2020-07-31, 21:43
  #3601
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
En till, efter våldtäkt.

https://www.expressen.se/nyheter/evelyn-hernandez-21-fick-missfall-domdes-for-mord/

Ni kallar det mord, här är konsekvensen.
I Sverige kanske man får tio år i finkan, sd vill ta bort möjligheten till förtida frigivning.

Mord får man fängelse för, även hos oss.
Är fortfarande abort lika med mord?
Om det är 32:a veckan, då är det inte en laglig abort längre ens efter den förskräckligt liberala svenska lagen.
Jag tror i övrigt på att fria hellre än fälla, vilket de kanske inte gör i El Salvador.
Fast de som bevisligen har genomfört en abort borde bestraffas.
__________________
Senast redigerad av Furienna 2020-07-31 kl. 21:52.
Citera
2020-07-31, 21:46
  #3602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Vill du att kvinnor ska känna skam efter en abort?

Nej, jag tror inte mycket på skam.
Citera
2020-07-31, 21:48
  #3603
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Vad menar du ovan?
Ska kvinnor slippa bli våldtagna eller ska de slippa genomgå en graviditet om de inte vill?

Det handlade om att någon skulle tvingas föda ett oönskat barn. Då måste de ju bli gravida först menar jag.
Citera
2020-07-31, 21:52
  #3604
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
En till, efter våldtäkt.

https://www.expressen.se/nyheter/evelyn-hernandez-21-fick-missfall-domdes-for-mord/

Ni kallar det mord, här är konsekvensen.
I Sverige kanske man får tio år i finkan, sd vill ta bort möjligheten till förtida frigivning.

Mord får man fängelse för, även hos oss.
Är fortfarande abort lika med mord?

Ja, i åttonde månaden är det mord. Utan tvekan.

Såvida de nu kan bevisa att det inte var missfall.

Men det är ju inte rätt hon inte fick bättre stöd, det får man hoppas våldtäktsoffer kan få i Sverige.

Det är konstiga exempel du ger faktiskt.

Kvinnor som är gravida bör naturligtvis få stöd.
Citera
2020-08-01, 12:14
  #3605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja, i åttonde månaden är det mord. Utan tvekan.

Såvida de nu kan bevisa att det inte var missfall.

Men det är ju inte rätt hon inte fick bättre stöd, det får man hoppas våldtäktsoffer kan få i Sverige.

Det är konstiga exempel du ger faktiskt.

Kvinnor som är gravida bör naturligtvis få stöd.
Det är väl inte speciellt konstigt exempel.

Inför vi abortförbud i Sverige så medför det ju direkt ett krav på någon form av straff om kvinnor bryter mot denna lag. Och den "ideologi" som Uven m.fl förespråkar är ju som bekant både för att kalla abort av foster för mord OCH! vill ha stränga straff, dödstraff ex. är det ju vissa som tjatar om.

Så får du som kivnna ett missfall utanför sjukhusmiljö, så är ju risken stor att någon kan misstänka detta för abort och anmäla det och så är showen igång.

Hur bevisar man ex. att ett missfall var naturligt?
Och VAR ska gränserna gå för vad kivnor ska få lov att göra med sin egen kropp, undeer graviditet?

Ska det ges straff för att man äter slarvigt? har rökt, druckit vin? ätit "fel" fisk, nötter, rött kött, jordgubbar etc etc etc av alla de tusen no, nos som brukar deklareras för kivnnor att de ska akta sig för.
Får de gå i trappor? vistas i trafik? Är detta exempel på "abortförsök"?


Det går som bekant att skapa överjävliga samhällen för kvinnor överleva i, OM man nu har intresse av detta, och det har ju vissa.
Citera
2020-08-01, 12:32
  #3606
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nej, jag tror inte mycket på skam.
En punkt vi är överens om
Citera
2020-08-01, 12:34
  #3607
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det handlade om att någon skulle tvingas föda ett oönskat barn. Då måste de ju bli gravida först menar jag.
Om man nu råkar bli gravid, mot sin vilja, tex kådisen sprack.
Ska de då tvingas föda?
Citera
2020-08-01, 12:40
  #3608
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja, i åttonde månaden är det mord. Utan tvekan.

Såvida de nu kan bevisa att det inte var missfall.

Men det är ju inte rätt hon inte fick bättre stöd, det får man hoppas våldtäktsoffer kan få i Sverige.

Det är konstiga exempel du ger faktiskt.

Kvinnor som är gravida bör naturligtvis få stöd.
Hon fick ett sent missfall.
En del tycker att brottslingar slipper undan för lätt. Det gäller ju även vid missfall som kan tolkas som abort.
Du är med på att det krävs en mord utredning och det ska prövas i domstol.

Min kompis barn saknade hjärna, abort efter sex månader, blir det tillåtet i abortförbudets Sverige.?

Tillägg
Vad behöver hon som stöd, förutom en svindyr kändisadvokat, som inte finns, när hon ändå hamnar i fängelse.
__________________
Senast redigerad av pollenper 2020-08-01 kl. 12:42.
Citera
2020-08-01, 12:41
  #3609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det var mer frågor än resonemang. Du gör så märkliga ställningstaganden, där Du kommer i förlängningen fram till att ett djur är mer värt än ett ännu inte fött människoliv, som kanske kan räddas om det föds prematurt om blott några veckor.



