2020-07-30, 09:03
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
"Ett mongo" säger du....
Trevligt.
Så då dödar vi bara de vi inte känner för att ha att göra med?
Oavsett om de är oskyldiga.
Juste.

För vissa familjer går det bra med stödavlastning.
Hjälps alla åt så går allt!
Men vi vill inte.......

Tänk, ett Mord på en Människa, nästa barn har det högre människoVärde?
Varför ska vi tvingas ta hand om varandra?
Vi kommer alla behöva hjälp förr eller senare.
Ättestupan för dig då, för varför ska andra behöva bry sig om dig liksom när du sitter där sjuk och gammal och obrukbar!
Du är sopor bara!
Som vi kan "ta bort" enkelt om vi känner för det. Åh vilken lättnad!

NEJ.
Det är Gud som sätter Värdet på Människan!
Inte Du eller någon annan!
Du argumenterar för ett abortförbud, stå då för det.
Det är modern som sätter värdet på fostret, gud slösar med liv och struntar i alla grymheter på jorden.
Tex, vi låter en massa människor svälta ihjäl. Sydsudan, stormakterna är inblandade, resten hittar på.
Vad betyder ett embryo som inte någon vill ha?

Du snackar mord, vad vill du ha för straff?
Citera
2020-07-30, 09:10
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Sa jag det?
Den som begår brott gör fel.
Men en hemsk händelse gör det inte bättre med två hemska "händelser/brott".
Med Förebyggande åtgärder och hårda STRAFF så har vi förmodligen inte så stora problem med sexuell brottslighet längre.
Nej, du antydde.

Hårdare straff hjälper inte om ord står mot ord och vi ska ha rättssäkerhet.

Våldtäkt är ett av de vanligaste brotten i Egypten.[1] Våldtäkt inom äktenskap är inte olagligt i Egypten
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5ldt%C3%A4kt_i_Egypten

Ett gäng ynglingar ska hängas efter en gruppvåldtäkt i Egypten.
Ändå är våldtäkt ett vanligt brott.
Citera
2020-07-30, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Med det menar jag att jag visst kan förstå det praktiska i att kunna ta livet av ett ofött barn för att livspusslet går bättre ihop då, eller att man kan skräddarsy barnaskaran efter de förhandenvarande livsbetingelserna. Det är väl lätt att begripa. Men, det är samtidigt etiskt fel. Sådana målkonflikter mellan önskvärt och rätt är så klart påfallande vanliga.

Det är för att den etik du förhåller dig till är en gammal möglig en utformad av religiösa gamla gubbar utan minsta vetskap om hur världen är funtad.. FÖR! gubbar med makt för flera tusen år sen. Möjligen bärandes en viss logik DÅ, men knappast hållbar i sin helhet i modern tid.

Modern etik däremot förhåller sig till alla människor och inte bara gubbar med makt, och den använder sig av "moderna" saker som logik och kunskap om sakernas faktiska tillstånd...

som ex. att konceptionsögonblick INTE är en fix färdig människa som nån Gud har placerat i kvinnors kroppar som ett STRAFF för att nån kivnna bak i urtiden var nyfiken.

Allright?

Citat:
Jag tror att Du antingen inte inser varthän Ditt tänkande kan föra, eller är för obeläst i historiska förhållanden. Det var inte värdekonservativa som utrotade stora folkmängder i Ukraina, Tyskland, Kina, Kambodja - det var värdekonservativa som var motståndare till detta. Även om det inte var konservativa som drev frågan om kvinnlig rösträtt, så var det i länder med betydande konservativa krafter som sådana idéer kunde frodas och utvecklas i.

Att "ta ansvar" betyder påfallande ofta att göra det som är rätt, på bekostad av det som är kortsiktigt önskvärt och bekvämt.

