2020-05-20, 22:01
Bannlyst
Gillar du att "måla" väggar kan du göra det med den färg ägaren till väggen vill ha.
Citera
2020-06-24, 16:07
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volumen
Gillar du att "måla" väggar kan du göra det med den färg ägaren till väggen vill ha.

Men oftast målar en graffiti målare med olika färger och målar långt ifrån fasader.
Citera
2020-07-30, 22:15
Medlem
FiniteLifes avatar
Den tröttsamma egoismen inom graffiti och klotter

Det är ju nåt patetiskt ändå med att bara skriva sitt eget namn om och om och om igen.

Det handlar ju enbart om egoism. Allt handlar om mig. Mitt namn. Jag ska synas. Jag vill ha uppmärksamhet. SE MIG! JAG VAR HÄR! JAG KISSADE IN MITT REVIR! KOLLA VAD DUKTIG JAG ÄR!

Alltså nån gång måste man väl släppa det där och gå vidare i livet? Inse att den uppmärksamhet man inte fick som barn är ingenting man kan fixa i efterhand.

Klottra samma jävla sak om och om och om igen? Det är ju rätt bisarrt när man tänker på det.

Som om jag istället för att skriva inlägg på Flashback bara skulle starta upp Notepad och skriva "FiniteLife" "FiniteLife" "FiniteLife""FiniteLife""FiniteLife"osv

Det är ju ganska sinnessjukt egentligen, ni fattar det va?

Eller fattar ni inte det?

Varför inte gå vidare och göra konst istället? Rita en blomma?

Ni har ju liksom fått allt om bakfoten.

En konstnär gör först sitt verk och SEN sätter han sin signatur.

Signaturen är inte verket i sig! Ingen skulle vilja se en tavla som bara är en signatur men inget motiv!

Om man har 20 sprayburkar och man har friheten att MÅLA PRECIS VA SOM HELST I HELA VÄRLDEN då är det väl JÄVLIGT FATTIGT att använda varenda en av dom 20 burkarna till att skriva SAMMA NAMN OM OCH OM OCH OM IGEN?

Ni måste väl ändå nånstans inse att det är jävla patetiskt?

Inte ens cp-skadade som får kritor och pennor skriver ju sitt namn om och om och om igen.

Inte ens grottmänniskor skrev sitt namn om och om och om igen.

Alltså detta beteende är ju alltså på en IQ nivå som ligger under cp-skadade och grottmänniskor!!!
Senast redigerad av FiniteLife 2020-07-30 kl. 22:17.
Citera
2020-07-30, 22:22
Medlem
pellepistols avatar
Om individen får ett inre lugn av det då? Lite som att lägga pussel. Grafitti har säkert förhindrat många vilsna män från att hamna i kriminalitet. Win-win för samhället helt enkelt
Citera
2020-07-30, 22:26
Medlem
FiniteLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepistol
Om individen får ett inre lugn av det då? Lite som att lägga pussel. Grafitti har säkert förhindrat många vilsna män från att hamna i kriminalitet. Win-win för samhället helt enkelt

Ja det kanske är så att dom gör det av tvångsmässiga skäl. Men samtidigt så leder ju ofta klotter till kriminalitet: stölder av färg, skadegörelse, böter och i vissa fall fängelsestraff.

Jag tycker bara det måste vara jävla trist att se tillbaka på sitt liv, inse att man gjort av med 1000 sprayburkar och det enda man gjort var att skriva sitt namn - ingenting annat.

Det är så jävla torftigt. Det är lite som att man suttit och spela samma jävla gitarr-riff i 5 år och aldrig velat prova nått annat, utan det har bara vart Smoke on the water.
Citera
2020-07-30, 22:29
Medlem
mats_lindqvists avatar
Då tycker jag att dessa människor borde lägga pussel istället för att skita ner omgivningen för oss andra, bara för att de har något stört bekräftelse-behov... TS har helt rätt. De är patetiska. Konstnärer målar dessutom som regel på tavlor som kan flyttas eller har tillåtelse av ägaren till tex en byggnad att måla på den.
Citera
2020-07-30, 22:30
Medlem
wallchars avatar
Det handlar ju inte bara om att skriva sitt namn. Det handlar om adrenalin, utveckling och samhörighet m,m. Alla har ju även rätt till sin egen åsikt. Jag fullständigt älskar typografi. Det innebär även "tags" och "throwups". Åker jag förbi ett område som jag vanligtvis passerar, och det plötsligt dyker upp en välgjord tag på en vägg, så kan jag snarare uppskatta det än att bli arg.

