Citat:
Ursprungligen postat av
Marimekko74
Samtidigt så sågs barnen ute pigga och lekande..Det är kanske en förrädisk sjukdom med symtom som kommer och går.
Ja, så kan det vara. Förrädiskt, för att det kan leda till fördömande av den sjuke.
De ser ju så pigga ut.
De kan väl inte ha ME..
Eller varför inte den här versionen?
ME sitter i psyket. De är nog lata och inbillningssjuka och vill ha sjukdomsvinst.
En fåtöljdiagnos är mycket bättre än en överläkare på barn?
Det finns allt från bipolär, Asperger, skör konstnärssjäl till sexuella övergrepp att välja på.
Ja, jag är ironisk. Men seriös.
Det jag skrev om är PEM; Post exertional malaise.
Ett kardinalsymtom vid ME och närmare bestämt svår ansträngningsutlöst utmattning.
Det är med andra ord mer intressant hur barnen såg ut dagen efter tjoande i bassängen.
En sömnlös natt med smärta?
Helt sängliggande ett dygn efteråt?
Tårar, ledsen över att inte fungera normalt?
Inte klara av att fortsätta leka likt andra barn fina dagar på sommarlovet?
Föräldrar som får försöka trösta, som lider med sitt barn och som också får sömnlösa nätter.
En ständigt gnagande sorg år ut och år in.
Vi har inte insyn men vi vet hur andra med ME har det.
Vi vet även att vissa dagar kan vara bättre, andra nästintill outhärdliga. Som du är inne på.
Så vad säger en dag i poolen egentligen?
Citat:
Känns som föräldrarna också var väldigt ensamma, sköra, svårt att acceptera svaghet och sjukdom hos barnen, inte kunde ingjuta hopp.
De hade behövt hjälp. Föräldrarna hade behövt samtalsterapi och högst troligt antidepressiv behandling.
De hade behövt hjälp med krisreaktion och verktyg för att hantera situationen.
De hade behövt hjälp med att prioritera för att återfå homeostas mellan jobb, familj och fritid.
Deras copingförmåga är troligen katastrofal varav en depression som smyger sig på över tid ger bristande kognitiv förmåga.
De hade behövt mer ledig tid och mer stöd.
Retroaktivt är det rätt lätt att begripa att de behövde hjälp.
Ur en preventiv synvinkel är det då frågan hur man når dem.
Om nu vederbörande ger sken av att klara av situationen, inte är omgärdad av klassiska riskfaktorer. Hur når man en människa som inte ber om hjälp, som inte söker hjälp för egen del. Som har stark integritet, som beter sig funktionellt, om än med en jobbig livssituation.
Jag skriver inte att det inte går. Jag undrar dock hur vägen dit ser ut.
Jag tror inte ett dugg på att föräldrarna hade "svårt att acceptera svaghet och sjukdom hos barnen. "
Men du kan ju utveckla och berätta hur du förankrar tesen i de uppgifter som finns tillgängliga (PT, media) så att det får bäring.
Den fakta som finns talar för utmattning, stress och krisreaktion då det pågått i flera år.
Att allt fokus har gått till att försöka lösa sjukdomssituationen.
Vilket säger mig att de snarare drar på sig psykisk ohälsa över tid och det finns uppgifter om sorg, oro och omsorg för barnen.
Ett beskyddande kan nämligen bli patologiskt och den mest abnorma formen av empati är pseudoaltruism.
Ihop med psykisk ohälsa kan den i sin värsta form bli letal (familicide, filicide).