Vi har redan ätlat detta till förbannelse.....
Nazisterna var och ÄR fortsatt idag i form av ex. alt-right/ white power etc etc betydligt mer konservativa á la UV, än det är liberala ā la Vulkan.
Så JOOO! Uven det var exakt dina idéer av olika värden på olika människor, gällande ex. etnicitet, sexualitet, kön etc etc...och glorifierandet av krig, nationalism, fjompiga idéer som "ÄRA och HEDER" etc... och auktoriteter som massutrotade miljoner under andra världskriget. Det var inte ett spår av några liberala idéer där inte.
och det var just konservativa som släppte fram Hitler. Konservativa som längst vägrade ge kivnnor medborgarskap, som vägrade acceptera homosexuellas rättigheter och som idag är igång och börja samarbeta med SD.

Din typ av värdekonservatism är nämligen fritt flytande mellan olika politiska ideologier. Så du kan hitta din syn på familj, kvinnors "livsuppgift" och "heliga" konceptionsögonblick lite överallt, samt praktiken av att förtrycka kivnor homosexuella andra etniciteter....
Det är som sagt ett uråldrigt religiöst baserat patriarkalt litet "paket" som hängt med länge och är lika spritt som övrigt patriarkal religion.

Och nä det tål inte speciellt mycket av logik eller att sättas i ljuset av ex. modernt kunnande och vetenskap, då tenderar det att implodera.

Just därför du har såna enorma problem svara för dig i denna debatt ex.

Mänsklig reproduktion är inget GUDS STRAFF! eller Nationell PLIKT eller kvinnors "livsuppgift"!
Det är en biologisk process som vi definitivt kan ta reda på hur det fungerar och använda div teknik för att få makt över, precis som vi gör med allt annat rörande vår kropp och biologi.

och kan vi det så kan vi minska lidande rejält. Inte bara mänskligt dito utan även för andra arter som nu ex. i kölvattnet av mänsklig expansion dör ut överallt, för där finns inte längre plats för dem.
DET är nämligen en modern etik. som är anspassat efter en HELHET istället för några maktgalna mänskliga gubbars behov för 6000 år sen.
Citera
2020-07-30, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Knappast. Om du vill ha ett barn, så talar du om "barnet" och inte om "fostret".

med samma semantiska logik som du säger att: du vill ha en ostmacka.
Du måste ändå göra dig den, den FINNS INTE DÄR bara för att du har ost och bröd i köket.
Du måste TILLVERKA den under den tiden det tar att nu tillverka den, precis på samma sätt som ett konceptionsögonblick måste tllverkas i en livmoder för att ens närma sig ett stadie där det går kalla den för människa.

Citera
2020-07-30, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag vet vad det innebär med en mongo eller cp.
Barn nummer två kanske man inte orkar om det är cp.

Vad skulle du göra?
Säga hoppsan och nöja dig med ett spädbarn i tio år. Till.
För mig och min make hade det varit självklart att välkomna även ett barn med kromosomskada eller t.ex. ryggmärgsbråck. Visst hade det varit jobbigt, men jobbiga saker kan hända även senare i ett barn liv. Jag skulle inte avliva ett barn som är med om en trafikolycka eller får t.ex. leukemi. Så för oss hade det varit självklart att inte göra fostervattensprov om vi fick barn i så pass hög ålder att det erbjudits. Och eftersom det är så alla i min sociala bubbla säger, blir jag rätt förvånad över hur du uttrycker dig om det. Tycker du t.ex. på allvar att det bara skulle vara moderns val och hur resonerar du då?
Citera
2020-07-30, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
med samma semantiska logik som du säger att: du vill ha en ostmacka.
Du måste ändå göra dig den, den FINNS INTE DÄR bara för att du har ost och bröd i köket.
Du måste TILLVERKA den under den tiden det tar att nu tillverka den, precis på samma sätt som ett konceptionsögonblick måste tllverkas i en livmoder för att ens närma sig ett stadie där det går kalla den för människa.

