2020-07-29, 13:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimekko74
Ja de mördade ju sina barn för att de inte såg någon mening. De tog iskallt livet avsina barn pga detta. Ja ME är säkert en jävlig sjukdom, no doubt, men den är inte dödlig. Kan räkna upp värre sjukdomar med lätthet, det normala är att föräldrarna står ut och är föräldrar. Jag behöver inte förankra min tes om psykisk skörhet i något annat än det faktum i vad som har hänt. Uppenbart.
De mördade sina barn för att de inte såg nån mening med livet och framtiden.
Helt rätt.

Det är varken humant, etiskt eller juridiskt korrekt utan snarare helt förfärligt.

Problemet med ditt resonemang är att det inte har ett dugg med vilken sjukdom det berör.
Mantrat med att ME inte är en dödlig sjukdom har vi hört till leda.

.. oavsett om du kan rabbla upp ännu värre sjukdomar och föräldrar som klarar av situationer med sjuka barn.

Fullständigt ointressant med andra ord.

Det här föräldraparet klarade inte av situationen.

Vad du behöver förankra är ditt påstående om att de såg barnens sjukdom som en svaghet.

I nån befintlig fakta, nåt som iaf pekar i den riktningen. För att det ska ha relevans, för att det bli trovärdigt.
Att det låter sannolikt, värt att lyssna på.

Annars faller det tillbaka på dig själv.
Som subjektivt tyckande utan bäring.

I klass med defekta barn som inte duger, som
ska utrotas. Där sjukdom ses som en svaghet.

I 40-talets Tyskland och efterkrigstiden hade väl ett sånt synsätt varit mer troligt.
Om föräldrarna vore nazister med kränkande syn på sina barn.
Typ en narcissistisk mor som ville verka fin utåt, där barnen pressades att prestera med en känsla att aldrig duga.

Men världen är inte subjektiv, allt går inte att tolka utifrån egna färgade glasögon.
Det vittnar nog mer om att en sån person har egna stora problem, att man försöker applicera sin egen skit på andra.

Det var ett exempel på hur fjärran från sakfakta kring Bjärredärendet man kan hamna i sitt eget personliga korståg.

Så där. Nu har jag resonerat åt dig eftersom du inte verkar tillföra nåt.

Eller har du nåt bra argument på lager gällande ditt påstående?
Senast redigerad av develi 2020-07-29 kl. 13:22.
Citera
2020-07-29, 14:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Tack - du beskriver det så bra!
Hur många gånger har jag inte hört "Vad kul X såg ju så pigg ut när vi träffades" och jag tänker "Jo men du såg inte kraschen dagen efter"...
Tack.
Ett av problemen med ME är... omgivningen.

För att i okunskap (förståeligt och till en viss nivå begripligt) möter de synsätt som absolut inte är medmänskliga.
I sin värsta form ren illvilja.
Att ägna sig åt klappjakt och med hätskhet angripa utsatta människor säger mer om personen själv än den sjuke.

Vore det en läkare så bör en sån fundera över sitt yrkesval och de grundvalar som professionen vilar på ända sen Hippokrates och likaså Hälso-och sjukvårdslagen.

Det gäller givetvis alla inom vård och omsorg.

Må de nå framgång via forskning, tills dess kan vi bete oss medmänskliga.
Det är inte den enda sjukdomen som vilar på symtomatisk bedömning, uteslutande av diffdisgnoser och ej heller inte den första vars gåta försöker lösas.

Jag hoppas inte barnen blev ifrågasatta likt de gjort i denna tråd.
På tal om PEM och barnens utmattning.

Det här är oerhört intressant utifrån inflammatoriska processer, möjligen autoimmun sjd som jag också ser många snarlika symtom med innan diagnos och behandling (tex hormonella rubbningar via sköldkörteln).