96 till 110, påstår Google. Tigrar är väl rödlistade, så de har ett betydande värde, liksom deras ännu ofödda ungar, inte minst av bevarande skäl. Men, det är förstås ur ett mänskligt värderingsperspektiv, där också ingår att vi vanligen värderar människoliv högre än andra liv.

Mina resonemang är inte alls märkliga Uven.... Jag lägger inte "okärnkbarheten" hos liv på den plats där du lägger den. That's it.

Och därför lägger jag inget sådan värde av okränkbarhet hos en zygot, oavsett art, som jag gör vid ett liv, oavsett art, som är utvecklat med de förmågor den art nu bär.

Och i det ljuset så är definitivt en tigerhona ( speciellt om hon har ungar också) mer "okärnkbar" än en mänsklig zygot. Ja. Av exakt samma skäl som ajg anser att ett fött barn är mer värt än en mänsklig zygot.


Inte krångligare än så faktiskt.

Vidare så ja, jag är ganska äcklad av mänsklighetens ego, självgodhet och ständiga prioriteringar av sig självt och sitt "värde", så jag har vissa tvivel om att arten människa faktiskt bör värderas högre än allt annat hela tiden. jag tycker nog inte det. och jag är rätt övertyugad om att resten av planetens tusentlas arter och liv är böjda att hålla med.


Men vissa vill ju gärna kludda ner bilden så mycket som möjligt...
Citera
2020-08-01, 12:44
  #3610
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Om det är 32:a veckan, då är det inte en laglig abort längre ens efter den förskräckligt liberala svenska lagen.
Jag tror i övrigt på att fria hellre än fälla, vilket de kanske inte gör i El Salvador.
Fast de som bevisligen har genomfört en abort borde bestraffas.

Säg det till Strix och tokhögnern som hetsar efter strängare straff för allt.
Citera
2020-08-01, 12:58
  #3611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja, vi definierar det så eftersom vi klarar att rädda förtida födslar ned mot v 22 idag. Men dessa foster kan inte överleva utan intensiv vård. Kuvösen är en ganska modern uppfinning trots allt. Men det är ingen moral utan mest ett beslut som är ad hoc av praktiska skäl.

Intressant blir det om man kan bygga en konstgjord livmoder och moderkaka.

Och när blir man människa? Varför räkna in ett sjukligt barn som kanske inte blir vuxen och kan bidra med något.

Många människor är en belastning hela sitt liv. Den där nyttoprincipen du tar till är ju... ja, det är ganska extremt faktiskt. Den kan ju inte användas generellt i alla fall inom humanismen.

I en annan människas livmoder... det är ju zygotens mamma vi talar om. Det är liksom ingen parasit, mot dem har vi såklart rätt att försvara oss. Har barn överhuvudtaget rättigheter att parasitera på sina föräldrar? Med vilket argument?

Förtida rättigheter... jo, det tycker jag samhället skall ge sina medborgare. Ser man att det framåt blir en stor grupp åldringar så bör man ju förbereda det i form av sjukhus och äldrevård. Det kommer ju inte som någon överraskning. Jag är även stor anhängare till förebyggande sjukvård för att hindra framtida sjukdom. Som du resonerar skall vi inte investera i något för vem vet hur många som överlever. det blir kanske krig och katastrofer.

Ja, eller en metod att plantera in livmoder med en konception i mäns kroppar...DÅ jävlar får vi se hur Uven m, fl. raskt kommer ändra sina åsikter.

Som sagt, jag tycker att man "blir människa" (dvs okränkbar) då ett medvetande dyker upp i ett liv med DNA, homo sapiens. Om man är handikappad, svårt sjuk eller kanske inte ens "vid medvetande" spelar ingen roll.
Citera
2020-08-01, 13:16
  #3612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Hon fick ett sent missfall.
En del tycker att brottslingar slipper undan för lätt. Det gäller ju även vid missfall som kan tolkas som abort.
Du är med på att det krävs en mord utredning och det ska prövas i domstol.

Min kompis barn saknade hjärna, abort efter sex månader, blir det tillåtet i abortförbudets Sverige.?

Tillägg
Vad behöver hon som stöd, förutom en svindyr kändisadvokat, som inte finns, när hon ändå hamnar i fängelse.

Ni kör på det extrema ni.

Klarar inte en sansad diskussion.

vad är nästa ni vill abortera?

Skall det bli lagligt för föräldrar att slå ihjäl sina barn? va? Är det vad du vill?

Är det den fascismen ni förespråkar. Där bara nytta avgör människovärde?

Jag tror som sagt inte på förbud. Men jag tycker det är rimligt att problematisera att var fjärde graviditet avbryts i förtid. det är inget hälsotecken för ett samhälle i mina ögon. I dina ögon är det problemfritt. Eftersträvansvärt och positivt, något som är progressivt och bra.

Fimpa zygoten, du har karriären att tänka på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in