Fast alla förstår väl att det är ett litet liv även om det är helt beroende av omgivningen i livmodern?
Citera
2020-07-30, 11:39
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det är för att den etik du förhåller dig till är en gammal möglig en utformad av religiösa gamla gubbar utan minsta vetskap om hur världen är funtad.. FÖR! gubbar med makt för flera tusen år sen. Möjligen bärandes en viss logik DÅ, men knappast hållbar i sin helhet i modern tid.

Modern etik däremot förhåller sig till alla människor och inte bara gubbar med makt, och den använder sig av "moderna" saker som logik och kunskap om sakernas faktiska tillstånd...

Jag är skeptisk till om etik kan vara modern eller omodern - etik bör vara tidlös i sina principer, för att sedan kunna tillämpas under olika omständigheter. Det förhåller sig därför precis tvärt om mot vad Du påstår. Genom de tekniska landvinningar som gjorts på preventivmedlens område, så är det just i vår tid som mitt sätt att resonera är både praktiskt möjligt och etiskt försvarbart. Det går att ha större förståelse för aborttanken i ett samhälle där det okontrollerat föddes 8-12 barn, eller fler, i en barnaskara. Så är det inte numera genom preventivmetodernas utveckling.

Citat:
som ex. att konceptionsögonblick INTE är en fix färdig människa som nån Gud har placerat i kvinnors kroppar som ett STRAFF för att nån kivnna bak i urtiden var nyfiken.

Allright?

Så då vidgår Du alltså att konceptionen uppstår i allmänhet genom den biologiska process som initieras av att en man och en kvinna har frivilligt sex med varandra och därför också är ansvariga för de följder detta kan ha. Människorna - inte Gud är alltså ansvariga.

Citat:
Vi har redan ätlat detta till förbannelse.....
Nazisterna var och ÄR fortsatt idag i form av ex. alt-right/ white power etc etc betydligt mer konservativa á la UV, än det är liberala ā la Vulkan.
Så JOOO! Uven det var exakt dina idéer av olika värden på olika människor, gällande ex. etnicitet, sexualitet, kön etc etc...och glorifierandet av krig, nationalism, fjompiga idéer som "ÄRA och HEDER" etc... och auktoriteter som massutrotade miljoner under andra världskriget. Det var inte ett spår av några liberala idéer där inte.
och det var just konservativa som släppte fram Hitler. Konservativa som längst vägrade ge kivnnor medborgarskap, som vägrade acceptera homosexuellas rättigheter och som idag är igång och börja samarbeta med SD.

I Europa var det faktiskt det tämligen liberala Schweiz som förnekade kvinnor rösträtt längst. 1990 i den sista kantonen. Män däremot fick allmän rösträtt redan 1848.

Jag påminner om att Hitler, likt Miljöpartiet, framhöll vegetarianism och nära samarbete med islamister. Sådant håller inte vi konservativa på med. Vi äter fläsk och håller på kristendomen.

Citat:
Din typ av värdekonservatism är nämligen fritt flytande mellan olika politiska ideologier. Så du kan hitta din syn på familj, kvinnors "livsuppgift" och "heliga" konceptionsögonblick lite överallt, samt praktiken av att förtrycka kivnor homosexuella andra etniciteter....
Det är som sagt ett uråldrigt religiöst baserat patriarkalt litet "paket" som hängt med länge och är lika spritt som övrigt patriarkal religion.

Och nä det tål inte speciellt mycket av logik eller att sättas i ljuset av ex. modernt kunnande och vetenskap, då tenderar det att implodera.

Just därför du har såna enorma problem svara för dig i denna debatt ex.

I all välmening vill jag bara påpeka för Dig att "modernt" är alltid farligt att hänga upp sina resonemang på, ty det blir gärna tämligen kortvarigt och instabilt. Vad som är "modernt" är som med kläder - högst varierande över tid. Värdekonservativa inser istället att det handlar om tidlöshet och att fota sina ställningstaganden på förhållanden som visat sig vara bärkraftiga över tid.

