2020-08-09, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vad har resten av världen överhuvudtaget med diskussionen att göra. De som invandrar röstar ju framförallt på S. De röstar ju inte på SD i högre omfattning.

Arbetare vet inte vad som är bäst för dem! (Det är en traditionell uppfattning bland akademiker, så har det nog alltid varit).

Det är kanske du som är okunnig om hur invandringen drabbat de grupper i Sverige som har lägre socialt kapital än du själv?

Vilken skitvänster vi fått minst sagt!!!
Diskussion var: vilken ideologi drar till sig lägst utbildade,, dvs människor som det går antas besitter lägst kunskaper....., självklart är det då intressant även hålla ett öga på utlandet, vad trodde du?
Du har nog flera invandrare som röstar SD. jag vill minnas jag läste nånstans också att den andelen ökar. Många invandrare ex. som inte vill att Sverige ska ta emot fler invandrare, hur motsägelsefullt detta än är.
Sen jag tycker inte att vad som är bäst för just arbetare är det enda vi ska bry oss om, jag tycker hela Sverige är av vikt.

Sen, kan man ju även fråga sig om begreppet "arbetare" egentligen är giltig nu längre.
Många av de klassiska "arbetaryrkena" är för länge sen borta och ersatta av robotar, och de som jobbar med dessa robotar besitter minst 3 år på eftergymnasial nivå, dvs är "högutbildade".
Sjuksyrror har eftergymnasial nivå etc etc.

Sen motsatsen, många av de mest utbildade vi har...ex div yrken i den kulturella sfären eller forskarsfären där folk kan plugga på högskola i år efter år efter år efter år efter år, tills de kräks mer eller mindre, så är idag arbetsvillkoren, ex. vad man tjänar, social trygghet etc etc nästan lägre än average "arbetare" från förr....eftersom många idag är "projekt anställda utan trygghet eller oftast enskilda företagare.

Så, jag skulle nog mer vilja använda "prekariatet" istället för "arbetare" som är ett passerat stadie.
och kanske även gå ifrån hög utbildning till: "bred utbildning" eller den gamla hederliga "allmänbildad".
Din kunskapsnivå som människa är nämligen inte speciellt hög om du lagt ner 3 år på att enkom snöa in på IT ex.

Yttermera förvisso ( som Uven brukar skriva) så är det snarare högern som blivit "skit".
Det är där det sker mest förändringar och!! farliga sådana mot det extrema hållet.
Senast redigerad av Merapi 2020-08-09 kl. 16:44.
Citera
2020-08-09, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Diskussion var: vilken ideologi drar till sig lägst utbildade,, dvs människor som det går antas besitter lägst kunskaper....., självklart är det då intressant även hålla ett öga på utlandet, vad trodde du?
Du har nog flera invandrare som röstar SD. jag vill minnas jag läste nånstans också att den andelen ökar. Många invandrare ex. som inte vill att Sverige ska ta emot fler invandrare, hur motsägelsefullt detta än är.
Sen jag tycker inte att vad som är bäst för just arbetare är det enda vi ska bry oss om, jag tycker hela Sverige är av vikt.

Nej, diskussionen var huruvida S väljare var lågbegåvade eller kanske lågutbildade.

Ja, invandrare ur arbetskraftsinvandringen röstar gärna på SD och de var ju lågutbildade fabriksarbetare. Det är ju då inte den svenska nationalismen kanske som lockar utan att man inte gillar dagens asylinvandring/bidragsindustri.

Det är inte motsägelsefullt om man har lite grepp om hur livet gestaltar sig för den som inte pluggar högskola.

Tänk hur många yrken som mer eller mindre stängts som rimlig försörjningsbas. Taxi, frisör, kiosk, snabbmat, osv osv... det var den där arbetarklassen som tog de yrkena förr. Hade man ont i knät kunde man öppna kiosk typ.

Det är en stor del av samhällsekonomin som proletariserats helt av invandringen. Och konkurrensen blir hård i olika ingångsjobb om man inte pluggar vidare.

