2020-08-02, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vad du debatterar ohederligt Zigge,

1) Jag uppmanar inte till abort, bara för att jag vill ha fri aborträtt.

2) jag har inte skrivit ett pip om Down Syndrom. Och anser verkligen INTE att man ska abortera baserat på vare sig handikapp, kön eller något dito annat skäl.
jag anser man ska abortera om man vet att man inte vill, kan vara gravid och/eller ta hand om barn.

Läkarna uppmanar till abort om du läser artikeln och det är förenligt med svensk lag. Svensk lag accepterar eugenik och frågan är om man syftar till att bespara föräldrarna arbete, belastningen på vården eller hur man tänker?

Det kan ju inte vara fostrets bästa, de flesta vill leva.

Det är svensk lagstiftning vi diskuterar.

Är du beredd på indragningar i aborträtten här? Eller skall det stå föräldrarna fritt att välja bort foster efter arvsanlag?
Citera
2020-08-02, 16:27
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ok,då tycker jag du ska förklara, en gång för alla....

varför min syn ( om Sveriges allmänna syn för övrigt) på att man bör värdera mänskligt liv efter sin hjärnas utvecklignsnivå...

skulle vara mer "känslosam"

än din syn om att varje konceptionsögonblick är okränkbart...men oooops!!! inte om det blivit till efter våldtäkt...DÅ plötsligt försvinner "okränkbarheten".

För snacka om " utan system" och "som det känslomässigt passar Dig för tillfället".

den enda av oss två som verklgien behöver tänka igenom ett och annat här, är du.

Jag har aldrig påstått att "varje konceptionsögonblick är okränkbart". Då hade jag inte kunnat hålla mig med uppfattningen att abort är acceptabelt vid våldtäkt, sjukdom och moderns underårighet. Det jag hela tiden framhåller är att det ofödda livet inte är värdelöst, utan att man vid abortbeslut måste ha ett så pass bra motiv att det trumfar det ofödda livets värde.

"Hjärnans utvecklingsnivå" är alldeles för diffust för att kunna utgöra någon vidare god måttstock, och vi vet alldeles för litet om hjärnans utveckling. Tänk om framtida forskning kommer att visa att hjärnan är betydligt mer utvecklad än man tidigare trott, och att abortgränsen därför måste sänkas till 12 veckor - hur gör Du då? Vi har redan samma problem genom utvecklingen av räddningsbara prematura foster. Du vill ha ett system som känns bra genom att det finns en vetenskaplig "fernissa", men det för väldigt litet framåt i termer av moraliskt försvarbara ståndpunkter.
Citera
2020-08-02, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Ok.
Men konsekvensen av ett mord är en mordutredning och tio års fängelse.
Om du inte vill nyansera dig lite.

Det kan vara svårt att avgöra missfall eller abort.
Vilken läkare vill ta sig an ett möjligt missfall när hen kan bli anklagad för aborthjälp?

Trots preventivmedel och ärliga män blir kvinnor oönskat gravida ändå.
Vem bestämmer att vi måste ha en Mord-Utredning?
Det går att få in FosterDödande i ett eget Lagområde.
Om man förbjuder att FosterDödande medel ges till gravida kvinnor har vi kommit en Bra Bit på Vägen mot att stoppa Barnslakten.
Man får väl göra Ordentliga Undersökningar och Dokumentera det Hela.
Bryr du dig ens om de ofödda barnen?

Ja precis.
Jag vet ju just det att man kan bli gravid trots preventivmedel.
Och?
Ska jag ha rätt att döda fostret som Lever bara för det?!
Och vadå ärliga män??
Ärliga om VADÅ?
Citera
2020-08-02, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Läkarna uppmanar till abort om du läser artikeln och det är förenligt med svensk lag. Svensk lag accepterar eugenik och frågan är om man syftar till att bespara föräldrarna arbete, belastningen på vården eller hur man tänker?