Citat:
Mänsklig reproduktion är inget GUDS STRAFF! eller Nationell PLIKT eller kvinnors "livsuppgift"!
Det är en biologisk process som vi definitivt kan ta reda på hur det fungerar och använda div teknik för att få makt över, precis som vi gör med allt annat rörande vår kropp och biologi.

och kan vi det så kan vi minska lidande rejält. Inte bara mänskligt dito utan även för andra arter som nu ex. i kölvattnet av mänsklig expansion dör ut överallt, för där finns inte längre plats för dem.
DET är nämligen en modern etik. som är anspassat efter en HELHET istället för några maktgalna mänskliga gubbars behov för 6000 år sen.

Det är rätt enkelt egentligen - om vi vill att svenskar alltfort skall vara majoritetsfolket i Sverige, och därmed också att hävdvunna svenska värderingar skall fortsatt prägla svensk politik, då behöver svenska kvinnor föda fler svenska barn. Du kan ju fundera litet på vilket värde Dina "moderna" uppfattningar kommer att ha i Sverige den dag då muslimerna närmar sig 50% av väljarkåren. Naiviteten på vänstersidan är ibland så slående att man blir bedrövad.
Citera
2020-07-30, 11:45
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
För mig och min make hade det varit självklart att välkomna även ett barn med kromosomskada eller t.ex. ryggmärgsbråck. Visst hade det varit jobbigt, men jobbiga saker kan hända även senare i ett barn liv. Jag skulle inte avliva ett barn som är med om en trafikolycka eller får t.ex. leukemi. Så för oss hade det varit självklart att inte göra fostervattensprov om vi fick barn i så pass hög ålder att det erbjudits. Och eftersom det är så alla i min sociala bubbla säger, blir jag rätt förvånad över hur du uttrycker dig om det. Tycker du t.ex. på allvar att det bara skulle vara moderns val och hur resonerar du då?
Det är då bär lag ser ut.
I ett seriöst förhållande är det naturligt vis en överenskommelse.
Men vad mostrar och rätta och andra tycker har ingen relevans.
Citera
2020-07-30, 11:49
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jämställer du verkligen en abort med att slå ihjäl ett skadat barn?
Citera
2020-07-30, 11:52
Medlem
Citat:
Jämställer du verkligen en abort med att slå ihjäl ett skadat barn?
Ja, för min del ser jag ingen skillnad. Det är väl därför vi har olika inställning till det här.
Citera
2020-07-30, 11:54
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ja, för min del ser jag ingen skillnad. Det är väl därför vi har olika inställning till det här.
Vad vill du ha för straff för en abort?
Citera
2020-07-30, 13:13
Medlem
Citat:
Du argumenterar för ett abortförbud, stå då för det.
Det är modern som sätter värdet på fostret, gud slösar med liv och struntar i alla grymheter på jorden.
Tex, vi låter en massa människor svälta ihjäl. Sydsudan, stormakterna är inblandade, resten hittar på.
Vad betyder ett embryo som inte någon vill ha?

Du snackar mord, vad vill du ha för straff?
Jag argumenterar inte för ett totalt förbud.
Som du sett om du läst vad jag skrev.
Men ffa måste vi höja människovärdet.
Och det görs bäst genom att prata, förstå och reagera.
Nej säger jag.
Det är inte en människa som bestämmer värdet på en annan människa.
Det är Herren vår Gud som älskar oss alla.
Det är människor som sprider ondska, från onda influenser.
Vi kan stoppa det!

Om vi slutar vara onda och inser värdet på varje människa så betyder ett nytt Liv Allt.

Jag anser att det är att spilla oskyldigt blod att döda ett oskyldigt foster.
Jag vill först få människor att förstå vad de gör..
Sen är detta något som samhället står bakom.
Så det är i grunden där felet begås från början.
Människor är Lurade.
Lagstiftningen måste ändras efter att människor fått vetskap och kunskap.
Där måste vi först börja.
Sedan kommer frågan om ev konsekvenser av att döda ett oskyldigt ofött barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in