Och de som får bra jobb som yrkeshantverkare har ju släkt, vänner, kompisar... som inte har det lika lätt.

Akademikerna slipper den konkurrensen i stort sett och fattar inte varför folk är sura. Så kommer fördomarna och skitsnacket fram mot de som röstar SD. Vidrigt är det. Vilken jävla pissvänster vi har!

Så tror du kanske vi matchar svensk arbetsmarknad med random flykting från Somalien och att vi går samhällsekonomiskt plus på det? Att asylinvandringen är bra för vårt samhälle i stort?

Jisses.
Citera
2020-08-09, 17:09
Medlem
Citat:
Du förstod utgångspunkten? Kvinna åker på semester, har sex med strandraggare med hår på bröstet och guldkedja, kommer hem till Sverige, upptäcker hon är gravid, vill ha försörjning och underhåll av staten.

Man kan ju ogilla de där omoraliska strandraggarna men hur plockar du ut underhåll från dem?
Blir hennes barn svenskt? svar ja....då ska det barnet självklart ha det stöd som vi nu bestämt att svenska staten ska ge sina barn. och i de fall som underhållsbidrag ev. dunstat för att ex. nu fadern har dött, så betalas det ut en ersättning i form av barnpension. I de fall som fadern inte kan, eller inte vill, betala underhållsstöd, så vet jag faktiskt inte, men ajg misstänker man då kan få nån form av socialbidrag om ens inkomster inte täcker kostnanderna, eller om det nu finns nån annan form av ersättning för den sistsen som jag inte känner till.

men, det viktiga är att barn får så trygga omständigheter som möjlgit, och det är vansinnigt mycket billigare att staten betalar ut de ynka tusenlappar per månad som det handlar om än att vi får en människa i utanförskap eller kriminalitet i framtiden. DET är nämligen rejält dyrt.
Citera
2020-08-09, 17:14
Medlem
Citat:
Blir hennes barn svenskt? svar ja....då ska det barnet självklart ha det stöd som vi nu bestämt att svenska staten ska ge sina barn. och i de fall som underhållsbidrag ev. dunstat för att ex. nu fadern har dött, så betalas det ut en ersättning i form av barnpension. I de fall som fadern inte kan, eller inte vill, betala underhållsstöd, så vet jag faktiskt inte, men ajg misstänker man då kan få nån form av socialbidrag om ens inkomster inte täcker kostnanderna, eller om det nu finns nån annan form av ersättning för den sistsen som jag inte känner till.

men, det viktiga är att barn får så trygga omständigheter som möjlgit, och det är vansinnigt mycket billigare att staten betalar ut de ynka tusenlappar per månad som det handlar om än att vi får en människa i utanförskap eller kriminalitet i framtiden. DET är nämligen rejält dyrt.

Vadå dunstat?? Han har nog kvar på sin strand och raggar, helt ovetande om vad som försigår.

Jo, jag vet kvinnor skall få allt stöd och aldrig kan göra fel. Hon är ju ett offer. Hon kan gråta ut som ensamstående mamma.

Man kan ju tycka hon kunde tagit ansvar för sin sexualitet till att börja med kanske?
Citera
2020-08-09, 17:35
Medlem
Citat:
Vadå dunstat?? Han har nog kvar på sin strand och raggar, helt ovetande om vad som försigår.

Jo, jag vet kvinnor skall få allt stöd och aldrig kan göra fel. Hon är ju ett offer. Hon kan gråta ut som ensamstående mamma.

Man kan ju tycka hon kunde tagit ansvar för sin sexualitet till att börja med kanske?