Likheten har slagit mig beträffande långvariga fluktuerande symtom, med lång återhämtningstid, extrem trötthet och utmattning som kräver vila (förutom givna andningsbesvär då det drabbar lungor) vid Covid-19. Även hjärntrötthet.
Läste att Croner får vila mellan inspelningarna, andra som IVA-vårdats beskrivet lång väg tillbaka.

De bekräftade fallen är intressanta, här torde de kunna se antikroppar likaväl.

Nu fann jag detta via en av de som svensk ME forskning sätter stort hopp till, nämligen
Jonas Bergquist, professor i analytisk kemi och neurokemi på Biomedicinskt Centrum vid Uppsala universitet.

Se spoilern.
Citat:
Citera
2020-07-29, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
De mördade sina barn för att de inte såg nån mening med livet och framtiden.
Helt rätt.

Det är varken humant, etiskt eller juridiskt korrekt utan snarare helt förfärligt.

Problemet med ditt resonemang är att det inte har ett dugg med vilken sjukdom det berör.
Mantrat med att ME inte är en dödlig sjukdom har vi hört till leda.

.. oavsett om du kan rabbla upp ännu värre sjukdomar och föräldrar som klarar av situationer med sjuka barn.

Fullständigt ointressant med andra ord.

Det här föräldraparet klarade inte av situationen.

Vad du behöver förankra är ditt påstående om att de såg barnens sjukdom som en svaghet.

I nån befintlig fakta, nåt som iaf pekar i den riktningen. För att det ska ha relevans, för att det bli trovärdigt.
Att det låter sannolikt, värt att lyssna på.

Annars faller det tillbaka på dig själv.
Som subjektivt tyckande utan bäring.

I klass med defekta barn som inte duger, som
ska utrotas. Där sjukdom ses som en svaghet.

I 40-talets Tyskland och efterkrigstiden hade väl ett sånt synsätt varit mer troligt.
Om föräldrarna vore nazister med kränkande syn på sina barn.
Typ en narcissistisk mor som ville verka fin utåt, där barnen pressades att prestera med en känsla att aldrig duga.

Men världen är inte subjektiv, allt går inte att tolka utifrån egna färgade glasögon.
Det vittnar nog mer om att en sån person har egna stora problem, att man försöker applicera sin egen skit på andra.

Det var ett exempel på hur fjärran från sakfakta kring Bjärredärendet man kan hamna i sitt eget personliga korståg.

Så där. Nu har jag resonerat åt dig eftersom du inte verkar tillföra nåt.

Eller har du nåt bra argument på lager gällande ditt påstående?

Du är oförskämd. Hursomhelst så har jag ju rätt till min åsikt precis som du har rätt till din. Subjektivt tyckande? Njae. Ett föräldrapar som avslutar sina barns liv för att det inte är ett liv i egentlig mening, tar sig den rätten att över deras huvud döma ut deras livsmening. Detta är fakta. Flickornas liv var säkert svårt men föräldrarna dömde ut deras existensberättigande pga sjukdomen/svagheten. Se det hur du vill, jag har pratat klart med dig.
Citera
2020-07-29, 17:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Du är oförskämd. Hursomhelst så har jag ju rätt till min åsikt precis som du har rätt till din. Subjektivt tyckande? Njae. Ett föräldrapar som avslutar sina barns liv för att det inte är ett liv i egentlig mening, tar sig den rätten att över deras huvud döma ut deras livsmening. Detta är fakta. Flickornas liv var säkert svårt men föräldrarna dömde ut deras existensberättigande pga sjukdomen/svagheten. Se det hur du vill, jag har pratat klart med dig.
Klart jag är.

Du kommer ju inte med nåt annat än bs?

Edit.

R. E. P. E. T. I. T. I. V. T mantra gör dig ju inte mer trovärdig. Du låter mer som en copy cat.

"föräldrarna dömde ut deras existensberättigande pga sjukdomen/svagheten."
Senast redigerad av develi 2020-07-29 kl. 17:43.
Citera
2020-07-29, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, så kan det vara. Förrädiskt, för att det kan leda till fördömande av den sjuke.
De ser ju så pigga ut.
De kan väl inte ha ME..
Eller varför inte den här versionen?
ME sitter i psyket. De är nog lata och inbillningssjuka och vill ha sjukdomsvinst.

