Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Du har aldrig ifrågasatt vad? Det "instrumentala" i den fria aborträtten?
Vad menar du med det?
Inget av allt det du rabblar där är ens associativt med företeelsen av fri aborträtt....
Skärp dig nu Uven.
Med det menar jag att jag visst kan förstå det praktiska i att kunna ta livet av ett ofött barn för att livspusslet går bättre ihop då, eller att man kan skräddarsy barnaskaran efter de förhandenvarande livsbetingelserna. Det är väl lätt att begripa. Men, det är samtidigt etiskt fel. Sådana målkonflikter mellan
önskvärt och
rätt är så klart påfallande vanliga.
Citat:
Dessa saker är snarare betydligt mer företeelser som dyker upp i eftersläpet till den typ av tänk du själv kör med.
Nationalism, Fokus på "värdet" i olika etnicteter, kulturer, sexualiteter, Idén att vissa är värd mer ä'n andra....., Viljan att begränsa kvinnors rättigheter etc etc.
Det är i DETTA du finner dödsstraff, etniska utrensningar, krig och ett jävla lidande för kvinnor, homosexuella samt barn som råkar födas "FEL" eller är "mindre värda" enligt nån töntig Uvs lilla "värderingsskala".
Men du fattar ju inte ens själv hur sunkig ditt eget tänk är.
Samhällen ska alldeles självklart fokuserar på det som ger bra, vettiga och värdiga konsekvenser, dvs är "ändamålsenligt" för människan som individ och samhällsvarelseer, för miljö och liv generellt på denna planet.
Och de tär alltså inte att tvinga världens alla kivnor att utveckla oönskade mänskliga konceptionsögonblick till barn som sen det inte ens finns käk till.
Människan behöver nu mer än någonsin, kunna reglera sin reproduktion så den fungerar i
REALITETEN!! Uven och inte i din vimsiga värdekonservativa utopi, som aldrig någonsin har exitsterat på denna planet.
Sen är det helt tvärtom Uven.....
Det är jag här som avkräver ett aktivt ansvar hos den vuxna reproduktiva människan, från BÅDA könen.
Det är DU som vill frånta kivnnor denna möjlighet, och låta män slippa överhuvudtaget att ens behöva tänka på konsekvenserna av sitt sexande.
För att istället ålägga små födda barn ett ansvar för hur de kom till via att se till att de ska påtvingas ekonomiska konsekvenser.
Men återigen, du fattar ju inte ens detta.
Du tror att "ta ansvar" är samma som att tvingas.
Jag tror att Du antingen inte inser varthän Ditt tänkande kan föra, eller är för obeläst i historiska förhållanden. Det var inte värdekonservativa som utrotade stora folkmängder i Ukraina, Tyskland, Kina, Kambodja - det var värdekonservativa som var motståndare till detta. Även om det inte var konservativa som drev frågan om kvinnlig rösträtt, så var det i länder med betydande konservativa krafter som sådana idéer kunde frodas och utvecklas i.
Att "ta ansvar" betyder påfallande ofta att göra det som är rätt, på bekostad av det som är kortsiktigt önskvärt och bekvämt.