Nej, Zigge, det är BARN som får stöd, inte kvinnor.

och kivnnor tar som sagt betydlgit större ansvar över sin sexualite toch dess konskevenser än m'n som grupp någonsin är i närheten av, och ja det gäller även i ditt exempel.
Hon väljer att föda, hon väljer omsorgsansvar samt ekonomiskt ansvar för det hennes sexualitet åstadkom.
Hon kan också välja ta ett ansvar via att göra abort, det är också ansvarsfullt beteende.
Och jag tycker också hon ska leta rätt på mannen i fråga och informera honom om att han har ett barn.
mer ansvar än så kan man inte begära att någon ska ta.
Citera
2020-08-09, 17:46
Medlem
Citat:
Nej, Zigge, det är BARN som får stöd, inte kvinnor.

och kivnnor tar som sagt betydlgit större ansvar över sin sexualite toch dess konskevenser än m'n som grupp någonsin är i närheten av, och ja det gäller även i ditt exempel.
Hon väljer att föda, hon väljer omsorgsansvar samt ekonomiskt ansvar för det hennes sexualitet åstadkom.
Hon kan också välja ta ett ansvar via att göra abort, det är också ansvarsfullt beteende.
Och jag tycker också hon ska leta rätt på mannen i fråga och informera honom om att han har ett barn.
mer ansvar än så kan man inte begära att någon ska ta.

Kvinnorna förvaltar kapitalet enligt eget önskemål. I bästa fall får barnet stöd. Vi kan hoppas modern sätter barnets behov före sitt eget.

Hon väljer ju inte ekonomiskt ansvar om hon inga pengar har... då måste någon annan ta det ansvaret. Det blir ju bl a jag som får pyttsa in kosing.

Men det är lugnt... jag är van att inte få behålla mina pengar, att betala uppehälle för alla möjliga slags människor och idioter, jag har levt hela mitt liv i Sverige.
Citera
2020-08-09, 17:50
Medlem
Citat:
Kvinnorna förvaltar kapitalet enligt eget önskemål. I bästa fall får barnet stöd. Vi kan hoppas modern sätter barnets behov före sitt eget.

Hon väljer ju inte ekonomiskt ansvar om hon inga pengar har... då måste någon annan ta det ansvaret. Det blir ju bl a jag som får pyttsa in kosing.

Men det är lugnt... jag är van att inte få behålla mina pengar, att betala uppehälle för alla möjliga slags människor och idioter, jag har levt hela mitt liv i Sverige.
nej, man kan inte ta hand om ett barn utan att ge det mat ex. och mat kostar pengar, så töntig idé om att underhållsbidrag inte skulle gynna barn.

Tja det kan ibland vara svårt veta för en nyss gravid kvinna som står i valet och kvalet om hon ska göra abort eller inte, exakt hur hennes, sitt samhälles och världens ekonomiska situation ser ut om ex. 5-10 år. kan vara knepigt hörrredu.

Dina skattepengar går till en massa saker utöver bidragssystem. Var glad det finns, så du vet att om du nångång skulle hamna på pottkanten att du får hjälp.
Citera
2020-08-09, 18:06
Medlem
Citat:
nej, man kan inte ta hand om ett barn utan att ge det mat ex. och mat kostar pengar, så töntig idé om att underhållsbidrag inte skulle gynna barn.

Tja det kan ibland vara svårt veta för en nyss gravid kvinna som står i valet och kvalet om hon ska göra abort eller inte, exakt hur hennes, sitt samhälles och världens ekonomiska situation ser ut om ex. 5-10 år. kan vara knepigt hörrredu.

Dina skattepengar går till en massa saker utöver bidragssystem. Var glad det finns, så du vet att om du nångång skulle hamna på pottkanten att du får hjälp.

Det gynnar även kvinnor... och underhållsbidraget skall ju täcka mer än mat egentligen så, det blir kanske en slant över till mammas cigaretter också? Vi ger den makten åt kvinnor, men vi granskar den inte. Ve den som vågar ifrågasätta en kvinnas beteende idag.

Vad gäller bidrag, så är det så att jag precis som Sverige gnetar i goda tider så att jag klarar dåliga tider. Jag klarar mig väldigt långt.

Så kommer ju de där som inte gnetar och som lever ur hand i mun, de är det synd om... de har jobbar och haft bra lön i 20 år, men vid minsta problem så.. jaha... då skall det användas skattepengar vare sig de behöver det eller inte. Pengarna har man redan smällt på att resa till Grekland, knulla sig gravid och sedan komma hem och kräva bidrag.

