2020-07-30, 09:06
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieHallstrom
Tack för alla förslag!

I slutändan stod det mellan "Liedholm 4", "Brolin 11", och "Edström 10" men jag har nu bestämt mig för "Edström 10" vilket nog kan falla samtliga i smaken.

Jag har inte kunnat hitta någon bra retrotröja online så jag har fått designa själv. Det blir en gul tröja med blå krage och blått längst ut på ärmarna. Sen ska jag trycka SvFF-loggan och "Edström 10" på ryggen hos en bekant som har ett tryckeri.

Posta gärna en bild på tröjan när den är klar, om du vill och har möjlighet. Vore kul att se

Ett riktigt fint initiativ från din sida, hur som helst!

Vore landslagslegendarer bör hedras, och ett bra sätt att göra det är att bära deras namn på landslagströjorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Idkreallyknow
Sen en till joker även fast jag tycker att han borde vara med i en svensk trupp till EM är Joakim Nilsson. Blev förövrigt utsedd till 2. Bundesligas bäste mittback denna säsongen.

Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Ja precis Joakim är högintressant också, jag vet inte vem som är att föredra bredvid Lindelöf då Jansson kanske inte få lira i PL. Men Jansson är kapten i sitt lag och ledare på så vis och den egenskapen har svenska landslag alltid varit beroende av. Mycket hänger på hur det går för Brentford och om Jansson får spela i en bättre liga. Men ja det är en svår nöt det också.

Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Glöm inte bort Helander.

Citat:
Helander har väl varit skadad senaste halvåret ? Har väldigt dålig koll på honom för att vara ärlig, skotska ligan är väl inte den bästa heller. Kul såklart om han är frisk kanske han kan slåss om en mittbacks-plats.

Helander gjorde comeback häromdagen, i en träningsmatch, efter fem månaders skadefrånvaro.

Han startade även 6 matcher i EM-kvalet.

En sak som bör nämnas med både Nilsson och Helander är att de är vänsterfotade.

Vilket är en fördel när man spelar som mittback till vänster. Den plats som blir ledig efter Granen.
Citera
2020-07-30, 10:03
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ser så mycket framemot landslagsspel igen, känns som att vi har någonting väldigt fint på gång. Aldrig har vi haft så många spelare i modern tid som gjort så många mål i de stora ligorna. Undrar hur vår framtida elva kommer se ut när de som är 33-34 + bestämmer sig för att lägga av i landslaget. Ska ju inte ta ut något i förskott men man är något optimistisk inför landslagets framtid. I höst väntar Nations League mot VM-vinnaren Frankrike, VM-tvåan Kroatien och EM-vinnaren Portugal. Snacka om att kastas in mot eliten direkt som ett stort test inför EM.

När det gäller målvakter, vilka anser ni komma efter Olsen? Jag tycker varken Nordfeldt eller Johnsson är självklara längre. Nästan 2 m långe Andreas Linde har imponerat i Molde som nu ligger tvåa i norska ligan. Jacob Rinne i Ålborg har även han imponerat stort, Ekstra bladet skrev nyligen en artikel om honom där man anser han vara för bra för Superligan efter 4a hållna nollor. Någon av dessa två borde kanske matchas?

Sveriges möjliga elva när veteranerna väljer att lägga av:

----Olsen (Roma)----
Krafth(Newcastle)--P.Jansson(Brentford)--Lindelöf (United)--Augustinsson (Bremen)
Kulusevski(Juventus)--Ekdal(Sampdoria)--K.Olsson (Krasnodar)--Forsberg(Leipzig)
--Quaison(Mainz)--Isak (Sociedad)

En fin elva om ni frågar mig. En del jokrar som kan vara intressanta med i truppen eller som superavbytare är: Claesson (Krasnodar) mot Kulusevski, om han nu kommer tillbaka i sin forna form. Svanberg (Bologna) mot Ekdal. N.Eliasson (Bristol) mot Forsberg och Sebastian Andersson mot Isak. Jag är av den åsikten att Janne måste hålla ett öga på Ryan Johansson. Jag är säker på att han kommer flyttas upp nästa säsong till Sevilla's A-lag. Läste att Ryan blev erbjuden förlängt kontrakt med Bayern Munchen men att han pga konkurrensen och önskan om mer speltid valde Sevilla som skall ha lovat honom uppflyttning till nästa säsong. Så kanske redan i höst kommer vi få se en annan talang få spela i Laliga. Vore en dröm detta förstås om allt detta blir av. En stor önskan är att Claesson kommer tillbaka fullt frisk och stark, med risk för att vi får en alldeles för offensiv elva med hans och andra spelares frånvaro är det viktigt att han blir tillgänglig.

När det gäller målvakter så är det synd att Pontus Dahlbergs karriär verkar ha kört fast. Det blev noll matcher under lånet till FC Emmen.

