2020-08-05, 17:13
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Drar till med en populär bok som det sen blev en lika populär film av:
84 Charing Cross Road av Helene Hanff.

"Friendship between an American writer living in NYC, US and antique bookshop employees in London, UK."
https://www.youtube.com/watch?v=sg1o46QRLP0

Visst är det den - din tur!
Citera
2020-08-05, 17:43
Medlem
Grandiosos avatar
Nu kommer det att handla om elaka kossor:

Citat:
Hildur var den första i min släkt som blev stångad av en ko. Hildur var den första.
Ingen i Sverige heter Hildur numera. Det var nog länge sen. Men då, för länge sen,
blev Hildur stångad av en ko. Många blev då för länge sen stångade av kor men
knappast så illa som Hildur blev. Ett av kons horn slet av pulsådern i låret och hon
förblödde och dog. Hon dog fort, liten som hon var och hon dog i en blå långkjol
och en för stor hemstickad kofta och med ett blått huckle om huvudet. Så dog hon.
Intill en taggtråd, intill en nyss galvaniserad taggtråd hållande en femtonlitersspann
i ena handen och med den andra mördande den korta vitklövern.
Jag vet att Hildur blev ihjälstångad en fredag. Det måste ha varit en fredag för dan
efter cyklade jag och Elly till dansbanan för att dansa. Dans var det bara på lördagar.
Hildur var min moster. Elly var hennes dotter.
Och det finns jävlar anamma inte en hage varken i Sverige eller Norge där en moster
inte har blivit stångad av en ko.
Citera
2020-08-05, 18:04
Medlem
Citat:
Nu kommer det att handla om elaka kossor:

Jag känner inte igen det, men det skulle kunna vara Slas.
Citera
2020-08-05, 18:14
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Jag känner inte igen det, men det skulle kunna vara Slas.
Och Slas är det mycket riktigt!
Stig Claesson alltså och romanen det citerats ur heter "En vandring i solen" och utkom 1976.

Över till dig!
Citera
2020-08-05, 18:55
Medlem
Citat:
Över till dig!

Tack för det. Några rader att börja med:

Citat:
En liten gumma lullade Stationsgatan framåt i Kvarstad. Det var en blåsig dag i mitten av april. I korsningen Stationsgatan-Wallingatan lunkade gumman mot röd gubbe och klarade livhanken bara genom att göra ett hopp som en känguru framför kylaren på en Volvo.
Citera
2020-08-06, 18:30
Medlem
Efter ett dygn utan respons fyller jag på. (Det är inte helt osammanhängande i boken, utan jag har hoppat över stycken, som jag markerar med [...].)

Citat:
En liten gumma lullade Stationsgatan framåt i Kvarstad. Det var en blåsig dag i mitten av april. I korsningen Stationsgatan-Wallingatan lunkade gumman mot röd gubbe och klarade livhanken bara genom att göra ett hopp som en känguru framför kylaren på en Volvo.

[...]

Och, som det står skrivet i Vishetens bok:

Var ska sleven vara om inte i grytan och var ska gummor hålla sig om inte på trottoaren?

Men den här gumman lullade i mitten av cykelbanan. Hon var rädd.

[...]

Hon hade inte tappat väskan. Hon hade fått den ryckt ifrån sig.

- Pulloperse! skrek hon efter den flyende.

Vilket betyder så mycket som buteljarsel på det ädla finska modersmålet.
Citera
2020-08-06, 19:05
Medlem
Bodil Malmsten?
Citera
2020-08-06, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Bodil Malmsten?

Inte alls, faktiskt. Gissa vidare så kommer det en ny textbit sent ikväll, om det fortfarande behövs.
Citera
2020-08-06, 22:35
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Inte alls, faktiskt. Gissa vidare så kommer det en ny textbit sent ikväll, om det fortfarande behövs.
Är det en bok för de yngre?
Hellberg?
Citera
2020-08-06, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Är det en bok för de yngre?
Hellberg?

Ja, och ja!

Hans-Eric Hellberg (1927-2016), kanske mest ihågkommen för Kram och Puss, men mycket produktiv även därutöver. Citaten är ur Framlänges, med undertiteln "ett fall med Dunder & Brak". Dunder och Brak heter egentligen Mats och Päivi och är två cirka tolvåriga hemliga agenter. Gumman i citaten är Päivi som har varit på maskerad, utklädd till gumma och blir väskryckt på hemvägen. Det är inte enda väskryckningen i deras hemstad Kvarstad, och de ger sig ut på jakt, förklädda i kappa, hatt och - förstås - handväska. (Just utklädningen minns jag som ett återkommande inslag, till Mats stora fasa.) Framlänges är sjunde boken av fjorton om Mats och Päivi. Citaten ur den fiktiva Vishetens bok är också ett återkommande inslag.

Lämnar därmed över stafettpinnen.
Citera
2020-08-08, 13:41
Medlem
Massajens avatar
OK, över till något allvarligare.

Citat:
Medan han ser sin son med rynkad näsa äta sina fusili vid matbordet i deras nya lägenhet i Geneve, som in till förväxling liknar den gamla, kan han inte låta bli att avundas detta perfekta, begåvade barn som trots att han har fyllt sex år fortfarande har sin oskuld i behåll. Ett tillitsfullt barn som får äta sig mätt varenda dag, har kläder på kroppen och sin egen säng att sova i. Ett älskat barn som vilar tryggt i förvissningen om att hans föräldrar har sett till att slipa av alla hörn och lyfta bort alla stenar på hans väg-
Citera
2020-08-08, 21:56
Avslutad
Kan ingen schweizisk författare utom C Kracht. Men inte han. Gissar Botho Strauss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in