Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-28, 10:25
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag noterar också att OP var skuggad i trakten av T-Hötorget kvällen före. Ligger nära till hands att ha det som en trolig uppgång att bevaka vid färd mot Grand.

Ja det bör väl vara 50-50 mellan Hötorget och Rådmansgatan antar jag. Båda stationerna behövde bevakas. Det i sin tur tyder väl på att ingen WT-man var ombord på tunnelbanan? Eller att han/de var det men av naturliga skäl inte kunde börja snacka bland allt folk.

Min hypotes just nu är att paret Palme fick åka obevakade i tunnelbanan. Man visste att de gått ombord i GS och man visste att de skulle till Grand. Nu gällde det bara att kolla vilken station som var aktuell.

Vill också lägga till WT-mannen vid AF kyrkogårdsmur 21.20-21.30. Den snitslade banan avslutas där för att återupptas utanför Grand ca 22.50. Tror jag.
Citera
2020-11-28, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ja, eller hur? Det han beskriver är en omgruppering. Problemet är att det inte går ihop tidsmässigt.

Är inte förhöret med en person (som verkar vara läkare) och hans bror? Så om det är påhitt måste båda vara med på det.

Exakt vad är det som inte går ihop tidsmässigt? Tiden på restaurangen eller tiden omgrupperingen sker?
Citera
2020-11-28, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Min spontana känsla är att avslöjandet av Föllinges vals till sist gläntar på dörren till den sanna berättelsen om mordet på Olof Palme.

Tyvärr krävs väl att någon börjar snacka.

Killen som försvann på Tunnelgatan? GM? Upphämtad av mörkblå Passat på Snickarbacken? Personligen kopplar jag som en första hypotes Föllinge till flyktbilen.

De två som hoppade ur den vita bilen på Luntmakargatan efter 23? Den blonde atleten på Bohemia?

De gamla välkända förhören vi tuggat i 34 år tycks ha ganska liten betydelse. Nu kommer det fram helt ny information.
Information som KP mfl inte följt upp ett dugg vilket är särskilt märkligt då de hade tips om personer där med tillgång till möjliga mordvapen. Allt mer indikerar att den självsvåldiga och minnessvaga knarkspaningen varit aktiva mer än passiva åskådare. Man förstår varför deras kollegor pressar Sigge så att hans trovärdighet urholkas.

Jag tror att vi här har den sammansvärjning och det avsnitt som företrädaren identifierat när de sökt svar på frågor kring WT.
Senast redigerad av boboslacke 2020-11-28 kl. 11:34.
Citera
2020-11-28, 11:32
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Är inte förhöret med en person (som verkar vara läkare) och hans bror? Så om det är påhitt måste båda vara med på det.

Exakt vad är det som inte går ihop tidsmässigt? Tiden på restaurangen eller tiden omgrupperingen sker?
Jag får det också till att en är läkare. Det är 3 i sällskapet och två är bröder.

Mannen som förhörs sid. 17-18 placerar sig själv och sitt sällskap vid Dekorima strax efter 23,00. Ingen person vid Dekorima.

Efter måltiden anländer de till mordplatsen som är avspärrad. Där de träffar de på en gråtande flicka. Måste vara Anna Hage som samtalet beskrivs.

Alla som varit på restaurang vet att det tar tid. Läs meny, beställa, maten lagas, äta, prata och betala osv.

En eventuell omgruppering sker först när paret Palme visar att de ska promenera hem. Med framkörning till Luntmakargatan-Tunnelgatan lär vi då hamna runt 23,18-23,19 rimligtvis.

Om sällskapet gick in på Bohemia vid den tiden, och den tid måltiden tar, så skulle man vara för sent ute för att träffa på AH på mordplatsen efter besöket.

Jag tror inte att de hittar på. Men som vanligt måste man handskas försiktigt med uppgifter som lämnas långt efter en händelse. I det här fallet 30 år. De här vittnesmålen borde lämnats direkt efter mordet.

https://drive.google.com/file/d/1qvFcqIaopWT9JPo6tnPLsw5gPhDd_OrQ/view?usp=sharing
Citera
2020-11-28, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Information som KP mfl inte följt upp ett dugg vilket är särskilt märkligt då de hade tips om personer där med tillgång till möjliga mordvapen. Allt mer indikerar att den självsvåldiga och minnessvaga knarkspaningen varit aktiva mer än passiva åskådare. Man förstår varför deras kollegor pressar Sigge så att hans trovärdighet urholkas.

Jag tror att vi här har den sammansvärjning och det avsnitt som företrädaren identifierat när de sökt svar på frågor kring WT.
Med undantag för Holmers kortvariga vurm för ''Skelleftehamnsmannen'' så är Dag bevisligen den ende spaningsledaren som varit intresserad av att gå vidare med dessa vittnesmål om WT. Samtidigt måste vi komma ihåg att DA friskrev knarkspaningen på 30-årsdagen. Alltså ental. Bjuhr och hjälppatrullen var frikopplade från varandra denna kvällen som det beskrivits.

