Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Detta har jag skrivit om tidigare-
Jag ser ingen omedelbar ändring i lagen. Jag tycker dock det är viktigt att poängtera att den står på pragmatisk, inte moralisk grund. Att se zygoten för vad den är, början på allt mänskligt liv. Utan zygoter, inga människor. de är inte värdelösa cellklumpar, jagv tycker den synen gränsar till fascism. Framförallt om man lägger in nyttoaspekten och ser ett träd som viktigare. Det är en skrämmande moralsyn som minner om 30-talets mörkare skrymslen. Vi har alla varit zygoter och utelämnade till vår mamma.
Det är rimligt att samhället funderar kring hur man kan få ner antalet aborter. Jag vet inte riktigt vad som kan räknas som en "normal" eller rimlig nivå, men Sveriges siffror är höga trots vårt välfärdssystem, vår utbildningsnivå, och år relativa fred.
Som sagt vill jag se en tydlig koppling till en möjlighet att adoptera bort barnet istället och att man då kan få samhällets stöd under hela den processen. Idag verkar det som man själv får leta upp adoptionsbyrån och stå för alla kostnader under graviditeten. Där går det att göra mycket.
Ett intressant tecken: Efter Fukushima skrev Prof Kåberger (antikärnis) ett inlägg om att aborterna nu ökade i området. Det ansågs negativt av antikärnis-vänstern, ett tecken på att något var fel. Kanske han inte tänkte sig för, och det var ett direkt faktafel av honom dessutom. Men det är den tankebanan jag har. Är abortsiffrorna höga tyder det på att något är trasigt. Kvinnorna är narcissister eller samhället otryggt. Pick your chioce, orsaken spelar mindre roll.
Nä efter, hjälten från kärnkraft debatten har visat sig vara en konservativ rackare.
Nä, det må vara förlåtligt, det är ju olika ämnen.
Sen kan det vara så att reproduktionsförmågan är större än vad svenska kvinnor önskar.
Var glad att vi har möjligheten att välja.
Svenska aborttalen är inte större än övriga Europas.
Adoption 1000 om året
Abort 30 000tusen.
Barn blir billiga med det överskottet.
En miljon för besväret att genomgå en graviditet för adoption vore väl lagom.
Får jag gissa att du är för aborträtten men du vill ändra något?
I Sverige får man de barn man vill ha, i Europa också.
Adoptioner räcker inte till.
Abortlagen är anpassad till min moral.
Objektiv moral finns inte.