2017-09-01, 19:34
Medlem
Ja, Augustinsson bör petas men journalisterna gillar honom och han känns som en typisk Janne-spelare. Janne måste nu bevisa att han lämnat allsvenskan där man kan utveckla spelare tryggt och fint i serielunken. I landslaget är det avgörande matcher hela tiden och de bästa ska spela.
Martin Olsson har visat länge att han är den bäste vänsterbacken. In med honom mot Vitryssland och låt han spela resten av kvalet.
Trist för Augustinsson men han är tyvärr på väg mot exakt samma resa i landslaget som Oscar Wendt. Från tryggt 442-spel i FCK till offensivt wingback-spel i Bundesliga. Det är tydligen en alldeles för stor omställning också i detta fall.
Kolla jämförelsen med Wendt.

Första höst-kvalmatchen 2011: Oscar Wendt har precis bytt FCK mot Gladbach.
(borta mot Ungern, förlust 1-2). Wendt, usel.

Första höst-kvalmatchen 2017: L Augustinsson har precis bytt FCK mot Bremen.
(borta mot Bulgarien, förlust 2-3). Augustinsson, usel.

Och då som nu sitter Martin Olsson och ser ytterligare en konkurrent spela sig ur laget och kan själv ta sin välförkänta plats som vänsterback.
För det var vad som hände 2011, Hamrén petade helt korrekt Wendt.
Janne föll dock för mediatrycket och tog tillbaka Wendt mot Holland för ett år sedan men där såg vi ju att Hamrén hade rätt hela tiden, Wendt är defensivt för dålig i ett svenskt 442-landslag.
Jag börjar undra om inte Augustinsson också kommer ha svårt att anpassa sig till landslagsspel varannan månad. Det känns bäst om Martin Olsson spelas framöver.
Citera
2017-09-01, 19:52
Medlem
Sodomizer-s avatar
Party-Jan hade en rejäl baksmälla igår. Han sa att många inte nådde upp till normal standard ändå gjorde han inga byten förrän det var för sent. Ännu mer obegripligt blir det med tanke på att vi har en till viktig match om 3 dagar. Påminde om Lagerbäcks "jag tror inte på byten för att förändra en matchbild".
Citera
2017-09-01, 19:59
Medlem
Kom igen nu, hur många ordinarie ska petas efter en svag insats? Ni är värre än Hamrén.

Kan dock hålla med om att det här är en Olsson-match och han bör få chansen. Att starta med Hiljemark som man precis kallat upp vore ju ett slap in the face till övriga.

Olsen
Lustig Lindelöf Granqvist Olsson
Durmaz Johansson Claesson Forsberg
Berg Toivonen
Citera
2017-09-01, 20:05
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Kom igen nu, hur många ordinarie ska petas efter en svag insats? Ni är värre än Hamrén.

Kan dock hålla med om att det här är en Olsson-match och han bör få chansen. Att starta med Hiljemark som man precis kallat upp vore ju ett slap in the face till övriga.

Olsen
Lustig Lindelöf Granqvist Olsson
Durmaz Johansson Claesson Forsberg
Berg Toivonen

Toivonen är avstängd.
Citera
2017-09-02, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaSparetklenod
Ja, Augustinsson bör petas men journalisterna gillar honom och han känns som en typisk Janne-spelare. Janne måste nu bevisa att han lämnat allsvenskan där man kan utveckla spelare tryggt och fint i serielunken. I landslaget är det avgörande matcher hela tiden och de bästa ska spela.
Martin Olsson har visat länge att han är den bäste vänsterbacken. In med honom mot Vitryssland och låt han spela resten av kvalet.
Trist för Augustinsson men han är tyvärr på väg mot exakt samma resa i landslaget som Oscar Wendt. Från tryggt 442-spel i FCK till offensivt wingback-spel i Bundesliga. Det är tydligen en alldeles för stor omställning också i detta fall.
Kolla jämförelsen med Wendt.

Första höst-kvalmatchen 2011: Oscar Wendt har precis bytt FCK mot Gladbach.
(borta mot Ungern, förlust 1-2). Wendt, usel.

Första höst-kvalmatchen 2017: L Augustinsson har precis bytt FCK mot Bremen.
(borta mot Bulgarien, förlust 2-3). Augustinsson, usel.

Och då som nu sitter Martin Olsson och ser ytterligare en konkurrent spela sig ur laget och kan själv ta sin välförkänta plats som vänsterback.
För det var vad som hände 2011, Hamrén petade helt korrekt Wendt.
Janne föll dock för mediatrycket och tog tillbaka Wendt mot Holland för ett år sedan men där såg vi ju att Hamrén hade rätt hela tiden, Wendt är defensivt för dålig i ett svenskt 442-landslag.
Jag börjar undra om inte Augustinsson också kommer ha svårt att anpassa sig till landslagsspel varannan månad. Det känns bäst om Martin Olsson spelas framöver.
Fast Wendt var knappast sämre defensivt än Pierre Bengtsson som Hamrén envisades med att ta ut år efter år. Sedan var det ju en mindre skandal när Hamrén tog ut Martin Olsson i september 2015. Olsson hade varit skadad flera månader och bara spelat 45 minuter reservfotboll medan Wendt spelade bra (i ett Mönchengladbach som lirade med fyrbackslinje). Olsson var som väntat en av de sämre spelarna den samlingen. Detta var ju som sagt mer Hamréns fel än Olssons (http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/emkvalet/article21540112.ab).
Citera
2017-09-02, 13:04
Medlem
Personligen så tycker jag snarast att vi har ett målvaktsproblem och att eventuella ändringar kunde komma där.Olsen har utan tvivel kostat oss ett par poäng allra minst i detta kvalet via Frankrike borta och nu i Torsdags emot Bulgarien.
Är verkligen alternativen sämre?
I så fall har vi ett ganska så monumentalt problem.
Citera
2017-09-02, 13:16
Medlem
Om man går efter träningen verkar följande elva vara rimlig. Hade nog hellre sett Claesson och Armenteros istället för Rohdén och Nyman.