Utan tvekan så kan man här ana att det finns någonting att hämta.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-11-28 kl. 11:55.
Citera
2020-11-28, 12:17
Medlem
Citat:
En eventuell omgruppering sker först när paret Palme visar att de ska promenera hem. Med framkörning till Luntmakargatan-Tunnelgatan lär vi då hamna runt 23,18-23,19 rimligtvis.

Om sällskapet gick in på Bohemia vid den tiden, och den tid måltiden tar, så skulle man vara för sent ute för att träffa på AH på mordplatsen.

Fast det kanske inte är en omgruppering utan en utplacering givet att man vill täcka upp möjliga vägar LOP kunde ta sig hem. Och då räcker det att placera ut sig vid bions slut. När LOP är på bion har man ju 2 timmar på sig att planera för olika scenarier.

Vet vi när AH lämnade mordplatsen? Håller med om att tiden på restaurangen är tajt men det beror på vad Bohemia var för typ av restaurang. De kanske bara köpte en färdiggjord macka t ex.
Citera
2020-11-28, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Fast det kanske inte är en omgruppering utan en utplacering givet att man vill täcka upp möjliga vägar LOP kunde ta sig hem. Och då räcker det att placera ut sig vid bions slut. När LOP är på bion har man ju 2 timmar på sig att planera för olika scenarier.

Vet vi när AH lämnade mordplatsen? Håller med om att tiden på restaurangen är tajt men det beror på vad Bohemia var för typ av restaurang. De kanske bara köpte en färdiggjord macka t ex.
Det som är känt är att efter att några vittnen blev förhörda på mordplatsen så fördes de till polishuset för ytterligare förhör. Jag har i sammanhanget aldrig sett några uppgivna tider när de lämnade mordplatsen.

Jag tolkar den beskrivna bilen som en omgruppering om förhöret är korrekt. Eftersom den kom i hög hastighet och de höll på att bli påkörda. Gällde det enbart utplacering hade man ingen brådska. Eftersom man hade 2 timmar på sig som du skriver.
Citera
2020-11-28, 12:29
Medlem
Kopparkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja det bör väl vara 50-50 mellan Hötorget och Rådmansgatan antar jag. Båda stationerna behövde bevakas. Det i sin tur tyder väl på att ingen WT-man var ombord på tunnelbanan? Eller att han/de var det men av naturliga skäl inte kunde börja snacka bland allt folk.

Min hypotes just nu är att paret Palme fick åka obevakade i tunnelbanan. Man visste att de gått ombord i GS och man visste att de skulle till Grand. Nu gällde det bara att kolla vilken station som var aktuell.

Vill också lägga till WT-mannen vid AF kyrkogårdsmur 21.20-21.30. Den snitslade banan avslutas där för att återupptas utanför Grand ca 22.50. Tror jag.

Enligt tågföraren "Göran" så noterade han två poliser som han kände igen som gick både på och av efter LOP.
Citera
2020-11-28, 12:49
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparkalle
Enligt tågföraren "Göran" så noterade han två poliser som han kände igen som gick både på och av efter LOP.

Den uppgiften hänger enbart på Sven Aners ord och behöver bekräftas från annan källa innan den kan tas på fullt allvar.
Citera
2020-11-28, 12:53
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Det som är känt är att efter att några vittnen blev förhörda på mordplatsen så fördes de till polishuset för ytterligare förhör. Jag har i sammanhanget aldrig sett några uppgivna tider när de lämnade mordplatsen.

Jag tolkar den beskrivna bilen som en omgruppering om förhöret är korrekt. Eftersom den kom i hög hastighet och de höll på att bli påkörda. Gällde det enbart utplacering hade man ingen brådska. Eftersom man hade 2 timmar på sig som du skriver.

Anna Hages förhör anges börja 0020 så de åker från mordplatsen strax före midnatt. Troligtvis runt 2350. Hans-Erik Rehnstam ser vittnena sitta och vänta på förhör när han kommer till polishuset för att hämta batterier till sin bärbara radio. Detta sker strax efter midnatt.
Citera
2020-11-28, 13:04
Medlem
Citat:

Sant. Samtidigt kanske det var svårt att få ihop logistiken så att planen inte var klar förrän efter två timmar.
Citera
2020-11-28, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Anna Hages förhör anges börja 0020 så de åker från mordplatsen strax före midnatt. Troligtvis runt 2350. Hans-Erik Rehnstam ser vittnena sitta och vänta på förhör när han kommer till polishuset för att hämta batterier till sin bärbara radio. Detta sker strax efter midnatt.
Låter rimligt. Så för att träffa AH på mordplatsen utanför avspärrningen innebär att man måste varit där före 23,50. En hålltid när det gäller att bedöma Bohemia-sällskapets vittnesmål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in