En fåtöljdiagnos är mycket bättre än en överläkare på barn?
Det finns allt från bipolär, Asperger, skör konstnärssjäl till sexuella övergrepp att välja på.

Ja, jag är ironisk. Men seriös.

Det jag skrev om är PEM; Post exertional malaise.
Ett kardinalsymtom vid ME och närmare bestämt svår ansträngningsutlöst utmattning.

Det är med andra ord mer intressant hur barnen såg ut dagen efter tjoande i bassängen.
En sömnlös natt med smärta?
Helt sängliggande ett dygn efteråt?
Tårar, ledsen över att inte fungera normalt?
Inte klara av att fortsätta leka likt andra barn fina dagar på sommarlovet?

Föräldrar som får försöka trösta, som lider med sitt barn och som också får sömnlösa nätter.
En ständigt gnagande sorg år ut och år in.

Vi har inte insyn men vi vet hur andra med ME har det.
Vi vet även att vissa dagar kan vara bättre, andra nästintill outhärdliga. Som du är inne på.

Så vad säger en dag i poolen egentligen?

De hade behövt hjälp. Föräldrarna hade behövt samtalsterapi och högst troligt antidepressiv behandling.
De hade behövt hjälp med krisreaktion och verktyg för att hantera situationen.

De hade behövt hjälp med att prioritera för att återfå homeostas mellan jobb, familj och fritid.
Deras copingförmåga är troligen katastrofal varav en depression som smyger sig på över tid ger bristande kognitiv förmåga.

De hade behövt mer ledig tid och mer stöd.

Retroaktivt är det rätt lätt att begripa att de behövde hjälp.

Ur en preventiv synvinkel är det då frågan hur man når dem.
Om nu vederbörande ger sken av att klara av situationen, inte är omgärdad av klassiska riskfaktorer. Hur når man en människa som inte ber om hjälp, som inte söker hjälp för egen del. Som har stark integritet, som beter sig funktionellt, om än med en jobbig livssituation.

Jag skriver inte att det inte går. Jag undrar dock hur vägen dit ser ut.

Jag tror inte ett dugg på att föräldrarna hade "svårt att acceptera svaghet och sjukdom hos barnen. "

Men du kan ju utveckla och berätta hur du förankrar tesen i de uppgifter som finns tillgängliga (PT, media) så att det får bäring.

Den fakta som finns talar för utmattning, stress och krisreaktion då det pågått i flera år.
Att allt fokus har gått till att försöka lösa sjukdomssituationen.

Vilket säger mig att de snarare drar på sig psykisk ohälsa över tid och det finns uppgifter om sorg, oro och omsorg för barnen.

Ett beskyddande kan nämligen bli patologiskt och den mest abnorma formen av empati är pseudoaltruism.
Ihop med psykisk ohälsa kan den i sin värsta form bli letal (familicide, filicide).

Ja, föräldrarna hade behövt hjälp. De hade uppenbarligen någon sorts sårbarhet, som medförde att de körde sig själva helt och hållet i botten, utan att hejda sig eller förmå sig att just söka hjälp. För sina barns skull brukar föräldrar ofta kunna ta de nödvändiga steg som behövs i en krissituation, även om det tar emot. Som att just precis söka hjälp. Men inte dessa föräldrar.
Citera
2020-07-29, 20:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Ja du har så rätt.

Orsaken till morden är naturligtvis inte barnens ME-sjukdom!

Orsaken till morden är mördarnas/mördarens syn på framtiden som inte värd att uppleva.
Den bristen på rätt till ett framtida liv har mördarens/mördaren beslutat även skulle omfatta Agnes och Moa.