Olsen
Lustig, Lindelöf, Granqvist, Olsson
Rohdén, Larsson, Johansson, Forsberg
Berg, Nyman
Citera
2017-09-02, 13:35
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Om man går efter träningen verkar följande elva vara rimlig. Hade nog hellre sett Claesson och Armenteros istället för Rohdén och Nyman.

Olsen
Berg, Nyman

Inte mycket stjärnglans över den startelvan, men kanske räcker det mot Vitryssland. Nyman har inte imponerat alls när jag sett honom i Braunschweig, och han känns heller inte som någon renodlad forward. Han är varken särskilt snabb, stark eller målfarlig och gör sig nog bättre längre ned i banan. Rohdén är en medelmåtta, om än en hårt arbetande sådan. Johansson och Larsson på innermittfältet tror jag inte på, det blir för lite kreativitet så Johansson får nog lämna plats för Hiljemark. Hoppet står till att Forsberg har bättre flyt i avslutningarna än mot Bulgarien och att Olsen tagit på sig linserna och inte smort in handskarna med såpa.
Citera
2017-09-02, 14:59
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon

Olsen
Berg, Nyman

Verkar bli som jag trodde; att Nyman går in istället för Armenteros. Helt rätt beslut, då det är en förväntad matchbild som bör passa Nyman betydligt bättre. Lite synd att vi inte har någon innermittfältare som kan gå på djupet bara, då det känns lite väl stabbigt och defensivt med Larsson & Johansson. Sedan är jag jäääävligt tveksam till att sätta in Rohdén istället för Claesson. Vi har redan ett defensivt innermittfält som sagt, vad får vi ut av att spela Rohdén istället för Claesson i en match vi förväntas styra? Det här ser mer ut som en elva man sätter på plan mot Holland/Frankrike än mot Vitryssland.

Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Inte mycket stjärnglans över den startelvan, men kanske räcker det mot Vitryssland. Nyman har inte imponerat alls när jag sett honom i Braunschweig, och han känns heller inte som någon renodlad forward. Han är varken särskilt snabb, stark eller målfarlig och gör sig nog bättre längre ned i banan.

När är det du har sett Nyman? Han var bäst i Braunschweig offensivt sett under andra halvan av förra säsongen (efter att mest ha nött bänk och gjort inhopp den första halvan). Att han är en renodlad forward råder det föga tvivel om. Janne har testat honom längre ner i banan (yttermittfältare) tidigare, men där gör han sig inte lika bra. Det är som en understödjande anfallare han gör sig bäst, lite som Johan Elmander fast med bättre teknik och sämre uthållighet.
Citera
2017-09-02, 15:16
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
När är det du har sett Nyman? Han var bäst i Braunschweig offensivt sett under andra halvan av förra säsongen (efter att mest ha nött bänk och gjort inhopp den första halvan). Att han är en renodlad forward råder det föga tvivel om. Janne har testat honom längre ner i banan (yttermittfältare) tidigare, men där gör han sig inte lika bra. Det är som en understödjande anfallare han gör sig bäst, lite som Johan Elmander fast med bättre teknik och sämre uthållighet.

Jag såg honom inte så jättemånga gånger, men då hände inte mycket runt honom. Kanske lyckades jag pricka in säsongens plattmatcher, vad vet jag? Jag har dock sett Nyman i landslaget också, och i mina ögon saknar han spetskvaliteter. Men det är väl inte bättre ställt på forwardsidan, helt enkelt, nu när Guidetti är skadad, Isak för ung och Z gjort sitt.
Citera
2017-09-02, 16:08
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag såg honom inte så jättemånga gånger, men då hände inte mycket runt honom. Kanske lyckades jag pricka in säsongens plattmatcher, vad vet jag? Jag har dock sett Nyman i landslaget också, och i mina ögon saknar han spetskvaliteter. Men det är väl inte bättre ställt på forwardsidan, helt enkelt, nu när Guidetti är skadad, Isak för ung och Z gjort sitt.

Nä i landslaget har det inte gått något vidare för Nyman, hittills. Det är rätt dåligt om alternativ i anfallet. Synd att Antonsson går så dåligt i England, för han var inte lite överlägsen när han spelade i ett annars problemfyllt Kalmar.
Citera
2017-09-02, 20:20
Medlem
Är det för tidigt att börja spekulera kring seedning inför ett eventuellt play off och hur Sverige skulle ligga till där? När man ser att Spanien och Italien ska mötas ikväll slår det en att det finns några riktiga nitlotter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in