2020-08-02, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Det låter underbart. Några kommentarer dock:

1. Täckningen kan jag ha förståelse för i de fall det behövs, dock är det där mest en fråga om nätets kvalitet (man kan nå ett visst nät på fler än ett sätt).

2. Mängden surf kan jag också ha förståelse för men det är ju inte heller kopplat till en viss operatör i sig utan beror på vilken tjänst man använder.

3. Kringtjänster? Vilka?

4. Utlandssamtal? Skall man ringa utlandet finns det effektivare lösningar än operatörernas tilläggstjänster. Det låter tämligen ineffektivt att ringa utomlands via sin operatör jämfört med att använda konkurrerande tjänster.

5. Support? Om det handlar om enheten ringer jag tveklöst tillverkaren och inte operatören (på samma vis ringer jag inte Bahnhof om Macen krånglar utan kontaktar Apple direkt). I de fall det gäller abonnemanget gör supportargumentet snarare att man undviker operatören ifråga. Detta då supportbehov på ett abonnemang indikerar att tjänsten är opålitlig och att det strular med olika saker.

6. Butik? Köpa en enhet av en operatör är ungefär som att köpa TV från kabelbolaget eller dator av sin ISP... Hårdvara köper man självfallet av en fristående återförsäljare och supportfrågor på densamma tar man av tillverkaren (återigen - man kontaktar Apple eller vad man nu kör med om det strular, inte operatören).

7. Skräddarsytt abonnemang? Det låter fint, ännu bättre är det när man slimmar ner det hela och kör mobilt bredband samt lämpliga IP-tjänster för sin kommunikation. Då kan man dels anpassa allt i detalj, dels är man inte låst till en viss operatör.

Det låter som om Telia är någon form av unikum i operatörsvärlden och där kan jag enbart konstatera att det jag kan hålla med om är teknisk kvalitet på nätet men att komplicera en sådan banal sak som en mobil uppkoppling genom att argumentera för att det är någon form av "allt-i-allo" som sköter hanteringen av enheten inklusive support och en massa overhead som inte är direkt kopplat till grundtjänsten är att göra det svårt för sig i onödan.

Den överlägset bästa lösningen är den Microsoft har med eSIM: Man kör igång sin Surface och väljer lämplig tjänst direkt på enheten och är igång på nolltid utan att det "behövs" butiksbesök och annat bök. Enklast är onekligen att ställa in och sköta sin mobila uppkoppling direkt via sin enhet utan att det krävs fysiska SIM-kort, butiker, kundtjänster och annat. Då kan man också lägga till och ta bort tilläggstjänster enkelt och smidigt.

Till dags dato har jag inte stött på någon tjänst som slår Google Voice som jag kört ett antal år nu. Så strulfri kommunikation har ingen operatör erbjudit (inte ens Telia). Ytterligare en fördel är att eftersom telefonnumret är frikopplat från den operatör som levererar data slipper jag pyssla med behovet av specifika SIM-kort, utlandstjänster, roaming och annat. Det behövs enbart en tjänst: mobilt bredband med olika mängder surf.

Google Voice är enhetsagnostisk också så jag är inte begränsad till den apparat som SIM-kortet X råkar sitta i utan kan kommunicera problemfritt från alla enheter inklusive sitta vid datorn och ringa samt skicka textmeddelanden. Att vara låst till ett specifikt SIM-kort där det "bor" ett specifikt nummer och där man därmed behöver en dedikerad enhet bara för att kunna kommunicera är väldigt begränsande.

För att Google voice ska fungera måste man ha ett amerikanskt telefonnummer enligt deras hemsida.
Citera
2020-08-02, 07:37
Medlem
ceyifam2s avatar
Jag tror många köper mobil och abb samtidigt, ser inte kostnaden. Jag har de senaste 10 åren betalt 79-99 kr/månaden, just nu för Halebop.

2GB data räcker för mig, hemma har jag ju wifi, alla mina kompisar har wifi, jobbet har wifi. Åker inte buss i större utsträckning längre.

Är väl bara på semester det inte räcker med 2 GB. Toppade upp med 100GB extra data för 99kr (ovanligt billigt, kanske pga corona) innan sommaren.

Sedan finns det säkert sådana som tycker Hallon skär sig mot deras iPhone eller tror det bara är för ungdomar.

Tillägg : en del billigoperatörer har faktiskt sämre samtalstäckning även om de använder samma nät, exempelvis har väl inte Fello VoLTE än, även om det är på gång? Dvs, man kan inte ringa i 4g-nätet, endast använda datatrafik (och så går samtal automatiskt via 3G/2G). Detta är en deal-breaker för mig.
Senast redigerad av ceyifam2 2020-08-02 kl. 07:47.
Citera
2020-08-02, 07:41
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RebornL
Comviq är bäst
Värdelöst inlägg. Comviq är dyra jämfört med deras konkurrenter. Dessutom stödjer du deras blattereklam genom att vara kund hos dem.
Citera
2020-08-02, 08:11
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Kan det vara så att många köper sin första lur på avbetalning, dvs måste binda upp sig minst 24 månader med en operatör?