Det kan ju inte vara fostrets bästa, de flesta vill leva.

Det är svensk lagstiftning vi diskuterar.

Är du beredd på indragningar i aborträtten här? Eller skall det stå föräldrarna fritt att välja bort foster efter arvsanlag?
Nej bara för att du hittar ett exempel med EN läkare som uppmanade till detta, så är det ju ingen standard för svenska läkare.
Och skulle det mot all förmodan vara det så är det ju ett helt annan fråga som löses med att man diskuterar just detta och inte att frångå fri aborträtt.

Zygoter, embryon eller tidiga foster VILL ingenting. VILJA hör ihop med både medvetande och den hjärna som ligger till grunden för just detta.

Jag tycker fri aborträtt ska gälla till vecka 18. ( artikelns exempel gällde ett foster i vecka 13)
Och därefter så kan jag tycka att det bara är mycket grova handikapp som ska kunna leda till rätten göra abort efter vecka 18. Ex sådant som leder till enormt lidande eller dylikt. Och Down Syndrom är ju inget speciellt grovt handikapp, de är fullt fungerande människor.
Senast redigerad av Merapi 2020-08-02 kl. 17:03.
Citera
2020-08-02, 16:59
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Vem bestämmer att vi måste ha en Mord-Utredning?
Det går att få in FosterDödande i ett eget Lagområde.
Om man förbjuder att FosterDödande medel ges till gravida kvinnor har vi kommit en Bra Bit på Vägen mot att stoppa Barnslakten.
Man får väl göra Ordentliga Undersökningar och Dokumentera det Hela.
Bryr du dig ens om de ofödda barnen?

Ja precis.
Jag vet ju just det att man kan bli gravid trots preventivmedel.
Och?
Ska jag ha rätt att döda fostret som Lever bara för det?!
Och vadå ärliga män??
Ärliga om VADÅ?
Jag frågar om vad vill utsätta mamman eller medhjälpare för när de gjort en olaglig abort.
Förr åkte vi till Polen, nu åker de till oss.
Är det okej att åka till England som tillåter.
Citera
2020-08-02, 17:03
Medlem
Citat:
Nej bara för att du hittar ett exempel med EN läkare som uppmanade till detta, så är det ju ingen standard för svenska läkare.
Och skulle det mot all förmodan vara det så är det ju ett helt annan fråga som löses med att man diskuterar just detta och inte att frångå fri aborträtt.

Zygoter, embryon eller tidiga foster VILL ingenting. VILJA hör ihop med både medvetande och den hjärna som ligger till grunden för just detta.

Jag tycker fri aborträtt ska gälla till vecka 18. ( artikelns exempel gällde ett foster i vecka 13)
Och därefter så kan jag tycka att det bara är mycket grova handikapp som ska kunna leda till rätten göra abort efter vecka 18. Ex sådant som leder till enormt lidande eller dylikt. Och Down Syndrom är ju inget speciellt grovt handikapp, de är fullt fungerande människor.

Man frångår ju fri aborträtt om Downs inte är giltigt skäl för abort.

Om nu föräldrarna idag av fri vilja väljer att abortera dessa foster så hade kanske nazisterna en poäng trots allt? Eugenisk hygien har en poäng i folk ögon helt naturligt? Vi vill ha starka friska och lyckosamma barn.

Problemet är, konsekvens alltså, att gentekniken går framåt, och att vi ganska snart kan ha en läkarvård som aborterar enligt gällande lagstiftning i ren estetisk anda. Bara blonda ariska barn föds, och staten tvingas acceptera det med fri aborträtt. Vad skall du göra?

Du har ju hela denna tråden poängterat de negativa konsekvenserna av abortförbud. Krävt ansvar för det.

Detta är konsekvensen av att se zygoterna som cellklumpar utan värde. Är de utan värde kan man ju adoptera bort de mörkare barnen, de kortare barnen, de barn som inte blir så smarta, osv... Det är en läskig konsekvens som vi nu med Downs-barnen ser en början på.

