Citat:
Ursprungligen postat av
pollenper
Du behöver inte vara en perfekt politiker på Flashback, men önskemål är aldrig fel.
Nu är vi i en debatt utan dumförklaringar, vilket gör debatten intressant.
Terminshandel
Målsättning att minska är ok, men frågan blir varför?
Det kostar är en anledning
Men sedan?
Är frivilligheten viktig.
Och är det för zygoterna skull
Eller mamman?
Är frivilligheten verkligen fri och utan moralförklsrande samtal, tja.
Men jag tror det blir svårt utan betalning.
Ja, varför inte terminshandel? Eller skall det vara ett fast pris avista menar du?
Moralismen är en knepig fråga. Det är lätt att det blir Greta av det. How dare you destroy the future of this child? (Bör läsas på Gretas utmärkta skolengelska)
Men det bör ju skötas av myndigheter och vård. Informationen torde kunna göras neutral, dessa är dina två val. När valet väl är gjort skall det ju vara stödjande samtal vid behov. Psykologiskt är detta inte så lätt som du vill göra gällande. Känslorna runt abort tycks mig väldigt blandade och komplexa. En kvinna som gjort abort tycks tänka på det barnet som aldrig blev hela livet. Det är inte självklart hur man tänker runt ett bortadopterat barn, jag tror det är väldigt individuellt.
Adoptionen bör nog inte slutföras förränns barnet i princip är fött. Där måste finnas en rejäl "ångervecka". Kanske mamman vill behålla barnet istället efter en tid?
nej, det är för zygoternas skull, men det blir ju mammans beslut. Det handlar om hennes sinnesfrid.