Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Gladan! Det är en vacker hökfågel. Och den är röd....
Men okej, den finns bara här nere...
Vråken blir bra, fast det är en lite klumpig flygare... sparvhöken kanske?? Det är en flygare av rang!!
Jag tror faktiskt Rafale är med en vända till... och F-16? Lockheed skulle ju lägga all produktion av F-16 i Indien i förra vändan.
Make in India avgör där... men de har ett stolt flygvapen har jag funnit på, grundat redan på imperietiden då de flög Spitfire och kämpa mot japsen.
Flög engelska Electric Canberra i Kongo tillsammans med svenska flygvapnet.
En sak att notera... Indien har aldrig köpt amerikanskt. De flyger ryskt, brittiskt, franskt ocj egentillverkat hos HAL. Så fnyser vi åt HAL, men deras första plan HAL HF-24 Marut var utvecklat av Herr Kurt Tank. (Chefsingenjör av Focke-Wulf)
https://en.wikipedia.org/wiki/Indian_Air_Force
För att återgå till tråden... Gripen är en udda fågel där, men helt omöjligt är det inte. Make in India!!
Å andra sidan, så har vi aldrig namngett skolflygplan, utan enbart jakt och attackkärror. Utländska flygplan har vidare fått behålla sina ursprungliga namn.
Vad gäller HAL Marut, så var det erbarmligt uselt flygplan. Hade den kommit 10-15 år tidigare, så hade den varit OK, men som det var, så dök den upp samma år som A-7 Corsair, som kunde leverera 3-4ggr så mycket vapen, lika snabbt, med högre precision och mycket längre bort.
Inte olikt många andra indiska projekt, som HAL Tejas och DRDO Arjun, som hade varit OK om de hade tagits ur tjänst ett par årtionden tidigare.
Vad gäller amerikanska flygplan, så har man bl.a. köpt in C-17, C-130, AH-64, CH-47, Boeing P-8 Poseidon och Sikorsky SH-60 Seahawk.
Ryssland har ur minnet inte vunnit ett enda nytt flygplanskontrakt till Indien på 15 år och senast (MiG-29K c.a 2005) så valde man ryskt, dels eftersom flygvapnet redan hade beställt MiG-29 c.a 25 år tidigare och eftersom man inte hade något annat val än att fortsätta att harva runt med sina beganade Sea Harrier eller MiG-29K.
Detta då man köpte ett begagnat ryskt VTOL-fartyg, som ryssarna skulle bygga om till STOBAR. Sedan dess har Indien försökt få tag i F-35B/C eller Rafale till framtida inhemska CATOBAR-fartyg.