Angående mittbackar, så beror det mycket på om Jansson kan ta klivet till en förstaliga och leverera där. Nu slog Brentford ut Swansea, trots det här antiförsvarsarbetet från Ponne: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/lApb8k/janssons-hjarnslapp-i-odesmatchen

Kan han kliva upp i PL och göra det bra där, så ligger han säkert fint till att få en chans efter Granen. Men om han fortsätter visa att han på sin höjd är en spelare för övre halvan av Championship, samtidigt som de naturliga vänsterfötterna Nilsson och Helander gör det bra i Bundesliga respektive Rangers (ligan och EL)... Ja, då blir det nog svårt för Ponne. Ska bli intressant att se hur Janne och Wettergren gör faktiskt, hur de formerar backlinjen. Som du säger har vi sex dundertuffa matcher i höst.

Jag är i alla fall jävligt glad att vi har kvar Lustig, Berg, Ekdal och Larsson. Det kommer behövas rutin i dessa Nations League-matcher.

Om vi tittar mot en startelva efter EM 2021, så skulle jag säga att det verkligen är dags för Emil Forsberg att leverera i detta mästerskap. Annars är det hög tid att fasa ut Hobbykurden. Du nämner Eliasson, och det ska onekligen bli spännande att se vad som händer med honom. Han blev utsedd till årets spelare i Bristol, och jagas av flera klubbar ute i Europa.

Som Znorlax varit inne på skulle Eliassons inläggsfot + Sebastian Anderssons huvudspel kunna bli en riktigt intressant combo.

Överlag är det jättekul att vi har så många alternativ i offensiven. Sverige kan hota på flera sätt, från olika positioner i banan. Det kommer bli svårt för motståndarna att försvara sig mot landslaget framöver.
Citera
2020-07-30, 22:22
Medlem
Är det någon som följt Mattias Svanbergs säsong i Bologna? Han har väl varit in och ut ur startelvan ganska mycket? Är det en framtida startspelare för landslaget? Vilken position är han bäst i? Har märkt att Bologna spelar honom mycket i en central eller defensiv mittfältsposition men i Malmö var han väl mer offensivt lagd?
Citera
2020-07-31, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inafonalie
Är det någon som följt Mattias Svanbergs säsong i Bologna? Han har väl varit in och ut ur startelvan ganska mycket? Är det en framtida startspelare för landslaget? Vilken position är han bäst i? Har märkt att Bologna spelar honom mycket i en central eller defensiv mittfältsposition men i Malmö var han väl mer offensivt lagd?
Har inte följt nära men har kikat en del. Han är bra. Startkvalité helt klart i Bologna och utan tvekan ett framtida alternativ till Ekdal.

Han är bäst som CM. Ok defensivt men inte mer, rätt bra offensivt men inte en CAM om man säger så.
Citera
2020-07-31, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Har inte följt nära men har kikat en del. Han är bra. Startkvalité helt klart i Bologna och utan tvekan ett framtida alternativ till Ekdal.

Han är bäst som CM. Ok defensivt men inte mer, rätt bra offensivt men inte en CAM om man säger så.

Jag tycker personligen att han är mer en CAM än en CDM i alla fall. Tycker själv att Bologna spelar han på fel plats då han gärna vill använda sitt skott som förövrigt är väldigt bra. Bättre o ha Svanberg i en offensivare roll.
Citera
2020-07-31, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax

Tycker mer att han konkurrerar med Kristoffer Olsson än Ekdal, tycker dock att han behöver utvecklas mer innan han kan ta positionen från KO.
Citera
2020-07-31, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idkreallyknow
Jag tycker personligen att han är mer en CAM än en CDM i alla fall. Tycker själv att Bologna spelar han på fel plats då han gärna vill använda sitt skott som förövrigt är väldigt bra. Bättre o ha Svanberg i en offensivare roll.
Precis. Han är mer offensivt lagd men inte direkt en CAM. CM är ganska spot on.

Hans skott på medium&long range är riktigt fint ja
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Tycker mer att han konkurrerar med Kristoffer Olsson än Ekdal, tycker dock att han behöver utvecklas mer innan han kan ta positionen från KO.
Jag kan se vad du menar.. Ekdal känns starkare i dueller och defensivt men Koffe är väldigt annorlunda offensivt. Svanberg är väl något mitt emellan de 2. Men vad jag sett från Janne har jag för mig att han tänker sig Svanberg som Ekdal alternativ. Kan minnas fel
Citera
2020-07-31, 15:21
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
När det gäller målvakter så är det synd att Pontus Dahlbergs karriär verkar ha kört fast. Det blev noll matcher under lånet till FC Emmen.

Angående mittbackar, så beror det mycket på om Jansson kan ta klivet till en förstaliga och leverera där. Nu slog Brentford ut Swansea, trots det här antiförsvarsarbetet från Ponne: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/lApb8k/janssons-hjarnslapp-i-odesmatchen

Kan han kliva upp i PL och göra det bra där, så ligger han säkert fint till att få en chans efter Granen. Men om han fortsätter visa att han på sin höjd är en spelare för övre halvan av Championship, samtidigt som de naturliga vänsterfötterna Nilsson och Helander gör det bra i Bundesliga respektive Rangers (ligan och EL)... Ja, då blir det nog svårt för Ponne. Ska bli intressant att se hur Janne och Wettergren gör faktiskt, hur de formerar backlinjen. Som du säger har vi sex dundertuffa matcher i höst.

