Citat:
Ursprungligen postat av
Dimpen
För MIG så är det täckning, mängden surf, kringtjänster, utlandssamtal, support, bemötande och problemlösning i butik, skräddarsytt abonnemang etc.... alltså det som passar MIG bäst. Helhetslösning för MIG och där är Telia ÖVERLÄGSET oslagbara. Ljusår från övriga operatörer. Det har inget med DINA behov att göra. Så - vad passar DIG bäst?
Det låter underbart. Några kommentarer dock:
1. Täckningen kan jag ha förståelse för i de fall det behövs, dock är det där mest en fråga om nätets kvalitet (man kan nå ett visst nät på fler än ett sätt).
2. Mängden surf kan jag också ha förståelse för men det är ju inte heller kopplat till en viss operatör i sig utan beror på vilken tjänst man använder.
3. Kringtjänster? Vilka?
4. Utlandssamtal? Skall man ringa utlandet finns det effektivare lösningar än operatörernas tilläggstjänster. Det låter tämligen ineffektivt att ringa utomlands via sin operatör jämfört med att använda konkurrerande tjänster.
5. Support? Om det handlar om enheten ringer jag tveklöst tillverkaren och inte operatören (på samma vis ringer jag inte Bahnhof om Macen krånglar utan kontaktar Apple direkt). I de fall det gäller abonnemanget gör supportargumentet snarare att man undviker operatören ifråga. Detta då supportbehov på ett abonnemang indikerar att tjänsten är opålitlig och att det strular med olika saker.
6. Butik? Köpa en enhet av en operatör är ungefär som att köpa TV från kabelbolaget eller dator av sin ISP... Hårdvara köper man självfallet av en fristående återförsäljare och supportfrågor på densamma tar man av tillverkaren (återigen - man kontaktar Apple eller vad man nu kör med om det strular, inte operatören).
7. Skräddarsytt abonnemang? Det låter fint, ännu bättre är det när man slimmar ner det hela och kör mobilt bredband samt lämpliga IP-tjänster för sin kommunikation. Då kan man dels anpassa allt i detalj, dels är man inte låst till en viss operatör.
Det låter som om Telia är någon form av unikum i operatörsvärlden och där kan jag enbart konstatera att det jag kan hålla med om är teknisk kvalitet på nätet men att komplicera en sådan banal sak som en mobil uppkoppling genom att argumentera för att det är någon form av "allt-i-allo" som sköter hanteringen av enheten inklusive support och en massa overhead som inte är direkt kopplat till grundtjänsten är att göra det svårt för sig i onödan.
Den överlägset bästa lösningen är den Microsoft har med eSIM: Man kör igång sin Surface och väljer lämplig tjänst direkt på enheten och är igång på nolltid utan att det "behövs" butiksbesök och annat bök. Enklast är onekligen att ställa in och sköta sin mobila uppkoppling direkt via sin enhet utan att det krävs fysiska SIM-kort, butiker, kundtjänster och annat. Då kan man också lägga till och ta bort tilläggstjänster enkelt och smidigt.
Till dags dato har jag inte stött på någon tjänst som slår Google Voice som jag kört ett antal år nu. Så strulfri kommunikation har ingen operatör erbjudit (inte ens Telia). Ytterligare en fördel är att eftersom telefonnumret är frikopplat från den operatör som levererar data slipper jag pyssla med behovet av specifika SIM-kort, utlandstjänster, roaming och annat. Det behövs enbart en tjänst: mobilt bredband med olika mängder surf.
Google Voice är enhetsagnostisk också så jag är inte begränsad till den apparat som SIM-kortet X råkar sitta i utan kan kommunicera problemfritt från alla enheter inklusive sitta vid datorn och ringa samt skicka textmeddelanden. Att vara låst till ett specifikt SIM-kort där det "bor" ett specifikt nummer och där man därmed behöver en dedikerad enhet bara för att kunna kommunicera är väldigt begränsande.