En konsekvens vi måste begrunda.
Citera
2020-08-02, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag frågar om vad vill utsätta mamman eller medhjälpare för när de gjort en olaglig abort.
Förr åkte vi till Polen, nu åker de till oss.
Är det okej att åka till England som tillåter.
Och jag säger att man ska inte Utsätta BARNET för att Dödas.

Kan bero på att i Polen råder katolicism om jag inte är fel ute.
De vägrar använda preventivmedel.
Då kan det naturligtvis bli hemskt jobbigt om kvinnan hamnar i svåra situationer.
Citera
2020-08-02, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag har aldrig påstått att "varje konceptionsögonblick är okränkbart". Då hade jag inte kunnat hålla mig med uppfattningen att abort är acceptabelt vid våldtäkt, sjukdom och moderns underårighet. Det jag hela tiden framhåller är att det ofödda livet inte är värdelöst, utan att man vid abortbeslut måste ha ett så pass bra motiv att det trumfar det ofödda livets värde.

"Hjärnans utvecklingsnivå" är alldeles för diffust för att kunna utgöra någon vidare god måttstock, och vi vet alldeles för litet om hjärnans utveckling. Tänk om framtida forskning kommer att visa att hjärnan är betydligt mer utvecklad än man tidigare trott, och att abortgränsen därför måste sänkas till 12 veckor - hur gör Du då? Vi har redan samma problem genom utvecklingen av räddningsbara prematura foster. Du vill ha ett system som känns bra genom att det finns en vetenskaplig "fernissa", men det för väldigt litet framåt i termer av moraliskt försvarbara ståndpunkter.
"diffust"?

haha du är rolig du.

ja, du Uven tänk! om man i en framtid kommer på att planeten inte klarar x antal miljarder människor till som ska tvångsfödas av ovilliga kvinnor? och knapra på planetens redan sinande resurser.
VAD gör vi då?
Ska man börja skjuta av barn? eller kanske utrota halva andelen könsmogna kvinnor så man kan säkerställa sin praktik av att fortsätta TVINGA kivnnor utveckla icke önskvärda konceptionsögonblick,, eller vad har din sort tänkt sig?

Det finns rätt god forskning på när foster börjar få aktivitet i hjärnan. Och betydlgit mindre "diffust" än dina idéer, som inte ens har nått som helt rimligt skäl.
Citera
2020-08-02, 17:21
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
"diffust"?

haha du är rolig du.

ja, du Uven tänk! om man i en framtid kommer på att planeten inte klarar x antal miljarder människor till som ska tvångsfödas av ovilliga kvinnor? och knapra på planetens redan sinande resurser.
VAD gör vi då?
Ska man börja skjuta av barn? eller kanske utrota halva andelen könsmogna kvinnor så man kan säkerställa sin praktik av att fortsätta TVINGA kivnnor utveckla icke önskvärda konceptionsögonblick,, eller vad har din sort tänkt sig?

Vad som hypotetiskt kan hända och kan behövas på global nivå är inte en fråga för svensk lagstiftning här och nu. Om sådana åtgärder skulle anses behöva, så lär varken Du eller jag ha något inflytande över saken.

Citat:
Det finns rätt god forskning på när foster börjar få aktivitet i hjärnan. Och betydlgit mindre "diffust" än dina idéer, som inte ens har nått som helt rimligt skäl.

Människolivets startpunkt är glasklar.
Citera
2020-08-02, 17:25
Medlem
Citat:
"diffust"?

om man i en framtid kommer på att planeten inte klarar x antal miljarder människor till som ska tvångsfödas av ovilliga kvinnor? och knapra på planetens redan sinande resurser.
VAD gör vi då?

På tal om att argumentera hederligt...

Kvinnor födda Sverige har så pass låg nativitet att även om alla aborter skulle bli födda barn istället så har vi ingen befolkningsökning.

