2020-08-05, 12:48
Medlem
godhetsapostelns avatar
Jag älskar att köra bil men glädjen har försvunnit av alla gupp och farthinder. Jag har ingen suv än men jag förstår de som köper en.
Dessa djävla ofta felkonstruerade gupp var en plåga när jag bodde i Göteborg. Jag såg transportkrossade butiksrutor (guppet hagaparken/sprängkullegatan)...tappade avgasrör (sankt pauligatan mellan brattels och församlingshuset). Att flytta ut från Göteborg var en sådan djävla befrielse.
Men förra veckan körde jag på den skånska landsbyggden. Gupp och farthinderraseriet har nått även hit???? Jag köper kanske ingen mer bil efter den jag har nu. All glädje med bilkörning är borta.

Min erfarenhet när det gäller bilfärger är att det är inte silver som är inne (som det var innan alla skulle ha vita bilar) utan det är grått, en mörkare kulör än silver. Betraktade parkeringen nedanför gymmet och säkert hälften av alla bilar var grå metallic.
Senast redigerad av godhetsaposteln 2020-08-05 kl. 12:52.
Citera
2020-08-05, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Jag tror att många stora bilar på vägarna skapar fler stora bilar på vägarna, skall man krocka med en xc90 så vill man gärna sitta i något jämförbart med sina barn hellre än i en Fiat 500.

Sedan kommer friskustrenden in, alla skall fan cykla mountainbike nuförtiden och då måste man kunna åka på en grusväg och det kan man bara med SUV. Andra friluftsaktiviteter utöver MTB är samma sak.

Svensson, har alla andra en xc60 så skall Svensson ha en xc60, i silver. Besökte en camping förra veckan och säkert hälften av husvagnarna drogs av silverfärgade xc60. Väldigt lagom och fint för Svensson.

Dom få gånger jag övervägt SUV så har det vart för att kunna ha en vedtraktor som kan göra mer än en sak, typ disco, pajero eller land cruiser. Sedan inser jag att jag klarar mig bra med min låga sedan och släpkärra.

Edit: är bara halvgubbe men har opererat höften, hittils inga problem att äntra min låga sedan.

Krockar häldre i en kombi med ordentlig nos så det finns en ordentlig "crumble zone" så man hinner sakta ner lite innan smällen efter som att nosen typisk är kortare på en SUV.

Ser inga problem med att köra med en ordentlig hög kombi eller med en vanlig kombi på grusvägar, går ju dessutom att köpa höjsats.
Citera
2020-08-05, 12:51
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
... Slog sönder en Peugeot 407 förra året vid bärplockning...

Det skulle jag påstå att det är handhavandefel och inte ett bilfel, lite får man väl tänka själv innan man kastar sig ut på skogsvägar. Även med min gamla disco1 så var jag tvungen placera hjulen så man kom ifrån difförstörande stenar om jag körde i eländig terräng.
Citera
2020-08-05, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Jag älskar att köra bil men glädjen har försvunnit av alla gupp och farthinder. Jag har ingen suv än men jag förstår de som köper en.
Dessa djävla ofta felkonstruerade gupp var en plåga när jag bodde i Göteborg. Jag såg transportkrossade butiksrutor (guppet hagaparken/sprängkullegatan)...tappade avgasrör (sankt pauligatan mellan brattels och församlingshuset). Att flytta ut från Göteborg var en sådan djävla befrielse.
Men förra veckan körde jag på den skånska landsbyggden. Gupp och farthinderraseriet har nått även hit???? Jag köper kanske ingen mer bil efter den jag har nu. All glädje med bilkörning är borta.

Kör du böttad bil kan jag tänka att detta kan va ett problem men man klarar sig fint med en normal hög bil på dom flesta farthinder sen kan jag hålla med om att farthindrerna börjar bli förjävliga.
Citera
2020-08-05, 12:56
Medlem
tuggishs avatar
Personligen tycker jag kombibilar är brutalt fula.

I övrigt är det trevligt att knappt behöva sakta ned vid gupp och trottoarkanter. Ger en solid känsla när man sitter där uppe.

Visst man kanske inte kör så mycket off-road. Men det är brutalt många hinder på vägarna nuförtiden. Samt att jag gillar att man kan backa ut och vräka sig över trottoarkanter när man har parkerat i stan. Fotgängare får flytta sig.