Jag är i alla fall jävligt glad att vi har kvar Lustig, Berg, Ekdal och Larsson. Det kommer behövas rutin i dessa Nations League-matcher.

Om vi tittar mot en startelva efter EM 2021, så skulle jag säga att det verkligen är dags för Emil Forsberg att leverera i detta mästerskap. Annars är det hög tid att fasa ut Hobbykurden. Du nämner Eliasson, och det ska onekligen bli spännande att se vad som händer med honom. Han blev utsedd till årets spelare i Bristol, och jagas av flera klubbar ute i Europa.

Som Znorlax varit inne på skulle Eliassons inläggsfot + Sebastian Anderssons huvudspel kunna bli en riktigt intressant combo.

Överlag är det jättekul att vi har så många alternativ i offensiven. Sverige kan hota på flera sätt, från olika positioner i banan. Det kommer bli svårt för motståndarna att försvara sig mot landslaget framöver.

Håller med dig om Jansson, ska bli intressant att se hur det går mot Fulham. Hoppas innerligt han får spela PL. Hade helt glömt Dahlberg, ja det är synd att det kört fast. Sågs ju som en jättetalang, väldigt synd.

Våra veteraner är guld värda på sina sätt, är av den åsikten att vi måste ha någon veteran till EM. Som du säger kommer de bli viktiga till Nations League. Frågan är vilka roller de kommer ha till ett mästerskap. Kommer Lustig vara självklar och Ekdal? Vi lär få svar på många frågor efter NL. Det är ett lämpligt tillfälle att testa någon annan bredvid Lindelöf.

Sveriges offensiv ser onekligen intressant ut.
Citera
2020-07-31, 15:25
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
En målvakt som verkar vara förbisedd är William Eskelinen som är ordinarie och stabil i Århus som kom trea och varit väldigt stabil i GIF som var nederlagstippat på förhand. Han är fortfarande ganska ung för att vara målvakt (96:a) och tror han kommer ta flera kliv i framtiden.

Förövrigt så tycker jag att nu är en bra tid för Rinne och Linde att uppgradera sig till en större liga, de är redan 27 som förvisso inte är lastgammalt men inte purungt heller.

Har ingen koll William för att vara ärlig, ju fler målvakter som presterar desto bättre. Knappast försvarbart att ta med en Nordfeldt som endast nöter bänk hela tiden.

Citat:
Det är bara Fulham som är i vägen nu för Jansson och spel i PL. Han höll på att ställa till det för Brentford med ett försök till en konstrensning som Swansea gjorde mål på, blev nervöst sista 10 minuterna.

Tänk om man kunde göra en 3-backslinje med Nilsson, Jansson och VNL, det är väl inte så populärt efter Lagerbäcks misslyckade experiment men nu känns det som vi har bättre material för det. Bara en kul liten tanke att leka med.

Intressant det med en trebacks-linje, men vad skulle hända med t.ex. Augustinsson då? Hur skulle övrig uppsättning sett ut?
Citera
2020-07-31, 15:54
Medlem
Citat:
Har ingen koll William för att vara ärlig, ju fler målvakter som presterar desto bättre. Knappast försvarbart att ta med en Nordfeldt som endast nöter bänk hela tiden.

Intressant det med en trebacks-linje, men vad skulle hända med t.ex. Augustinsson då? Hur skulle övrig uppsättning sett ut?

343 är det bästa jag kan komma på för att få med alla bra med en trebackslinje. Du kommer nog skratta åt detta.

Quaison, Berg, Kulusevski
Ludde, Ekdal, Olsson, Claesson
Nilsson, Jansson, VNL
Olsen
Citera
2020-07-31, 16:26
Medlem
Citat:
343 är det bästa jag kan komma på för att få med alla bra med en trebackslinje. Du kommer nog skratta åt detta.

Nilsson, Jansson, VNL
Olsen

Inte alls någon dum elva. Vad som dock är fantastisk är att våran offensiva bredd är så stark just nu att den startelvan står med Emil Forsberg, Alexander Isak och Sebastian Andersson på bänken.

Många år sedan vi hade en sådan bredd.
Citera
2020-07-31, 18:03
Medlem
Citat:

Citat:

Nilsson, Jansson, VNL
Olsen

Något lagom oväntat är oxå att Sema av alla, har varit en väldigt intressant wingback för Udinese som fått mycket beröm i Serie A iår. SÅ Ludde går att byta mot Sema i ett sånt scenario med.

Men det är nog en för stor omställning just nu. Dessutom nrä vi har enorm framgång med vårat 442Def - 433/4312Off hittils. Och det utan det lyxiga anfallsdjupet vi har nu att nyttja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in