Så det faktum att många länder inte klarar en vettig familjeplanering är knappast ett argument för att kvinnor födda i Sverige skall abortera.

Hur tänker du människa!!

Jag har liksom ingen lust att sänka mig i min argumentationsteknik ner i ditt träsk, men den koppling du gär är idiotisk.

Abort är ingen lösning på befolkningsproblematiken.

Naturligtvis inte heller att skjuta barn eller människor. Skärp dig nu!!!
Citera
2020-08-02, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Man frångår ju fri aborträtt om Downs inte är giltigt skäl för abort.

Om nu föräldrarna idag av fri vilja väljer att abortera dessa foster så hade kanske nazisterna en poäng trots allt? Eugenisk hygien har en poäng i folk ögon helt naturligt? Vi vill ha starka friska och lyckosamma barn.

Problemet är, konsekvens alltså, att gentekniken går framåt, och att vi ganska snart kan ha en läkarvård som aborterar enligt gällande lagstiftning i ren estetisk anda. Bara blonda ariska barn föds, och staten tvingas acceptera det med fri aborträtt. Vad skall du göra?

Du har ju hela denna tråden poängterat de negativa konsekvenserna av abortförbud. Krävt ansvar för det.

Detta är konsekvensen av att se zygoterna som cellklumpar utan värde. Är de utan värde kan man ju adoptera bort de mörkare barnen, de kortare barnen, de barn som inte blir så smarta, osv... Det är en läskig konsekvens som vi nu med Downs-barnen ser en början på.

En konsekvens vi måste begrunda.

? Vi har i Sverige fri aborträtt tom vecka 18. Före den tiden så får man alltså lov göra abort för vilket skäl man än nu har, det är inte samhället med att göra. ..Och mig veterligen så har vi ingen forskning över vilka skäl som kvinnor har.
Efter den tiden så måste där finnas särskilda skäl.
Vilken gällande "estetiska lag", vi har ingen sådan.

Och jag skulle OM nån sån rasisitsk lag skulle införas genast arbeta mot den lagen, men låta fri aborträtt kvarstå.

Skulle vi upptäcka att vi har enorma problem med att alla föräldrar som är svarthåriga och brunhudade p0lkötslgit började abortera, för att de anser att de bara kan acceptera ett blont barn så skulle jag nog skaka på huvudet, och börja lära ut hur geneetik fungerar angående ex. hud och hårfärg.
Allright?

Och ja problemet med att alldeles för få Downs syndrom föds, anser jag altlså ska lösas med att man
börjar acceptera och Downs syndrom och itne att förbjuda kivnnor att göra abort.
Citera
2020-08-02, 17:29
Medlem
Citat:
? Vi har i Sverige fri aborträtt tom vecka 18. Före den tiden så får man alltså lov göra abort för vilket skäl man än nu har, det är inte samhället med att göra. ..Och mig veterligen så har vi ingen forskning över vilka skäl som kvinnor har.
Efter den tiden så måste där finnas särskilda skäl.
Vilken gällande "estetiska lag", vi har ingen sådan.

Och jag skulle OM nån sån rasisitsk lag skulle införas genast arbeta mot den lagen, men låta fri aborträtt kvarstå.

Skulle vi upptäcka att vi har enorma problem med att alla föräldrar som är svarthåriga och brunhudade p0lkötslgit började abortera, för att de anser att de bara kan acceptera ett blont barn så skulle jag nog skaka på huvudet, och börja lära ut hur geneetik fungerar angående ex. hud och hårfärg.
Allright?

Och ja problemet med att alldeles för få Downs syndrom föds, anser jag altlså ska lösas med att man
börjar acceptera och Downs syndrom och itne att förbjuda kivnnor att göra abort.

Så du accepterar eugentik som praktisk konsekvens. Då vet vi. Folk får om dom vill.

Du är säkert rätt person att föreläsa om genetik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in