Att det inte kan vara barnens ME-sjukdom som föranlett den obefintliga framtidsutsikten är uppenbart, då vi vet att prognosen för barn-ME klassas som god och de allra flesta ME-sjuka barn tillfrisknar så pass att de får ett fullvärdigt vuxenliv. Det visste naturligtvis även föräldrarna.

I avskedsbrevets fåtal offentliggjorda rader framgår att det var bristen på en framtid i ”egentlig mening” som föranledde mordbesluten. Det framgår också i brevet, som daterats i januari, att föräldrarna bestämt sig för att mörda barnen redan ”tidig höst”.
Då har de har således under flera månader levt tillsammans i villan, ätit, skött sina jobb som vanligt, tagit emot lärare, låtit barnen göra läxor, firat helger och kanske jul och nyår, inrett ett tonårsrum enligt någon uppgift, köpt kläder(?) på HM enligt bouppteckningen, handlat mat, städat mm under flera månader fullt medvetna om att de snart ska mörda sina ovetande barn och de själva snart ska dö.

Det är en grym handling. Man bör absolut inte försöka förmildra detta med teorier om att ”stackars” föräldrarna led av en depression de ofrivilligt drabbats av. Att det var synd om dem i första hand. Hade det varit så kunde de sökt hjälp, eller prioriterat sin hälsa och sina barn istället för sina jobb.

En sjuklig depression (ICD F32) är ett kemiskt missförhållande i hjärnan. Den behandlas med mediciner som kan rätta till kemin och kan även behandlas med ECT som genom elektriska impulser också kan rätta till kemin. Samtidigt kan man behandla med samtalsterapi för att minska externa orsaker som kan bidra och förvärra depressionen. Men själva den sjukliga depressionen är en inre sjukdom/obalans i hjärnan och uppkommer inte enbart av yttre omständigheter.

Det är ovanligt, men naturligtvis inte helt omöjligt , att två gifta personer samtidigt kan drabbas av en sådan sjuklig djup suicidal depression. Men att den skulle kunna hålla i sig - oupptäckt - under flera månader samtidigt som vederbörande oklanderligt sköter sitt jobb, har planeringsmöten, skolmöten, träffar släktingar mm är inte så troligt. Varken de få omaskade raderna i avskedsbrevet eller testamentet andas heller ett ord om depression eller nedstämdhet, snarare snustorra fakta.

Nej dessa föräldrar, om båda var med på det där och då, var sannolikt inte sjukligt deprimerade i den kliniska allvarliga form som vi vanligen ser när man har gjort upp suicidplaner.
De var i vart fall inte enbart sjukligt deprimerade, om de överhuvudtaget led av depression.
De hade på bondsvenska en mycket, mycket större skruv lös i huvudet.

Mycket talar för att det istället finns ett elitistiskt synsätt bakom det hela. Där icke tillräckligt dugliga individer ska tas bort, då de inte har en plats i framtiden om de inte kan prestera riktigt bra.
Ordvalet ”framtida liv i egentligt mening” talar ju för att de värderat och graderat värdet av ett liv. I det här fallet inte sina egna liv utan faktiskt barnens liv - som de redan nu dömt ut för framtiden. ”Elitistiska hedersmord” är en rätt bra benämning.

Om den lösa skruven de facto var detta obehagliga elitistiska synsätt, skulle det förklara mycket kring hela händelsen. Det skulle också förklara varför man inte velat publicera mer fakta, fler rader ur avskedsbrevet eller varför såväl polis som anhöriga lagt på locket.
Bara 75 år tidigare 50 mil från Bjärred utfördes sådana mord på tusentals barn för att samhället inte trodde att de skulle uppfylla uppställd kravspec på framtida självständigt produktivt vuxenliv. Det sker fortfarande på många håll i världen.
Citera
2020-07-29, 20:02
Medlem
Vilket förbannat tjat om ME det var i tråden. Är det inte bekräftat sedan länge att barnen var sjuka i just den sjukdomen?
Citera
2020-07-29, 20:02
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, föräldrarna hade behövt hjälp. De hade uppenbarligen någon sorts sårbarhet, som medförde att de körde sig själva helt och hållet i botten, utan att hejda sig eller förmå sig att just söka hjälp. För sina barns skull brukar föräldrar ofta kunna ta de nödvändiga steg som behövs i en krissituation, även om det tar emot. Som att just precis söka hjälp. Men inte dessa föräldrar.