Hade en låg Sedan tidigare. Blev en del fula repor från smällarna i mitt parkeringsbeteende.
Citera
2020-08-05, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TruckerKing
En Suv köper man ju inte för att den är rolig att köra. Bättre sikt, enkelt i- och ursteg, högre markfrigång. Det är väl i princip de fördelar som finns. En kombi är skönare och roligare att köra. Byter nog min suv mot en lättare begagnad 535:a nästa år.
Gissar att det är bmw du pratar är å så länge du inte köper en jävla e60 så tycker jag du gör ett bra val.

Att sug ska vara bättre skit vet jag i fan om de är.
Citera
2020-08-05, 13:00
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Williewanka
Kör du böttad bil kan jag tänka att detta kan va ett problem men man klarar sig fint med en normal hög bil på dom flesta farthinder sen kan jag hålla med om att farthindrerna börjar bli förjävliga.
Vad är en böttad bil? Ja man klarar sig med en vanlig bil men alla gupp är antagligen trevligare i en suv.
Citera
2020-08-05, 13:25
Medlem
godboys avatar
Citat:
Jag ser inga jävla fördelar med SUV jämfört med kombi, dricker mer bränsle, sämre väghållning, lika icke existerande "offroad" kapabiliteter, mindre bekväm åktur förutom möjligtvis att stolarna brukar vara lite högre från golvet. Någon som har nån teori om varför dessa värdelösa fordon är så jävla populärt.
Hej!
Kan bara hålla med dig i det stora hela. Vilket redan nämnts, är ju om man är till åren kommen och kanske har lite svårt med i och urstigning så kan jag förstå att man vill ha en högre bil. Jag citerar Jermery Clarkson som i mitten på 00-talet sa: "man behöver inte ha en fyrhjulsdriven SUV för att man har löv på sin uppfart" Jag har själv en liten bil, en Yaris, som räcker utmärkt för mig och frugan. Smidig som fasen, får plats överallt och man kan stoppa in den i vilka trånga parkeringar som helst.

Kör även en hel del på landet och dåliga vägar också. Kör även på rena skogsvägar, och det är inga problem, man får bara se var man sätter hjulen, men med tanke på hur dåliga Svenssons är på att köra bil så fattar jag att de tror att de måste ha en SUV för att de har högre markfrigång bara för att det finns ett gupp på den lokala villavägen.

När och om jag blir gammal och får svårt att gå så kanske jag också skaffar mig en SUV.
Citera
2020-08-05, 14:20
Medlem
Tyckte SUV kändes som säkraste valet då vi behövde en 7-sitsig bil. Ägde den några år och de positiva sidorna var:
* Bra sikt
* 7-sits
* Härligt att bara plöja genom snödrivorna när man blivit inplogad på vintern
* Ta sig upp för branta hala backar utan problem
* Lätt att kliva in och ur i
* Säkerheten
* De få gånger man körde på sämre grusvägar

Negativa sidor:
* Drack soppa så man trodde det var hål i bränslelslangen
* Dyra däck och dyr service
Citera
2020-08-05, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish

I övrigt är det trevligt att knappt behöva sakta ned vid gupp och trottoarkanter. Ger en solid känsla när man sitter där uppe.

Visst, de är trevligt fram tills du knäker en fjäder är får byta olja eller mer troligtvis motor efter som att det verkar som att du skulle kunna vara en sån som kör utan olja. Att behöva Byta stötdämpare var 3000 mil gör ju inte saken bättre.
Citera
2020-08-05, 14:40
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Jag ser inga jävla fördelar med SUV jämfört med kombi, dricker mer bränsle, sämre väghållning, lika icke existerande "offroad" kapabiliteter, mindre bekväm åktur förutom möjligtvis att stolarna brukar vara lite högre från golvet. Någon som har nån teori om varför dessa värdelösa fordon är så jävla populärt.
Dyrare däck och att hålla i drift överlag. Som sagt, till vilken nytta?
Citera
2020-08-05, 14:42
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckerKing
En Suv köper man ju inte för att den är rolig att köra. Bättre sikt, enkelt i- och ursteg, högre markfrigång. Det är väl i princip de fördelar som finns. En kombi är skönare och roligare att köra. Byter nog min suv mot en lättare begagnad 535:a nästa år.
Är det verkligen enklare att gå in och ur en SUV än en vanlig bil? Jag märker då ingen skillnad, snarare tvärtom i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in