Citat:
Ursprungligen postat av
OvissFramtid
Ser så mycket framemot landslagsspel igen, känns som att vi har någonting väldigt fint på gång. Aldrig har vi haft så många spelare i modern tid som gjort så många mål i de stora ligorna. Undrar hur vår framtida elva kommer se ut när de som är 33-34 + bestämmer sig för att lägga av i landslaget. Ska ju inte ta ut något i förskott men man är något optimistisk inför landslagets framtid. I höst väntar Nations League mot VM-vinnaren Frankrike, VM-tvåan Kroatien och EM-vinnaren Portugal. Snacka om att kastas in mot eliten direkt som ett stort test inför EM.
När det gäller målvakter, vilka anser ni komma efter Olsen? Jag tycker varken Nordfeldt eller Johnsson är självklara längre. Nästan 2 m långe Andreas Linde har imponerat i Molde som nu ligger tvåa i norska ligan. Jacob Rinne i Ålborg har även han imponerat stort, Ekstra bladet skrev nyligen en artikel om honom där man anser han vara för bra för Superligan efter 4a hållna nollor. Någon av dessa två borde kanske matchas?
Sveriges möjliga elva när veteranerna väljer att lägga av:
----Olsen (Roma)----
Krafth(Newcastle)--P.Jansson(Brentford)--Lindelöf (United)--Augustinsson (Bremen)
Kulusevski(Juventus)--Ekdal(Sampdoria)--K.Olsson (Krasnodar)--Forsberg(Leipzig)
--Quaison(Mainz)--Isak (Sociedad)
En fin elva om ni frågar mig. En del jokrar som kan vara intressanta med i truppen eller som superavbytare är: Claesson (Krasnodar) mot Kulusevski, om han nu kommer tillbaka i sin forna form. Svanberg (Bologna) mot Ekdal. N.Eliasson (Bristol) mot Forsberg och Sebastian Andersson mot Isak. Jag är av den åsikten att Janne måste hålla ett öga på Ryan Johansson. Jag är säker på att han kommer flyttas upp nästa säsong till Sevilla's A-lag. Läste att Ryan blev erbjuden förlängt kontrakt med Bayern Munchen men att han pga konkurrensen och önskan om mer speltid valde Sevilla som skall ha lovat honom uppflyttning till nästa säsong. Så kanske redan i höst kommer vi få se en annan talang få spela i Laliga. Vore en dröm detta förstås om allt detta blir av. En stor önskan är att Claesson kommer tillbaka fullt frisk och stark, med risk för att vi får en alldeles för offensiv elva med hans och andra spelares frånvaro är det viktigt att han blir tillgänglig.
När det gäller målvakter så är det synd att Pontus Dahlbergs karriär verkar ha kört fast. Det blev noll matcher under lånet till FC Emmen.
Angående mittbackar, så beror det mycket på om Jansson kan ta klivet till en förstaliga och leverera där. Nu slog Brentford ut Swansea, trots det här antiförsvarsarbetet från Ponne:
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/lApb8k/janssons-hjarnslapp-i-odesmatchen
Kan han kliva upp i PL och göra det bra där, så ligger han säkert fint till att få en chans efter Granen. Men om han fortsätter visa att han på sin höjd är en spelare för övre halvan av Championship, samtidigt som de naturliga vänsterfötterna Nilsson och Helander gör det bra i Bundesliga respektive Rangers (ligan och EL)... Ja, då blir det nog svårt för Ponne. Ska bli intressant att se hur Janne och Wettergren gör faktiskt, hur de formerar backlinjen. Som du säger har vi sex dundertuffa matcher i höst.
Jag är i alla fall jävligt glad att vi har kvar Lustig, Berg, Ekdal och Larsson. Det kommer behövas
rutin i dessa Nations League-matcher.
Om vi tittar mot en startelva efter EM 2021, så skulle jag säga att det verkligen är dags för Emil Forsberg att leverera i detta mästerskap. Annars är det hög tid att fasa ut Hobbykurden. Du nämner Eliasson, och det ska onekligen bli spännande att se vad som händer med honom. Han blev utsedd till årets spelare i Bristol, och jagas av flera klubbar ute i Europa.
Som Znorlax varit inne på skulle Eliassons inläggsfot + Sebastian Anderssons huvudspel kunna bli en riktigt intressant combo.
Överlag är det jättekul att vi har så många alternativ i offensiven. Sverige kan hota på flera sätt, från olika positioner i banan. Det kommer bli svårt för motståndarna att försvara sig mot landslaget framöver.