2020-08-05, 14:49
Medlem
Ja man undrar ju men min gamle far (195 lång, 130-140 kg) påstår att han knappt kommer in i min V70. Själv kör han en Kia Sorento just för att det ska vara enkelt att komma in och ut.
Citera
2020-08-05, 15:09
Medlem
MyJustices avatar
Nya Bilar har nästan ingen sikt ut längre
Man halvligger i bilen och de har smala fönster .
Medan småbilar och suver har utmärkt sikt ut
Så om du gillar att se dig omkring
Så välj en minibil eller en suv
Citera
2020-08-05, 15:11
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Är det verkligen enklare att gå in och ur en SUV än en vanlig bil? Jag märker då ingen skillnad, snarare tvärtom i så fall.

Klart det är, när du börjar bli stel eller har ont i höft/rygg eller knä. Du behöver ju böja dig mindre och kan mer eller mindre kliva rakt in.

Farsan är lång, har en krossad ryggkota sen ett tag tillbaka och köpte innan dess en liten låg skitbil. Inte den bästa kombinationen..
Citera
2020-08-05, 15:11
Medlem
oriks avatar
Har inga starka känslor om SUV men tycker att bagageutrymmet ofta är påfallande litet i förhållande till bilens storlek. Verkar mycket opraktiskt för en barnfamilj.

Var i USA tidigare i år. Hyra en kombi gick ju inte så fick bli en full-size SUV, Chevrolet. Nätt och jämnt att vi fick in det vi hade med oss på flyget, två vuxna och ett litet barn med minsta möjliga barnvagn. I Sverige gick samma packning utan minsta problem in i taxin till flygplatsen.

Mina föräldrar har en SUV och som andra skriver är det för att den är lätt att komma i och ur. Funkar bra och tar inte mer plats än en kombi.
Citera
2020-08-05, 15:18
Medlem
MyJustices avatar
[quote=tuggish|72492690]
Personligen tycker jag kombibilar är brutalt fula.
Håller med dig
vad kan vara mer fult än en silvergrå Kombi ?
Citera
2020-08-05, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherwil
Tyckte SUV kändes som säkraste valet då vi behövde en 7-sitsig bil. Ägde den några år och de positiva sidorna var:
* Bra sikt
* 7-sits
* Härligt att bara plöja genom snödrivorna när man blivit inplogad på vintern
* Ta sig upp för branta hala backar utan problem
* Lätt att kliva in och ur i
* Säkerheten
* De få gånger man körde på sämre grusvägar

Negativa sidor:
* Drack soppa så man trodde det var hål i bränslelslangen
* Dyra däck och dyr service

*bra sikt fine den köper jag.
*7 sits, köp en familjen buss istället, t.ex Chevrolet transporter. Mer benutrymme. Hade dock inte rekommenderat denna då den här en jävla tendens att rasa
*4hjuls drift på nästan vilken bil som helst löser det om den inte är böttad eller är 4DM snö.
*^
*lätt att kliva in och ut köper jag också.
*fine
*en någott högre kombi som t.ex xc-70
Citera
2020-08-05, 15:20
Medlem
[quote=MyJustice|72493982]
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Personligen tycker jag kombibilar är brutalt fula.
Håller med dig
vad kan vara mer fult än en silvergrå Kombi ?
En silvergrå SUV är det enkla svaret, ser ut ungefär som en pug gör i hund världen. Det vill säga att det ser ut som att en kombi har körts in lite för hårt i väggen och tryckts ihop.
Citera
2020-08-05, 15:24
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Klart det är, när du börjar bli stel eller har ont i höft/rygg eller knä. Du behöver ju böja dig mindre och kan mer eller mindre kliva rakt in.

Farsan är lång, har en krossad ryggkota sen ett tag tillbaka och köpte innan dess en liten låg skitbil. Inte den bästa kombinationen..
Ja, om de är måttligt höga är det nog så. Men så finns det kanske suvar man nästan måste klättra upp i, då blir det väl plötsligt krångligt igen?
Citera
2020-08-05, 15:24
Medlem
Ankan-mannens avatar
Enda fördelen är väl när man är gammal, och inte orkar resa sig när man ska ur bilen. Och kanske när man ska serva under och inte behöver lyfta. Å andra sidan behöver man en pall, när man ska tvätta den, och komma åt takboxen.
Citera
2020-08-05, 15:26
Medlem
Det ser väl "cooooooolt" ut att sitta bakom ratten och styra ett klumpigt fordon utan minsta praktiska betydelse eller funktion. Samma sak kan sägas om AWD. Man undrar: hur många kan ens hantera AWD samt hur många har ens kört i terräng där AWD är en fördel. De är nog inte många.
Citera
2020-08-05, 15:28
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, om de är måttligt höga är det nog så. Men så finns det kanske suvar man nästan måste klättra upp i, då blir det väl plötsligt krångligt igen?

Jag har aldrig stött på någon SUV som är så hög, men möjligtvis pickisar. Speciellt höjda amerikanska, finns kanske någon sådan SUV också men inte om man tänker bara på en Q5 eller någon rätt normal bil.

Jämför man med att kliva in i en s40 eller något så blir ju skillnaden markant när man börjar lite skröpplig.
Citera
2020-08-05, 15:32
Medlem
knug87s avatar
Nu är väl inget jag någon SUV:are men förstår de som gillar det, min far är en av dessa!

Själv kör jag subaru outback! Bästa av två världar

Den stora frågan, vem fan kör en sedan av ett noname märke? fyfan va värdelöst, okej om det är en sportigare bil så man kan skylla på att den är nice att köra

Men det kryllar ju av t.ex värdelösa bilmärken och värdelösa bilar med noll lastutrymme, värdelös markfrigång, klena motorer och iaf kostar de 350k nya

kombi, 4wd och dragkrok är ett krav, skulle aldrig köpa något annat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in