Du har nog rätt i att föräldrarna hade behövt hjälp - såsmåningom längre fram.
Primärt akut tycker jag dock att barnen hade behövt hjälp.
Hjälp att slippa ifrån den som mördade dem.
Citera
2020-07-29, 20:11
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Vilket förbannat tjat om ME det var i tråden. Är det inte bekräftat sedan länge att barnen var sjuka i just den sjukdomen?

Ju polisen har bekräftat att barnen fått diagnosen barn-ME. Men det är en sjukdom med GOD prognos hos barn.
Därför är det obegripligt att någon skulle mörda barn med barn-ME pga sjukdomen.

Vissa försöker dock hävda att föräldrarna, som jobbade som vanligt, blev så deprimerade av barnens sjukdom så att de - inte sökte hjälp, bad om avlastning eller pratade med sjukvården eller anhöriga - utan istället dödade barnen.
Att det indirekt egentligen var synd om föräldrarna som var så plågade att de kände sig tvingade att mörda barnen, odrogade och med brutala stryp- och kvävningsmord.
Flera av oss tycker att den beskrivningen är uppåt väggarna.
Citera
2020-07-29, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ju polisen har bekräftat att barnen fått diagnosen barn-ME. Men det är en sjukdom med GOD prognos hos barn.
Därför är det obegripligt att någon skulle mörda barn med barn-ME pga sjukdomen.

Vissa försöker dock hävda att föräldrarna, som jobbade som vanligt, blev så deprimerade av barnens sjukdom så att de - inte sökte hjälp, bad om avlastning eller pratade med sjukvården eller anhöriga - utan istället dödade barnen.
Att det indirekt egentligen var synd om föräldrarna som var så plågade att de kände sig tvingade att mörda barnen, odrogade och med brutala stryp- och kvävningsmord.
Flera av oss tycker att den beskrivningen är uppåt väggarna.

Nog för att vi aldrig lär få veta vad exakt som egentligen hände och motiv osv. Men det blir bara löjligt när folk tror sig veta bättre än dom som faktiskt jobbar med detta ärende.
Citera
2020-07-29, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja du har så rätt.

Orsaken till morden är naturligtvis inte barnens ME-sjukdom!

Orsaken till morden är mördarnas/mördarens syn på framtiden som inte värd att uppleva.
Den bristen på rätt till ett framtida liv har mördarens/mördaren beslutat även skulle omfatta Agnes och Moa.

Att det inte kan vara barnens ME-sjukdom som föranlett den obefintliga framtidsutsikten är uppenbart, då vi vet att prognosen för barn-ME klassas som god och de allra flesta ME-sjuka barn tillfrisknar så pass att de får ett fullvärdigt vuxenliv. Det visste naturligtvis även föräldrarna.

I avskedsbrevets fåtal offentliggjorda rader framgår att det var bristen på en framtid i ”egentlig mening” som föranledde mordbesluten. Det framgår också i brevet, som daterats i januari, att föräldrarna bestämt sig för att mörda barnen redan ”tidig höst”.
Då har de har således under flera månader levt tillsammans i villan, ätit, skött sina jobb som vanligt, tagit emot lärare, låtit barnen göra läxor, firat helger och kanske jul och nyår, inrett ett tonårsrum enligt någon uppgift, köpt kläder(?) på HM enligt bouppteckningen, handlat mat, städat mm under flera månader fullt medvetna om att de snart ska mörda sina ovetande barn och de själva snart ska dö.