Behovsprövad grundtrygghet hade mer varit min melodi. Barnbidrag till miljardärer är det inte.

Vi ser samma fenomen i EU nu med corona. Italien har inte ens försökt sanera sin statsbudget... de kan inte låna det de behöver... jaha, då är det vi som borgar för det och därmed minskar vårt eget låneutrymme och riskerar få högre ränta. Det var ju därför vi haft budgetöverskott i 30 år.
Citera
2020-08-09, 18:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Då har hon ju inte "dragit ifrån" om hon inte ens vara medveten om att hon var gravid.
Eller menar du seriöst att kivnnor inte ska få ha sex, om de inte typ gifter sig först?

Och hon får väl kontakta honom igen, om hon vill behålla barnet, och resonera med honom och sen ta ställning utiifrån detta, eller gör abort.

Det är som sagt bara din typ av samhälle som gör denna typ av sits, till en mardröm för kvinnor och för de barn som sen föds.

Du är bland det naivare man skådat! Men, en del kvinnor är sådana, en del av dem blir gravida med någon Carlos på Mallorca. Lycka till att hitta honom och kläm ur honom underhåll i 18 år.

Kvinnor får faktiskt ha hur mycket sex de vill, men med frihet följer ansvar, främst att skydda sig mot graviditet och skamliga sjukdomar. Tycker Du att det tyder på gott omdöme när en ung kvinna kommer hem från sommarsemestern gravid och med gonorré? Finns det något kvinnor kan göra enligt Dig som Du tycker att de borde låta bli - eller är allt kvinnor gör berömvärt bara för att de är kvinnor?

Citat:
Njae.. det är en rätt svajig indikator. Du kan ha högt IQ men inte ha hög utbildning, och vise versa för övrigt. men, visst det finns en viss relation.
Och, kollar man upp div. studier som finns inom detta område...som ex. USA har, så finner du resultatet att konservativa i regel har lägre IQ än liberala och progressiva.
Lågt IQ leder också ofta till större grad av fördomar.

Här ex.
https://www.livescience.com/18132-intelligence-social-conservatism-racism.html

"Low-intelligence adults tend to gravitate toward socially conservative ideologies, the study found. "

Inte mitt fel att du är lite korkad.

Hög utbildning i Sverige leder i Sverige till att man i högre grad röstar på MP eller L. Det är förvisso en stark indikator på att utbildning och politiskt omdöme förhåller sig omvänt till varandra.

Citat:
Och eftersom du inte verkar kunna läsa tabellen...så om man räknar eftergymnasiala studier längre än 3 år.. som "hög utbildnignsnivå" så ligger MP och L i toppen av utbildningsskalan, sen har du ett kluster av resten, där du finner S ex. och ett rejält hopp ner till botten där alltså SD ligger, med exakt ! din typ av värdekonservativa idéer.
Räknar du även in eftergymnasial utbildning kortare än 3 år, så ser det ungefär lika ut...

Jag tror att SD marknadsför sig som "socialkonservativt", vilket väl är ungefär detsamma som "gråsosse", men alltså inte riktig, värdekonservativ spökhöger som jag är.
Citera
2020-08-09, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Du är bland det naivare man skådat! Men, en del kvinnor är sådana, en del av dem blir gravida med någon Carlos på Mallorca. Lycka till att hitta honom och kläm ur honom underhåll i 18 år.

Och du är en misogyn fjant. ja, en del män är skitar och vägrar ta hand om sina egna barn, eller ta ansvar för vad deras egen reproduktivaförmåga ställer till med.
Vissa män sätter tom detta i system, att försöka knulla så många som möjligt, oavsett vem de är, vad de kan erbjuda ev. barn, så oskyddat som möjligt så att max antal kvinnor ska "åka dit" på att tvingas ta hand om hans barn ensamma.Vissa ger sig tom på barn, handikappade, fiendens kivnnor i massantal och sina egna ungar samt utnyttjar desperata och fattiga kvinnor och tjatar sig tilla tt få knulla utan kondom.
Och i en del samhällen så är det ordnat så att dessa män lätt ska kunna komma undan. De tom hyllas, och ryggdunkas av andra män som "macho".

Varför är det kvinnors fel eller ansvar?

Citat:
Kvinnor får faktiskt ha hur mycket sex de vill, men med frihet följer ansvar, främst att skydda sig mot graviditet och skamliga sjukdomar. Tycker Du att det tyder på gott omdöme när en ung kvinna kommer hem från sommarsemestern gravid och med gonorré? Finns det något kvinnor kan göra enligt Dig som Du tycker att de borde låta bli - eller är allt kvinnor gör berömvärt bara för att de är kvinnor?
Menar du det skulle vara godare omdöme om en man kommer hem, gjort någon gravid och med gonorré? För låt mig gissa att det är vanligare förekommande än hos kvinnor, men alltså något du och din sort av ideologi helt blundar för i er iver att skjuta allt praktiska ansvar och skam på kvinnor.

Citat:
Hög utbildning i Sverige leder i Sverige till att man i högre grad röstar på MP eller L. Det är förvisso en stark indikator på att utbildning och politiskt omdöme förhåller sig omvänt till varandra.
Njae,, mer att man besitter viss kunskap som i sin tur leder till mer betalt som gör att man röstar på de större frågorna och inte enkom till ex. plånboksfrågor.
MP röstar man på för att man tycker att klimatfrågan är den absolut viktigaste, ( som jag är ett ex. på)
L röstar man på för man tycker solidaritet med sin omvärld, och individens frihet är viktiga frågor.

Citat:
Jag tror att SD marknadsför sig som "socialkonservativt", vilket väl är ungefär detsamma som "gråsosse", men alltså inte riktig, värdekonservativ spökhöger som jag är.

Nej, socialdemorkati är inte konservatism.
Och ja, du ligger till höger om SD helt klart, även om ni tycker samma i många frågor.

jag gissar du röstar på kristna värdepartiet, eller möjligen något rasistisk parti till höger...BSS eller dylikt.
Senast redigerad av Merapi 2020-08-09 kl. 19:16.
Citera
2020-08-09, 19:11
Medlem
Citat:
Det gynnar även kvinnor... och underhållsbidraget skall ju täcka mer än mat egentligen så, det blir kanske en slant över till mammas cigaretter också? Vi ger den makten åt kvinnor, men vi granskar den inte. Ve den som vågar ifrågasätta en kvinnas beteende idag.

Vad gäller bidrag, så är det så att jag precis som Sverige gnetar i goda tider så att jag klarar dåliga tider. Jag klarar mig väldigt långt.

Så kommer ju de där som inte gnetar och som lever ur hand i mun, de är det synd om... de har jobbar och haft bra lön i 20 år, men vid minsta problem så.. jaha... då skall det användas skattepengar vare sig de behöver det eller inte. Pengarna har man redan smällt på att resa till Grekland, knulla sig gravid och sedan komma hem och kräva bidrag.

Behovsprövad grundtrygghet hade mer varit min melodi. Barnbidrag till miljardärer är det inte.

Vi ser samma fenomen i EU nu med corona. Italien har inte ens försökt sanera sin statsbudget... de kan inte låna det de behöver... jaha, då är det vi som borgar för det och därmed minskar vårt eget låneutrymme och riskerar få högre ränta. Det var ju därför vi haft budgetöverskott i 30 år.

Underhållsbidraget är beräknat för vad det kostar att ha ett barn. och ja, det kostar. Din tanke om att vissa barn plötsligt inte skulle kosta något, är som sagt trams.
Citera
2020-08-09, 19:15
Medlem
Citat:
Underhållsbidraget är beräknat för vad det kostar att ha ett barn. och ja, det kostar. Din tanke om att vissa barn plötsligt inte skulle kosta något, är som sagt trams.

Och din tanke om den goda och uppoffrande modern är gammalt patriarkalt skräp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in