Det jag har nånting emot, är folk som målar hakkors och anarkist a'n eller skriver nån jävlas smörja. Jag har även nånting emot att folk målar på personlig egendom som villor, bilar, även balkonger i bostadsområden osv. Graffitin i sig har jag ingenting emot och då är jag vuxen, betalar skatt och målat inte själv. Om det ens har någon betydelse, så lyssnar jag inte heller på hiphop.

Alla har helt enkelt sin egen åsikt. Jag gillar det, och uppenbarligen inte du.
Citera
2020-07-30, 22:31
Medlem
pellepistols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiniteLife
Ja det kanske är så att dom gör det av tvångsmässiga skäl. Men samtidigt så leder ju ofta klotter till kriminalitet: stölder av färg, skadegörelse, böter och i vissa fall fängelsestraff.

Jag tycker bara det måste vara jävla trist att se tillbaka på sitt liv, inse att man gjort av med 1000 sprayburkar och det enda man gjort var att skriva sitt namn - ingenting annat.

Det är så jävla torftigt. Det är lite som att man suttit och spela samma jävla gitarr-riff i 5 år och aldrig velat prova nått annat, utan det har bara vart Smoke on the water.

Det finns ingen forskning som har lyckats påvisa en koppling mellan klotter och kriminalitet. Tvärt om: det finns flera positiva samhällsekonomiska effekter av klotter. Dels att klottrarna hålls sysselsatta med att klottra (istället för att begå brott) och dels ger det arbetstillfällen för saneringsbranchen. Alla är vinnare!
Citera
2020-07-30, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pellepistol

Det är kriminellt att förstöra andras/ eller vår gemensamma egendom..
Men passa på att paja. Snart pajar vi er riktigt jävla ordentligt.
Citera
2020-07-30, 22:38
Medlem
pellepistols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leira
Det är kriminellt att förstöra andras/ eller vår gemensamma egendom..
Men passa på att paja. Snart pajar vi er riktigt jävla ordentligt.

Vad menas? Jag har inte klottrat. Själv får jag inre frid av att klippa gräset här hemma
Citera
2020-07-30, 22:40
Medlem
FiniteLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wallchar
Det handlar ju inte bara om att skriva sitt namn. Det handlar om adrenalin, utveckling och samhörighet m,m. Alla har ju även rätt till sin egen åsikt. Jag fullständigt älskar typografi. Det innebär även "tags" och "throwups". Åker jag förbi ett område som jag vanligtvis passerar, och det plötsligt dyker upp en välgjord tag på en vägg, så kan jag snarare uppskatta det än att bli arg.

Det jag har nånting emot, är folk som målar hakkors och anarkist a'n eller skriver nån jävlas smörja. Jag har även nånting emot att folk målar på personlig egendom som villor, bilar, även balkonger i bostadsområden osv. Graffitin i sig har jag ingenting emot och då är jag vuxen, betalar skatt och målat inte själv. Om det ens har någon betydelse, så lyssnar jag inte heller på hiphop.

Alla har helt enkelt sin egen åsikt. Jag gillar det, och uppenbarligen inte du.

Men för folk som målar hakkors så kan det ju också handla om adrenalin, samhörighet m.m.
Citera
2020-07-30, 22:47
Medlem
Många av dom som målar börjar ju komma upp i åldrarna nu. De är väl minst +30. De kan ha bra jobb och familj. Tror inte återväxten är så stark längre. När graffitin kom på 80-talet fanns varken internet eller kabel-tv.

Det var ju ganska läckert när det kom och man såg en hel gångtunnel målad snyggt. Även om jag inte gillar graffiti eller klotter. Nu finns det inte lägre någon stolthet eller känsla. Bara pumpa ut så många signaturer som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in