Kanske bara de större operatörerna som erbjuder detta?
Citera
2020-08-02, 08:13
Medlem
telenor och tre delar på det såkallade 3GIS nätet....telia och tele2 delar på nätet sunab...åtminstone till år 2025...``Telia och Tele2 har kommit överens om att avveckla det gemensamt ägda 3G nätet som ägs och drivs av Svenska UMTS-nät AB (Sunab). Avvecklingen kommer att ske successivt och vara helt genomförd år 2025. Telias eget 3G nät kommer inte att påverkas.´´

http://press.telia.se/pressreleases/telia-och-tele2-avvecklar-det-gemensamt-aegda-3g-naetet-2505806

jag har turen att bo 700 meter från en 3GIS mast i landsbygd,jag har vimla men har även provat hallon och det var ingen skillnad alls oavsett plats i skogarna,dock vill jag inte gynna hallon eftersom globalisterna wallenberg är delägare i det

telia hade jag när jag flyttade hit för 17 år sedan,det blev aldrig mer än en pinne i stapeln och många mottagna sms kom timmar efter de hade skickats,jag bytte då till comviq och det fungerade hjälpligt till 2014 då det gick in i samma dimma som telia

i tätort tror jag det saknar betydelse vilken operatör man har,blir det nåt krångel tror jag att masterna tidvis är överbelastade av användare nu när den fasta telefonin tar sina sista andetag....

sen kan man kolla nån gång per månad att ens telefon har uppdaterad programvara,jag tror det har viss effekt
Citera
2020-08-02, 08:38
Medlem
Fello är billig och fungerar perfekt.
Citera
2020-08-02, 08:48
Medlem
Tråden verkar handla om att ligga i en skogsbacke ute i obygden och streama film. Kul, men udda mobilanvändning.
De flesta använder nog wifi, eller befinner sig i en tätort.
Citera
2020-08-02, 08:53
Medlem
jenas avatar
En viktig parameter är ljudkvalitet, vilken codec som operatören använder, Jena hör lite risigt så jag kör Telia, de har bäst ljudkvalitet helt enkelt. Nu har detta blivit enklare i och med volte men då många lurar inte stöder det så är Telia den operatör jag prioriterar.

Just det, prioritet, det kan vara stor skillnad på prioritet i operatörens nät beroende på vad MVNO-operatören har för avtal (vad de betalar).

Täckning tar jag inte ens upp...

//jena
Teliakund sedan åttiotalet....
Citera
2020-08-02, 10:05
Medlem
08oss avatar
För en vanlig användare ser jag ingen anledning att välja något dyrare leverantör. För majoriteten är det bara surfmängd som spelar någon roll (fria sms och samtal ser jag som standard numera).

Mitt tips är att skaffa ett studentabonnemang för att få mer surfmängd. Det brukar räcka att vara student när man tecknar abonnemanget.

Sen handlar det väl snarare om vilken nätleverantör man har och inte om dyr/lågpris-leverantör. Tittar man på täckningskartan har ju 3/Hallon/Chili en usel täckning. Bytte själv från Tele2 till Hallon och märkte att täckningen ibland blev sämre, men det är sällan något problem så har fortsatt med Hallon i flera år nu.

https://www.surf.nu/tackningskarta
Citera
2020-08-02, 10:19
Medlem
-Mystics avatar
Abonnemangen hos dom dyra större företagen kombineras med en ny mobil.

Dom billiga/mindre företagen erbjuder sällan mobiler.
Citera
2020-08-02, 10:30
Medlem
Mastodontishs avatar
Ni som säger support, vad för support behöver ni till ett mobilabonnemang?
Den enda kontakt jag har haft med kundtjänst under mina över 20 år som abonnemangskund hos flertalet operatörer är tidigare när byre av tjänst och operatör var tvungen att tas den vägen.
Nu pratar jag om marknaden mot privatkunder inte större företagsabonnemang.

Har nu bytt till Fello privat då täckningen är viktig här i Norrland och Telias nät är det enda som fungerar. Visst är hastigheten lite strypt kontra Telia och Halebop, men över 80mbit via mobilen är inget jag behöver.
Citera
2020-08-02, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodMode
Fel fel och fel. Det handlar om lathet. Svensken kör på det som de alltid har gjort.

Det är rätt sant, jag körde på ett Comviq abonnemang som jag skaffade för typ 10-15 år sen bara för att det var bekvämt, förra året tog jag tag i det och upptäckte att jag kunde få mer surf med Hallon och dessutom spara oanvänd surf vilket jag inte kunde på mitt comviq abbonemang, sparar flera hundra per månad bara för att jag bytte till Hallon...borde jag gjort för länge sen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in