Citat:
Diskussion var: vilken ideologi drar till sig lägst utbildade,, dvs människor som det går antas besitter lägst kunskaper....., självklart är det då intressant även hålla ett öga på utlandet, vad trodde du?Vad har resten av världen överhuvudtaget med diskussionen att göra. De som invandrar röstar ju framförallt på S. De röstar ju inte på SD i högre omfattning.
Arbetare vet inte vad som är bäst för dem! (Det är en traditionell uppfattning bland akademiker, så har det nog alltid varit).
Det är kanske du som är okunnig om hur invandringen drabbat de grupper i Sverige som har lägre socialt kapital än du själv?
Vilken skitvänster vi fått minst sagt!!!
Arbetare vet inte vad som är bäst för dem! (Det är en traditionell uppfattning bland akademiker, så har det nog alltid varit).
Det är kanske du som är okunnig om hur invandringen drabbat de grupper i Sverige som har lägre socialt kapital än du själv?
Vilken skitvänster vi fått minst sagt!!!

Du har nog flera invandrare som röstar SD. jag vill minnas jag läste nånstans också att den andelen ökar. Många invandrare ex. som inte vill att Sverige ska ta emot fler invandrare, hur motsägelsefullt detta än är.
Sen jag tycker inte att vad som är bäst för just arbetare är det enda vi ska bry oss om, jag tycker hela Sverige är av vikt.
Sen, kan man ju även fråga sig om begreppet "arbetare" egentligen är giltig nu längre.
Många av de klassiska "arbetaryrkena" är för länge sen borta och ersatta av robotar, och de som jobbar med dessa robotar besitter minst 3 år på eftergymnasial nivå, dvs är "högutbildade".
Sjuksyrror har eftergymnasial nivå etc etc.
Sen motsatsen, många av de mest utbildade vi har...ex div yrken i den kulturella sfären eller forskarsfären där folk kan plugga på högskola i år efter år efter år efter år efter år, tills de kräks mer eller mindre, så är idag arbetsvillkoren, ex. vad man tjänar, social trygghet etc etc nästan lägre än average "arbetare" från förr....eftersom många idag är "projekt anställda utan trygghet eller oftast enskilda företagare.
Så, jag skulle nog mer vilja använda "prekariatet" istället för "arbetare" som är ett passerat stadie.
och kanske även gå ifrån hög utbildning till: "bred utbildning" eller den gamla hederliga "allmänbildad".
Din kunskapsnivå som människa är nämligen inte speciellt hög om du lagt ner 3 år på att enkom snöa in på IT ex.
Yttermera förvisso ( som Uven brukar skriva) så är det snarare högern som blivit "skit".
Det är där det sker mest förändringar och!! farliga sådana mot det extrema hållet.
Senast redigerad av Merapi 2020-08-09 kl. 16:44.
Senast redigerad av Merapi 2020-08-09 kl. 16:44.