillåter dig själv vara tålmodig.
Citera
2020-03-27, 21:30
Medlem
Pengabingens avatar
Någon gillar inte USA om man tittar på Dow Jones.
En stor signal fuck you, från vem?
Ner måndag om det blir som den säljaren vill.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/155458/dj-usa
Citera
2020-03-27, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Jag vet inte vad jag ska tro längre. Mina långa position håller jag kvar i 1 år, positioner jag handlat under kraschen.

Dock torskade jag mitt rörliga kapital under första två veckorna av Corona. Blev bara värre och värre när man satt här och försökte vinna tillbaka och inte förstod att det var en krasch på gång. Väntat på kraschen i 4 år men när den väl kommer sitter jag här och försöker trejda tillbaka mina pengar. Vad jag än gick in i gick bara ner, även på nyheter. Dom jag satt i och fick nyhet sålde jag inte i tid då jag trodde det skulle upp och upp men allt gick ner.

I 4 år har jag samlat på mig fysiskt guld. På börsen låg jag 120% plus fram till 27e Februari och har torskat 75% av mitt trejdkapital. Så nu trejdar jag med minisummor i mina mått men nu känns även en femhundring som fan. I mitten av Februari trejdade jag med cirka 200k och nu trejdar jag med 7k ungefär. Jag ser det som en bra lärdom och får ta vara på detta.

Jag vet ej vad jag ska göra med mitt guld dock. Snart har det dubblat sitt värde och funderar på att försöka sälja en tacka på blocket med stor premium. Kan nog få loss en 100-grams tacka för 60 000? Kanske prova på 70 000.

Resten av guldet behåller jag såklart och kommer aldrig att sälja det. Men en 100-grammare skulle man nog kunna sälja.
Tjena! Bra med guld eller hur! Jag äger inget tyvärr. Tänker mig köpa lite silver och eller guld mynt längre fram dock. Bra solid materia! Jag ser ungefär som du att man borde trejdat hårdare det senaste halvåret i alla fall. Men nu så är det lite Hawaii och man köper på sig och är rätt säker på att det ska gå uppåt för eller senare. Köper mest solida stora bolag. Svårt virus ja! Men mänskligheten kommer bestå och Kina är på fötterna redan. Lycka till och allt bäst!
Citera
2020-03-27, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Najs, håller på att fixa det nu, men måste styra ISK-konto på Nordea bara först och främst, så det blir smidigare.

Sprid det gärna till alla du känner så att Avanza också tvingas följa efter. Det är för övrigt inte bara Nordea som piskar Avanza, de var visserligen först ut men andra storbanker har följt efter.
Citera
2020-03-27, 21:39
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Tidsperspektivet är viktigt, sign. sinewave utelämnade den infon.

Vad jag minns utgår Bulkowski från daily-perspektiv och omslagsformationen varslar mest om en tillfällig vändning.

Inget som berör gemene man sas.

Jag skrev 'vecka', detta var alltså på 1 vecka.
Citera
2020-03-27, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag skrev 'vecka', detta var alltså på 1 vecka.

Sorry, jag missade det helt och hållet

Pipe bottom.. mmm.. långt ifrån perfekt
Senast redigerad av Som-nam-na 2020-03-27 kl. 21:51.
Citera
2020-03-27, 22:09
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Sorry, jag missade det helt och hållet :skamsen:

Pipe bottom.. mmm.. långt ifrån perfekt

Långt från perfekt är det väl nästan alltid dock. :) Däremot kan man tolka det som att chansen (eller risken) att det går mer upp än ned är högre sett på en ytterligare veckas perspektiv.

Det blir intressant att se hur det utspelar sig nästa vecka.
Citera
2020-03-27, 22:12
Medlem
Det känns som folk inte förstått allvaret med viruset. Obegripligt hur börsen kunde gå upp så mycket förra veckan. Rimligt tänkande bör vara att vi är i starten av viruset och att börsen kommer ta emot mycket mer stryk kommande månaderna.

Har 200k redo på mitt Avanza konto. Men tar nog minst en månad till innan jag börjar överväga ge mig in börsen igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in