Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-31, 21:53
  #1
Medlem
Resplendents avatar
Jag står nu i valet och kvalet att byta operatör igen, och det som slår mig på prisjämförelsesidorna är de oerhörda prisskillnaderna mellan säg Halebop och Vimla/Hallon/Fello.

Vad driver folk till att välja de dyra abonnemangen egentligen? Om det är samma nät osv, och supporten är lika bra hos alla operatörer?

Finns det några andra argument att välja en dyrare operatör än en billigare? Eller är det inte socialt accepterat att köra Hallon i dyraste Iphonen?
Citera
2020-07-31, 22:00
  #2
Medlem
Yllevantars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resplendent
Jag står nu i valet och kvalet att byta operatör igen, och det som slår mig på prisjämförelsesidorna är de oerhörda prisskillnaderna mellan säg Halebop och Vimla/Hallon/Fello.

Vad driver folk till att välja de dyra abonnemangen egentligen? Om det är samma nät osv, och supporten är lika bra hos alla operatörer?

Finns det några andra argument att välja en dyrare operatör än en billigare? Eller är det inte socialt accepterat att köra Hallon i dyraste Iphonen?

Det enda som jag skulle kunna tänka mig spontant är att vissa operatörer har bättre täckning i olika områden. Annars så skulle jag gå på det billigaste möjliga. Har kört comviq i miljarder år (kontantkort), tycker det är bra. Vill jag ha en månad utan att kunna prata med någon så kan jag ha det utan problem.
Citera
2020-07-31, 22:16
  #3
Medlem
Tror folk faktiskt är såpass statuskåta och ytliga att man skäms över att ha "Vimla" "Hallon" eller Fimla och Nallon eller något "budgetabonemang" Det ska stå Telia uppe i högra hörnet på sin iPhone som hör och häpna: Många människor i detta land spenderar 10 % av en ÅRSINKOMST på.
Citera
2020-07-31, 22:35
  #4
Medlem
GodModes avatar
Fel fel och fel. Det handlar om lathet. Svensken kör på det som de alltid har gjort.
Citera
2020-07-31, 22:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Tror folk faktiskt är såpass statuskåta och ytliga att man skäms över att ha "Vimla" "Hallon" eller Fimla och Nallon eller något "budgetabonemang" Det ska stå Telia uppe i högra hörnet på sin iPhone som hör och häpna: Många människor i detta land spenderar 10 % av en ÅRSINKOMST på.

Högsta önskan är att det hade kunnat stå något annat än Telia... men finns inget annat förutom halebop (samma master i know) som fungerar där jag bor. Hade varit skönt att minska kostnaden med 75% men tyvärr bor man i skogen.
Citera
2020-07-31, 23:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resplendent
Jag står nu i valet och kvalet att byta operatör igen, och det som slår mig på prisjämförelsesidorna är de oerhörda prisskillnaderna mellan säg Halebop och Vimla/Hallon/Fello.

Vad driver folk till att välja de dyra abonnemangen egentligen? Om det är samma nät osv, och supporten är lika bra hos alla operatörer?

Finns det några andra argument att välja en dyrare operatör än en billigare? Eller är det inte socialt accepterat att köra Hallon i dyraste Iphonen?

Vad menar du är lika mellan de du räknar upp ovan?

Är du inte medveten om skillnader i villkor mellan de olika du räknar upp ovan?

Redogör först för vilka likheter och skillnader som finns, för dessa finns faktiskt i motsats till vad du påstår ovan, och därefter kan vi värdera vad skillnaderna är värda.

Jag har Fello. Ägs av Telia. Kan du hitta något liknande för mindre peng så varsågod, berätta.

Jag är extremt nöjd med Fello.
Citera
2020-07-31, 23:23
  #7
Medlem
Covfefefilters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodMode
Fel fel och fel. Det handlar om lathet. Svensken kör på det som de alltid har gjort.

Håller helt med - går ju att komma så billigt undan men svennen dras till enkelheten, en trygghet med avbetalningsplan, bara betala och se glad ut
Citera
2020-07-31, 23:29
  #8
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covfefefilter
Håller helt med - går ju att komma så billigt undan men svennen dras till enkelheten, en trygghet med avbetalningsplan, bara betala och se glad ut
För min egen del handlar det bara om lathet. Jag har ett abonnemang och det är inte så dyrt att jag tycker det är värt besväret att hitta något nytt. Handlar också lite om att det är en chansning att byta. Om jag på något sätt vore missnöjd så hade jag ju försökt hitta något annat, men jag har inga krångel alls just nu så varför riskera något?
Citera
2020-07-31, 23:41
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resplendent
Jag står nu i valet och kvalet att byta operatör igen, och det som slår mig på prisjämförelsesidorna är de oerhörda prisskillnaderna mellan säg Halebop och Vimla/Hallon/Fello.

Vad driver folk till att välja de dyra abonnemangen egentligen? Om det är samma nät osv, och supporten är lika bra hos alla operatörer?

Finns det några andra argument att välja en dyrare operatör än en billigare? Eller är det inte socialt accepterat att köra Hallon i dyraste Iphonen?

Jag tror det är såhär - folk generellt är rädda när det kommer till dyra mobiler och vill helst gå till en affär, känna på telefonen och köpa den där på plats med försäkring och allt osv - och då gäller dessa dyra operatörer som ingår som abonemangsavtaler.

Men om du går till de billigare, som tex vimla och Comviq så gäller det att du oftast beställer telefonen från deras hemsida, därav sker support m.m online och inte från en specifik affär som du handlat telefonen från.

Men utifrån egna erfarenheter kan jag tillägga att Comviq är grymma och har bra täckning generellt
Citera
2020-08-01, 00:04
  #10
Medlem
Dimpens avatar
Man får helt enkelt vad man betalar för. Som allt annat. Varför är det så svårt att förstå?
Visst kan man jämföra Lada, Opel, Volvo och Meecedes och sen ifrågasätta varför vissa väljer Mercedesen. Samma är det med mobilabonnemang. Man väljer utefter preferenser och behov.
Citera
2020-08-01, 00:24
  #11
Medlem
Vimla är första operatören jag har märkt skillnad hos. Flertalet gånger under året som jag inte kunnat ringa, och fått ett operatörsmedelande om överbelastat nät.
Citera
2020-08-01, 00:40
  #12
Medlem
pung-kulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FastFreezer
.

Jag har Fello. Ägs av Telia. Kan du hitta något liknande för mindre peng så varsågod, berätta.

Jag är extremt nöjd med Fello.

Vimla, Hallon och Penny är billigare än fello om du slår ut pris delat på datamängd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback