Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Say what?
Jag skrev att svensk polis och militär inte hade tillgång till bärbar krypterad komm-utrustning 1986, och definitivt inte WP. Är det fel enligt dig?
Har du andra uppgifter, så fram med dem.
Edit: all information jag kunnat hitta visar på att krypterad truppradio/WT kom i bruk inom NATO på 90-talet, ungefär samtidigt som den krypterade digitala GSM-telefonen såg dagens ljus. Därav utesluter jag att svensk polis/miltär eller WP-agenter hade bärbar krypterad radio 1986. Men jag påstår mig inte vara allvetande; du får gärna överbevisa mig, AN.
Visst. Det är sen länge väl dokumenterat att västliga specialförband, bl a Stay Behind, senast åttiofem utrustades med handhållna, döljbara ”wt” med krypterad, svårspårad signal (se länk
https://cryptomuseum.com/spy/fs5000/index.htm).
Enligt min källa, som använt den aktuella lutrustningen, möjliggjordes kommunikation mellan de handhållna enheterna enklast genom att:
1. Insatsledaren, som alltid leder en attentatsgrupp och sitter vid basenheten i ett fordon, ger order och vidareförmedlar uppgifter från en fältoperatör till en annan (vid behov)
2. Basenheten ställs om till reläsändare så att fältoperatörerna kan kommunicera direkt.
Antagandet att STASI/GRU, som var erkänt skickliga teknologitjuvar, inte skulle haft tillgång till den aktuella tekniken är högst osannolikt och ett farligt vilseledande antagande. Ursäkt emotses, åtminstone från Barbro i vad avser det där med "killgissning".
Tänk så här:
MUST har dagen före PM medelst buggning erfarit att KGB-chefen i Sverige talat om attentatsplaner riktade mot Sverige statsminister. Vad gör man då, månne? Man ser naturligtvis till att OP får extra livvaktsskydd (sannolikt identiskt med den "kuppförsvarsövning" som Moelv på något sätt lyckats få nys om men han misstolkar som att övernitiska fosterlandsvänner inom kuppförsvaret kan ha fimpat statsministern). Gör man något mer, månne? Jo man ber FRA sätta in extra signalövervakning i det område inom vilket statsministern rör sig. Vanliga handhållna, okrypterade walkie-talkies hade pejlats in direkt och lokaliserats och deras bärare hade omhändertagits. Det sker vad jag vet inte, vilket leder till den närmast ofrånkomliga slutsatsen att attentatsgruppen använde krypterad, svårspårad signal (såsom kan åstadkommas med en norpad ovan länkade komutrustning eller kopia av dito baserad på stulna riktningar eller genom hot om någon form av nagelextrahering på en av komradiokonstruktörernas familjemedlemmar, företrädesvis en hustru eller ett eller flera barn).
Snopet, va, "kommunikationsexperten"...
Så, "killgissar" du nu igen?