Flashback bygger pepparkakshus!
2020-08-04, 10:25
Medlem
Jag har på nästan alla mina jobb haft ganska stor andel fritidsaktiviteter under arbetstid. Detta pga att jag jobbar snabbt och fokuserat, och hinner med det man ska på kanske 50% av tiden. Jag har också varit rätt nöjd med detta upplägg och aldrig påtalat för någon chef att jag har utrymme för att jobba mer.

På 90-talet såg jag jobbets dator som en stor resurs, och använde PCn till en massa kreativa skrivprojekt som jag så klart skrev ut på jobbets skrivare. När internet kom kunde jag sitta i timtal på t ex eBay. På senare år har det mest varit att man förlorat sig i Youtube, Flashback, Spotify, Soundcloud och det där vanliga. Men 50/50 är det nog fortfarande.

För att inte känna mig helt värdelös som människa så brukar jag vara tidig med att rycka in och hjälpa till när kollegor har mycket att göra. Alltid nåt
Citera
2020-08-04, 15:31
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanhanda
Hej!

I den här tråden vill jag höra från er tjänstemän/tjänstekvinnor hur mycket ni egentligen jobbar på er arbetsplats på en dag uttryckt i timmar eller liknande. Och om ni jobbar lite/mycket om ni är nöjda över det eller trycker som jag att det är sjukt tråkigt att det är för lite.

———————————————
Lite om mig om ni orkar läsa:
Började min karriär på riktigt för 5 år sedan efter uni. Jobbat på flera myndigheter.

2018-2020 Kommunal tillsynsmyndighet- jobbade då cirka 3 timmar varje dag resterande av tiden surfade jag eller kollade på youtube. Fick goda vitsord av min chef eftersom han tyckte att jag jobbade så himla bra. Det är sjukt jag vet! Stannade kvar där pga arbetskollegorna.

2020- jobbar idag på ett privat företag med kvalitet och arbetsmiljöfrågor. Jobbar i snitt 3-4 timmar aktivt resterande tid sitter jag på telefonen. Jobbat hemma en hel del nu i Corona-tider och då har jag suttit och spelat.

Jag känner mig understimulerad och börjar faktiskt må riktigt dåligt eftersom jag är en driftig person och vill ha mycket att göra därför jag sökte jobb här. Funderar på att dra mig vidare fast jag inte har jobbat här så länge.

Tacksam för svar hur ert arbete ser ut, det kanske ser ut såhär på den generella svenska arbetsplatsen inom tjänstemannasektorn.

Till mitt försvar har jag påtalat detta, min chef: ”arbetet är såhär i vissa perioder”

... att du är "en driftig person" är bara en skev verklighetsuppfattning.

Du verkar luta mer åt en lat parasit... hade du verkligen varit driftig så hade du tagit intiativ och letat upp vettiga arbetsuppgifter för att tillföra verksamheten något. En verksamhet som trots allt betalar din lön och är beroende att alla tillför så bolaget kan överleva och gärna må bra.

det fins INGET bolag.. och jag menar verkligen INGET där allt är "färdigbearbetat" ...
Citera
2020-08-04, 15:38
Medlem
Det är väl ofta så att de som gör minst hörs klaga högst. Att sitta på arslet hela dagarna igenom utan att öht göra rätt ifrån sig borde ju få vilken vettigt funtad person som helst att känna sig värdelös i slutändan. Latyrken lockar många eftersom det ger sken av att komma lätt undan med en alldeles för hög lön sett till prestationen per se. Den psykiska biten däremot biter hårt i nacken och den kommer man aldrig undan.
Citera
2020-08-04, 15:46
Medlem
Det är översaturerat

Varje dag vaknar man upp i lätt chock över att 8 timmars arbetsdagen fortfarande är kvar inom kontor / ingenjörsskap / kommun och liknande

Visst i industrin behövs det, handarbete, lagerplock osv men vafan
Störigt också att man måste vara på kontoret hela tiden
Citera
2020-08-04, 16:51
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Det är översaturerat

Varje dag vaknar man upp i lätt chock över att 8 timmars arbetsdagen fortfarande är kvar inom kontor / ingenjörsskap / kommun och liknande

Visst i industrin behövs det, handarbete, lagerplock osv men vafan
Störigt också att man måste vara på kontoret hela tiden

Ja det är störigt att det är normen. Gör mig en tjänst och starta eget som har bättre förutsättningar. På sikt kanske vi som land kammar oss på denna front med tillräckligt bra och tydliga framgångsexempel
Citera
2020-08-04, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Haha glad att du inte får någon pension när du blir gammal 😂👍

Tror du att den som betalar skatt får det då?
Citera
2020-08-04, 19:33
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
... att du är "en driftig person" är bara en skev verklighetsuppfattning.

Du verkar luta mer åt en lat parasit... hade du verkligen varit driftig så hade du tagit intiativ och letat upp vettiga arbetsuppgifter för att tillföra verksamheten något. En verksamhet som trots allt betalar din lön och är beroende att alla tillför så bolaget kan överleva och gärna må bra.

det fins INGET bolag.. och jag menar verkligen INGET där allt är "färdigbearbetat" ...
Nä men det finns absolut ställen där man blir dåligt bemött om man försöker utveckla eller komma med förslag. Det kan tas negativt av folk som tycker att man lägger sig i med mera.
Citera
2020-08-04, 22:08
Medlem
Att folk jobbar väldigt lite varje dag är vanligt. Jag skulle säga att det beror ofta på att chefer inte vågar kontrollera saken och är lika konflikträdda som alla andra vanliga fegisar.
På mitt jobb som är ett känt industriföretag i södra landet kom en ny högste chef för två år sen, han har på kort tid ökat produktionen otroligt mycket bara genom att sparka två säljare och de andra i röven så att säga. Företaget har varit misskött i alla år men ändå klarat sig, har man bra produkter går det ofta ändå.
Men fortfarande är det ett jävla mygel och nu med Corona sitter ju många fortfarande hemma och typ runkar kuk 90% av tiden ungefär.
Citera
2020-08-04, 22:24
Medlem
flukkes avatar
Kan erkänna att jag hade en liknande period i början av corona typ mars - april.

Satt hos flera kunder som IT konsult men en specifik kund 3dagar i veckan där jag inte gjorde många knop. Kunde lätt spela 4h per dag på arbetstid samtidigt som lönen ligger på dryga 40k.

Nu har vi dock en sinnessjuk omvänd corona effekt där jag jobbar varje minut av mina 7.5 timmar per dag. Har lite ångest inför måndag då den för korta semestern är slut
Citera
2020-08-04, 23:55
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanhanda
Hej!

I den här tråden vill jag höra från er tjänstemän/tjänstekvinnor hur mycket ni egentligen jobbar på er arbetsplats på en dag uttryckt i timmar eller liknande. Och om ni jobbar lite/mycket om ni är nöjda över det eller trycker som jag att det är sjukt tråkigt att det är för lite.

———————————————
Lite om mig om ni orkar läsa:
Började min karriär på riktigt för 5 år sedan efter uni. Jobbat på flera myndigheter.

2018-2020 Kommunal tillsynsmyndighet- jobbade då cirka 3 timmar varje dag resterande av tiden surfade jag eller kollade på youtube. Fick goda vitsord av min chef eftersom han tyckte att jag jobbade så himla bra. Det är sjukt jag vet! Stannade kvar där pga arbetskollegorna.

2020- jobbar idag på ett privat företag med kvalitet och arbetsmiljöfrågor. Jobbar i snitt 3-4 timmar aktivt resterande tid sitter jag på telefonen. Jobbat hemma en hel del nu i Corona-tider och då har jag suttit och spelat.

Jag känner mig understimulerad och börjar faktiskt må riktigt dåligt eftersom jag är en driftig person och vill ha mycket att göra därför jag sökte jobb här. Funderar på att dra mig vidare fast jag inte har jobbat här så länge.

Tacksam för svar hur ert arbete ser ut, det kanske ser ut såhär på den generella svenska arbetsplatsen inom tjänstemannasektorn.

Till mitt försvar har jag påtalat detta, min chef: ”arbetet är såhär i vissa perioder”

Är man tjänsteman så kan man alltid: 1. Lära sig något nytt 2. Hitta på egna arbetsuppgifter.

Att du inte har något att göra tror jag till stor del beror på att du är oerfaren ch kräver arbetsledning. Du borde söka dig till en bransch med högt tempo och tydliga spelregler istället för trötta jävla kommuner.

Hade jag varit din chef då hade jag varit väldigt närvarande i dina dagar och sett till att du gör det som måste bli gjort. Nu säger du själv att du inte klarar av att ta egna initiariv men det behöver inte betyda att det kommer vara så för alltid, finns stort hopp om utveckling hos dig!

Någonting jag rekommenderar är att någon gång under arbetstiden gå en längre stund, sånt fräschar upp skallen och hjälper till med inte bara problemlösning utan även problemformulering.
Senast redigerad av BushwickBill 2020-08-05 kl. 00:01.
Citera
2020-08-05, 00:50
Medlem
losfers avatar
Intressant ämne. Jag har jobbat länge på samma företag, haft samma chefstitel i över 10 år och i nuläget behöver jag inte jobba effektivt mer än ett par timmar om dan. Men det är bra betalt, jobbar hemifrån (resten av året iallafall) och även andra bra förmåner och jag kan inte se hur jag kan komma ens i närheten om jag söker annat jobb. Som det ser ut nu så kan jag kanske pensionera mig innan 60, kanske 55, om allt bara rullar på. Men det gnager på mig att jag gör väldigt lite. Fast köpte just Halo Master Chief Collection så ska ta mig igenom det emellan jobbinsatserna.
Citera
2020-08-05, 01:32
Medlem
theshades avatar
Off topic men ändå: Efter att ha läst vad folk tjänar och hur understimulerade de här om sina yrken så inser jag att jag slösar bort mitt liv i rädsla av att misslyckas än mer än jag redan visste.

Jag tjänar knappt hälften än vad många här gör för att jag hankar mig fram i vården som alla ständigt påpekar hur hjältemodigt det är och att vi borde ha så mycket högre lön. Vi sliter på riktigt (nåja) men får inte mycket i plånboken.

Jag är över 30 och får ut 15,000 i månaden för att jag inte vågar ta "ett rikligt jobb" som jag studerat till på högskola, jobb som andra här tar med en klackspark vilket jag också skulle göra om jag bara slutade bry mig så jävla mycket. Skulle kunna slappa mer och få det dubbla i lön.

Men ja, jag jobbar inte alls mycket vissa dagar. Som nu när jag har 23 h på schemat där det är ca 19 h "aktiv tid" med OB på kväll/natt så jobbar jag nog aktivt ca 4-5 timmar beroende på. En timmes betald rast tas kl 16 men då har jag pillat med mobilen två timmar före och fortsätter en timme till efter rasten innan jag faktiskt måste göra nåt. Sen kanske jag sitter och fikar i solen en timme till osv. Andra dagar är mer slit och släp 07-15 där jag är riktigt trött efter, så det varierar åtminstone.

Min förra tjänst var enormt tråkig. Jobbade 9-10 h om dagen men ofta var det inte mer än att bädda en säng, koka kaffe och gå en promenad under en sån arbetsdag. Min alkoholism blev knappast bättre av att vara så enormt uttråkad på jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in