Citat:
Ursprungligen postat av
PowerOfThinking
@everett
Är det inte Leif GW som i samband med Mats Alm sa att om anhöriga som är GM ofta har bråttom att gråta ut i media?
Jag har inte PLUS men här är länk till hans åsikt ett år efter dådet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ar...ab?teaser=true
Har han ändrat sig tro? Förmodligen inte.
Jag hittade det;
här är intervjun med Leif GW Persson, Aftonbladet Plus, publicerad: 2007-09-15
’Mördad av mamman’
Leif GW: Statistiken och bevisen talar emot henne
LONDON.
Leif GW Persson är övertygad om att mamman dödade fyraåriga Madeleine.
Och förklarar varför flickans kropp aldrig kommer att hittas:
– Hon kan ha dumpats i havet.
Av de två huvudspåren – bortrövad av en okänd gärningsman eller dödad av föräldrarna – är kriminologen och professorn Leif GW Persson relativt säker:
– Mitt grundtips är att det är föräldrarna. Statistiskt sett måste det vara de, sannolikheten är 90 procent. Förmodligen har föräldrarna genom en vådahandling tagit kål på barnet och försökt dölja det genom att lägga ut villospår.
”Lägger ut villospår”
Dagen efter Madeleines försvinnande gick Kate och Gerry McCann ut i tv och bad kidnapparen att lämna tillbaka deras dotter oskadd. Det skulle de aldrig ha gjort.
– Att omgående vända sig till media talar inte till deras fördel. Så reagerar man nämligen inte normalt. Föräldrar som förlorat sina barn blir helt förlamade och onåbara. De sitter bara och stirrar rakt fram.
Hur tror du att de i så fall dödade henne?
– Båda är ju läkare, förmodligen har de stoppat i henne något lugnande när de skulle gå ut på krogen. Så blev det fel och för mycket. Då lägger de ut villospåren och säger att Madeleine blivit bortrövad.
Är teorin att de skulle dumpat kroppen 25 dagar senare rimlig?
– Ja visst, det beror på hur och var de har förvarat kroppen. Om du tar en barnkropp, förpackar den i plast och förseglar noga så stoppar du inte förruttnelseprocessen men det hindrar lukt. Då kan du förvara kroppen ganska länge, i till exempel en resväska, som du sen gör dig av med vid tillfälle.
Brottsplatsundersökningen har blivit hårt kritiserad. Håller du med?
– Jag har pratat med engelska bekanta inom polisen och de säger att portugisiska polisens husrannsakan och tekniska undersökningen lämnar det mesta i övrigt att önska. I min värld är hotellrummet brottsplatsen och det ska genast gå igenom millimeter för millimeter. Men det har ju kommit viss teknisk undersökning som talar mot föräldrarna.
Som dna, hårstrån och blodspår menar du?
– Hårstrån skulle de nog hitta ändå, i Madeleines säng till exempel, men att dna-spår hittats på andra ställen är ytterst märkligt.
Kan dna-spåren i bagageluckan på bilen komma från att de fraktat Madeleines leksaker och kläder ?
– Nej, det är inte särskilt sannolikt. Dna smittar i regel genom beröring från givaren och bäraren av dna:t.
Kan föräldrarna ha förträngt att de dödat henne?
– Nej, det tror jag inte. De är nog väl medvetna om vad de gjort i så fall. Men de har bestämt sig för att de ska fixa det här, att det inte var deras fel och de vill inte sitta inne för mord.
Kan vännerna som de åt middag med känna till vad som egentligen hänt?
– Nej. Jag tror föräldrarna förnekar det här tvärt.
Vem tror du dödade Madeleine?
– Om jag är tvungen att välja skulle jag säga att mamman är gärningsmannen. Det verkar vara hon som haft det konkreta ansvaret för barnens uppfostran.
Hur ska de ha hunnit gömma kroppen?
”Hon är död”
– Förmodligen har det hänt under de där timmarna då de var själva med barnen före middagen. Då hinner de ju gömma kroppen också. Det är ganska klassiskt att säkra undan kroppen först och dumpa den senare i havet efter att ha fyllt väskan med sten.
Vad är den starkaste bevisningen mot dem?
– Statistiken, men det är ju ingen bevisning. Utöver det är det två omständigheter som stör mig. Dels att det är det äldsta barnet som man väljer att röva bort. Om det är en flicka man vill ha fanns det ju en tvååring också att välja på – långt mer hanterlig än en fyraåring. Hon är ju den som kan tänkas vara stökig i en sådan här situation. Dels föräldrarnas förhållningssätt till media.
Kommer vi någonsin att få veta vad som hänt?
– Hon är död, det är helt klart men föräldrarna kommer aldrig att erkänna om det är dom. Om det visar sig att det är någon annan än dom har vi anledning att skämmas. Deras liv är förstörda. Har dom gjort det kan det finnas rättvisa i det men har de inte gjort det är det förskräckligt.