2020-07-29, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Gudfruktiga lägger det i sin guds händer. Då blir det garanterat rätt
Våldtäktsbarn
Mongosar
Multipelsjuka
Cpskadade.

Ingen fara för moderns liv.
Då slår spärren till, antar jag?
Gudfruktiga dödar inte oskyldiga människor.
Det är orättfärdiga som våldtar.
Men det finns sätt att skydda sig mot sådant vidrigheter.
"Mongosar".....
Sjuka
Människor med cerebral pares.
Ja, de har också rätt till sina liv!!
Citera
2020-07-29, 16:27
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Den snackar bullshit om utilitarismen.

Du kan sätta gränser vid hjärnans tillblivelse eller kanske nervsystemets.
Inbyggt i naturen är äta eller ätas, naturen slösar med liv, livet är bara värt det vi människor värderar det till.

Med utilitarism och nihilism resonerar vi oss fram till vettiga lagar som inte bygger på objektiva sanningar.

Så talar den sanne liberalen!

Bärande i Ditt resonemang tycks vara "kanske", och det är en bräcklig grund när man skall värdera liv och död. Men, vill man göra det etiskt bekvämt för sig, och fullständigt nihilistiskt, så kan vi värdera allt människoliv till noll, och då kan vi dels berömma oss om att ha ett exakt lika människovärde (dvs inget alls) och inte vara bundna till några med människan förknippade särlösningar. Då kanske vi kan låta marknaden bestämma människovärdet.
Citera
2020-07-29, 16:31
Medlem
Citat:
Gudfruktiga lägger det i sin guds händer. Då blir det garanterat rätt
Våldtäktsbarn
Mongosar
Multipelsjuka
Cpskadade.

Ingen fara för moderns liv.
Då slår spärren till, antar jag?
Du vet att du har sällskap av t.ex. Nazityskland i ditt bortrensande sv ickelönsamma. Äckligt!
Citera
2020-07-29, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av latheeth
Unga gifter sig för snabbt? Giftasåldern i genomsnitt i Sverige är väl 30+ numera. Vid den åldern har man sexualdebuterat sedan länge. Inte sällan har svenskar redan barn när de gifter sig. Majoriteten av barn som föds i dagens Sverige föds utanför äktenskapet. Det man förr kallade oäktingar.
Det måste vara ngn mkt liten grupp cykel cilla tänker på. Inte precis majoritetssamhällets problem att unga gifter sig.
Citera
2020-07-29, 16:35
Medlem
Citat:
Jag läste någon gång i tidskriften forskning och framsteg.
En som hade undersökt hur man hittar den perfekta partnern.

Gör ett seriöst försök med 12 personer, sen, gift dig med den första som är bättre än de föregående tolv.

Jag minns inte hur seriöst det var, men det är i alla fall tänkvärt.
Stämde hyggligt på mig.

Tillägg
Därför är sambolagen så bra. Lagligt reglerat. Men om man får barn rekommenderar jag giftermål. (För lagarnas skull)
Fast det verkar inte betyda stort mycket för dig det där löftet, om du bara glider iväg.
Citera
2020-07-29, 16:36
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du har aldrig ifrågasatt vad? Det "instrumentala" i den fria aborträtten?
Vad menar du med det?

Inget av allt det du rabblar där är ens associativt med företeelsen av fri aborträtt....
Skärp dig nu Uven.

Med det menar jag att jag visst kan förstå det praktiska i att kunna ta livet av ett ofött barn för att livspusslet går bättre ihop då, eller att man kan skräddarsy barnaskaran efter de förhandenvarande livsbetingelserna. Det är väl lätt att begripa. Men, det är samtidigt etiskt fel. Sådana målkonflikter mellan önskvärt och rätt är så klart påfallande vanliga.

Citat:
Dessa saker är snarare betydligt mer företeelser som dyker upp i eftersläpet till den typ av tänk du själv kör med.
Nationalism, Fokus på "värdet" i olika etnicteter, kulturer, sexualiteter, Idén att vissa är värd mer ä'n andra....., Viljan att begränsa kvinnors rättigheter etc etc.

Det är i DETTA du finner dödsstraff, etniska utrensningar, krig och ett jävla lidande för kvinnor, homosexuella samt barn som råkar födas "FEL" eller är "mindre värda" enligt nån töntig Uvs lilla "värderingsskala".

Men du fattar ju inte ens själv hur sunkig ditt eget tänk är.

Samhällen ska alldeles självklart fokuserar på det som ger bra, vettiga och värdiga konsekvenser, dvs är "ändamålsenligt" för människan som individ och samhällsvarelseer, för miljö och liv generellt på denna planet.

Och de tär alltså inte att tvinga världens alla kivnor att utveckla oönskade mänskliga konceptionsögonblick till barn som sen det inte ens finns käk till.

Människan behöver nu mer än någonsin, kunna reglera sin reproduktion så den fungerar i
REALITETEN!! Uven och inte i din vimsiga värdekonservativa utopi, som aldrig någonsin har exitsterat på denna planet.
Sen är det helt tvärtom Uven.....

Det är jag här som avkräver ett aktivt ansvar hos den vuxna reproduktiva människan, från BÅDA könen.
Det är DU som vill frånta kivnnor denna möjlighet, och låta män slippa överhuvudtaget att ens behöva tänka på konsekvenserna av sitt sexande.
För att istället ålägga små födda barn ett ansvar för hur de kom till via att se till att de ska påtvingas ekonomiska konsekvenser.

Men återigen, du fattar ju inte ens detta.

Du tror att "ta ansvar" är samma som att tvingas.

Jag tror att Du antingen inte inser varthän Ditt tänkande kan föra, eller är för obeläst i historiska förhållanden. Det var inte värdekonservativa som utrotade stora folkmängder i Ukraina, Tyskland, Kina, Kambodja - det var värdekonservativa som var motståndare till detta. Även om det inte var konservativa som drev frågan om kvinnlig rösträtt, så var det i länder med betydande konservativa krafter som sådana idéer kunde frodas och utvecklas i.

Att "ta ansvar" betyder påfallande ofta att göra det som är rätt, på bekostad av det som är kortsiktigt önskvärt och bekvämt.
Citera
2020-07-29, 17:09
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Nej, ett foster!
Knappast. Om du vill ha ett barn, så talar du om "barnet" och inte om "fostret".
Citera
2020-07-29, 19:05
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Gudfruktiga dödar inte oskyldiga människor.
Det är orättfärdiga som våldtar.
Men det finns sätt att skydda sig mot sådant vidrigheter.
"Mongosar".....
Sjuka
Människor med cerebral pares.
Ja, de har också rätt till sina liv!!
Abortförbud där det, alltså.

Hur skyddar man sig från våldtäkt? Burka?
Citera
2020-07-29, 19:14
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Så talar den sanne liberalen!

Bärande i Ditt resonemang tycks vara "kanske", och det är en bräcklig grund när man skall värdera liv och död. Men, vill man göra det etiskt bekvämt för sig, och fullständigt nihilistiskt, så kan vi värdera allt människoliv till noll, och då kan vi dels berömma oss om att ha ett exakt lika människovärde (dvs inget alls) och inte vara bundna till några med människan förknippade särlösningar. Då kanske vi kan låta marknaden bestämma människovärdet.
Marknaden sätter sitt människovärde, utan min kontroll.
Konstigt nog sätter vi liberaler inte ett människovärde = noll.
Sedan länge sätter vi !änniskovärdet högt..

I det nihilistisk tänkandet ingår någon form av majoritetsbeslut. Så har våra lagar initierats.
Du kommer ingenstans med nya lagar om du inte har folket med dig.

Du är väl själv rätt bra på att gradera människor.
Staten ska betraktas alla människor likvärdigt.
Citera
2020-07-29, 19:17
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latheeth
Unga gifter sig för snabbt? Giftasåldern i genomsnitt i Sverige är väl 30+ numera. Vid den åldern har man sexualdebuterat sedan länge. Inte sällan har svenskar redan barn när de gifter sig. Majoriteten av barn som föds i dagens Sverige föds utanför äktenskapet. Det man förr kallade oäktingar.
Fint att man tänker först.
Citera
2020-07-29, 19:20
Medlem
Citat:
Abortförbud där det, alltså.

Hur skyddar man sig från våldtäkt? Burka?
Undviker att ta in massa okända män i landet.
Undviker att utsätta sig för risker.
Sen kan ju kvinnor skydda sig mot graviditet.
Citera
2020-07-29, 19:27
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Du vet att du har sällskap av t.ex. Nazityskland i ditt bortrensande sv ickelönsamma. Äckligt!
Jag vet vad det innebär med en mongo eller cp.
Barn nummer två kanske man inte orkar om det är cp.

Vad skulle du göra?
Säga hoppsan och nöja dig med ett spädbarn i tio år. Till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in