Det är en grym handling. Man bör absolut inte försöka förmildra detta med teorier om att ”stackars” föräldrarna led av en depression de ofrivilligt drabbats av. Att det var synd om dem i första hand. Hade det varit så kunde de sökt hjälp, eller prioriterat sin hälsa och sina barn istället för sina jobb.

En sjuklig depression (ICD F32) är ett kemiskt missförhållande i hjärnan. Den behandlas med mediciner som kan rätta till kemin och kan även behandlas med ECT som genom elektriska impulser också kan rätta till kemin. Samtidigt kan man behandla med samtalsterapi för att minska externa orsaker som kan bidra och förvärra depressionen. Men själva den sjukliga depressionen är en inre sjukdom/obalans i hjärnan och uppkommer inte enbart av yttre omständigheter.

Det är ovanligt, men naturligtvis inte helt omöjligt , att två gifta personer samtidigt kan drabbas av en sådan sjuklig djup suicidal depression. Men att den skulle kunna hålla i sig - oupptäckt - under flera månader samtidigt som vederbörande oklanderligt sköter sitt jobb, har planeringsmöten, skolmöten, träffar släktingar mm är inte så troligt. Varken de få omaskade raderna i avskedsbrevet eller testamentet andas heller ett ord om depression eller nedstämdhet, snarare snustorra fakta.

Nej dessa föräldrar, om båda var med på det där och då, var sannolikt inte sjukligt deprimerade i den kliniska allvarliga form som vi vanligen ser när man har gjort upp suicidplaner.
De var i vart fall inte enbart sjukligt deprimerade, om de överhuvudtaget led av depression.
De hade på bondsvenska en mycket, mycket större skruv lös i huvudet.

Mycket talar för att det istället finns ett elitistiskt synsätt bakom det hela. Där icke tillräckligt dugliga individer ska tas bort, då de inte har en plats i framtiden om de inte kan prestera riktigt bra.
Ordvalet ”framtida liv i egentligt mening” talar ju för att de värderat och graderat värdet av ett liv. I det här fallet inte sina egna liv utan faktiskt barnens liv - som de redan nu dömt ut för framtiden. ”Elitistiska hedersmord” är en rätt bra benämning.

Om den lösa skruven de facto var detta obehagliga elitistiska synsätt, skulle det förklara mycket kring hela händelsen. Det skulle också förklara varför man inte velat publicera mer fakta, fler rader ur avskedsbrevet eller varför såväl polis som anhöriga lagt på locket.
Bara 75 år tidigare 50 mil från Bjärred utfördes sådana mord på tusentals barn för att samhället inte trodde att de skulle uppfylla uppställd kravspec på framtida självständigt produktivt vuxenliv. Det sker fortfarande på många håll i världen.

Precis min mening, bra skrivet.
Citera
2020-07-29, 20:23
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Nog för att vi aldrig lär få veta vad exakt som egentligen hände och motiv osv. Men det blir bara löjligt när folk tror sig veta bättre än dom som faktiskt jobbar med detta ärende.

Det står inte ett ord i utlämnat Förundersökningsprotokoll om att mordorsaken var barnens ME- sjukdom. Det är endast en muntlig uppgift från polisen S sven*sson under en pressträff 11 december 2018.

Polisutredarna är inga medicinska experter. Under månader runt händelsen förekom flera svarta rubriker om sjukdomen ME hos vuxna. För Polisutredarna framstod kanske påståendet om att barnens ME-diagnoser föranlett morden på något plan som inte så främmande.

Om man dock känner till fakta om barn-ME där uppåt 60-70% procent tillfrisknar eller blir avsevärt bättre efter i snitt 3 år, är det fullkomligt obegripligt att barnen skulle mördats pga sin sjukdom. Barn-ME klassas som en sjukdom med god prognos.
Den äldsta flickan hade haft sjukdomen i 2-2 1/2 år, den yngsta något halvår. Varför måste de dö nu??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in